قانون بودجه سال ۱۳۳۷ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۳۶/۱۲/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۱/۲۸

ماده واحده – بودجه سال 1337 کل کشور که از حیث درآمد اعم از عمومی و اختصاصی و بنگاه‌ها و شرکت‌ها و سازمانهای دولتی در پنج فصل ‌ضمیمه بالغ بر پنجاه و هفت میلیارد و هشتصد و هشتاد و شش میلیون و چهارصد و چهل و پنج هزار و دویست و هفت ریال (57886445207) و از‌حیث هزینه بالغ بر پنجاه و نه میلیارد و یکصد و سی و پنج میلیون و نهصد و چهل و ششهزار و پانصد و شصت و پنج ریال (59135946565)‌ می‌گردد تصویب و اجازه داده میشود:

الف – وزارت دارائی درآمدهای پیش‌بینی شده برای سال 1337 منظور در فصل اول را وصول و کلیه حقوق و مزایای قانونی کارمندان و خدمتگزاران جزء و هزینه‌های مستمر و غیر مستمر وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی و سایر مصارف منظوره در فصل دوم را در حدود‌ درآمدهای وصولی مذکور در فصل اول با رعایت کامل مقررات و مفاد تبصره‌های منظوره در این قانون پرداخت نماید.

ب – بودجه بنگاهها و شرکت ها و سازمانهای دولتی طبق مقررات و قوانین مربوطه بهر کدام قابل اجرا می‌باشد همچنین آنچه وزارت‌خانه‌ها و‌ ادارات کل از محل درآمدهای اختصاصی استفاده مینمایند تابع مقررات و قوانین مخصوصه به درآمدهای مزبوره می‌باشد. ضمنا دولت می‌تواند بقیه ‌وجوه مورد احتیاج سازمان برنامه را برای اجرای برنامه‌های مصوب که در فصل چهارم همین بودجه ذکر شده است از محل وام بعد از تصویب مجلس‌ تامین نماید.


تبصره‌هائی که اجرای آن محدود به دوره عمل سال مالی 1337 خواهد بود

تبصره 1 – بودجه تفصیلی برنامه‌ای سال 1337 وزارت‌خانه‌ها و ادارات در حدود رقم اعتبار مربوطه منظور در فصل دوم پس از رسیدگی و تصویب‌ کمیسیون بودجه قابل اجرا خواهد بود. مادام که بودجه‌های تفصیلی برنامه‌ای سال مزبور به تصویب کمیسیون بودجه نرسیده بر اساس اعتبارات مصوب 1336 به شرط اینکه از حدود اعتباری که برای وزارتخانه‌ها یا اداره ضمن بودجه پیشنهادی سال 1337 منظور شده تجاوز ننماید قابل پرداخت خواهد ‌بود وزاتخانه ها و ادارات موظفند بودجه‌های برنامه‌ای خود را منتها در ظرف یکماه از تاریخ تصویب بودجه کل بوزارت دارائی ارسال دارند تا پس از رسیدگی ‌برای تصویب بکمیسیون بودجه مجلس شورای ملی پیشنهاد شود.

تبصره 2 – نقل و انتقال در فصول و مواد هر یک از ارقام بودجه‌های تفصیلی برنامه‌ئی 1337 ممنوع میباشد مگر در مواردی که ضرورت آن بعد از‌رسیدگی دقیق از طرف وزارت دارائی تشخیص و به تصویب کمیسیون بودجه برسد – ولی در هر حال نقل و انتقال اعتبارات از فصلی به فصل دیگر اعم ‌از کارگزینی و اداری و غیر مستمر ممنوع میباشد ضمناً نقل و انتقال اعتبارات منظوره از هر برنامه ببرنامه دیگر تا میزان صدی 20 (20%) با‌موافقت وزارت دارائی و تصویب کمیسیون بودجه مجاز است.

