قانون بودجه سال 1336 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۲/۱۵

مصوب ۱۳۳۵/۱۲/۲۸


ماده واحده – بودجه سال 1336 کل کشور که از حیث درآمد مطابق صورت شماره (1) بالغ بر 21940059100 ریال و از حیث هزینه مطابق صورت ‌شماره (2) بالغ بر 21945563680 ریال میگردد تصویب و بوزارت دارائی اجازه داده می‌شود درآمدهای پیش ‌بینی شده برای سال 1336 را وصول و‌ کلیه حقوق و مزایای قانونی کارمندان و خدمتگزاران جزء هزینه‌های مستمر و غیر مستمر وزارت خانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی و سایر مصارف‌ منظور در صورت شماره (2) را در حدود درآمدهای وصولی و با رعایت کامل مقررات و مفاد تبصره‌های ذیل پرداخت نماید.

تبصره 1 – بودجه تفصیلی سال 1336 وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی در حدود رقم اعتبار مربوطه منظور در صورت شماره (2) پس از‌ رسیدگی و تصویب کمیسیون بودجه قابل اجراء خواهد بود.
‌مادام که بودجه‌های تفصیلی سال مزبور به تصویب کمیسیون بودجه نرسیده بر اساس اعتبارات مصوب سال 1335 به شرط اینکه از حدود اعتباری ‌که برای هر وزارتخانه یا اداره یا بنگاه مستقل دولتی ضمن بودجه پیشنهادی سال 1336 منظور شده تجاوز ننماید قابل پرداخت خواهد بود وزارتخانه‌ها‌ و ادارات و بنگاههای مستقل دولتی موظفند بودجه‌های جزء خود را منتها در ظرف یکماه از تاریخ تصویب بودجه کل بوزارت دارائی ارسال دارند ‌وزارت دارائی موظف است در ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب بودجه پس از رسیدگی برای تصویب بکمیسیون بودجه مجلس شورای ملی پیشنهاد ‌نماید.

تبصره 2 – نقل و انتقال در فصول و مواد هر یک از بودجه‌های جزء سال 1336 که به تصویب کمیسیون بودجه رسیده باشد از ماده‌ای بماده دیگر‌ با موافقت وزارت دارائی قابل اجرا بوده و وزارت دارائی مجاز نخواهد بود قبل از رسیدگی و تشخیص ضرورت قطعی آن با اصلاح بودجه‌های مورد ‌تقاضای وزارتخانه‌ها واردات و بنگاههای دولتی موافقت نماید بهر حال نقل و انتقال اعتبارات منظور در فصل کارگزینی بمواد فصول هزینه‌های‌ اداری و سایر مخارج و هزینه‌های غیر مستمر و بالعکس در بودجه‌های تفصیلی ممنوع است.

تبصره 3 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود چنانچه برای خرید قند و شکر و غله و مواد دخانیه و همچنین برای هزینه جمع‌آوری کالاهای ‌انحصاری علاوه بر اعتبارات منظور در بودجه اعتبار بیشتری مورد احتیاج باشد تا آنجا که وصولی درآمد عمومی کشور اجازه دهد از محل درآمد ‌کشور و در صورتی که میزان بیشتری مورد لزوم باشد با اخذ وام از بانک ملی ایران انجام داده و از محل وجوه حاصل از فروش واریز نماید.

تبصره 4 – هیچیک از وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاهها و شرکتهای مستقل دولتی حق ندارند علاوه بر پرداخت و تعهداتیکه برای هزینه‌های ‌پرسنلی در سال 1335 بعمل آورده‌اند بدون جلب موافقت قبلی وزارت دارائی تعهدی بنمایند و وزارت دارائی مجاز نخواهد بود بدون رسیدگی و‌تشخیص ضرورت قطعی با این پیشنهادات موافقت نماید.

تبصره 5 – پیشنهاد اعتبار اضافی برای حقوق کارگزینی و مخارج اداری کلیه وزارتخانه‌ها و بنگاهها و مؤسسات دولتی علاوه از مبالغ مصرحه در‌ قانون بودجه سال 1336 در تمام مدت سال مذکور بکلی ممنوع است.

