اصلاحیه شرایط احراز مدیریت مدارس

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۴/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۴/۲۶

شورای عالی آموزش و پرورش مقرر می دارد اصلاحات زیر در مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس اعمال شود.

1– تبصره ذیل بند 7 به شرح زیر اصلاح شود:
تبصره – در مدارس ابتدایی روستایی و عشایری درصورتی که نیروی رسمی واجد شرایط در محل برای تصدی مدیر آموزگار وجود نداشته باشد، واگذاری این پست به نیروی غیررسمی که از حداقل مدرک تحصیلی کاردانی برخوردار بوده وآموزش های تخصصی لازم را فراگرفته باشد با موافقت رییس سازمان آموزش و پرورش استان، بلامانع است.

2– تبصره 1 ذیل بند ب شرایط اختصاصی به شرح زیر اصلاح و به جای ماده 3 منظور و ماده مذکور به عنوان تبصره آن قید شود. شماره سایر تبصره های ذیل بند ب نیز اصلاح شود.
ماده 3- در مناطق محروم ، روستایی و عشایری که به تشخیص رییس سازمان آموزش و پرورش استان انتخاب مدیر با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی امکان‌پذیر نباشد، مناطق‌ آموزش و پرورش مجازند حداکثر تا پایان سال تحصیلی 88-87 مدیران جدید دوره های مذکور را از بین افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم با حداقل 5 سال سابقه فعالیت آموزشی یا مدیریتی منصوب نماید.
تبصره- در شرایط‌ استثنایی و درصورتی‌که فرد واجد شرایط اختصاصی برای تصدی مدیریت مدرسه وجود نداشته باشد رییس اداره آموزش وپرورش می‏تواند با اخذ مجوز موردی از رییس سازمان آموزش و پرورش استان نسبت به انتصاب فرد مورد نظر جهت مدیریت مدرسه تا تعیین فرد واجد شرایط اقدام کند.

3– تبصره ذیل ماده 5 به شرح زیر اصلاح شود:
تبصره- چنانچه‌ امکان‌ برگزاری دوره های آموزشی مدیریت و یا آزمون احراز صلاحیت های مدیریت نباشد صدور ابلاغ مدیریت مدرسه به مدت یک سال برای فرد مورد نظر بلامانع است.
سازمان آموزش و پرورش استان مکلف خواهد بود باهمکاری واحدهای ذی ربط ظرف مدت یک سال شرایط لازم برای برگزاری دوره و یا آزمون مذکور را فراهم نماید .

4– ماده 6 و تبصره ذیل آن به شرح زیر اصلاح شود:
ماده 6- ادارات آموزش وپرورش مکلفند جهت تطبیق وضع مدیران موجود با ضوابط مندرج در این مصوبه به تدریج اقدام نمایند.
تبصره – مدیران فعلی با حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم در دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی و دارابودن حداقل 5 سال سنوات مدیریت موفق می توانند با موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه حداکثر تا پایان سال تحصیلی 89-88 به مدیریت خود ادامه دهند.

5– ماده ای به شرح زیر با عنوان ماده 7 اضافه شود.
ماده 7- آموزش و پرورش موظف است شرایط ارتقاء تحصیلی مدیران را به تناسب نیاز و امکانات موجود هر استان فراهم نماید.

6– ماده 7 قبلی به عنوان ماده 8 جدید به شرح زیر اصلاح و شماره ماده 8 قبلی به 9 تغییر یابد.
ماده 8- وزارت آموزش و پرورش موظف است ضمن لغو بخشنامه ها و دستورالعمل های مغایر، برحسن اجرای مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس نظارت نموده و عملکرد سالانه اجرای آن را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش نماید.

موضوع: اصلاحیه شرایط احراز مدیریت مدارس در هفتصد و پنجاهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 26 /4 /1386 به تصویب رسید.

بهرام محمدیان
دبیر شورا
محمود فرشیدی
رییس جلسه