تبصره 3 – بوزارت انحصارات و گمرکات اجازه داده میشود بمنظور تسهیل و تسریع در امر خرید و جمع‌آوری قند و شکر و غله و مواد دخانیه ‌و همچنین هزینه جمع‌آوری کالاهای انحصاری در حدود اعتبارات مصوب در بودجه سال 1337 از بانک ملی ایران با موافقت و تضمین وزارت دارائی ‌قرض نموده و تا آخر سال از محل اعتبارات مربوطه یا از محل وجوه حاصله از فروش واریز نماید.‌

تبصره 4 – استفاده از اعتبارات مخارج غیر مستمر منظوره در بودجه‌های تفصیلی وزارتخانه‌ها و ادارات با موافقت قبلی وزارت دارائی بعمل ‌خواهد آمد.

تبصره 5) ‌از اول فروردین ماه 1338 ده درصد از کلیه درآمدهای وصولی شهرداری هر محل مرتباً در اختیار بهداری همان محل گذارده میشود و اجازه خرج و نحوه مصرف و تعهدات از محل این اعتبار در شهرستانهائی که قانون واگذاری امور بهداری بمردم اجرا شده یا می‌شود بعهده انجمن بهداری و در سایر نقاط‌به پیشنهاد بهداری محل و تصویب وزارت بهداری خواهد بود. (اصلاحی 28ˏ12ˏ1337)

تبصره 6 – بوزارت امور خارجه اجازه داده میشود آن قسمت از اعتبار 9 میلیون ریال موضوع ردیف 74 بند (ب) بودجه سال 1335 کل کشور را‌ که برای کاشی‌کاری گنبد تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد اختصاص داده شده و در سالهای 1335 و 1336 مورد خرج پیدا نکرده در سال 1337‌ برای ‌همین منظور بمصرف برساند.‌

تبصره 7 – خرید هر نوع اتومبیل باستثنای آمبولانس و کامیون در کلیه وزارت‌خانه‌ها و ادارات کل و بنگاهها و شرکتها و سازمانهای دولتی باستثنای وزارت جنگ و ژاندارمری و شهربانی کل کشور در سال 1337 ممنوع میباشد.‌

تبصره 8 – مبلغ ده میلیون ریال اعتبار ماده 53 بودجه سال 1336 اداره بیوتات سلطنتی مربوط بخرید سرویس و لوازم کاخهای سلطنتی تا آخر ‌سال 1337 قابل تعهد و مصرف میباشد.

تبصره 9 – بدولت اجازه داده می‌شود برای تکمیل ساختمان عمارت مجلس سنا و خرید لوازم و اثاثیه و مخارج مربوطه در سال 1337 تا مبلغ ‌یکصد میلیون ریال و برای مجلس شورای ملی نیز تا مبلغ یکصد میلیون ریال وام از بانک ملی ایران دریافت و بمصارف مربوطه برسانند وزارت دارائی ‌مکلف است اعتبار دو وام مزبور را بتدریج از سال 1338 ببعد ضمن بودجه کل کشور تأمین و نسبت بواریز آن اصلا و فرعاً اقدام نماید.

تبصره 10 – بوزارت امور خارجه اجازه داده می‌شود از محل بقیه وجود نقدی متعلق بدولت شاهنشاهی ایران بلوکه شده بحساب مخصوص ‌شلینگ در بانک ملی اتریش موضوع تبصره 9 قانون بودجه سال 1336 کل کشور هزینه تعمیرات خانه خریداری شده را بعلاوه تکمیل اثاثیه عمارت ‌مزبور اقدام نماید.

تبصره 11 – در سال 1337 اداره کل آمار عمومی و سازمان طبقه‌بندی مشاغل تابع مقرراتی خواهد بود که در سالهای گذشته با تصویب هیئت ‌دولت اجراء شده است.

تبصره 12 – اعتبارات ساختمانی سال 1336 در بودجه وزارتخانه‌ها و بودجه کل کشور جمعاً تا میزان سی میلیون ریال که بشهرستانها حواله شده ‌تا آخر سال 1337 قابل پرداخت است.

تبصره 13 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود مبلغ سیصد و شصت هزار ریال بابت یک باب عمارت و یک قطعه باغ واقع در شهر تبریز که بنا ‌بود به مرحوم حاجی ابراهیم آقاپناهی بابت مطالبات آن مرحوم از بانک سابق استقراضی روس پرداخت شود به وراث آن مرحوم پرداخت گردد.


تبصره‌هائی که اجرای آن تا موقعی که لغو نگردیده بقوت خود باقی است

تبصره 14 – وزارت دارائی مجاز است کلیه هزینه ثبتی و انتقالی خانه‌های کوی چهارصد دستگاه متعلق بکارمندان را از محل سود سهام بانک ‌رهنی محسوب و از مطالبه و دریافت آن از خریداران خانه‌های مزبور صرف نظر نماید و همچنین شهرداری تهران مکلف است بهای اراضی معابر و‌ ساختمانهای رختشوی خانه و باغ کودکان کوی چهارصد دستگاه را بقیمت تمام شده در ظرف دو سال به بانک رهنی ایران پرداخته و برای تکمیل آن ها ‌را به اختیار خود بگیرد.


تبصره 15 – چون چاپخانه مجلس شورای ملی از اول سال 1337 بوزارت دارائی واگذار شده است و منبعد بنام چاپخانه دولتی نامیده ‌میشود حق انحصار چاپ اوراق بهادار دولت که بر طبق قانون بودجه سال 1326 مجلس شورای ملی با مجلس شورای ملی بوده است از تاریخ ‌تصویب این قانون منحصراً با چاپخانه دولتی خواهد بود.
ضمناً وزارت دارائی مجاز است برای اداره چاپخانه مزبور بطور بازرگانی و بهره‌برداری از ‌درآمد چاپخانه آئین‌نامه مخصوص با رعایت جزء 3 تبصره 2 ماده اول بودجه سال 1336 چاپخانه مجلس تدوین و با تصویب هیئت وزیران بموقع ‌اجرا بگذارد.
همچنین وزارت دارائی اجازه دارد برای ساختمان بناء جدید چاپخانه و نقل و انتقال و تکمیل و نصب ماشین آلات چاپخانه تا حدود ‌یکصد و بیست میلیون ریال بعنوان وام از بانک ملی ایران دریافت و مبلغ وام دریافتی بانضمام بهره آن در ظرف مدت ده سال از محل درآمد چاپخانه‌ تقسیط و پرداخت نماید.

[آیین‌نامه چاپخانه دولتی ایران]


تبصره 16 – بمنظور پرداخت مرتب حقوق کارمندان دولت در تهران و شهرستانها بوزارت دارائی اجازه داده میشود که در آخر هر ماه مبالغ لازم ‌را از بانک ملی ایران بصورت وام گرفته و از اولین پرداختهای درآمد نفت و عوائد گمرک که وصول مینماید واریز نماید همچنین از نظر تسریع در امر ‌پرداخت اجازه داده میشود حساب تنخواه‌گردان دولت در بانک ملی ایران بمیزان 750 میلیون ریال افزایش یابد.


تبصره 17 – از اول فروردین ماه 1337 صدی یک مربوط بمعلمین (‌موضوع تبصره 25 از –ماده (2) قانون بودجه سال 1328 کل کشور و همچنین‌ صدی نیم دریافتی بعنوان بهداشت از حقوق کارمندان و خدمتگزاران جزء لغو و دیگر تحت عناوین فوق نباید از حقوق کارمندان و خدمتگزاران کسر ‌گردد.


