‌آیین‌نامه اجرایی قانون واگذاری کلیه شعب سازمان تعاون مصرف شهر و روستا واقع در شهرستانها به وزارت بازرگانی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۱۲/۱۱

117360ت1050 – 1366.12.11


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1366.11.28 بنا به پیشنهاد شماره 21216 مورخ 1366.5.14 وزارت بازرگانی و وزارت کشور و به استناد ماده واحده قانون واگذاری کلیه شعب سازمان تعاون مصرف شهر و روستا واقع در شهرستانها به وزارت بازرگانی مصوب 65.12.10 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرائی‌ قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده 1 – مهلت قانونی تحویل و تحول قطعی شعب سازمان تعاون مصرف شهر و روستا واقع در شهرستانها از تاریخ تصویب قانون حداکثر تا تاریخ 66.12.10‌ خواهد بود.

‌تبصره 1 – در تاریخ تحویل و تحول شعب، بایستی تراز آزمایشی و صورتهای مالی دوره عملکرد منتهی به تاریخ مذکور و آمار وضعیت پرسنلی در تاریخ‌ تصویب قانون تهیه و تنظیم شده باشد.

‌تبصره 2 – استانداریها مکلفند تا تاریخ تحویل شعب، کماکان در حسن اجرای امور و ارائه خدمات جاری شعب اقدام لازم را معمول دارند.


‌ماده 2 – منظور از کلیه اموال منقول و غیر منقول و مطالبات و سایر داراییها و تأسیسات جنبی مانند انبار، سردخانه و کلیه حقوق و امتیازات مکتسبه مشروع،‌عبارت از کلیه حقوق و امتیازات و داراییهای جاری و ثابتی است که تا تاریخ تحویل و تحول در دفاتر مالی شعب ثبت و یا اوراق و مستندات آنها به نام شعب‌ بوده و یا به استناد دستورات و صورتجلسات و یا نتایج حاصل از حسابرسی، بررسی و تحقیق و صورت‌برداری کالا و اموال در اختیار شعب گذاشته شده و یا‌ می‌شود.


ماده 3 – منظور از کمکهای نقدی و غیر نقدی عبارت از کلیه وجوه اموال یا اماکن و تأسیسات و هر گونه تعهدات به نفع سازمان تعاون مصرف شهر و روستا‌ می‌باشد که استانداریها از تاریخ 59.2.17 به منظور ایجاد و یا افزایش سرمایه و ایجاد نقدینگی و تقویت بنیه مالی شعب و یا به منظور گسترش امکانات تجاری‌در اختیار شعب گذاشته و یا تا تاریخ تحویل و تحول در اختیار آنها قرار می‌دهند.

‌تبصره – چنانچه وجوه ناشی از عملیات تجاری و سایر وجوه متعلق به شعب نزد مراجعی غیر از بانکها موجود باشد بایستی پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط‌استانداریها به حساب جاری شعب مربوطه واریز گردد.


‌ماده 4 – منظور از کارکنان شعب، کارکنانی می‌باشند که در تاریخ تصویب قانون به صورت تمام وقت (‌اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی روزمزد و خرید خدمت)‌ به کار اشتغال داشته‌اند.


‌ماده 5 – وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است ظرف مدت 10 روز از تاریخ درخواست وزارت کشور (‌ استانداریها) نسبت به تعیین و معرفی بازرسین و‌ حسابرسان و نمایندگان قانونی (‌حسب مورد در کلیه استانهایی که سازمان تعاون مصرف شهر و روستا در آن استانها شعبه دارد) اقدام نماید.


‌ماده 6 – استانداریها مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که کلیه اموال و دارایی‌های موجود موضوع ماده 2 و ماده 3 این آیین‌نامه را ظرف مهلت مقرر در ماده 1 پس از‌ ارزیابی و تعیین داراییهای خالص، در صورتجلسات تحویل و تحول قید و پس از تأیید بازرس قانون وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان تعاون مصرف شهر‌ و روستا تحویل نمایند.

‌تبصره – پس از انجام حسابرسی بر اساس تبصره 5 ماده واحده قانون واگذاری، گزارش اموال و داراییهای غیر موجود موضوع مواد 2 و 3 آیین‌نامه جهت اتخاذ‌ تصمیم به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.


‌ماده 7 – استانداریهای سراسر کشور مکلفند پس از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به داراییها و اموال شعب سازمان تعاون مصرف شهر‌ و روستا در سطح استان اقدام و کلیه حقوق منصوره و اموال و داراییهای مربوط به شعب را که در اجرای ماده واحده (‌مصوب 59.2.17 شورای انقلاب) از‌ سازمان تعاون مصرف شهر و روستا تحویل گرفته‌اند و همچنین کلیه اموال و داراییهایی را که بعد از آن زمان تا تاریخ تحویل و تحول در اختیار شعب استان‌گذاشته و می‌گذارند، با توجه به جزئیات مندرج در قانون مصوب 65.12.10 و مواد این آیین‌نامه به سازمان تعاون مصرف شهر و روستا تحویل نمایند.

‌تبصره – تحویل آن قسمت از داراییهای و اموالی که مرور زمان موجب استهلاک و یا از میان رفتن آنها می‌شود و همچنین تغییرات در سایر داراییها بر اساس‌ قوانین مالی و مالیاتی کشور و مقررات موضوعه خواهد بود.


‌ماده 8 – در آن دسته از استانها که حقوق و مزایای پرسنل شعب سازمان تعاون مصرف شهر و روستا از محل بودجه استانداریها پرداخت می‌گردد کماکان یا‌ گواهی انجام کار مقامات مربوط تا پایان سال جاری توسط استانداریها و از همان محل اعتبار قبلی پرداخت خواهد شد.

‌تبصره – مطالبات قانونی معوقه کارکنان شعب مانند (‌حقوق گروه، پایه و غیره) در مدت زمانی که شعب در اختیار استانداریها بود، به عهده استانداریهای ذیربط‌ می‌باشد.


‌ماده 9 – سازمان تعاون مصرف شهر و روستا مکلف است تشکیلات تفصیلی سازمان را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این آیین‌نامه تنظیم و به تأیید‌ سازمان امور اداری و استخدامی کشور برساند.

‌تبصره – وظایف و مسئولیتهای اعضای هیأت مدیره موضوع تبصره 6 قانون بر اساس تشکیلات مصوب موضوع این ماده تعیین خواهد شد.


‌ماده 10 – استانداریها مکلفند حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخی واگذاری شعب ترتیبی فراهم نمایند که کلیه صورتهای مالی (‌حساب عملکرد و سود و‌زیان و ترازنامه) شعب شهرستانها در تاریخ واگذاری شعب مزبور به سازمان تعاون مصرف شهر و روستا به تأیید مراجع ذیصلاح برسد.

‌تبصره 1 – صورتهای مالی مذکور در این ماده، ترازنامه و حساب سود و زیان منتهی به 65.12.28 بوده و به عنوان صورتهای مالی در زمان واگذاری تلقی‌ می‌شود.

‌تبصره 2 – پس از ارزیابی اموال و داراییهای شعب، تفاوت ناشی از ارزش داراییهای ارزیابی شده با ارزش دفتری آنها، توسط سازمان تعاون مصرف شهر و روستا‌ در حساب سرمایه سازمان مذکور تعدیل خواهد شد.


‌ماده 11 – ملاک قبول موجودهای جنسی قابل عرضه در تاریخ تحویل، صورتجلسه‌ای است که پس از شمارش و انبارگردانی، به امضاء نمایندگان استانداری،‌ بازرس یا بازرس وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئولیت شعب رسیده باشد.


‌ماده 12 – چنانچه در جریان انجام تحویل و تحول مشخص گردد که ابواب جمعی برخی از جمعداران کسری دارد کسر ابواب جمعی به نرخ روز ایجاد کسری‌ محاسبه و پس از تنظیم صورتمجلس کسر ابواب‌جمعی توسط نمایندگان استانداری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئولیت شعب برای اقدام قانونی به‌سازمان تعاون مصرف شهر و روستا گزارش و در صورت تأیید، به حساب بدهکار کسر آورنده منظور و این کسری طبق تشخیص و تصمیم هیأت مدیره سازمان‌ تعاون مصرف شهر و روستا و یا بر اساس احکام صادره از مراجع ذیصلاح، وصول و به حساب سازمان واریز خواهد شد.


‌ماده 13 – کلیه عواید، درآمدها و سود حاصله ناشی از عملیات تجاری و سرمایه‌گذاریها در طول مدت زمانی که شعب شهرستانها در اختیار استانداریها بوده‌اند‌ متعلق به سازمان تعاون مصرف شهر و روستا می‌باشد و استانداریهای به هیچ عنوان مجاز به استفاده یا تقسیم سود ناشی از عملیات اجرایی نمی‌باشند.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر