آیین‌نامه وظایف انجمنهای ده در امور آبادانی و نوسازی روستاها

تاریخ تصویب: ۱۳۴۷/۰۴/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۴۷/۰۵/۰۳

ماده 1 – وظائف انجمن.
1 – ایجاد همآهنگی بین برنامه‌های عمرانی در سطح ده بمنظور استفاده صحیح از نیروی انسانی و منابع طبیعی ده.
2 – تشویق ساکنان ده به خودیاری و مشارکت در اجرای طرح‌های آبادانی و نوسازی و استفاده از این نیروها برای آبادانی ده.
3 – اداره و نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات عمرانی و اهتمام در حفظ و توسعه آن.
4 – تنظیم برنامه برای استفاده مفید و منطقی از نیروی کار کشاورزان بکارهائی از قبیل صنایع دستی و فرا گرفتن حرفه و تکمیل معلومات و مانند‌ آن در فصول و ایامی از سال که کشاورزان از کار کشاورزی و فعالیتهای تولیدی دیگر فراغت دارند و مراقبت در حسن اجرای این برنامه‌ها.
5 – ایجاد همکاری و اشتراک مساعی با انجمنهای دهات مجاور برای استفاده از تجربیات آنها و همچنین اجرای برنامه‌های مشترک و همکاری و‌ اشتراک مساعی با انجمنهای ده منطقه و سایر نقاط کشور بمنظور تامین همآهنگی در برنامه‌های کلی آبادانی و نوسازی روستاها و ترقی اجتماعی‌ روستائیان.
6 – اتخاذ تدابیر لازم بمنظور ایجاد مسافرخانه، مهمانسرا، چای‌خانه در حدود احتیاجات و امکانات و مراقبت کامل در حفظ بهداشت و نظافت‌ آنها.
7 – همکاری با ماموران ثبت احوال در تنظیم اسناد سجل.
8 – تنظیم و اجرای برنامه‌های آبادانی دهات با استفاده از نیروی انسانی و همکاری و شرکت ساکنان ده.
9 – اشتراک مساعی در کلیه امور آبادانی و نوسازی روستاها.
10 – اهتمام و اقدام در ساختمان دبستان و آموزشگاه حرفه‌ای روستائی و قرائتخانه و نظایر آن.
11 – اهتمام و اقدام در تامین بهداشت عمومی و نظافت ده.
12 – اهتمام و اقدام در ایجاد حمامهای بهداشتی و سایر ساختمانهای ضروری برای تامین و تعمیم بهداشت روستائیان.
13 – اهتمام و اقدام در تامین آب آشامیدنی و لوله‌کشی روستاها.
14 – اهتمام و اقدام در تامین برق و روشنائی روستاها با توجه به برنامه‌های عمومی مملکتی و ضوابط مصوبه دولت.
15 – اهتمام و اقدام در احداث و نگاهداری مساجد، غسالخانه، گورستان.
16 – اهتمام و اقدام در ایجاد تاسیسات حفاظتی و ساختمانهای عمومی.
17 – نگاهداری راههای بین دهات و همچنین تسطیح و کف‌سازی میادین و معابر و سایر امور مربوط به آن و اقدام در تهیه و نصب راهنما و علائم‌ شناسایی ده در محل مناسب.
18 – اهتمام و اقدام در ایجاد ساختمانهای ورزشی – زمینهای ورزشی و استخرهای شنا و کلیه وسائل مربوط به تعمیم ورزش و تربیت بدنی.
19 – راهنمائی روستائیان در احداث خانه‌های روستائی.
20 – اقدام در توسعه معابر و دهسازی.
21 – وضع مقررات برای نظافت و رفت و روب ده و دفن لاشه حیوانات و نظارت دقیق در اجرای آن.