تبصره 18 – پرداخت دو مقرری و حق‌الزحمه ثانوی باستثنای حق‌الزحمه و حق‌التدریس آقایان استادان و دبیران موضوع قانون مصوب سال 1336 که طبق شرائط خاصی پرداخت میگردد ممنوع میباشد و همچنین دریافت فوق‌العاده اضافه‌کار از دو محل یا بیشتر اعم از سازمان برنامه یا وجوه ‌اختصاصی ممنوع و پرداخت فوق‌العاده اضافه‌کار مقطوع طبق آئین‌نامه مخصوصی که بنا به پیشنهاد وزارت دارائی به تصویب هیئت وزیران خواهد ‌رسید بعمل خواهد آمد.‌


تبصره 19 – بژاندارمری کل کشور اجازه داده می‌شود فوق‌العاده یومیه افراد ژاندارمری مأمور بدرقه زندانیان را مانند افراد و ردیف افراد شهربانی بقرار روزی هشتاد ریال از اول فروردین ماه 1337 پرداخت نماید.


تبصره 20 – وزارت دارائی مجاز است عیدی مستخدمین جزء را بمأخذ حقوق و کمک سابق و همچنین کمک ثانوی که بموجب قانون 23 دیماه 1335 بآنان تعلق گرفته پرداخت نماید.


تبصره 21 – بوزارتین دارائی و فرهنگ اجازه داده میشود ماهی 15 لیره انگلیسی بقرار هر لیره 20ر214 ریال که بر اثر اجرای قانون پشتوانه و‌ تثبیت نرخ ارز در حقوق خدمتگزاران جزء مدارس ایران و صندوق گذرنامه در عراق تقلیل حاصل شده از تاریخ اول فروردین ماه 1337 بعنوان ‌فوق‌العاده اشتغال خارج از مرکز بهریک از خدمتگزاران جزء مدارس مزبور از اعتبار مربوطه پرداخت نماید.


تبصره 22 – فوق‌العاده خارج از مرکز و بدی آب و هوا و فوق‌العاده محرومیت از مطب آقایان پزشکان و پزشکیاران مشمولین قانون ترمیم حقوق‌ پزشکان مصوب شانزدهم بهمن ماه 1335 بموجب آئین‌نامه‌ای که از طرف وزارتین دارائی و بهداری تنظیم و به تصویب خواهد رسید قابل پرداخت‌ میباشد.


تبصره 23 – فوق‌العاده ثابت ارزی مأمورین وزارت امور خارجه و گرانی معیشت طبق آئین‌نامه‌ای که به تصویب وزارتین دارائی و خارجه خواهد ‌رسید قابل پرداخت است و در هر حال از مبلغی که اکنون میگیرند نباید تجاوز کند.


تبصره 24 – افتتاح حساب به منظور خرید و سفارش کالا از خارج کشور بمیزانی که تا آخر سال مالی در اختیار بانک گذارده شده تعهد ‌محسوب میشود.


تبصره 25 – استفاده از یکهزار میلیون ریال اعتبار افزایش حقوق کارمندان اداری که در سنوات اخیر از ترمیم حقوق برخوردار نشده‌اند طبق ‌پیشنهاد دولت و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی بعمل خواهد آمد.


تبصره 26 – شهربانی کل کشور موظف است حقوق افراد و درجه‌داران و همردیف آنان را از اول سال 1337 تا میزان 2500 ریال ترمیم و تفاوت‌ حاصله را از اعتبار بودجه 1337 خود پرداخت نماید.


قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و بیست و شش تبصره است پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در جلسه پنجشنبه بیست و نهم اسفند ماه یکهزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

شماره ترتیب
شرح
درآمد عمومی به ریال
درآمد اختصاصی به ریال
جمع کل به ریال
وزات دارائی
1
الف: مالیات بر درآمد   و املاک مزروعی و مستغلات و مالیات بر ارث
2735000000
ب: مالیات معوقه   واحدهای تابعه سازمان برنامه
600000000
2
مالیات نفت و بنزین
1600000000
3
درآمد فروش الکلهای   صنعتی(رسومات)
500000000
4
درآمد متفرقه مالیاتی   و آبعلی
50000000
5
حق تمبر و بارنامه
164700000
6
درآمد چاپخانه دولتی
25000000
7
انتقالی از سال قبل
100000000
8
سهمیه دولت از درآمد   نفت
6320000000
9
دریافتی از شرکت ملی   نفت
1000000000
10
دریافتی از سازمان   برنامه
1000000000
11
سود سهام دولت از بانکها   و شرکتها و شیلات و بنگاهها
35500000
12
درآمد کمیسیون ارز
120000000
13
تفاوت یک ریال از نرخ   خرید و فروش ارز
350000000
14
درآمد ضرابخانه وانک(وانگ)   مصنوعات
2500000
وزارت گمرکات و   انحصارات
15
حقوق و عوارض گمرکی
6600000000
16
درآمد اداره کل گمرک   بابت باربری و انبارداری
380000000
17
درآمد انحصار دخانیات   و فروش توتونهای صادراتی
3500000000
18
درآمد انحصار دخانیات   بابت سود صدی دو و نیم
65000000
19
درآمد فروش قند و شکر
600000000
20
درآمد صادرات تریاک   از محل فروش تریاکهای موجوده
96720000
وزارت دادگستری
21
درآمد دادگاههای عمومی   و دادگاههای بخش و دادسراها
58400000
22
درآمد ثبت اسناد و   املاک و حق‌النسبی از حق الاجرا و درآمد تعدیل مال الاجاره ها
235850000
23
درآمد بیست و پنج   درصد (25%) ثبت اسناد
35000000
24
درآمد فروش برگهای   بهادار
8000000
25
درآمد حراج و هزینه   های مقدماتی ثبت
24500000
26
درآمد حق السهم   صاحبان دفاتر اسناد رسمی
11000000
اداره انتشارات و رادیو
27
بهای آگهی از رادیو
24000000
وزارت کشور
28
درآمد شهربانی کل کشور   بابت گذرنامه و متفرقه
20000000
29
درآمد اداره کل ثبت   احوال
24000000
وزارت پست و تلگراف و   تلفن
32
درآمد پست
140000000
33
درآمد تلگراف
250000000
34
درآمد تلفن
45000000
وزارت امور خارجه
35
درآمد شانسلری و گذرنامه و شناسنامه اتباع ایران در خارجه
15000000
وزارت فرهنگ
36
درآمد عمومی وزارت   فرهنک[فرهنگ] و درآمد حق‌الثبت امتحانات
15900000
37
درآمد اختصاصی وزارت  فرهنگ بابت فروش کتب دبستانی و حق الثبت امتحانات
7500000
38
درآمد اداره کل هنرهای   زیبای کشور
220000
39
درآمد اختصاصی هنرهای   زیبا بابت فروش مصنوعات
1300000
40
درآمد اوقاف
6000000
دانشگاه تهران
41
درآمد عمومی دانشگاه
1500000
42
درآمد اختصاصی   دانشگاه
5700000
وزارت بازرگانی
43
درآمد علامت گذاری و   اصلاح وزنه و متفرقه
1300000
44
درآمد تشویق صادرات
22000000
وزارت کشاورزی
48
درآمد عمومی وزارت کشاورزی
2500000
49
درآمد اختصاصی وزارت کشاورزی   بابت املاک استیجاری کرج
4300000
وزارت راه
50
درآمد عمومی اداره کل   هواپیمائی کشوری
5000000
51
درآمد حاصله از عوارض   بنزین و فروش اتومبیل برای اسفالت راهها و فرودگاهها
400000000
52
درآمد اداره کل بنادر   و کشتیرانی بابت فانوسهای دریائی
4240000
53
درآمد اداره کل بنادر   و کشتیرانی بابت عوارض و بارگیری و حق تخلیه
70000000
70000000
جمع کل
26365830000
1198800000
27564630000

