آیین‌نامه استخدامی شهرداریها [مصوب ۱۳۴۶]

تاریخ تصویب: ۱۳۴۶/۱۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۴۶/۱۲/۰۳

[به موجب آیین‌نامه استخدامی شهرداریها، مصوب ۱۳۵۰/۱۰/۱۱ لغو شده است.]

شماره ۸۹۴/۵۵۵۲۰ – ۱۳۴۶/۱۲/۳


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۶/۱۲/۲ بنا به پیشنهاد شماره 31211 /ش 11 /5 /46 وزارت کشور و موافقت شماره 1796 /الف 18 /10 /46 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آیین‌نامه استخدامی شهرداریهای کشور را بشرح پیوست تصویب نمودند.


فصل یکم – کلیات

ماده 1- شهرداری های کشور و موسسات تابعه و وابسته به آنها و همچنین اتحادیه شهرداریهای کشور از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود. در این آیین‌نامه هر جا کلمه شهرداری ذکر گردد شامل هر یک از شهرداریها و موسسات تابعه و وابسته بآنها و همچنین اتحادیه شهرداری های کشور میباشد.


ماده 2- موسسات تابعه شهرداری موسساتی هستند که با سرمایه شهرداری برای انجام وظایف مشخصی تشکیل و دارای استقلال مالی بوده تحت نظر شهرداری و انجمن شهر اداره میشوند.
موسسات وابسته به شهرداری موسساتی هستند که به استناد قانون شهرداری تشکیل و حداقل نصف یا بیشتر از نصف سرمایه آنها را شهرداری تامین نموده و دارای استقلال مالی میباشند و در اداره امور آنها علاوه بر شهرداری اشخاص دیگر نیز شرکت دارند.


ماده 3- مستخدمین شهرداری به چهار نوع تقسیم میشوند:
الف- مستخدم ثابت که برای تصدی پست ثابت سازمانی استخدام شده یا میشود.
ب- مستخدم موقت که بموجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص بخدمت شهرداری درآید.
مقررات استخدامی این قبیل مستخدمین را شورای استخدامی شهرداریها با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری تهیه و به تصویب وزیر کشور خواهد رسانید.
پ- مستخدم رسمی که تابع قانون استخدام کشوری است.
ت- کارگران که مشمول قوانین کار و بیمه های اجتماعی میباشند.

تبصره- فقط مستخدمین ثابت شهرداری مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.


ماده 4- سازمان تفصیلی و همچنین ایجاد یا حذف پستهای ثابت سازمانی در شهرداری مشمول ماده 54 اصلاحی قانون شهرداری مصوب سال 1345 خواهد بود.

تبصره – در مورد موسسات وابسته به شهرداری موضوع ماده 84 قانون شهرداری طبق اساسنامه آنها عمل خواهد شد.


ماده 5- انتساب مستخدمین موقت به پستهای ثابت سازمانی ممنوع است.


فصل دوم – ورود به خدمت و انتساب

ماده 6- استخدام برای تصدی پستهای ثابت سازمانی از طریق امتحان و مسابقه بعمل میآید.


ماده 7- داوطلبان استخدام باید دارای شرایط زیر باشند:
الف- داشتن تابعیت ایران
ب- نداشتن کمتر از 18 سال تمام و بیشتر از 40 سال تمام سن.
پ- داشتن برگ خاتمه خدمت زیر پرچم یا داشتن معافیت دائم از خدمت در صورت مشمول بودن.
ت- نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر.
ث- عدم محکومیت بفساد عقیده و عدم معروفیت به فساد اخلاق و تجاهر به فسق و معتاد نبودن به استعمال مواد مخدر.
ج- داشتن تحصیلات لازم برای تصدی شغل مربوط.
چ- داشتن صحت مزاج و توانائی انجام کار مربوط.

تبصره – افرادی که مجدداً بخدمت ثابت پذیرفته میشوند مشمول محدودیت حداکثر سن نخواهند بود مشروط بر اینکه سن آنها با کسر مدتی که در شهرداری سابقه خدمت دارند از 40 سال تجاوز ننماید شهرداری میتواند اینگونه داوطلبان را از گذرانیدن امتحان و مسابقه یا طی دوره آزمایشی یا هر دو معاف سازد لکن در صورتی که برای اشتغال در مرتبه بالاتر از آنچه سابقاً خدمت میکرده اند دعوت بکار شوند گذراندن امتحان ضرور است.


ماده 8- افرادی که در مسابقه ورودی استخدام ثابت قبول شده اند قبل از ورود به خدمت ثابت یکدوره آزمایشی طی خواهند کرد.

تبصره 1- مدت خدمت آزمایشی افراد مذکور در این ماده توسط شهرداری تعیین میگردد ولی در هیچ مورد از سه ماه کمتر و از یکسال بیشتر نخواهند بود.

تبصره 2- انتصاب موقت افرادی که دوره آزمایشی را طی میکنند به پ ستهای ثابت سازمانی بلامانع است.

تبصره 3- افراد مذکور در این ماده در طول دوره آزمایشی در حکم مستخدم ثابت محسوب میشوند.


ماده 9- افرادی که در دوره آزمایشی لیاقت و کاردانی و علاقه بکار از خود نشان دهند در پایان دوره آزمایشی بموجب حکم شهرداری در عداد مستخدمین ثابت منظور و مدت خدمت آزمایشی جزو سابقه خدمت آنان محسوب میگردد.

تبصره- افرادی که در طی پایان دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشوند شهرداری میتواند بدون هیچگونه تعهدی به خدمت آنان خاتمه دهد در این صورت حقوق ایام مرخصی استحقاقی پرداخت خواهد شد.


ماده 10- احکام استخدامی مستخدمین ثابت شهرداری در بدو ورود بخدمت ثابت از لحاظ انطباق با مقررات این آیین‌نامه0 باید بتائید شورای استخدامی شهرداریها برسد.


ماده 11- وزارت کشور پستهای ثابت شهرداری را بر حسب وظایف و مسئولیتها و شرایط تحصیلی و تجربی لازم برای احراز آنها طبقه بندی میکند.


ماده 12- باستثنای شهرداران و اعضاء هیئت های مدیره و مدیران عامل موسسات تابعه و وابسته به شهرداری ها و معاونان شهرداری شهرهائی که بیش از یک ملیون جمعیت دارند کلیه مستخدمین ثابت شهرداری مشمول طرح طبقه بندی مشاغل میباشند.


ماده 13- شهرداری ها مکلفند در انتسابات خود شرایط احراز مشاغل را رعایت نمایند. ارجاع پست ثابت در شهرداری به مستخدمی که طبق شرح شغل مربوط حائز شرایط تصدی آن نباشد ممنوع است.


فصل سوم – حقوق و مزایا

ماده 14- وزارت کشور مشاغل شهرداری را بر اساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز شغل ارزیابی میکند و به دوازده مرتبه تشخیص میدهد.


ماده 15- هر یک از مراتب از یک تا هشت دارای بیست پایه خواهد بود و با کاهش دو پایه در هر یک از مراتب بالاتر در مرتبه دوازدهم به دوازده پایه خواهد رسید.

تبصره – طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل و تغییرات بعدی پس از اظهار نظر شورای استخدامی شهرداری ها و تائید وزیر کشور و موافقت سازمان اموراداری و استخدامی کشور قابل اجراء خواهد بود.


ماده 16- جدول حقوق مستخدمین ثابت بر مبنای عدد صدر در پایه یک مرتبه یکم و افزایش نسبی آن در پایه ها و مراتب بالاتر توسط شورای استخدامی شهرداریها تهیه میشود و پس از تائید وزیرکشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.


ماده 17- شورای استخدامی شهرداریها برای تعیین ضریب ریالی جدول حقوق در شهرداریهای مختلف کلیه شهرداریهای کشور را باتوجه به هزینه و تسهیلات زندگی و شرایط اقلیمی و همچنین با در نظر گرفتن سطح حقوق و مزایا در مشاغل دولتی و مشاغل آزاد محلی به پنج درجه تقسیم و برای هر درجه ضریبی تعیین مینماید و پس از تائید وزیرکشور و تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا گذارده میشود.


ماده 18- ضریب ریالی جدول حقوق شهرداریهای مختلف هر سه سال یکبار بطریق مذکور در ماده 17 قابل تجدید نظر خواهد بود.


ماده 19- کسانی که بخدمت ثابت پذیرفته میشوند در پایه یک مرتبه مربوط قرار خواهند گرفت.

تبصره – تا هنگامی که طرح طبقه بندی و جدول حقوق موضوع تبصره ماده 15 و ماده 16 این آیین‌نامه به تصویب نرسیده و بمرحله اجرا در نیامده است حقوق دوره آزمایشی متناسب با حداقل شرط لازم تحصیلی برای شغل مورد نظر با پیشنهاد شورای استخدامی شهرداریها و تصویب وزیر کشور تعیین خواهد شد.


ماده 20- مستخدمین در صورت وجود شرایط زیر استحقاق دریافت اضافه حقوق در مرتبه ای که خدمت میکنند خواهند داشت:
الف- رضایت بخش بودن خدمات مستخدم در یک سال گذشته.
ب- توقف حداقل یک سال در پایه مادون.


ماده 21- اضافه حقوق در دو موقع از سال (اول اردیبهشت و اول آبان) اعطاء میشود و تاریخ استخدام مستخدمین نزدیک به هر یک از دو موقع مزبور باشد در همان موقع اضافه حقوق دریافت خواهند کرد.


ماده 22- در صورت وجود شرایط زیر میتوان مستخدم را از یک مرتبه به مرتبه بالاتر ارتقاء داد.
الف- در مرتبه جدید پست سازمانی بلامتصدی وجود داشته باشد.
ب- شرایط احراز پست جدید را دارا باشد.
پ- در خدمات گذشته خود ابراز لیاقت و کاردانی نموده باشد.

تبصره – حداقل مدت توقف در هر مرتبه دو سال است و بدون طی مرتبه مادون نمیتوان به مرتبه مافوق ارتقاء یافت.


ماده 23- ورود بخدمت در مرتبه نه یا بالاتر و همچنین ارتقاء باین مراتب علاوه بر دارا بودن شرایط مقرر منوط به تصویب انجمن شهر و تائید وزیر کشور خواهد بود.


ماده 24- ارتقاء بمرتبه بالاتر از پ ایه یک آن مرتبه شروع میشود مگر انکه حقوق پایه یک مرتبه جدید از حقوق پایه ای که مستخدم در مرتبه مادون داشته کمتر باشد که در این صورت در مرتبه جدید به پایه ای نائل خواهد شد که حقوقش با تقریب اضافی نزدیکترین مبلغ بحقوق سابق باشد.


ماده 25- به مستخدمینی که وضع خدمتی آنان ایجاب کند که علاوه بر ساعات اداری مشغول کار باشند بنا به پیشنهاد واحد مربوط و تصویب شهردار و در مؤسسات وابسته و تابعه به تصویب مدیر مؤسسه فوق العاده اضافه کار متناسب با ساعات کار اضافی پرداخت خواهد شد.


ماده 26- ماخذ محاسبه فوق العاده اضافه کار حاصل ضرب 160 /1 حقوق ماهانه در ساعت کار اضافی خواهد بود و به یکنفر در یک ماه بیش از شصت ساعت فوق العاده اضافه کار پرداخت نخواهد شد.

تبصره – فوق العاده اضافه کار به مستخدمین از مرتبه 11 به بالا پرداخت نخواهد شد.


ماده 27- به مستخدمینی که برای انجام وظیفه خاصی بخارج از حوزه شهرداری بماموریت اعزام میشوند و جهت انجام ماموریت ناچار به توقف شبانه در محل ماموریت باشند برای هر شب اقامت فوق العاده ای معادل یکروز حقوق پرداخت میگردد.

تبصره – به ماموری که این فوق العاده پرداخت شود فوق العاده اضافه کار پرداخت نمیگردد.


ماده 28- برای مستخدمینی که با وسیله نقلیه شهرداری سفر نکنند بلیط مسافرت رأساً توسط شهرداری تهیه خواهد شد و هرگاه میسر نباشد هزینه سفر معادل کرایه وسیله نقلیه ایکه بدستور شهرداری با آن مسافرت انجام شده است بموجب اسناد خرجی که ارائه خواهند داد پرداخت خواهد گردید.

تبصره – فوق العاده ماموریتی که بماموریت خارج از کشور اعزام میشوند بر اساس مقررات مستخدمین رسمی کشور پرداخت خواهد شد.


ماده 29- هزینه ایاب و ذهاب فقط بمشاغل خاصی که تصدی آنها نوعاً مستلزم رفت و آمدهائی برای انجام وظائف مربوط در حوزه شهرداریست تعلق میگیرد. میزان هزینه معادل کرایه وسیله نقلیه است که بدستور شهرداری مستخدم از آن استفاده کرده است.


فصل چهارم – آموزش مستخدمین

ماده 30- وزارت کشور بمنظور بالا بردن سطح معلومات تخصصی و حرفه ای مستخدمین شهرداری دوره های آموزشی قبل از خدمت و ضمن خدمت متناسب با احتیاجات آنها تشکیل میدهد و شهرداری مکلف است مستخدمین خود را برای گذراندن دوره های آموزشی معرفی کند.


ماده 31- شهرداری به تناسب وضعیت و احتیاجات خود مکلف خواهد بود در بودجه تنظیمی اعتبار لازم برای آموزش مستخدمین خود منظور نماید.


ماده 32- آموزش مستخدمین شهرداری در خارج از کشور مشمول مقررات آیین‌نامه نحوه استفاده از بورسهای خارج از کشور مستخدمین دولت خواهد بود.

تبصره – در مورد بورسهای آموزشی خارج از کشور که اختصاصاً به شهرداریها داده میشود وظایف و اختیاراتی که در مورد مستخدمین دولت بعهده سازمان اموراداری و استخدامی کشور محول است بعهده وزارت کشور خواهد بود.


فصل پنجم – رفاه

ماده 33- مستخدمین ثابت شهرداری در مقابل اشتغال بخدمت حق دارند در هر سال از سی روز مرخصی با استفاده از حقوق ماهانه استفاده کنند.


ماده 34- هرگاه اعطای مرخصی بمستخدم از لحاظ شهرداری مقدور نباشد مرخصی مستخدم برای استفاده در سالهای بعد ذخیره خواهد شد.

تبصره 1- حداکثر مدت مرخصی ذخیره از 60 روز تجاوز نخواهد کرد.

تبصره 2- تعطیلات واقع در طی مرخصی جزو ایام مرخصی محسوب میگردد.


ماده 35- مستخدمین در صورت ابتلاء به بیماریهائی که مانع اجرای وظایف آنان باشد از مرخصی استعلاجی با دریافت حقوق استفاده خواهند نمود. حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی با حقوق جز در مورد بیماریهای صعب العلاج چهار ماه در سال خواهد بود.


ماده 36- به مستخدمین اناث شهرداری که باردار میباشند با گواهی پزشک معتمد شهرداری 60 روز مرخصی بعنوان مرخصی زایمان اعطاء میشود این مرخصی جزو مرخصی استعلاجی محسوب است و ابتدای آن حداکثر 30 روز قبل از زایمان و انتهای آن در هر حال از سی روز پس از وضع حمل تجاوز نخواهد کرد.


ماده 37- مستخدم میتواند با موافقت شهرداری در تمام مدت خدمت حداکثر تا یکسال از مرخصی بدون حقوق با احتساب در سابقه خدمت استفاده نماید.


ماده 38- شهرداری بطرق مقتضی وسایل بهداشت و درمان مستخدمین خود و خانواده آنها را فراهم نموده و در مورد تاسیس موسسه تعاونی مستخدمین خود کمک و همکاری لازم را مینماید.


ماده 39- از تاریخ تصویب این آیین‌نامه شهرداری مکلف است هر ماه معادل پنج درصد از حقوق مستخدمین ثابت و آزمایشی خود را کسر و معادل ده درصد حقوق آنانرا از بودجه خود بآن علاوه نموده و بحساب پس انداز مستخدمین منظور نماید.

تبصره – شهرداری میتواند وجوه پس انداز را در یکی از بانکهای مجاز که وزارت کشور تعیین خواهد نمود تودیع نماید. شرایط تودیع و میزان بهره متعلقه بر اساس ضوابطی که وزارت کشور تعیین خواهد نمود طبق قراردادی خواهد بود که شهرداری با بانک منعقد خواهد نمود.


ماده 40- وجوهی که بحساب پس انداز مستخدم منظور شده است فقط در موارد مشروحه زیر بترتیبی که تعیین شده است بمستخدم پرداخت میشود.

الف – در صورتی که بهر صورت خدمت مستخدم اعم از خدمت آزمایشی یا ثابت در شهرداری پایان پذیرد سهم پرداختی مستخدم و بهره مربوط بوی مسترد خواهد شد.

ب – در صورت معاف شدن مستخدم از خدمت موضوع ماده 50 یا از کارافتاده یا بازخرید خدمت مستخدم موضوع ماده 52 کلیه وجوه اعم از سهم مستخدم و سهم شهرداری و بهره متعلقه که بحساب پس انداز مستخدم منظور شده است باو پرداخت میشود. در مورد بازخرید خدمت مستخدمین زائد موضوع ماده 51 طبق تصمیم شورای استخدامی شهرداریها عمل میگردد.

پ – در صورت فوت مستخدم کلیه وجوه و بهره متعلقه که بحساب پس انداز مستخدم منظور شده بین وراث قانونی مذکور در ماده 86 قانون استخدام کشوری بالسویه تقسیم میگردد.
در صورتی که فوت مستخدم بسبب انجام وظیفه باشد و سابقه خدمت متوفی کمتر از شش سال باشد شهرداری مربوط ا اعتبارات خود تا میزان شش سال پس انداز به وراث او پرداخت خواهد نمود.

ت – در صورت استعفاء با دو ماه اعلام قبلی:
1- در صورتی که سابقه خدمت مستخدم در شهرداری ده سال تمام تا بیست سال باشد مشروط بر اینکه شهرداری از خدمت وی رضایت داشته باشد تا معادل 3 /2 وجوه و بهره ای که از طرف شهرداری بحساب پس انداز مستخدم منظور شده است باو پرداخت میشود.
2- در صورتی که سابقه خدمت مستخدم در شهرداری بیست سال تمام یا بیشتر باشد مشروط بر اینکه شهرداری از خدمت وی رضایت داشته باشد تا معادل کلیه وجوه و بهره ای که از طرف شهرداری بحساب پس انداز مستخدم منظور شده است باو پرداخت میشود.


ماده 41- در موقع پرداخت وجوه پس انداز اعم از پرداختی مستخدم یا شهرداری و بهره های مربوط چنانچه مستخدم هر نوع بدهی بر طبق اسناد مثبته و مسلم به شهرداری داشته باشد شهرداری میتواند بدهی مزبور را از موجودی پس انداز استحقاقی او کسر نماید.


ماده 42- در صورتی که مستخدم بدون آنکه جریان خدمت وی قطع گردد از یک شهرداری به شهرداری دیگر منتقل شود کلیه وجوه پس انداز اعم از پرداختی خود و شهرداری و بهره مربوط به شهرداری جدید منتقل میگردد.


فصل ششم – شورای استخدامی شهرداریها

ماده 43- بمنظور راهنمائی و نظارت در اجرای یکنواخت این آیین‌نامه در شهرداری های مختلف و رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین شهرداری و تامین خدمات کارشناسی استخدامی در شهرداریهای کشور و انجام سایر وظایفی که در این آیین‌نامه مقرر گردیده شورائی بنام شورای استخدامی شهرداریها مرکب از پنج نفر بشرح زیر در وزارت کشور تشکیل میگردد:
1- یکی از معاونان وزارت کشور بانتخاب وزیرکشور که سمت ریاست شورا را خواهد داشت.
2- مسوول اداره کل نظارت و بهبود شهرداریها.
3- مدیرعامل اتحادیه شهرداریهای کشور.
4- دو نفر کارشناس امور استخدامی به انتخاب وزیر کشور.


ماده 44- وظایف شورای استخدامی شهرداریها بقرار زیر است:
1- رسیدگی و اظهارنظر درباره طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شهرداری.
2- اظهارنظر درباره تخصیص مشاغل بمراتب.
3- اظهارنظر درباره دستورالعمل های اجرائی این آیین‌نامه.
4- بررسی و اظهارنظر درباره سازمان تفصیلی شهرداری.
5- اعلام نظر درباره مسائل استخدامی شهرداری.
6- اعلام فهرست مستخدمین آماده بخدمت به شهرداریها جهت بکارگماردن آنها.
7- انجام سایر وظایفی که طبق مواد این آیین‌نامه بعهده شورای مذکور محول است.

تبصره – دستورالعمل نحوه اجرای وظایف و امور اداری شورای استخدامی شهرداریها از طرف شورا تهیه گردیده و به تصویب وزیرکشور خواهد رسید.


فصل هفتم – مقررات مختلف

ماده 45- انواع مجازاتهای اداری در شهرداری بقرار زیر است:
الف- توبیخ کتبی با درج در پرونده خدمت.
ب- کسر حقوق تا یک سوم از یکماه تا سه ماه.
پ- کسر حقوق تا یک سوم از سه ماه تا شش ماه.
ت- انفصال موقت از سه ماه تا یک سال.
ث- اخراج از خدمت شهرداری مربوط.

تبصره 1- رسیدگی و تشخیص خطای اداری و تعیین مجازات مستخدم خاطی در شهرداری بموجب آیین‌نامه دادرسی اداری مستخدمین دولت خواهد بود و در این امر هر شهردار در شهرداری تابع خود دارای همان اختیاراتی میباشد که در آیین‌نامه مذکور به رئیس موسسه دولتی تفویض شده است.

تبصره 2- برای ریاست یا عضویت یا دادستانی دادگاه اداری در شهرداری باید مستخدم لیسانسیه 5 سال و مستخدم دیپلمه 7 سال سابقه خدمت اعم از دولتی یا شهرداری داشته باشد.
در شهرداریهائی که مستخدم واجد شرائط مذکور وجود نداشته باشد میتوان مستخدمین دیگری را با پیشنهاد شهردار و تصویب انجمن شهر بعضویت دادگاه اداری منصوب کرد.

تبصره 3- شهردار میتواند به تشخیص خود کتباً با ذکر دلیل مجازات بند الف یا ب این ماده را در مورد مستخدم خاطی شهرداری تابع معمول دارد.


ماده 46- مستخدمی که برای انجام خدمت زیر پرچم خدمت وی در شهرداری موقتاً قطع میشود هرگاه ظرف دوماه پس از پایان خدمت زیر پرچم خود را جهت خدمت در شهرداری معرفی نماید مجدداً بکار گمارده خواهد شد ولی اگر پستی برای او خالی نباشد آماده بخدمت محسوب میشود.


ماده 47- مستخدمین شهرداری میتوانند از خدمت شهرداری استعفاء کنند مشروط باینکه تصمیم خود را دوماه قبل از طریق واحد مربوط باطلاع شهرداری برسانند. تا هنگامی که موافقت شهرداری با استعفاء به مستخدم ابلاغ نشده وی در قبال وظایفی که عهده دار است مسئول شناخته میشود.


ماده 48- در صورتی که مستخدم بدون اطلاع و عذر موجه ترک خدمت کند شهرداری میتواند پس از انقضای دو ماه او را از همان تاریخی که ترک خدمت کرده است از خدمت برکنار نماید.


ماده 49- در صورتی که بعلت ارتکاب جرائم عمومی رأی محکومیت قطعی به مجازاتی که جزای اصلی یا تبعی آن محرومیت از خدمت دولتی است علیه مستخدم شهرداری صادر گردد بخدمت او در شهرداری خاتمه داده میشود.


ماده 50- مستخدمین شهرداری با داشتن شرایط زیر از خدمت شهرداری معاف میشوند و در ازاء هر سال خدمت که در هر حال از ده سال کمتر محسوب نخواهد شد معادل پانزده روز آخرین حقوق ماهانه خود را دریافت خواهند داشت و حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده دوران اشتغال بآنان پرداخت میشود.
الف- کلیه مستخدمینی که سن آنان به 65 سال تمام رسیده باشد.
ب- در صورت تقاضای مستخدم شهرداری میتواند مستخدمینی را که دارای 60 سال سن با لااقل 20 سال سابقه خدمت و یا دارای 55 سال سن و 30 سال سابقه خدمت هستند از خدمت معاف نماید.


ماده 51- شهرداری میتواند بخدمت مستخدمین زائد خود با تائید شورای استخدامی شهرداریها خاتمه دهد.

تبصره 1- سابقه خدمت این قبیل مستخدمین با پیشنهاد شهرداری و تصویب انجمن شهر حداکثر با پرداخت معادل یکماه آخرین حقوق آنان در ازاء هر سال خدمت از طرف شهرداری بازخرید میشود و در صورتی که سابقه خدمت چنین مستخدمینی کمتر از ده سال باشد سابقه خدمت آنان ده سال محسوب میگردد و حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده دوران اشتغال به آنان پرداخت میشود.

تبصره 2- استخدام مجدد مستخدمینی که طبق این ماده از خدمت برکنار میشوند در شهرداری ممنوع خواهد بود.


ماده 52- در صورتی که پست سازمانی مستخدم حذف شده باشد و پست دیگری متناسب با شرایطی که وی حائز است موجود نباشد آماده بخدمت محسوب و شهرداریها مکلفند مراتب را به اطلاع شورای استخدامی شهرداریها برسانند. این قبیل مستخدمین تابع مفاد بندهای زیر خواهند بود.
الف- سه ماه تمام از آخرین حقوق دریافتی زمان اشتغال استفاده خواهند کرد.
ب- از ماه چهارم تا ماه نهم نصف آخرین حقوق دریافتی زمان اشتغال را دریافت خواهند داشت.
پ- پس از انقضای مدت نه ماه مذکور در صورتی که پست سازمانی متناسب برای آنان موجود نباشد سابقه خدمت ایشان با پرداخت معادل یکماه آخرین حقوق زمان اشتغال در ازاء هر یک سال خدمت که در هر حال از ده سال کمتر نخواهد بود از طرف شهرداری بازخرید و از خدمت معاف میشوند و حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده دوران اشتغال نیز به آنها پرداخت میشود.

تبصره 1- استخدام مجدد اینگونه مستخدمین در هر یک از شهرداریها به شرطی که کلیه وجوه دریافتی را یکجا به شهرداری مربوط برگردانند بلامانع است.

تبصره 2- در مورد بازخرید خدمت و معاف نمودن مستخدمین از خدمت شهرداری موضوع مواد 50 -51 و52 این آیین‌نامه بابت سنوات خدمتی که مستخدمین قبل از تصویب این آیین‌نامه داشته اند در ازاء هر سال خدمت معادل یکماه آخرین حقوق آنان پرداخت میشود.

تبصره 3- جمع وجوهی که در اجرای مواد 50 -51و52 این آیین‌نامه بهر نفر پرداخت میشود اعم از وجوه پس انداز و مرخصی های استفاده نشده و سایر مزایا نباید از یکصد هزار ریال کمتر باشد.


ماده 53- شهرداری مکلف است مستخدمی را که طبق قانون معلق شده است در صورت برائت از تاریخ قطعی شدن رأی دادگاه بخدمت ابقاء نماید و کلیه حقوق دوران تعلیق را بماخذ آخرین حقوق زمان اشتغال باو بپردازد. در صورتی که پست سازمانی برای وی خالی نباشد مستخدم آماده بخدمت محسوب خواهد شد.


ماده 54- مستخدمین شهرداری که بنمایندگی مجلسین و یا بنمایندگی انجمن ایالتی یا ولایتی یا انجمن شهر و یا بسمت شهردار و یا بتصدی مقامات دولتی مذکور در ماده 3 قانون استخدام کشوری انتخاب یا منصوب میشوند تا پایان تصدی از شهرداری هیچگونه حقوق یا مزایائی نخواهند گرفت ولی این مدت مشروط بر انکه سهم خود و سهم شهرداری را بابت پس انداز پرداخت نمایند جزء سابقه خدمت آنان محسوب خواهد شد.

تبصره – مستخدمین مذکور در این ماده پس از بازگشت بخدمت شهرداری در صورتی که متصدی پستی نشوند آماده بخدمت محسوب و مشمول مفاد ماده 52 این آیین‌نامه خواهند بود.


ماده 55- در صورت رضایت مستخدم میتوان وی را به پستی در مرتبه پائین تر منصوب کرد. در مرتبه جدید حقوق دریافتی قبلی مستخدم به وی پرداخت میشود و دریافت اضافه حقوق بعدی مستخدم در مرتبه جدید تابع مفاد ماده 20 این آیین‌نامه خواهد بود.


ماده 56- مستخدمین شهرداری نمیتوانند بدون موافقت شهرداری در غیر از ساعات خدمت بشغل دیگری مشغول گردند.


ماده 57- در صورتی که مستخدم بطرفیت شهرداری قبول وکالت یا داوری نماید چنین مستخدمی مستعفی تلقی میشود.


ماده 58- مستخدمین رسمی شهرداری و مستخدمین سایر موسسات که بنا بضرورت مامور خدمت در شهرداری و شاغل پست ثابت سازمانی باشند طی مدت اشتغال در هر مورد که دارای مقررات خاص نباشند تابع مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.

تبصره – ما به التفاوت حقوق مستخدم رسمی با حقوق پست ثابت سازمانی وی در شهرداری به عنوان فوق العاده شغل از طرف شهرداری قابل پرداخت است.


ماده 59- اعمال اختیارات و وظائفی که در این آیین‌نامه به شهرداران محول گردیده است در مورد اتحادیه شهرداریهای کشور و هر یک از مؤسسات وابسته به شهرداری که بطریق بازرگانی و از محل درآمدهای اختصاصی خود بدون کمک شهرداری اداره میشوند بعهده مدیران عامل موسسات مذکور و اختیاراتی که بانجمن شهر واگذار گردیده در اتحادیه شهرداریهای کشور بعهده هیئت مدیره اتحادیه و در سایر موسسات شهرداری بعهده هیئت مدیره یا مجمع عمومی آنها با رعایت اساسنامه های مربوط خواهد بود.


ماده 60- انتقال مستخدم از یک شهرداری به شهرداری دیگر با حفظ سوابق خدمت بنا به توافق بین دو شهرداری و مستخدم صورت خواهد گرفت.


ماده 61- ساعات کار شاغلین مشاغل مختلف شهرداری با نظر انجمن شهر بوسیله شهردار تعیین و اعلام خواهند شد.