لایحه قانونی واگذاری اداره امور زندانها به وزارت دادگستری

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۷/۰۲

مصوب ۱۳۵۸/۶/۱۳


ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۵۹/۲/۲۳]
اداره کلیه امور مربوط به زندانها و مؤسسات صنعتی و کشاورزی و سایر مؤسسات وابسته به آنها در سراسر کشور به وزارت دادگستری‌ واگذاری می‌شود و به عنوان اداره کل زندانها جزء سازمان وزارت دادگستری قرار می‌گیرد.
تشکیلات و وضع استخدامی کارکنان اداره کل زندانها و ترتیب‌ اداره امور آن به موجب آیین‌نامه تعیین می‌شود.

‌شورایی مرکب از سه نفر از کارکنان موظف دولت به منظور اداره امور زندانها و اقدامات تأمین و تربیتی زیر نظر دادستان کل کشور تشکیل می‌شود و‌ اعضاء این شورا از طرف شورای عالی قضایی انتخاب خواهند شد. اداره امور زندانها و مسائل مربوط به آن توسط این شورا طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود‌ که به تصویب شورای سرپرستی یا شورای عالی قضایی خواهد رسید.

تبصره 1- [الحاقی ۱۳۵۹/۲/۲۳]
قانون تأسیس سازمان اقدامات تأمینی و تربیتی مصوب ۱۳۵۶/۴/۷ و اساسنامه مربوط در قسمتهائی که مغایر با لایحه قانون است لغو می‌گردد.

تبصره 2- [تغییر شماره: ۱۳۵۹/۲/۲۳]
تاریخ تحویل مؤسسات مذکور در این ماده و تصدی اداره امور آن توسط وزارت دادگستری از طرف این وزارتخانه اعلام خواهد شد.


ماده 2 ـ افسران، درجه داران، همردیفان و همچنین کارمندان و بطور کلی تمام پرسنل اداره کل زندانها بصورت مأمور با رعایت قوانین و مقررات استخدامی خود در اختیار وزارت دادگستری قرار میگیرند و حقوق و مزایای آنان تا زمانی که در اداره کل زندانها به خدمت اشتغال دارند از طرف وزارت دادگستری تأمین و پرداخت میشود.


ماده 3 ـ بودجه و اعتبارات مصوب اداره کل زندانها و مؤسسات وابسته به آن (اعم از اعتبارات عمومی و عمرانی و اختصاصی) و کلیه وسائط نقلیه و تجهیزات فنی و ارتباطی و سلاح و ساختمانها و بطور کلی تمام لوازمی که در تاریخ تصویب این قانون جزء اموال اداره کل زندانها و مؤسسات وابسته به آن است و نیز ساختمانهای نیمه تمام زندانها و مؤسسات وابسته که از محل بودجه عمرانی اداره کل زندانها در حال حاضر بوسیله وزارت راه و شهر سازی یا هر مؤسسه دیگری در دست تهیه یا اجراء است عیناً به وزارت داد گستری منتقل میشود و وزارت راه و شهرسازی یا مؤسسات مربوط آنها را طبق نظر وزارت دادگستری تکمیل و یا احداث نموده در اختیار این وزارتخانه قرار خواهند داد. سازمان برنامه و بودجه موظف است نسبت به انتقال اعتبارات مذکور در فوق اقدام کند.


ماده 4 ـ بودجه و اضافه اعتبارات مورد نیاز امور پرسنلی و تدارکات و تجهیزات لازم برای اداره امور زندانها و مؤسسات وابسته به آن همه ساله توسط وزارت دادگستری تهیه و تحت عنوان برنامه های مشخص ضمن بودجه وزارت دادگستری پیشنهاد خواهد شد.


ماده 5 ـ خدمت قضائی که در اداره کل زندانها یا کانونهای اصلاح و تربیت انجام وظیفه میکنند خدمت قضائی محسوب است.


ماده 6 ـ ترفیع مأمورین زندان مأمور خدمت (افسران ـ درجه داران ـ همردیفان) با جلب نظر دادستان هر استان محل صورت خواهد گرفت و از جهت سایر ضوابط تابع شهربانی و مقررات مخصوص خود خواهند بود.
دادستان استان در این مورد نظر دادستان شهرستان یا رئیس دادگاه بخش مستقل حوزه خود را استفسار خواهد کرد.


ماده 7 ـ رسیدگی به تخلفات انتظامی مأمورین غیرقضائی زندان، خواه بعنوان مأمور خدمت یا بعنوان مستخدم اداره کل زندانها بموجب آیین‌نامه ای خواهد بود که به تصویب وزیر دادگستری میرسد.


ماده 8 ـ کارکنان کانونهای اصلاح و تربیت از مزایا و فوق العاده مخصوص مأموران اداره کل زندانها استفاده خواهند کرد.


ماده 9 ـ در هر موقع که از طرف مأمورین قضائی یا انتظامی زندانهای کشور در هر ناحیه تقاضای کمک از مأمورین لشکری یا سایر مأمورین انتظامی بشود مأمورین مزبور مکلفند کمکهای لازم را از حیث وسائل یا افراد سریعاً در اختیار مأمورین زندان قرار دهند.


ماده 10 ـ وزارت دادگستری بمنظور تربیت کادر تخصصی برای اداره امور زندانها اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد و با اشتغال افراد مذکور بتدریج کسانی که بصورت مأمور خدمت در اداره کل زندانها انجام وظیفه میکنند به شهربانی بازخواهند گشت، شهربانی موظف است کلیه امکانات خود را برای تربیت کادر تخصصی در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد و تا زمانی که کادر مذکور تکمیل نشده شهربانی حسب اعلام وزارت دادگستری تعداد افسر و درجه دار و همردیف مورد نیاز را بعنوان مأمور خدمت در اختیار اداره کل زندانها خواهد گذاشت.


ماده 11 ـ انتقال دائم مأمورین اداره کل زندانها از شهربانی بوزارت دادگستری و تبدیل وضع استخدامی آنان مطابق آئین‌نامه ای خواهد بود که به تصویب وزیر دادگستری و وزیر کشور میرسد.


ماده 12 ـ آیین‌نامه های اجرائی این قانون با تصویب وزیر دادگستری بموقع اجراء گذاشته میشود.

نخست وزیر