تعرفه جدید عوارض فرود و توقف هواپیما و سایر خدمات فرودگاهی و عوارض مربوط به گواهینامه‌های فنی و‌ هواپیماها و کارکنان پرواز

تاریخ انتشار: ۱۳۴۶/۰۷/۱۶

[به موجب ماده ۱۵ ‌لایحه قانونی تعیین بهای خدمات فرودگاهی و پروازی، مصوب ۱۳۵۸ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۴۶


تعاریف
‌حداکثر وزن – منظور حداکثر وزن مجاز هواپیما هنگام بلند شدن است Maximum Take off Weight‌ که در گواهینامه معتبر صلاحیت پرواز‌ هواپیما ذکر شده و چنانچه چنین گواهینامه‌ای در دسترس نباشد حداکثر وزن مجاز هواپیما همان است که در نشریه سازنده هواپیما درج گردیده است. ‌
روز – منظور فاصله زمانی بین طلوع و غروب آفتاب در سطح زمین در فرودگاه مربوطه میباشد.
‌فرود – منظور فرود در یکی از فرودگاههای کشوری متعلق بدولت میباشد.
‌فرود و یا پرواز شب – منظور فرود یا پرواز در فاصله بین ساعات غروب و طلوع آفتاب و یا در هر زمان دیگری است که بنا بمقتضیات فنی و یا‌ درخواست خلبان هواپیما باید با استفاده از وسائل روشنائی فرودگاه انجام شود.
‌هواپیمای خصوصی – منظور هواپیمائی است که گواهینامه صلاحیت پرواز آن مشروط بر عدم استفاده هواپیما در حمل و نقل عمومی صادر شده‌باشد و برای پروازهای خصوصی بدون قصد انتفاع مورد استفاده قرار گیرد.


ماده 1 – عوارض فرود.
برای هر دفعه فرود آمدن هواپیماهائی که مشمول این قانون میشوند:
برای هر هزار کیلوگرم حداکثر وزن 100 ریال دریافت‌ میشود. در محاسبه حداکثر وزن کمتر از هر هزار کیلوگرم هزار کیلوگرم محسوب خواهد شد. ‌


ماده 2 – عوارض توقف.
هواپیماهائی که مشمول این قانون میشوند عوارض زیر را بابت توقف در هوای آزاد یا آشیانه برای هر بیست و چهار‌ساعت بایستی بپردازند:
1 – حداقل عوارض پرداختی 100 ریال است.
2 – تا 50 هزار کیلوگرم از قرار هر هزار کیلوگرم 20 ریال.
3 – از 50 هزار کیلوگرم ببالا علاوه بر عوارض فقره 2 فوق نسبت بمازاد هر هزار کیلوگرم 15 ریال.
4 – چنانچه توقف در آشیانه یا مکان سر پوشیده باشد عوارض متعلقه دو برابر میگردد.
در محاسبه حداکثر وزن کمتر از هر هزار کیلوگرم هزار کیلوگرم‌ محسوب خواهد شد. ‌

تبصره 1 – توقف هواپیما در صورتی که کمتر از یک ساعت باشد مجانی و معاف از پرداخت است و توقف بیش از یک ساعت تا بیست و چهار‌ ساعت – بیست و چهار ساعت محسوب میشود.

تبصره 2 – منظور از توقف فاصله زمانی بین هر فرود و برخاستن هواپیما میباشد که عوارض آن جداگانه محاسبه و دریافت میگردد.


ماده 3 – عوارض روشنائی (‌یا عوارض پرواز شب).
علاوه بر عوارض مذکور در مواد 1 و 2 برای عملیاتی که مستلزم استفاده از وسایل روشنائی باند‌ میباشد عوارض زیر دریافت میگردد:
‌الف – برای هر مرتبه استفاده از وسائل ‌الکتریکی روشنائی باند 2000 ریال.
ب – برای هر دفعه استفاده از وسائل ‌روشنائی نفتی یا علائم دیگر که معد به پرواز ‌شب باشد در فرودگاه‌هائی که فاقد وسائل ‌الکتریکی است 1000 ریال.
ج – برای هر بار پرواز از روی باند ‌بدون نشستن کامل (Touch and go Low Pass)‌که ‌مستلزم استفاده از وسائل روشنائی باند باشد. 2000 ریال
‌د – برای هر بار عبور از باند یا حرکت ‌در محوطه فرودگاه که منتهی به برخواستن هواپیما ‌نشود و مستلزم استفاده از وسائل روشنائی باند ‌باشد (Runway cross). 500 ریال.

ماده 4 – عوارض استفاده از وسائل ناوبری و مخابراتی و سرویسهای مراقبت پرواز در پروازهای عبوری بدون توقف در ایران.
از هر هواپیما که از‌یک یا تمام وسائل ناوبری و مخابراتی هواپیمائی کشوری و سایر سرویسهای مراقبت پرواز در پروازهائی که بطور عبوری از فراز خاک ایران صورت‌ میگیرد استفاده نماید 2000. ریال دریافت میگردد.

تبصره 1 – پروازهائی که مدت عبور آن از فراز خاک ایران کمتر از 15 دقیقه باشد از پرداخت عوارض خدمات فوق‌الذکر معاف میباشد.

تبصره 2 – اداره کل هواپیمائی کشوری مجاز است هواپیماهای کشورهائی را که بر اساس معامله متقابله از هواپیماهای ایرانی برای استفاده از‌ وسائل ناوبری و مخابراتی و سرویسهای مراقبت پرواز حقوقی دریافت نمیدارند از عوارض مشروح در ماده 4 فوق معاف دارد.


ماده 5 – عوارض صدور گواهی‌نامه صلاحیت پرواز.
برای بازرسی و صدور گواهینامه صلاحیت پرواز نسبت به هواپیماهائی که در ایران به ثبت‌ رسیده است و حداقل هر سال یکبار بعمل میآید عوارض زیر دریافت میشود.

 ردیف  
 انواع  
 وزن حداکثر  
 عوارض بریال  
 
 1  
 هواسر  
 1000 کیلو گرم  
 450 ریال  
 
 
 
بیش از 1000 کیلو گرم  
 1200 ریال  
 
 2  
 سایر انواع هواپیماها  
 2750 کیلو گرم  
 1200 ریال  
 
 
 
 5750 کیلو گرم  
 4000 ریال  
 
 
 
 12500 کیلو گرم  
 6000 ریال  
 

 اگر حداکثر وزن هواپیما از 12500 کیلوگرم تجاوز نماید مبلغ 30 ریال نسبت به هر یکصد کیلوگرم مازاد بر 12500 کیلوگرم اضافه میشود.


ماده 6 – عوارض تمدید موقت اعتبار گواهینامه صلاحیت پرواز
الف – عوارضی که برای تمدید موقت اعتبار گواهینامه صلاحیت پرواز هر هواپیما تعلق میگیرد معادل عوارضی است که طبق ماده 5 این تعرفه‌ باید پرداخت شود.
ب – عوارض مقرر در بند الف برای تمدیدهای موقت بیش از یک هفته میباشد و در مورد تمدیدهای موقت کمتر از یک هفته فقط برای یکبار‌ عوارض مقرر در ماده 5 دریافت نخواهد شد.


ماده 7 – عوارض صدور گواهینامه ثبت هواپیماها.
برای هر دفعه صدور گواهینامه ثبت و تابعیت هواپیماها عوارض زیر اخذ میگردد

 1 حداکثر وزن هواپیما  
 عوارض بریال  
 الف – تا 2750 کیلو گرم  
 450 ریال  
 ب – تا 5750 «  
 1800 ریال  
 ج – تا 12500 «  
 3500 ریال  
 د – تا 45000 «  
 8000 ریال  
 ه – بیش از 45000 «  
 12000 ریال  

تبصره – در صورتی که مالک هواپیما تغییر کند گواهینامه ثبت باید طبق مقررات آئین‌نامه ثبت و تابعیت هواپیما بنام مالک جدید صادر گردد و‌ عوارض مربوطه از مالک جدید دریافت میگردد.


ماده 8 – تعرفه عوارض آزمایش بمنظور صدور گواهینامه‌های خلبانی و سایر گواهینامه‌های فنی هواپیمائی

 ردیف  
 خلبانان و خدمه پرواز  
 آزمایش زمینی  
 پرواز  
 تمدید گواهینامه  
 شناسائی اعتبار گواهینامه   خارج  
 1  
 گواهینامه خلبانی شخصی  Private pilot licence  
 1000  
 500  
 100  
 500  
 2  
 گواهینامه بازرگانی  Commercial pilot licence  
 1500  
 1000  
 200  
 750  
 3  
 گواهینامه حمل و نقل  Airline transport pilot licence    
 2000  
 2000  
 200  
 1500  
 4  
 گواهینامه خلبانی هواسر  Private pilot licence glider.    
 500  
 200  
 –  
 –  
 5  
 درج اختیار و امتیاز   مخصوص در گواهی نامه هر مرتبه   ratiy  
 500  
 1500  
 
 500  
 6  
 گواهی نامه سایر خدمه   هواپیما
 300  
 –  
 100  
 500  
 7  
 اجاره نامه موقت گواهی   نامه خلبانی
 1500  
 1500  
 500  
 –  
 8  
 گواهی نامه مهندس پرواز  Flight engineering  
 1500  
 1500  
 200  
 750  

تبصره 1 – برای آزمایش چنانچه از هواپیمای دولتی استفاده گردد مبالغ زیر دریافت میگردد:
1 – هواپیمای یک موتور ساعتی 2000 ریال
2 – هواپیمای دو موتور ساعتی 5000 ریال
3 – هواپیمای دوموتوره جت ساعتی 10000 ریال
4 – پرواز با دستگاه مخصوص Link Trainer ساعتی 300 ریال

تبصره 2 – برای صدور نسخه دوم هر نوع گواهینامه 200 ریال دریافت میگردد.

تبصره 3 – برای تجدید قسمتی از آزمایش کلی گواهینامه هر دفعه 200 ریال دریافت میگردد.


ماده 9 – عوارض متفرقه.
1 – حق اشتراک کتاب اطلاعات هواپیمای کشوری (AiP) هر نسخه 1200 ریال.
2 – ارسال اصلاحیه‌های بعدی کتاب فوق سالیانه هر نسخه 600 ریال.
3 – صدور گواهینامه تأسیس فرودگاه خصوصی هر نسخه 3000 ریال.
4 – صدور پروانه بهره‌برداری هوائی موضوع ماده 17 قانون هواپیمائی کشوری 30000‌ریال.
5 – اجازه‌نامه تأسیس آموزشگاهه‌ای تعلیماتی ‌هواپیمائی با رعایت مفاد ماده 17 قانون ‌هواپیمائی کشوری 2000 ریال.
6 – اجازه‌نامه پروازهای بازرگانی موضوع قسمت ‌اخیر ماده 17 قانون هواپیمائی کشوری 2000 ریال.
7 – اجازه‌نامه تعمیرگاههای هواپیما 20000 ریال.
8 – اضافه کردن اختیارات تعمیرگاه ‌فنی هواپیما 5000 ریال.


ماده 10 – معافیتها:
در موارد زیر عوارض مربوطه دریافت نمیگردد.
1 – هواپیماهای متعلق بدربار سلطنتی.
2 – هواپیماهای متعلق به دولت که بمنظورهای غیر بازرگانی پرواز مینمایند.
3 – هواپیماهای متعلق برؤسای کشورها و نمایندگان سیاسی و وابسته‌های سفارتخانه‌های مقیم کشور شاهنشاهی ایران که بمنظور غیر بازرگانی‌ پرواز مینمایند.
4 – هواپیماهائی که بنا بتوصیه یکی از سازمانهای دولتی ایران بمنظور همکاریهای نظامی و اقتصادی و کشاورزی و غیره و یا بنا بدعوت دولت‌شاهنشاهی ایران در فرودگاههای ایران به پروازهای غیر انتفاعی مبادرت نمایند.
5 – هواپیماهائی که بمنظور نجات در موارد سانحه در ایران پرواز مینمایند.
6 – پروازهای آزمایشی که بنا بدستور اداره کل هواپیمائی بمنظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما صورت میگ‌یرد.
7 – فرودهائی که بنا بدستور مقامات هواپیمائی و یا امنیتی ایران بمنظور کنترل پرواز صورت میگیرد.
8 – حق اشتراک کتاب اطلاعات هواپیمائی کشوری (A.I.P) و حق تمدید آن در مورد سازمان‌های دولتی ایران و مقامات دولتی هواپیمائی کشورهای‌ خارجی.
9 – عوارض صدور و تمدید گواهینامه برای کارکنان هواپیمائی کل کشوری.


تعرفه فوق مشتمل بر ده ماده و هشت تبصره و تعاریف ضمیمه که به استناد ماده واحده بیست و پنجم بهمن ماه 1345 [‌قانون اخذ عوارض فرود آمدن و توقف هواپیماها و سایر خدمات فرودگاهی مشابه تعرفه فرودگاههای بین‌المللی] در تاریخ روز شنبه 18/6/1346‌ به تصویب کمیسیون راه و دارائی مجلس سنا رسیده بود بترتیب در تاریخ روز چهارشنبه بیست و نهم شهریور ماه و شنبه اول مهر ماه یکهزار و‌سیصد و چهل و شش شمسی مورد تصویب کمیسیونهای دارائی و راه مجلس شورای ملی قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای ملی – مهندس عبدالله ریاضی