تبصره 6 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود در مورد مطالبات غیر مالیاتی دولت چنانچه مدیونین حاضر شوند اصل بدهی خود را از تاریخ ‌تصویب این قانون تا یکسال کلا بپردازند از مطالبه زیان دیرکرد صرفنظر نماید. این اجازه شامل مطالبات غیر مالیاتی هم که اصل آن تا قبل از تصویب ‌این قانون وصول شده باشد خواهد بود مشروط بر اینکه در هر دو قسمت وضعیت مالی مدیونین به تشخیص دولت اقتضای چنین تخفیفی را بنماید.

تبصره 7 – بقیه اعتبارات ساختمانی سالهای 1333 تا آخر سال 1335 منظوره در بودجه کل کشور و یا وزارتخانه‌ها و ادارات کل و همچنین بقیه‌اعتبار راهسازی سالهای مذکور تا آخر سال 1336 قابل تعهد و مصرف میباشد و نیز خرید زمین و عمارت از اعتبارات مذکور با موافقت وزارت دارائی‌ مجاز می‌باشد.

تبصره 8 – بوزارت راه اجازه داده میشود از محل اعتبار راهداری و تعمیرانی [تعمیراتی] در صورت لزوم تا حدود 15 درصد باعتبار ساختمان ‌راههای استانی منتقل نماید و یا بالعکس و ضمناً هزینه نقشه ‌برداری هر راه را از محل اعتبار مربوطه بهمان راه و یا از جمع اعتبارات ساختمانی بپردازد‌و تا حدود 5 درصد از هر یک از اقلام اعتبارات خود را برای هزینه نظارت اختصاص دهد.

تبصره 9 – بوزارت امور خارجه اجازه داده میشود از محل وجوه نقدی متعلق بدولت شاهنشاهی ایران بلوکه شده بحساب مخصوص ‌شلینگ در بانک ملی اطریش یکدستگاه عمارت جهت سفارتخانه ایران در اطریش خریداری نماید.

تبصره 10 – بوزارت امور خارجه اجازه داده می‌شود آن قسمت از اعتبار 9000000 ریال موضوع ردیف 74 بند (ب) بودجه سال 1335 کل کشور‌را که برای کاشی ‌کاری گنبد تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد اختصاص داده شده و در سال 1335 مورد خرج پیدا نکرده در سال 1336 برای همین‌ منظور بمصرف برساند.

تبصره 11 – وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز است مراسلات و مخابرات دربار شاهنشاهی را از ابتدای سال 1336 ببعد از پرداخت بهای‌ مقرر معاف نماید و حمل داروهای سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و شیر و خورشید سرخ را در داخله کشور مجاناً انجام دهد.

تبصره 12 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود از زیان عملکرد غله و نان در سنوات قبل که اعتبار مصوب داشته و بیلانشان به تصویب رسیده ‌برای رد وام دریافتی از خزانه‌ داری کل استفاده و اسناد آنرا به حساب هزینه قطعی منظور نماید. ضمناً از اول مرداد 36 دولت حق ندارد وجهی بعنوان زیان عملکرد غله و نان برای تهران بپردازد.

تبصره 13 – بوزارت امور خارجه اجازه داده میشود که مبلغ 5427ر33 دلار حقوق و مزایای ماموریتی آقای عباس آرام رایزن اسبق سفارت ‌کبرای شاهنشاهی ایران در واشنگتن از 21 تیر 1329 لغایت شهریور ماه 1330 را که بموجب دستور وزارت امور خارجه با سمت کارداری مشغول ‌انجام وظیفه بوده و بعلت خانمه [خاتمه] دوره ماموریت پنج ‌ساله ایشان در آمریکا پرداخت نشده است از اعتبار ماده 60 دیون بلامحل بودجه سال 1336 آنوزارت [آن وزارت]پرداخت نماید.

تبصره 14 – چون شرکت استخراج اولیه نفت منحل شده و پس از تصفیه بابت 57420 سهم شرکت مزبور متعلق بدولت شاهنشاهی مبلغ 945099ر2 لیره عاید شده بوزارت دارائی اجازه داده میشود هم ارز ریالی بهای آنرا بابت ازدیاد سرمایه بانکها بترتیب زیر:
1 – بانک کشاورزی هم ارز 430623ر2 لیره بمبلغ 90420830 ریال.
2 – بانک رهنی هم ارز 342226ر9 لیره بمبلغ 71867418 ریال.
3 – بانک ساختمانی هم ارز 172249ر1 لیره بمبلغ 36172331 ریال.
‌پرداخت نماید و بانکهای کشاورزی و رهنی مکلفند که مبالغ فوق را بمصرف افزایش اعتبار بانکهای مربوط شهرستانها برسانند.

تبصره 15 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود مبالغی که بانک ملی ایران بابت بهره بدهکار تنخواه گردان خزانه ‌داریکل و همچنین بهره بدهکار‌بدهی دولت بقسمت نشر اسکناس طبق ماده 8 از قانون مصوب سی تیر ماه 1333 (قانون تثبیت پشتوانه اسکناس) از حساب خزانه ‌داریکل برداشت‌ نموده بخرج قطعی منظور و مطالبات تا آخر سال 1335 را هم از محل درآمد عمومی بپردازد و از سال 1336 ببعد هم بهره بدهکار تنخواه گردان ‌خزانه‌داریکل و بهره بدهکار بدهی دولت بقسمت نشر اسکناس بانک را از محل سود سهام دولت توسط بانک ملی ایران پا بپا نماید و اگر سود ‌سهام مزبور کافی برای واریز این بدهی نبوده بوزارت دارائی اجازه داده میشود که از محل درآمد عمومی واریز نماید.

تبصره 16 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود پنجاه میلیون ریال اوراق قرضه ملی را که در سال 1330 در اختیار شرکت سهامی فرش گذارده ‌شده و عملا جزو سرمایه شرکت مزبور قرار گرفته بعنوان سرمایه پرداختی دولتی به شرکت نامبرده محسوب و همچنین مبلغ 7064840 ریال طلب‌خزانه‌داری کل را به عنوان سرمایه پرداختی دولت بشرکت سهامی فرش منظور نماید.

تبصره 17 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود از دریافت مبلغ 152625 ریال مالیات اراضی شمال باغ بهارستان خریداری مجلس شورای ملی ‌صرفنظر نماید.

تبصره 18 – وزارت فرهنگ مجاز است از کسانی که داوطلب شرکت در امتحانات متفرقه و یا مسابقه میباشند مبلغی بعنوان هزینه ثبت نام (‌برای داوطلبان دوره اول متوسطه 300 ریال و برای داوطلبان دوره دوم متوسطه و امتحانات مسابقه 500 ریال) دریافت نماید. و دو ثلث وجوه دریافتی ‌را بمصرف پرداخت حق‌الزحمه ممتحنین و کارکنان امتحانات و سایر هزینه‌های مربوط بامتحانات رسانیده و یک ‌سوم دیگر را بحساب درآمد‌ عمومی کشور بخزانه‌ داری کل تحویل نماید. داوطلبانیکه بتشخیص فرهنگ استطاعت پرداخت هزینه ثبت نام ندارند از پرداخت مبالغ فوق معاف‌ خواهند بود.‌ بوزارت دارائی اجازه داده میشود وجوهی که وزارت فرهنگ از این بابت تا آخر سال 1335 وصول نموده و مخارجی را که بمأخذ دوسوم وجوه ‌دریافتی تعهد و یا پرداخت شده بحساب قطعی منظور بدارد.

تبصره 19 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود از تاریخ فوت ماهیانه دوازده هزار و پانصد ریال طبق قانون مستمریها بوراث مرحوم دکتر‌ابوالقاسم شیخ از محل درآمد کشور بپردازد.

تبصره 20 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود از تاریخ فوت ماهیانه پانزده هزار ریال طبق قانون مستمریها بوراث مرحوم مجتبی دولت‌آبادی از‌ محل درآمد کشور بپردازد.

تبصره 21 – از نظر تقدیر از خدمات مرحوم داور اجازه داده میشود مستمری عیال آن مرحوم از اول سال 1336 از ماهی 2500 ریال بماهی 15000 ریال افزایش داده شود.

تبصره 22 – اجازه داده میشود احتیاجات فنی اداره کل گمرک که بخارج سفارش داده شده و به تدریج وارد میشود از پرداخت حقوق و عوارض ‌گمرکی معاف باشد.

تبصره 23 – اجازه داده میشود که آهن آلات وارده جهت بیمارستان اردکان یزد در صورت گواهی وزارت بهداری از پرداخت حقوق و عوارض‌ گمرکی معاف باشد.

تبصره 24 – تبصره 9 ماده ده قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16 فروردین ماه 1335 بشرح ذیل تغییر‌ داده می‌شود:
‌مودیان مالیات املاک مزروعی مکلفند مالیات خود را بتناسب وضع محل وقوع ملک بتشخیص وزارت دارائی در هر سال از تیر ماه تا آخر آبانماه‌ همان سال به نسبت وضع از حیث فصل برداشت محصول بپردازند.

تبصره 25 – معافیت مقرر در ماده 45 قانون بانکداری که در تبصره یک ماده 8 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر‌مصوب 16 فروردین 1335 بآن اشاره شده نسبت به بانکهائی که با سرمایه دولت تشکیل شده‌اند لغو می‌شود.

تبصره 26 – تبصره 9 ماده هشت قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16 فروردین ماه 1335 لغو میشود.

تبصره 27 – نرخ تمبر چکهای صادره یا معامله شده در ایران موضوع ماده 22 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر‌ مصوب شانزدهم فروردین ماه 1335 از اول فروردین سال 1336 نیز کماکان ده دینار خواهد بود.

تبصره 28 – مالیات مقرر در بند یک تبصره 11 قانون بودجه سال 1335 از اول سال 1336 بدویست ریال و بند 2 بسیصد و پنجاه ریال و بند 3‌ به پانصد ریال ترقی داده میشود.

تبصره 29 – تبصره یک از ماده 9 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16 فروردین ماه 1335 به طریق ذیل‌ تغییر داده می‌شود:
‌درآمد مستغلات از روی اجاره‌نامه رسمی یا حکم تعدیل اجاره ‌بها و چنانچه اجاره ‌نامه رسمی تنظیم نشده باشد و یا مالک بتقاضای دارائی آنرا ارائه‌ ندهد در کمیسیونی بنام کمیسیون حل اختلاف مرکب از نمایندگان وزارت کشور و انجمن شهر و دارائی رسیدگی و قطع و فصل می ‌شود و رأی‌ کمیسیون مزبور قطعی و لازم‌الاجرا است.

تبصره 30 – کسبه و صنعتگران دستمزدبگیر که اسامی آنها در تبصره یک ماده 5 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر‌مصوب 16 فروردین ماه 1335 ذکر نشده ولی وضع و شغل کسب آنها مشابه پیشه‌ وران مذکور در تبصره یک ماده پنج میباشد بنا بتشخیص وزارت‌ دارائی در ردیف پیشه‌ وران محسوب می‌ شوند.

تبصره 31 – تبصره 2 ماده 11 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16 فروردین ماه 1335 بطریق ذیل تغییر‌داده میشود:
‌از قراردادهای خرید و فروش باید مالیات پیمانکاری کسر و تحویل شود و در صورتی که پیمانکار بازرگان یا شرکت بوده و معامله را در دفاتر پلمب شده‌ خود ثبت نماید میتواند مالیات پرداختی را بابت مالیات مجموع درآمد سالیانه خود محسوب دارد بهر حال مالیات پیمانکاری قابل استرداد یا‌احتساب برای سایر بدهی های مودی نخواهد بود ولی قراردادهای خرید و فروش مالکین یا زارعین راجع به محصولات فلاحتی خود و یا بازرگانان راجع‌ به کالاهای تجارتی مشمول مالیات پیمانکاری نخواهد بود.

تبصره 32 – مطالبات دولت از اشخاص و هر گونه شخصیتهای حقوقی اعم از اینکه مطالبات مزبور از بابت مالیات یا عوارض و جرائم و یا‌ حقوق و عوارض گمرکی و انحصارها و یا درآمد حاصله از معادن و بقایا و همچنین بدهی‌هائی که بر طبق احکام دیوان محاسبات و دادگاههای عمومی ‌یا اسناد رسمی باشد طبق آئین‌نامه اجرائی مالیاتها قابل مطالبه و وصول میباشد.

تبصره 33 – اجازه داده میشود بمهندسین و متخصصین وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی که برای انجام وظایف فنی بعنوان مأمور ثابت بشهرستانها اعزام میگردند و ماهیانه حداکثر تا سه هزار ریال بعنوان فوق‌العاده فنی از اعتباری که در بودجه مربوطه بهمین منظور پادار شده پرداخت ‌نمایند.

تبصره 34 – برای اجرای برنامه‌های عمرانی مشترک دولتین ایران و آمریکا و در نتیجه تامین سهمیه دولت ایران در صندوق مشترک بوزارت‌ دارائی اجازه داده میشود که از محل اعتبارات هر وزارتخانه در بودجه کل کشور که از این برنامه مشترک استفاده مینمایند و یا از محل درآمدهای‌ عمومی سهمیه دولت ایرانرا در صندوق مشترک بپردازد اعتبارات مزبور توسط صندوق مشترک ایران و آمریکا طبق مقررات صندوق مزبور به مصرف‌خواهد رسید.

تبصره 35 – ماده 9 قانون اصلاح بعضی از مواد ثبت مصوب 27ر06ر1322 بشرح زیر تغییر داده میشود ‌هزینه مسافرت و فوق‌العاده مهندسین و نمایندگان و سایر مامورین و کارمندان که از محل هزینه مقدماتی استخدام شده‌اند و همچنین حقوق کارمندان و‌ خدمتگذاران جزء و رانندگان و بهای لباس و عیدی و سایر مزایای مربوطه آنها و دستمزد کارشناسان قراردادی که از محل مذکور استخدام شده‌اند و سایر‌ هزینه‌های مربوطه که طبق مقررات عمومی مجاز باشد از محل درآمد مقدماتی مطابق آئین‌ نامه که وزارت دادگستری تنظیم خواهد نمود پرداخت‌ میشود مستخدمین و کارمندان و رانندگانی که طبق مقررات قبلی استخدام شده مشمول مقررات بالا خواهند بود.

تبصره 36 – بوزارت بهداری اجازه داده میشود بیماران غیر مستمندی را که استطاعت بستری شدن در بیمارستانهای خصوصی را ندارند و‌ میتوانند حق‌العلاج مختصری بپردازند طبق آئین ‌نامه مخصوص که به تصویب کمیسیونهای بهداری و دارائی مجلسین خواهد رسید بستری و عایدات‌ حاصله را در حساب اختصاصی خود منظور و بمصرف تکمیلی و تجهیز بیمارستانها و آسایشگاهها برسانند.

تبصره 37 – بدولت اجازه داده میشود در سال 1336 تا میزان هفتصد و پنجاه ملیون ریال از محل درآمد عمومی کشور یا صرفه‌جوئی‌های‌ بودجه بعنوان پاداش بکارمندانی که در چند سال اخیر حقوق و مزایای آنان ترمیم نشده طبق آئین‌نامه مصوب هیئت وزیران پرداخت نماید.

تبصره 38 – به وزارت دارائی اجازه داده میشود که عمارت فروشگاه فردوسی را بقیمتی که با بانک ملی ایران توافق خواهد شد با احتساب‌ مبالغی که از طرف بانک ملی ایران برای تکمیل عمارت مزبور وام داده شده خریداری نماید و بهای آنرا با بهره 2% در ظرف سی سال از سال 1337 به بعد بپردازد.

تبصره 39 – بوزارت کشور اجازه داده میشود برای تأمین وسائل نقلیه استانداران و فرمانداران و سایر مأمورین خود مبلغ ده میلیون ریال از بانک ملی ایران بضمانت وزارت دارائی وام گرفته و در ظرف شش سال بتدریج مسترد نماید اصل وام از بهای اتومبیلها که باقساط شش ‌ساله فروخته‌ میشود پرداخت و بهره کارمزد این وام از اعتبارات وزارت کشور قابل تأدیه خواهد بود.

تبصره 40 – بوزارت راه اجازه داده میشود تا مبلغ ده میلیون ریال از عواید اختصاصی اسفالت (‌ردیف 78 صورت شماره 2) برای ساختمان‌ راههای سد لار مصرف نماید.

تبصره 41 – وزارت فرهنگ مجاز است در هر سال بنا بپیشنهاد سرپرست کل دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا هزینه تحصیل پنجنفر‌دانشجوی ایرانی را که در رشته‌های مختلف هنرهای زیبا دارای تحصیلات و استعداد درجه اول بوده و در عالیترین هنرکده‌های اروپا و آمریکا پذیرفته ‌شده باشند یا در ایران در رشته مربوطه شاگرد اول و فارغ‌التحصیل شده باشند و همچنین دو نفر از دانشجویانی که در مدارس عالی ورزشی اروپا و‌آمریکا پذیرفته شده و در ایران نیز بمقام قهرمانی کشور نائل گشته‌اند مانند سایر محصلین ایرانی دراروپا بپردازد.

تبصره 42 – وزارت کشور مکلف است از محل درآمد لیتری بیست دینار عوارض بنزین که برای مستمندان اختصاص یافته است سالیانه مبلغ ده‌ میلیون ریال به انجمن خیریه ثریا پهلوی کمک نماید که با نظر وزارت کشور بمصرف دائر نمودن و نگاهداشتن پرورشگاه کودکان در ولایات برسد.

تبصره 43 – اجازه داده میشود عمارت سابق وزارت امور خارجه (‌باستثنای آنچه از اراضی که مطابق نقشه باید خیابان و ساختمان شود) و نیز‌ قسمت جنوبی عمارت حریق ‌زده و مخروبه سابق دارائی کرمانشاه مجاناً به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران واگذار شود و همچنین عمارت سابق ‌اداره تصفیه اقتصادی بلاعوض بسازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی واگذار گردد.

تبصره 44 – شهرداری تهران مجاز است برای ساختمان مهمان خانه با مؤسسات ذیصلاحیت داخلی و خارجی مشارکت نماید و همچنین مجاز‌است که بجای سرمایه از اراضی ملکی خود که مناسب جهت ساختمان مهمانخانه باشد با نظر سه نفر کارشناس بصیر که از طرف بانک ساختمانی -‌ بانک رهنی ایران و شهرداری تهران تعیین و معرفی خواهد شد تقویم و بعنوان سهم شهرداری در شرکت منظور نماید.

تبصره 45 – مبلغ 14800000 ریال از ردیف 30 درآمد که از فروش تمبرها سجلی موضوع قانون اصلاح تمبر و اوراق سجلی مصوب 13ر12ر1334 حاصل خواهد شد مطابق همین مبلغ که ضمن ردیف 13 هزینه منظور شد بمصارف معینه در قانون مذکور خواهد رسید.

تبصره 46 – به شهرداری تهران اجازه داده می ‌شود با نظارت وزارت کشور حداکثر تا دو میلیون ریال از بودجه خود لوازم مورد احتیاج شهرسازی را‌بدون مناقصه خریداری نموده و در دسترس متخصصینی که برای منظور شهرسازی استخدام شده‌اند قرار دهد.

تبصره 47 – تبصره‌های 4 – 5 – 8 – 10 – 13 – 22 – 24 – 26 – 27 – 29 قانون بودجه سال 1335 کل کشور در سال 1336 قابل اجرا خواهد‌ بود و نیز قسمت یک اخیر تبصره 19 قانون بودجه سال 1335 کل کشور) بشرح زیر اصلاح (همچنین اراضی صاحبقرانیه بر اساس قیمت اراضی مشابه آن‌که از طرف بانک ساختمانی به کارمندان دولت واگذار گردیده بوسیله اداره بیوتات سلطنتی برؤسا و کارمندان دربار و دفتر مخصوص شاهنشاهی‌ جهت تهیه خانه مسکونی فروخته میشود) و در سال 1336 بقوت خود باقی بوده و قابل اجرا خواهد بود.

این قانون که مشتمل بر ماده واحده و چهل و هفت تبصره است در جلسه سه‌ شنبه بیست و هشتم اسفند ماه یکهزار و سیصد و سی و پنج به تصویب‌ مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورایملی – رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 26/12/1335 مورد تأیید مجلس سنا قرار گرفته است.


صورت شماره (1) در آمد

شماره ترتیب
شرح
مبلغ – ریال
درآمد
1
مالیات بر درآمد و   املاک مزروعی و مستغلات
2450000000
2
مالیات بر ارث
100000000
3
مالیات نفت و بنزین
1530000000
4
درآمد فروش الکلهای   صنعتی (رسومات)
850000000
5
مالیات اتومبیل های   سواری
100000000
6
درآمد متفرقه مالیااتی   و غیره
30000000
7
حق تمبر و بارنامه
140000000
انحصارها
8
درآمد انحصار دخانیات
3420000000
9
درآمد حاصله از فروش   توتونهای صادراتی
170000000
10
درآمد صادرات تریاک   از محل فروش تریاکهای موجوده سالهای قبل
110000000
11
سود معاملات بازرگانی   و تجاری
1000000000
گمرک
12
حقوق و عوارض گمرکی
6700000000
درآمدهای متفرقه
13
سهمیه دولت از درآمد   نفت
2025000000
14
دریافتی از شرکت ملی   نفت
1400000000
15
سود سهام دولت از بانکها   و شرکتها و شیلات
26500000
16
درآمد حاصله از اجاره   رودخانه ها
13580000
17
18
صدی یک مربوط بمعلمین   (موضوع تبصره 25 از ماده 2 قانون بودجه سال 1328 کشور)
8000000
19
درآمد کمیسیون ارز
120000000
20
درآمد آبعلی
300000
21
تفاوت نرخ خرید و   فروش گواهینامه
300000000
ضرابخانه
22
درآمد ضرابخانه وانگ   مصنوعات زر و سیم
2000000
مجلس شورای ملی
23
درآمد چاپخانه و باغ   بهازستان و روزنامه رسمی کشور
23700000
وزارت دادگستری و ثبت   کل
24
درآمد دادگاههای عمومی   و دادگاههای بخش و نمایندگی دادسراها و اداره تصفیه
58000000
25
درآمد ثبت اسناد و   املاک و حق النسبی از خق الاجاره ها و درآمد تعدیل مال الاجاره ها
265050000
26
درآمد %25 ثبت اسناد
30000000
27
درآمد فروش برگهای   بهادار
7000000
اداره انتشار و رادیو
28
بهای آگهی در رادیو
9071100
وزارت کشور
29
درآمد شهربانی بابت   گذرنامه و متفرقه
20000000
30
درآمد آمار و ثبت   احوال
23000000
31
وزارت پست و تلگراف
32
درآمد پست
130000000
33
درآمد تلگراف
195000000
34
درآمد تلفن
35000000
وزارت امور خارجه
35
درآمد شانسلری و   گذرنامه و شناسنامه اتباع ایران در خارجه
7908000
وزارت فرهنگ
36
درآمد عمومی وزارت   فرهنگ به انضمام درآمد خق الثبت و امتحانات
22000000
37
درآمد هنرهای زیبا
200000
دانشگاه
38
درآمد عمومی دانشگاه
800000
وزارت بازرگانی
39
درآمد علامتگذاری و   اصلاح وزنه و متفرقه
1300000
وزارت کشاوزری
42
درآمد مزارع امتحانیه   و فروش ادوات کشاورزی
2500000
وزارت راه
43
درآمد اداره کل هواپیمائی   کشوری
5000000
44
درآمد اداره کل بنادر   و کشتیرانی (بابت فانوسهای دریائی)
1000000
درآمدهای مخصوصه که   جمعاً خرجاً منظور میشود
درآمد حاصله از عوارض   بنزین و فروش اتومبیل برای اسفالت راهها و فرودگاهها (جمعاً خرجاً)
400000000
درآمد اداره کل بنادر   برای تعمیرات اسکله ها و سایر تأسیسات بندری (جمعاً خرجاً)
59000000
درآمد خق السهم   صاحبان دفاتر اسناد رسمی (جمعاً خرجاً)
14000000
درآمد اوقاف مربوط   بمصارف اوقاف (جمعاً خرجاً)
6000000
درآمد معاینه و پلمپ   پوست در کشتارگاههای مربوط ببنگاه سرمسازی رازی
10000000
انتقالی
انتقالی از حساب سال   35 بحساب سال 36 (جمعاً خرجاً)
80000000
جمع
21940059100

صوزت شماره 2 – هزینه

شماره ترتیب
شرح
مبلغ – ریال
1
2
اداره بیوتات سلطنتی   و باغات
30868000
3
مجلس شورای ملی
113881800
4
مجلس سنا
39160000
5
نخست وزیری
19800000
6
سازمان اطلاعات و امنیت   کشور
20000000
7
هزینه شورایعالی   اقتصاد
9000000
8
اداره کل انتشار و   رادیو
37900000
9
وزارت جنگ و مرزبانی کل   کشور
6035532000
10
وزارت کشور
179150000
11
ژاندارمری کل کشور
1190540000
12
شهربانی کل کشور
1124767000
13
اداره کل ثبت احوال
147418000
14
اداره کل آمار عمومی
32896000
15
وزارت دادگستری
477938000
16
اداره کل ثبت اسناد و   املاک
236576000
17
وزارت امور خارجه
330683000
18
هزینه کمیسیونهای   سرحدی
4776000
19
وزارت پست و تلگراف و   تلفن
726031000
20
وزارت فرهنگ و مخارج   دانشجویان اعزامی و آموزشگاههای مشهد و اصفهان و شیراز
3895350000
21
اداره کل هنرهای زیبای   کشور
100535000
22
دانشگاه تهران
356154000
23
24
وزارت کشاورزی و دفع   آفات به انضمام بنگاه کل امور ذام و بنگاه جنگلها
480903000
25
گارد مسلح جنگل
70000000
26
بنگاه مستقل آبیاری   (اعتبار مقطوع)
60000000
27
وزارت بازرگانی
36540000
28
اعتبار حقوق کارمندان   سابق اداره چای
7503000
30
وزارت راه و اداره کل   شوسه
77153000
31
اعتبار راهسازی   (ساختمان – تعمیر و نگاهداری راهها)
550000000
32
اداره کل بنادر و کشتیرانی
50000000
33
اداره کل هواپیمائی کشوری   و باشگاه هواپیمائی
128766000
34
اداره کل ساختمان راه   آهن
75933000
35
36
بنگاه پاستور
14540000
37
وزارت کار
60000000
38
وزارت دارائی
715500000
39
دیوان محاسبات
8900000
40
دادسرای دیوان   محاسبات
1990000
41
اداره کل گمرک
190505000
42
گارد مسلح گمرک
100000000
43
انحصار دخانیات و خرید   مواد دخانیه
1018742000
44
ضرابخانه شاهنشاهی
16617000
45
تصفیه صادرات تریاک
8459797
46
سازمان منع کشت خشخاش
58378203
47
کمیسیون ارز
12160000
وجوه مخصوصه
از محل درآمدهای عمومی
48
شهریه و وظیفه و هزینه   بقاع متبرکه و عوض و بهره و تعهدات
6000000
49
50
51
کمک به بنگاههای خیریه
1318200
52
هزینه انتفاعی کشور و   تعهدات
20000000
53
سود اسناد خزانه و   فرع و حق العمل بانکها
22500000
54
اعتبار حقوق و کمک   انتظار خدمت و تعهدات
26000000
55
سهمیه دولت ایران   بابت مخارج سازمان ملل متحد و اجرای برنامه کمکهای فنی و خق الشرکه دولت در سازمانهای   بین المللی و تعهدات
54663170
56
اعتبار دولت
60000000
57
اعتبار هزینه سری   دولت
29000000
58
اعتبار هزینه محاکمات   ثبتی و قضائی
500000
59
دیون و تعهدات بلا   محل
5000000
60
اعتبار نقصان و تفریط   در صندوقهای ادارات
100000
61
اعتبار هزینه های پیش   بینی نشده
10000000
62
اعتبار کمک به انجمن   تربیت بدنی
30000000
63
اعتبار طبع فرهنگ   دهخدا
1400000
64
65
اعتبار کمک بسازمان   شاهنشاهی خدمات اجتماعی
60000000
66
اعتبار کمک حقوق   بازنشستگان
5000000
67
اعتبار ساختمان و تکمیل   ابنیه دولتی و تعهدات
140000000
68
اعتبار تکمیل ساختمان   عمارت مجلس سنا و خرید لوازم و اثاثیه
120000000
59[69]
هم هرز ریالی قسمتی   از بدهی دولت ایران بصندوق بین المللی پول و کارمزد
153000000
70
اعتبار جبران زیان   عملکرد غله و نان
275000000
71
اعتبار مربوط بتعهدات   سایر هزینه های کشور
12000000
72
اعتبار انتعقالی
80000000
73
اعتبار ساختمان مجلس   شورای ملی
40000000
74
اعتبار کمک به پیش   آهنگی
10000000
75
اعتبار هزینه ممیزی و   ارزیابی مالیاتهای مستقیم
40000000
76
اعتبار کمک به هیئت کمک   به آسیب دیدگان
20000000
77
اعتبار موسسه علوم   اداری
10000000
وجوه مخصوصه از محل   درآمدهای
مربوط جمعاً خرجاً
78
اعتبار اسفالت راهها
400000000
79
اعتبار حق السهم   صاحبان دفاتر اسناد رسمی
14000000
80
اعتبار مصارف اوقاف
6000000
81
اعتبار معاینه و پامپ پوست بوسیله بنگاه رازی
10000000
82
اعتبار تعمیرات اسکله‌ها و سایر تأسیسات بندری از محل درآمدهای بنادر بوسیله اداره کل بنادر
59000000
جمع کل
21945563680

صورت فوق ضمیمه قانون بودجه سال 1336 کل کشور بوده و صحیح است.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت