تصویبنامه راجع به اساسنامه سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت [تهران]

تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۰۱/۲۴

شماره ۹۵۲۷۶ – ۱۳۵۵/۱۲/۲۸


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵۳۵/۱۲/۲۸ به استناد تبصره 61 قانون بودجه سال 2536 کل کشور اساسنامه سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت وابسته به شهرداری پایتخت را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1 ـ بمنظور رفع نیازهای اجتماعی جنوب شهر تهران و اجرای طرح‌های بهسازی و عمران در این منطقه سازمانی بنام سازمان بهسازی و عمران جنوب پایتخت که در این اساسنامه سازمان نامیده میشود تشکیل میگردد.


ماده 2 ـ حوزه عملیات سازمان به پیشنهاد مدیرعامل سازمان به تصویب شورای اقتصاد خواهد رسید.


ماده 3 ـ وظایف سازمان بقرار زیر میباشد:
1 ـ بررسی و شناسائی کمبودها و نیازهای منطقه مورد عمل با کمک دستگاههای ذیربط.
2 ـ تهیه برنامه برای تأمین احتیاجات در زمینه‌های تأمین آب، فاضلاب، برق، مسکن، مجتمع‌های آموزشی، مراکز درمانی و بهداشتی، رفاه و تنظیم خانواده، مهد کودک، فروشگاههای بزرگ تعاونی، مراکز کاریابی، احداث معابر و تعمیر اسفالت، پیاده رو سازی، در صورت لزوم جابجائی افراد و تجدید اسکان و بطور کل هرگونه اقدامی که برای بهبود شرائط زندگی و رفاه ساکنین منطقه ضروری تشخیص داده شود.
3 ـ فراهم آوردن شرائط مشارکت مردم و بخش خصوصی در اجرای هدفهای سازمان.
4 ـ تهیه طرح‌های لازم برای اجرای برنامه‌های تعیین شده.
5 ـ ایجاد همآهنگی بین برنامه‌های اجرائی دستگاههای دولتی و شهرداری پایتخت در منطقه مورد عمل.
6 ـ ابلاغ طرح‌های تصویب شده سازمان بدستگاههای ذیربط اعم از دولتی یا خصوصی برای اجراء.
7 ـ نظارت و پیگیری مداوم طرحهائی که سازمان‌های ذیربط مسئول اجرای آن میگردند و همآهنگ کردن فعالیتهای اجرائی این طرحها با جداول زمانی تهیه شده.
8 ـ اجرای طرحهائیکه سازمان رأساً انجام آنها را بعهده میگیرد.
9 ـ تهیه بودجه سالانه و ارائه آن به شورای اقتصاد جهت تصویب.
10 ـ اجرای سایر وظایفی که از طرف شورای اقتصاد تعیین میگردد.


ماده 4 ـ سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و امور اداری و استخدامی و مالی آن طبق این اساسنامه و آئین‌نامه‌های مربوطه انجام خواهد شد.


ماده 5 ـ سازمان دارای یک مدیرعامل خواهد بود که طبق مقررات این آئین‌نامه انجام وظیفه خواهد نمود.


ماده 6 ـ کلیه امور مربوط به تصویب کلی برنامه‌ها ـ رسیدگی و تصویب بودجه و بررسی و تصویب اساسنامه، نمودار تشکیلاتی و آئین‌نامه‌های لازم و هرگونه تغییرات بعدی در آنها قبلا در جلسه شورای اقتصاد مطرح و مصوبات شورا برای اجرا ابلاغ خواهد شد.


ماده 7 ـ شهردار پایتخت و مدیرعامل سازمان در جلساتی از شورای اقتصاد که امور مربوط بسازمان مطرح میگردد شرکت خواهند کرد.


ماده 8 ـ شورائی مرکب از نمایندگان دستگاههائی که اجرای طرح‌های مربوط به سازمان را بعهده گرفته اند بنام شورای همآهنگی تشکیل میگردد. وظیفه این شورا اظهار نظر در مورد طرح‌های سازمان و همآهنگ کردن آن طرحها میباشد.

تبصره ـ جلسات این شورا بدعوت مدیرعامل سازمان در محل سازمان تشکیل خواهد شد.


ماده 9 ـ مدیرعامل سازمان با پیشنهاد شهردار پایتخت و تأئید نخست وزیر و با فرمان همایونی منصوب خواهد شد.


ماده 10 ـ وظایف مدیرعامل سازمان بقرار زیر میباشد:
1 ـ تهیه و شناسائی و بررسی نیازهای منطقه
2 ـ پیشنهاد طرحها و برنامه‌های سازمان بشورای اقتصاد جهت تصویب.
3 ـ پیشنهاد بودجه سازمان بشورای اقتصاد جهت تصویب.
4 ـ ابلاغ طرحها و بودجه مربوط بدستگاهها جهت اجراء.
5 ـ نظارت و پیگیری مداوم بر اجرای طرحها.
6 ـ اجرای طرحهائی که بعهده سازمان واگذار میگردد.
7 ـ تعیین خط مشی و تهیه آئین‌نامه‌هائی که جهت اداره امور سازمان لازم میباشد و اجرای آن آئین‌نامه‌ها بعد از تصویب در شورای اقتصاد.
8 ـ اداره کلیه امور سازمان اجرای وظائفی که طبق این اساسنامه و آئین‌نامه‌های بعدی بعهده مدیرعامل واگذار میشود.
9 ـ تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده‌هر شش ماه یکبار و ارسال به شورای اقتصاد جهت بررسی میزان بازده و پیشرفت عملیات و همچنین موانع احتمالی در پیشرفت کارها.
10 ـ نمایندگی سازمان در برابر اشخاص و کلیه مراجع (اعم از قضائی و اداری) و انتخاب وکیل با حق توکیل و عزل آنان.

تبصره ـ مدیرعامل میتواند از مشاورین حقوقی و متخصصین لازم استفاده نموده که بعنوان نماینده او در مراجع مذکور در بند بالا اقدام نمایند.


ماده 11 ـ مدیرعامل میتواند قسمتی از وظائف و اختیارات خود را به شخص یا اشخاص دیگر و یا دستگاههای دیگر دولتی و یا وابسته بدولت تفویض نماید.


ماده 12 ـ امور اداری و استخدامی سازمان طبق آیین‌نامه ای که میبایست ظرف سه ماه آینده تهیه و بعد از تصویب شورای اقتصاد بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.


ماده 13 ـ بودجه سالیانه بر اساس بر نامه کار سازمان در قالب اعتبارات مصوب با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب شورای اقتصاد بمصرف خواهد رسید.


ماده 14 ـ کمکها و هدایای نقدی و غیر نقدی که بسازمان اهدا میشود جزء دارائی سازمان منظور و طبق مقررات این اساسنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


ماده 15 ـ اسناد مالی و چکهای سازمان با امضاء مدیرعامل و یکی از مدیران سازمان و مسئول مالی سازمان معتبر خواهد بود.

تبصره ـ در مورد قسمتی از اعتبارات سازمان که از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین میگردد و برای بمصرف رساندن آن اعتبار ذیحسابی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تعیین میگردد. نظارت و اعضاء ذیحساب مذکور نیز‌ الزامی است.


ماده 16 ـ وزارتخانه‌ها، شهرداری پایتخت و سایر دستگاهها که از سازمان وجهی برای اجرای طرح‌های مصوبه دریافت مینمایند باید آن را طبق مقررات مالی خود و با مسئولیت خود مصرف نموده و بهزینه منظور نمایند.


ماده 17 ـ هزینه‌های پرسنلی و اداری سازمان در هر سال باید به تصویب شورای اقتصاد برسد.


ماده 18 ـ ترازنامه و گزارشات مالی هر سال میبایست پس از تأیید حسابرسی که شهردار پایتخت تعیین مینماید حداکثر تا پایان خرداد سال بعد جهت تصویب وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه ارائه شود. تصویب ترازنامه و گزارشات مالی هر سال در حکم تصفیه حساب مدیرعامل خواهد بود.


ماده 19 ـ در مورد خرید املاک واقع در منطقه که در اولویت کارهای سازمان قرار دارد و خرید زمین جهت ایجاد مراکز عام‌المنفعه در جنوب تهران عیناً طبق مقررات شهرداری پایتخت عمل خواهد شد.


ماده 20 ـ در مواردی که در این مقررات اشاره ای نشده طبق آئین‌نامه مالی و معاملات شهرداری پایتخت رفتار خواهد شد و بر اساس این اساسنامه مدیرعامل بجای شهردار پایتخت و شورای اقتصاد جایگزین انجمن شهر و هیأت وزیران خواهد بود.

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ‌ هادی هدایتی