لایحه قانون راجع به اصلاح قانون تثبیت پشتوانه اسکناس

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۳/۰۹

مصوب ۱۳۳۶/۲/۲۸


ماده اول- از تاریخ تصویب این قانون، قیمت هر گرم طلای خالص پشتوانه 2396156/ 85 ریال تعیین میشود و تفاوت حاصله در حساب ‌جداگانه نزد بانک ملی ایران منظور خواهد شد.

تبصره – بانک ملی ایران نرخ ارز را بر اساس قیمت طلا مندرج در این ماده تعیین خواهد نمود.


ماده دوم – بانک ملی ایران میتواند از محل حساب مذکور در ماده یک با توجه به وضع ارزی و پولی کشور برای تأمین هزینه‌ های ریالی امور‌ کشاورزی و تولیدی خارج از برنامه هفت‌ ساله دوم که احتیاجات ارزی آن امور از محل دیگر تامین شده باشد وام بدهد.

[آیین‌نامه اجرای وامهای مربوط به ماده 2 قانون اصلاح قانون تثبیت پشتوانه اسکناس]


ماده سوم – در مواردی که بانک ملی ایران احتیاج به انتشار اسکناس پیدا کند مکلف است با تصویب هیأت مشترک مذکور در ماده دوم قانون تثبیت ‌پشتوانه اسکناس مصوب سی‌‌ام تیر ماه یکهزار و سیصد و سی و سه طلا یا ارز تضمین شده و یا قابل تبدیل طلا به هیئت نظارت اندوخته اسکناس سپرده و معادل ارزش قانونی آن اسکناس دریافت نماید بطوری که اسکناسی ‌که عند اللزوم بعد از تصویب این قانون منتشر می‌ شود دارای صد درصد پشتوانه باشد و هر موقع اسکناسهائی که بدین ترتیب منتشر شده به هیأت ‌نظارت اندوخته اسکناس مسترد کند به همان نرخ طلا و یا ارز دریافت دارد.


ماده چهارم – هر قانون و یا موادی از قوانین که با مقررات این قانون مغایرت داشته باشد ملغی است.


‌قانون فوق که مشتمل بر چهار ماده و یک تبصره است در جلسه یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و سی و شش به تصویب‌ مجلس شورای ملی رسید.
‌رییس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

لایحه فوق در جلسه روز شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و سی شش شمسی به تصویب ‌مجلس سنا رسیده است.

نائب رئیس مجلس سنا – دکتر سعید مالک