فصل دوم – بودجه هزینه سال 1337 وزارتخانه ها و ادارت کل

وزارت دربار شاهنشاهی
1
وزارت دربار شاهنشاهی
69230000
69230000
2
اداره بیوتات سلطنتی
30868000
30868000
مجلس شورای ملی
3
مجلس شورای ملی
100195000
100195000
مجلس سنا
4
مجلس سنا
44600000
44600000
نخست وزیری
5
دفتر نخست وزیری
24800000
24800000
6
اعتبار دولت
100000000
100000000
7
اعتبار سری
49000000
49000000
8
شورایعالی اقتصاد
9000000
9000000
9
سازمان طبقه بندی   مشاغل
6000000
6000000
10
سازمان اطلاعات و امنیت   کشور
40000000
40000000
11
اداره کل انتشارات و   رادیو
57900000
57900000
وزارت جنک[جنگ] و   مرزبانی کل کشور
12
وزارت جنگ و   مرزبانی کل کشور
8217000000
8217000000
وزارت کشور
13
وزارت کشور
206150000
206150000
14
ژاندارمری کل کشور
1940540000
1940540000
15
شهربانی کل کشور
1274767000
1274767000
16
اداره کل ثبت احوال
198918000
198918000
17
اداره کل آمار عمومی
32896000
32896000
وزارت دادگستری
18
وزارت دادگستری
531438000
531438000
19
اداره کل ثبت اسناد و   املاک
246576000
24500000
271076000
20
حق السهم صاحبان   دفاتر اسناد رسمی
11000000
11000000
وزارت امور خارجه
21
وزارت امور خارجه
340683000
340683000
22
رد وام دریافتی بابت   خانه های خریداری شده جهت نمایندگیها
12000000
12000000
23
هزینه کمیسیونهای   سرحدی
46000000
46000000
24
سهمیه دولت ایران   بابت مخارج سازمان ملل متحد و اجرای برنامه کمکهای فنی و حق الشرکه دولت در   سازمانهای بین المللی و تعهدات
64000000
64000000
وزارت پست و تلگراف و   تلفن
25
وزارت پست و تلگراف و   تلفن
726031000
726031000
26
بابت خرید دستگاههای   فرستنده
30000000
30000000
وزارت فرهنگ
27
وزارت فرهنگ
4101312000
4108812000
28
دانشجویان ایرانی در   خارجه و مخارج سرپرستی
240000000
240000000
29
دانشگاه تبریز
84000000
84000000
30
دانشگاه مشهد
30000000
30000000
31
دانشگاه شیراز
44000000
44000000
32
دانشگاه اصفهان
38000000
38000000
33
دانشگاه اهواز
20000000
20000000
34
اداره کل هنرهای زیبا
120535000
1300000
121835000
35
اداره کل اوقاف
6000000
6000000
دانشگاه تهران
36
دانشگاه تهران
366154000
5700000
371854000
37
مطالعه در مناطق خشک  ایران (مؤسسه یونسکو)
7000000
7000000
38
اعتبار ایجاد مرکز تحقیقات اتمی
35000000
35000000
39
اعتبار طبع فرهنگ دهخدا
1400000
1400000
40
اعتبار مؤسسه علوم اداری
10000000
10000000
دانشکده پزشکی و بیمارستانها
وزارت کشاورزی
42
وزارت کشاورزی
430516616
4300000
434816616
43
کمک ببنگاه جنگلها و   گارد مسلح
122637092
122637092
44
کمک ببنگاه رازی
20000000
20000000
45
کمک ببنگاه دامپروری
26649292
26649292
46
کمک ببنگاه شیمیائی
6100000
6100000
48
بنگاه مستقل آبیاری
60000000
60000000
وزارت بازرگانی
49
وزارت بازرگانی
46540000
46540000
50
تشویق صادرات
22000000
22000000
وزارت راه
52
وزارت راه و اداره کل   راه شوسه
77153000
77153000
53
اعتبار راهسازی   (ساختمان و تعمیر و نگاهداری راهها)
550000000
550000000
54
اعتبار اسفالت راهها   و فرودگاهها
400000000
400000000
55
اداره کل هواپیمائی کشوری   و کمک بباشگاه هواپیمائی
175766000
175766000
56
خرید وسایل یدکی هواپیمای   وایکانت
75000000
75000000
57
اداره کل ساختمان راه   آهن
75933000
75933000
58
اداره کل بنادر و کشتیرانی
50000000
70000000
120000000
60
حق الکشف کاشفین
10000000
10000000
61
سازمان منع کشت خشخاش
58378200
58378200
وزارت کار
63
وزارت کار
75000000
75000000
وزارت دارائی
64
وزارت دارائی
804871000
804871000
65
هزینه ممیزی و ارزیابی   املاک و مستغلات و اراضی
20000000
20000000
66
استرداد قسط اول وام   دریافتی از بانک صادرات و واردات
76500000
76500000
67
چاپخانه دولتی
25000000
25000000
68
دیوان محاسبات
8900000
8900000
69
دادسرای دیوان   محاسبات
1990000
1990000
70
ضرابخانه
20617000
20617000
71
کمیسیون ارز
12160000
12160000
اعتبار مخصوصه در اختیار   اداره کل بودجه
72
ترمیم حقوق کارمندان   اداری
1000000000
1000000000
73
شهریه و وظیفه و هزینه   بقاع متبرکه
9500000
9500000
74
هزینه انتفاعی کشور و   تعهدات
14000000
14000000
75
سود اسناد خزانه و   فرع و حق العمل بانکها
17500000
17500000
76
اعتبار حقوق و کمک   انتظار خدمت و تعهدات
30000000
30000000
77
اعتبار هزینه محاکمات   ثبتی و قضائی
500000
500000
78
دیون و تعهدات بلامحل
5000000
5000000
79
اعتبار نقصان و تفریط   در صندوقهای ادارات
100000
100000
80
اعتبار هزینه های پیش   بینی نشده
10000000
10000000
82
اعتبار کمک حقوق   بازنشستگان
3000000
3000000
83
اعتبار ساختمان و تکمیل   ابنیه دولتی و تعهدات
140000000
140000000
84
هم ارز ریالی از سهمی   دولت ایران بصندوق بین المللی پول و کارمزد
76500000
76500000
85
اعتبار مربوط بتعهدات   سایر هزینه های گشور[کشور[
10000000
10000000
86
اعتبار انتقالی
100000000
100000000
وزارت گمرکات و   انحصارات
87
وزارت گمرکات
29191400
29191400
88
اداره کل گمرک
202505000
380000000
582505000
89
گارد مسلح گمرک
245000000
245000000
90
انحصار دخانیات ایران
1368742000
65000000
1433742000
91
تصفیه صادرات تریاک
6328000
6328000
92
هزینه های پرسنلی و   سایر مخارج مربوطه اداره کل غله و نان
400000000
400000000
بنگاههای خیریه
95
کمک بسازمان شاهنشاهی   خدمات اجتماعی
60000000
60000000
96
کمک به هیئت کمک به   آسیب دیدگان
20000000
20000000
97
کمک ببنگاه‌های خیریه
1318200
1318200
98
کمک بانجمن آثار ملی   و اضافه اعتبار بنگاه‌های خیریه
80000000
80000000
انجمن های تربیتی و   ورزشی
99
کمک بانجمن تربیت بدنی
30000000
30000000
100
مخارج اعزام قهرمانان   ایرانی بکشور ژاپن
15000000
15000000
101
کمک بپیش آهنگی ایران
15000000
15000000
جمع کل
27830735300
1198800000
29029535300

فصل سوم – درآمد و هزینه بنگاه ها و شرکتهای دولتی در سال 1337

شماره ترتیب
شرح
درآمد پیش بینی شده   برای سال 1337
مخارج پیش بینی شده   برای سال 1337
وزات پست و تلگراف
1
شرکت سهامی تلفن ایران
175569116
175569116
وزارت کشاورزی
2
بنگاه خالصجات
87500000
76100000
3
بنگاه سرمسازی حصارک   رازی
22800000
22800000
4
بنگاه شیمیائی
5300000
5300000
5
بنگاه امور دامپروری
3000000
3000000
6
بنگاه جنگلها
35000000
35000000
وزارت بازرگانی
7
شورای عالی پنبه
21074170
20039360
8
شورایعالی چای
524000000
475812800
9
شرکت سهامی معاملات   خارجی
20775836
6775836
وزارت راه
10
بنگاه راه آهن ایران
2690098000
2690098000
وزارت صنایع و معادن
11
شرکت سهامی فرش ایران
121500000
103280000
وزارت انحصارات و گمرکات
13
اداره کل قند و شکر
5867270000
5260170800
15
اداره کل باربری
81562500
81101290
وزارت دارائی
16
شرکت سهامی شیلات
178115085
148384754
جمع
11291954707
10961821956
کسر میشود سود قند وشکر   که ضمن ردیف 19 فصل اول منظور شده
600000000
کسر میشود اضافه   بودجه اداره کل غله و نان که ضمن ردیف 92 فصل دوم منظور شده
400000000
جمع کل
10691954707
10561821956

فصل چهارم- بودجه درآمد و هزینۂ سال 1337 سازمان برنامه و واحدهای تابعه

شماره ردیف
شرح
درآمد
مخارج
قسمت اول- سازمان   برنامه
درآمدها:
1
درآمد نفت
8460000000
2
اعتباریکه بموجب بند   (ب) ماده واحده با اجازه مجلس تحصیل خواهد شد
6011961000
توضیح: مبلغ مذکور در   ردیف 2 این فصل در جمع و خرج بودجه کل کشور منظور نشده است.
مخارج:
الف-
کشاورزی و آبیاری
2840221000
ب-
ارتباطات و مخابرات
5697265000
د-
امور اجتماعی
1988562000
ه-
عمران خوزستان
1734749000
و-
بودجۂ اداری
360000000
ز-
بهرۂ وام
315000000
جمع
14471961000
14471961000
قسمت دوم واحدهای   تابعۂ سازمان برنامه
1
شرکت سهامی کارخانجات   قند
1790000000
1440000000
2
شرکت سهامی نساجی ایران
747996000
809290000
3
شرکت سهامی توسعه و   اصلاح پنبه
446000000
424853200
4
شرکت سهامی مصالح   ساختمانی
284080000
250372232
5
شرکت سهامی شیمیائی ایران
209715700
221217880
6
شرکت سهامی کل معادن
176900000
210000000
7
شرکت ابریشم و نوغان
134547600
191569640
8
شرکت سهامی کنسرو و   مواد غذائی
59602500
67054185
9
شرکت سهامی مکانیکی ایران
140000000
130000000
10
شرکت سهامی شیار   آذربایجان
38420000
29652400
11
شرکت سهامی توسعه ماشینهای   کشاورزی
45870000
28494980
12
شرکت سهامی چای سازمان   برنامه
38728700
110823386
13
کارخانه چیت سازی ایران   (تهران)
20000000
68461406
14
بیمارستان مرکزی   سازمان برنامه
12000000
15
ادارۂ انتشارات و تبلیغات
180000
16
هزینه های هیئت مؤسسه   ژرژفرای. قسمت رفاه اجتماعی حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران زائد و بیکار.   قسمت نظارت بر شرکتها که طبق مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام از محل سود ویژه باید   پرداخت شود.
60000000
جمع قسمت دوم
4140860500
4055589309

فصل پنجم- بودجه سال مالی 1336- 1337 شرکت ملی نفت ایران

شماره ردیف
شرح
درآمد پیش بینی شده   برای سال 1337
مخارج پیش بینی شده   برای سال 1337
الف: درآمدها:
از درآمد فروش نفت
4342000000
سهمیه شرکت ملی نفت ایران   از درآمد نفت
3200000000
استهلاک
447000000
متفرقه
40000000
ب: مخارج:
هزینه های جاری
4823000000
هزینه های اساسی
1906000000
پرداخت قروض
300000000
8029000000
7029000000
مازاد درآمد
1000000000
ملاحظات- درآمد مزبور   ضمن ردیف 9 از فصل اول منظور شده است

صورت فوق ضمیمه قانون بودجه سال 1337 کل کشور بوده و صحیح است.

‌رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت