سازمان تأمین خدمات رفاهی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۱۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۱/۳۱

ماده 1 – بمنظور تأمین خدمات رفاهی برای افراد و گروههای نیازمند جامعه ایران سازمان تأمین خدمات رفاهی وابسته به وزارت رفاه اجتماعی که‌ در این قانون سازمان نامیده میشود تشکیل میگردد.


ماده 2 – وظایف سازمان که با فراهم شدن امکانات بطور مستقیم و یا از طریق مؤسسات رفاهی غیر دولتی علمی خواهد شد عبارت است از:

الف – مطالعات و بررسیها و انجام تحقیقات لازم بمنظور تعیین احتیاجات رفاهی افراد و گروههای مختلف جامعه.

ب – تهیه طرحها و برنامه‌های اجرائی کوتاه مدت و دراز مدت بمنظور تأمین احتیاجات رفاهی افراد و گروههای مختلف نیازمند جامعه.

ج – تأمین خدمات رفاهی بشرح زیر:
1 – تأمین حداقل هزینه زندگی خانواده‌های بیمه نشده کم درآمد که نان‌آور خانواده آنها فوت شده و یا بعلت بیماری و یا ازکارافتادگی ناشی از علل‌ جسمی، روانی و اجتماعی و یا محکومیت به زندان، و یا جهات موجه دیگر قادر بتأمین تمام یا قسمتی از هزینه‌های ضروری خانواده خود نباشد از‌ طریق ترغیب به خودیاری سایر افراد خانواده و یا برقراری مستمری.
2 – کمک به تأمین حداقل زندگی افراد معلول غیر قابل توان‌بخشی که درآمدی ندارند یا درآمدشان کمتر از حداقل هزینه زندگی باشد.
3 – نگهداری و حمایت از گروههای خاص (‌اطفال و سالمندان و غیره).
4 – راهنمائی و آموزش خانواده‌ها از نظر مسائل رفاهی.

‌د – اجرای برنامه‌های آموزشی بمنظور تأمین نیروی انسانی مورد احتیاج مؤسسات رفاهی همچنین آموزش شاغلین در مؤسسات مذکور بمنظور بهبود کیفیت فعالیت‌های آنها از طریق ایجاد آموزشگاهها و مؤسسات عالی آموزش بطور مستقیم و یا از طریق مؤسسات رفاهی غیر دولتی.

ه – اداره واحدهای موضوع تبصره 1 ماده 2 قانون تشکیل وزارت رفاه اجتماعی. ‌

و – انجام سایر خدمات رفاهی که بنا به تصویب شورایعالی رفاه اجتماعی به سازمان محول میگردد.

تبصره 1 – تعیین ضوابط مربوط به میزان حداقل هزینه زندگی و کمکهای مذکور در این قانون طبق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد سازمان و ‌تأیید وزارت رفاه اجتماعی به تصویب شورایعالی رفاه اجتماعی میرسد.

تبصره 2 – آئین‌نامه‌های مربوط به نگهداری و حمایت از افراد و گروههای خاص و ایجاد و اداره مراکز مربوط از طرف سازمان تهیه و پس از تأیید‌ وزارت رفاه اجتماعی به تصویب شورایعالی رفاه اجتماعی خواهد رسید. ‌

تبصره 3 – افراد مشمول خدمات رفاهی پیش‌بینی شده در قسمتهای 1 و 2 بند الف این ماده در تهران و مراکز استانها در صورتی میتوانند از‌ کمکهای مزبور استفاده نمایند که حداقل 10 سال در این نقاط ساکن بوده و یا بمحل سکونت سابق خود مراجعت نمایند یا بیکی از شهرستانها باستثناء مراکز استان نقل مکان نمایند، ضوابط احراز شرط سکونت همچنین ترتیب کمک به اشخاص فاقد شرط در آئین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد ‌وزارت رفاه اجتماعی به تصویب شورایعالی رفاه اجتماعی میرسد پیش‌بینی خواهد شد.
‌ز – اجرای وظایف و تکالیف موضوع بند ه ماده 1 و ماده 5 قانون تشکیل وزارت رفاه اجتماعی که از طرف وزارت مزبور به این سازمان محول ‌گردد.


ماده 3 – سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده و اداره امور آن بموجب مقررات این سازمان و اساسنامه و آئین‌نامه‌های‌ مربوط خواهد بود.


ماده 4 – اساسنامه سازمان و تغییرات بعدی آن از طرف وزارت رفاه اجتماعی تنظیم و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین خواهد رسید.

[اساسنامه سازمان تامین خدمات رفاهی]


ماده 5 – منابع درآمد سازمان عبارتند از:
1 – اعتباراتی که هر سال دولت برای انجام برنامه‌های سازمان در بودجه کل کشور بصورت کمک منظور مینماید.
2 – کمک و هدایای اشخاص حقیقی یا حقوقی داخلی و خارجی.
3 – درآمدهای حاصل از انجام خدمات موضوع این سازمان. ‌


ماده 6 – سازمان دارای شورائی خواهد بود که اعضاء آن عبارتند از:
1 – وزیر رفاه اجتماعی که ریاست شورا را بعهده خواهد داشت.
2 – وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه.
3 – وزیر امور اقتصادی و دارائی.
4 – وزیر بهداری.
5 – وزیر تعاون و امور روستاها.
6 – وزیر کار و امور اجتماعی.
7 – یک نفر از نمایندگان سازمانهای رفاهی غیر دولتی به انتخاب شورایعالی رفاه اجتماعی. ‌


ماده 7 – آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به امور مالی، اداری، استخدامی سازمان با جلب موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری همچنین تغییرات بعدی آنها به تصویب شورا خواهد رسید. ‌


سازمان فوق مشتمل بر هفت ماده و سه تبصره به استناد ماده 6 قانون تشکیل وزارت رفاه اجتماعی پس از تصویب کمیسیونهای امور اقتصادی و دارائی، ‌استخدام و رفاه اجتماعی مجلس سنا در جلسات روز سه‌شنبه ششم و شنبه دهم اسفند ماه 1353، بترتیب در جلسات روزهای یکشنبه و سه شنبه و ‌پنجشنبه هیجدهم و بیستم و بیست و دوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب کمیسیونهای رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و ‌دارائی و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورایملی – عبدالله ریاضی