22 – اتخاذ تدابیر لازم بمنظور جلوگیری از آلوده شدن آب و نظارت در حسن اجرای آن.
23 – تعیین محل خاص برای تهیه و نگاهداری کودهای غیر شیمیائی و زباله در محلی دور از منطقه مسکونی ده و اماکن عمومی.
24 – تشویق کشاورزان به مصرف مواد نفتی بمنظور جلوگیری از استفاده فضولات بعنوان سوخت
25 – اتخاذ تدابیر لازم بمنظور ایجاد ساختمانهای مناسب برای آبهای معدنی و تدارک وسائل لازم برای استفاده از آنها طبق اصول فنی و‌ بهداشتی.
26 – اشتراک مساعی در امر تشکیل شرکتهای تعاونی و شرکتهای سهامی زراعی و همکاری با مأموران وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی‌ و شرکتهای سهامی زراعی در زمینه انجام وظایف مربوطه آنها.
27 – اهتمام در ازدیاد سطح کشت در اراضی ده و بالا بردن بازده آن با استفاده از راهنمائیهای مروجین مسئول.
28 – تنظیم برنامه درختکاری و نظارت در اجرای آن و ایجاد بیشه و باغهای عمومی.
29 – تشویق ساکنان ده در ترویج دامداری و اصلاح نژاد دامها و افزایش علوفه و فرآورده‌های دامی
30 – اهتمام در دفع آفات و تشویق روستائیان به مبارزه با آنها و مراقبت در حفظ مراتع و جلوگیری از کندن و سوزاندن بوته‌های صحرائی و‌ کوهستانی خارج از سطح کشت.
31 – کوشش در اشاعه فرهنگ و راهنمائی روستائیان در مسائل اجتماعی.
32 – مراقبت در حفظ آثار باستانی با نظر سازمان های مربوط و اعلام کشف آثار و اشیاء و مسکوکات عتیقه و نظایر آن و جلوگیری از هر گونه‌ کاوشهای باستان‌شناسی غیر مجاز.
33 – همکاری با سپاهی دانش و مدیر دبستان در بهبود امر آموزش اطفال و مبارزه با بیسوادی از طریق اعزام بزرگسالان به کلاسهای درس شبانه.
34 – همکاری و فراهم نمودن تسهیلات لازم در انجام وظایف سپاهیان انقلاب در امر بهداشت – ترویج و آبادانی – مبارزه با بیسوادی و نظایر آن‌ و همچنین همکاری با سایر مأموران و اشخاصی که از طرف دولت برای انجام وظایف قانونی بدهات اعزام میشوند.
35 – اتخاذ تدابیر لازم برای تشویق از صنایع دستی روستائی و کمک به آنها و فراهم آوردن تسهیلات لازم بمنظور حسن اجرای برنامه‌هائی که از‌ طرف دولت برای ترویج و حمایت از صنایع روستائی مقرر میگردد.
36 – اتخاذ تدابیر لازم بمنظور تسهیل و تأمین وسائل پستی و ارتباطی محل با رعایت قوانین و مقررات عمومی مربوط و دستورالعمل‌ سازمانهای مسئول.
37 – اتخاذ تدابیر لازم بمنظور تأمین آذوقه و مرغوبیت خواربار و رعایت بهداشت در عرضه و توزیع مایحتاج عمومی ده و امور دیگری که‌ متضمن رفاه عمومی و بهبود زندگی در روستا باشد.
38 – احداث و نگاهداری مساجد – غسالخانه و گورستان و اشتراک مساعی در حفظ موقوفات عام.
39 – تشویق افراد به تشکیل انجمن های خیریه و کمک بامور خیریه.
40 – اهتمام و مراقبت در تهیه وسائل نگاهداری معلولین و اشخاص از کار افتاده با استفاده از امکانات محلی و جلب کمک سازمانهای مسئول و‌ مجاز.


ماده 2 – هر انجمن ده مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ تشکیل با راهنمائی مأمور آبادانی و مسکن برنامه سه‌ساله‌ای مشتمل بر احتیاجات‌ ضروری و اولیه محل بر مبنای حد متوسط درآمد سالانه در دو قسمت بشرح زیر تهیه و به اداره آبادانی و مسکن منطقه ارسال دارد:
1 – برنامه‌هائی که بدون درخواست کمک مالی اجرای آنها با استفاده از عواید انجمن و خودیاری روستائیان و منابع محلی امکان‌پذیر میباشد.
2 – برنامه‌هائی که اجرای آنها مستلزم جلب کمکهای فنی و یا مالی است.


ماده 3 – در مورد اجرای برنامه‌های بند 1 ماده 2 انجمن ده بتناسب درآمد وصولی سالانه و استفاده از امکانات محلی تحت راهنمائی و نظارت‌ مأموران آبادانی و مسکن رأساً اقدام و برنامه‌های مشمول بند 2 ماده مذکور را با تعیین نوع و میزان کمک درخواستی بمأموران آبادانی و مسکن تسلیم‌ خواهد کرد که با توجه به مقدورات و منابع موجود مالی مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.


ماده 4 – انجمن ده مکلف است در بهمن ماه هر سال با توجه به برنامه سه‌ساله و موجودی انجمن و برآورد عوائد سال بعد بودجه سال آینده را‌ تنظیم و پس از تصویب نسخه‌ای از آن را به اداره آبادانی و مسکن مربوطه تسلیم نماید. بودجه پس از تأیید کتبی اداره مذکور قابل اجرا است.


ماده 5 – انجمن ده موظف است ضمن ارسال بودجه سال آینده گزارش عملیات سال جاری را نیز تهیه و بمسئول آبادانی و مسکن ارسال دارد.


ماده 6 – انجمن ده موظف است دو ماه قبل از انقضای دوره قانونی خود گزارشی از اقدامات انجام یافته و در دست اجرای سه‌ساله خود را تهیه و‌ یک نسخه را در بایگانی انجمن نگاهداری و نسخه دیگر را به اداره آبادانی و مسکن مربوط ارسال نماید.


ماده 7 – انجمن ده مکلف است قبل از برداشت هر نوع محصول و یا عوائد دیگر مشمول پرداخت 2 درصد موقع و میزان و طرز پرداخت بدهی 2‌ درصد هر صاحب درآمد را تعیین و برای وصول کتباً به کدخدا ابلاغ و برای اطلاع عمومی آگهی نماید.


ماده 8 – هر گاه افراد نسبت به نظر انجمن اعتراض داشته باشند باید ظرف 15 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض خود را کتباً به شورای عمران بخش و‌ انجمن ده تسلیم دارند.


ماده 9 – شورای عمران بخش موظف است از تاریخ دریافت اعتراض حداکثر ظرف یک ماه به شکایت رسیدگی و نظر خود را به انجمن ده و‌ معترض کتباً اعلام نماید رأی شورای عمرانی بخش قطعی و لازم‌الاجرا است. در شورای عمران بخش نماینده اداره آبادانی و مسکن جانشین اداره کل‌ امور اجتماعی و عمران دهات میباشد.


ماده 10 – هر گاه اشخاص از پرداخت سهم خود در مدت یا مهلتی که انجمن ده تعیین مینماید استنکاف کنند کدخدا مراتب را به اداره آبادانی و‌ مسکن مربوط اطلاع میدهد و اداره مزبور با مستنکف بر طبق آئین‌نامه اجرائی وصول مالیاتهای املاک مزروعی عمل خواهد کرد.


ماده 11 – کدخدا مأمور وصول عواید دو درصد میباشد و باید عواید مزبور را از بدهکار در مقابل رسید وصول و آن را ظرف سه روز به خزانه‌دار یا‌ انباردار انجمن تحویل داده رسید دریافت نموده و مراتب را به اداره آبادانی و مسکن محل گزارش نماید.


ماده 12 – هر گاه عواید مشمول دو درصد کلاً یا جزئاً باجاره نقد یا جنس و یا توأماً واگذار شده باشد مستأجر موظف است بر طبق مقررات فوق‌ دو درصد عواید را پرداخت و آن را از میزان مال‌الاجاره موضوع نماید.


ماده 13 – انجمن ده مکلف است برای نگاهداری وجوه انجمن در نزدیکترین بانک افتتاح حساب نماید افتتاح حساب و برداشت از آن بامضای‌ رئیس و خزانه‌دار انجمن خواهد بود.


ماده 14 – خزانه‌دار یا انباردار انجمن مکلف است وجوهی را که در مقابل تسلیم رسید از کدخدا دریافت میدارد به حساب انجمن در بانک تودیع‌ کند.


ماده 15 – در صورتی که عواید جنسی دریافت شود خزانه‌دار و انباردار مکلف است که عین جنس را در انبار مخصوص یا محل مناسبی بمسئولیت خود نگاهداری نماید.


ماده 16 – عواید جنسی باید در موقع مناسب و با رعایت صرفه و صلاح از طرف انجمن بفروش برسد شرکتهای تعاونی با تساوی شرایط در خرید‌ جنس حق تقدم دارند.


ماده 17 – خزانه‌دار یا انباردار انجمن ده مکلف است بمنظور نگاهداری حساب درآمدهای نقدی و جنسی و حساب بانک کلیه ارقام و اقلام‌ دریافتی و پرداختی را مرتباً با استفاده از راهنمائی مأمور آبادانی و مسکن در دفاتر مربوط ثبت نماید.


ماده 18 – انجمن میتواند بمنظور انجام و اجرای مخارج فوری و ضروری مورد تصویب تنخواه‌گردانی حداکثر معادل مبلغ پنجهزار ریال در‌ اختیار خزانه‌دار بگذارد.


ماده 19 – استفاده از حساب و برداشت از موجودی انجمن منحصراً برای اجرای برنامه‌ها و مخارجی است که قبلاً به تصویب انجمن ده رسیده و در‌ بودجه سالانه همان انجمن پادار شده باشد.


ماده 20 – اسناد خرید و معامله انجمن را باید رئیس و خزانه دارو کدخدا امضاء نمایند و مسئول صحت آن هستند.


ماده 21 – انجمن ده مکلف است پس از انقضاء دوره قانونی خود کلیه دارائی و اموال و وجوه و عواید و صورت تعهدات انجمن را ضمن تنظیم‌ صورتمجلس بمسئولان بعدی انجمن تحویل دهد و یک نسخه از آن را به اداره آبادانی و مسکن محل ارسال دارد.


ماده 22 – وجوه انجمن و اموال منقول و غیر منقول و مستحدثاتی که از محل درآمدهای انجمن ایجاد میشود تحت نظارت و سرپرستی انجمن ده‌ قرار داشته و افراد حق شخصی نسب به اموال مذکور ندارند درآمد حاصله از تأسیساتی که در دهات به وسیله قانون تشکیل انجمنهای ده تحصیل‌ میگردد بحساب درآمد انجمن منظور میشود.


ماده 23 – انجمن ده مکلف است هر گونه درآمدی را که از طریق کمکهای بلاعوض مؤسسات و اشخاص اعم از نقدی یا جنسی و یا مصالح برای‌ اجرای برنامه‌های عمرانی تحصیل مینماید بحساب انجمن ده منظور و در دفاتر خود عمل نماید.


ماده 24 – وزارت آبادانی و مسکن کلیه دفاتر و فرمها و اوراق مورد لزوم انجمنهای ده را بصورت یکسان تهیه و در اختیار انجمنها خواهد گذارد.


ماده 25 – هر گاه چند ده بخواهد برنامه عمرانی مشترکی تنظیم و بموقع اجرا بگذارد برنامه مزبور باید در جلسه مشترک انجمنهای دهات ذینفع که‌ با راهنمائی مأمور آبادانی و مسکن تشکیل میشود به تصویب برسد و ضمن آن سهم هر یک از دهات در مخارج نیز معلوم گردد.
‌اینگونه برنامه‌ها باید تحت نظر هیئتی مرکب از نمایندگانی که انجمنهای دهات ذینفع انتخاب و معرفی مینمایند با راهنمائی و نظارت مأمور اداره‌ آبادانی و مسکن اجرا شود و سهمیه هر ده در اختیار هیئت منتخب گذارده خواهد شد.


آئین‌نامه فوق مشتمل بر بیست و پنج ماده در تاریخ روز دوشنبه بیست و هفتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت به تصویب کمیسیون آبادانی‌ و مسکن مجلس سنا و در جلسه روز یکشنبه نهم تیر ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت شمسی به تصویب کمیسیون آبادانی و مسکن مجلس‌ شورای ملی رسیده به استناد تبصره یک ماده یک قانون اصلاح قانون تأسیس وزارت آبادانی و مسکن قابل اجرا میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی