آیین‌‌نامه سالن‌های نمایش فیلم و طرز کار آنها [مصوب ۱۳۴۵]

تاریخ تصویب: ۱۳۴۵/۰۷/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۴۵/۰۹/۲۶

[به موجب ماده ۲۶ آیین‌نامه ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن های نمایش فیلم، مصوب ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ لغو شده است.]


شماره: 7/61120 – ۱۳۴۵/۹/۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۴۵/۷/۶ بنا به پیشنهاد شماره 3541/س7965 – 30/5/45 وزارت فرهنگ و هنر آئین ‌نامه سالنهای نمایش فیلم و طرز کار آنها را بشرح زیر تصویب نمودند تأسیس و طرز کار کلیه سالنهای عمومی نمایش فیلم در سراسر کشور تابع مقررات این آئین ‌نامه خواهد بود.


1–‌ درخواست ‌کننده ایجاد مؤسسه نمایش فیلم پس از انتخاب محل و قبل از مبادرت به ساختمان باید اطلاعات لازم را در پرسش نامه ‌ای که از طرف وزارت فرهنگ و هنر درخصوص موقعیت و محل ساختمان، درجه سینما، ظرفیت سالن و سایر مشخصات استعلام میشود درج نموده منضم بتقاضای کتبی و «کروکی‌های» ساختمانی در مرکز به وزارت فرهنگ و هنر و در شهرستانها به ادارات فرهنگ و هنر تسلیم نماید.


2– تقاضا و پرسشنامه و کروکی‌های تسلیمی در بند (1) در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت آبادانی و مسکن ـ وزارت فرهنگ و هنر – شهرداری و شهربانی مطرح میگردد و چنانچه اشکالی موجود نباشد پروانه مرحله اول که فقط از نظر موقعیت و محل اعتبار خواهد داشت از طرف وزارت فرهنگ و هنر صادر و به متقاضی تسلیم خواهد شد.


3– در موارد زیر کمیسیون مذکور در بند (2) مکلف است از صدور پروانه مرحله اول خودداری نماید.
الف – چنانچه زمین مورد نظر برای ساختمان و تأسیس سالن عمومی نمایش فیلم در مجاورت یکی از اماکن مذهبی باشد.
ب – چنانچه زمین مزبور در مجاورت یکی از اماکن دولتی و عمومی بوده و تأسیس سالن محل کار یا مانع انتظامات خاص این قبیل اماکن باشد.
پ – چنانچه محل سینما از نظر عبور و مرور مناسب تشخیص داده نشود.
ت – در صورتی که ایجاد سالن سینما در محل مورد نظر از لحاظ اصول شهرسازی و مقررات عمومی ساختمانها مناسب نباشد.
ث – در صورتی که مشخصات پیشنهادی با استانداردهای تعیین شده وزارت فرهنگ و هنر تطبیق ننماید.


4) پس از اعلام موافقت کمیسیون و صدور پروانه مرحله اول متقاضی ایجاد مؤسسه نمایش فیلم مکلف است حداکثر ظرف 5 ماه یک دوره کامل از نقشه‌ها و طرح‌های اجرائی ساختمان را که شامل تمام جزئیات ساختمانی و محاسبات فنی و نما و تزئینات باشد بانضمام سایر اطلاعات لازم به وزارت فرهنگ و هنر تسلیم نماید.


5) نقشه‌های اجرائی و اطلاعات مذکور در بند (4) در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر یک مهندس کارشناس وزارت آبادانی و مسکن ـ یک مهندس کارشناس شهرداری و یک متخصص آتش‌نشانی با حضور مهندس سازنده مطرح و بررسی میگردد و درصورت تائید پروانه مرحله دوم بنام متقاضی صادر و به شهرداری اعلام میشود تا پروانه ساختمانی بر طبق مقررات صادر گردد و چنانچه تا 8 ماه پس از صدور پروانه مرحله دوم عملیات ساختمانی شروع نشود پروانه مرحله اول و دوم ملغی خواهد بود.

تبصره کمیسیونهای مذکور در بند (2) و بند (5) در هر شهر با حضور نمایندگان مراجع فوق و نماینده فرهنگ و هنر استان مربوط تشکیل خواهد شد.


6) هرگونه تغییراتی که پس از صدور پروانه ساختمانی و ضمن عملیات ساختمانی الزاماً پیش آید باید قبلا باطلاع و موافقت کمیسیون مذکور در بند (5) برسد.


7) در موارد زیر کمیسیون مذکور در بند (5) ‌مکلف است از صدور پروانه مرحله دوم خودداری نماید:
الف – چنانچه نقشه ‌های اجرائی از نظر اصول فنی ناقص بوده و با [یا] رعایت اصول مزبور نشده باشد.
ب – چنانچه شرائط ایمنی در مقابل سوانح و حوادث از قبیل زلزله ـ حریق و نظایر آن و همچنین پیش ‌بینی امکان تخلیه سالن از جمعیت هنگام بروز مخاطرات در حداقل مدت نشده باشد.
پ – چنانچه مشخصات نقشه‌های اجرائی و سایر خصوصیات سالن نمایش و سالن انتظار با درجه سالن که تقاضا شده است تطبیق نکند و یا سالن انتظار دارای گنجایش کافی نسبت به سالن نمایش نباشد.


8) پس از پایان عملیات ساختمانی و اتمام تزئینات و نصب تأسیسات و دستگاهها و وسایل و ماشین ‌آلات لازم متقاضی باید گواهی شهرداری را دائر بر پایان یافتن ساختمان برای صدور پروانه افتتاح سالن نمایش به وزارت فرهنگ و هنر تسلیم نماید در این مرحله کمیسیون مذکور در بند (5) ضمن بازدید ساختمان و رسیدگی به کلیه موارد و تطبیق آن با مقررات این آئین ‌نامه در صورتی که عیب و نقصی مشاهده نکند مراتب را با تنظیم صورت‌جلسه به اطلاع وزارت فرهنگ و هنر میرساند تا جهت صدور پروانه افتتاح سالن اقدام گردد:


9) درجه‌ بندی سالن عمومی نمایش فیلم به ممتاز (چهار ستاره) درجه یک (سه ستاره) درجه دو (دو ستاره) و درجه سه (یک ستاره) با توجه به چگونگی ساختمان سینما اعم از نمای بیرونی ـ سالن نمایش ـ محل انتظار راهروها ـ تأسیسات بهداشتی ـ وسائل رفاه جمعیت ـ نوع صندلی ـ تزئینات ـ دستگاهها – پروژکتورها ـ تأسیسات فنی ـ وسائل نمایشی دستگاههای انتقال صدا ـ نوع اکران ـ وسایل روشنائی – وسائل گرم ‌کننده و خنک‌ کننده و سایر خصوصیات سالن و قسمتهای ساختمانی بوسیله کمیسیون مذکور در بند (5) و یکی از استادان هنرکده هنرهای تزئینی وزارت فرهنگ و هنر صورت میگیرد.


10) در مورد محلهای نمایش فیلم که روی تراسها تأسیس میشود علاوه‌ بر مقررات عمومی سالنهای نمایشی فیلم شرایط خاصی که از طرف اداره کل امور سینمائی کشور تعیین میگردد و به تصویب شورای هنرهای نمایشی میرسد باید رعایت شود در غیر این صورت از صدور پروانه تأسیس و کار این قبیل سالنها خودداری خواهد شد.


11) در مورد سینماهائی که در هوای آزاد (هم کف زمین) تأسیس میشود. کمیسیون مذکور در بند (2) با رعایت مقررات نظر خود را درباره ساختمان اعلام داشته و وزارت فرهنگ و هنر پس از رسیدگی نسبت به صدور پروانه افتتاح اقدام خواهد نمود.


12) درجه‌ بندی محل‌های نمایش فیلم در سالنهای تابستانی «تراس و هم کف زمین» با توجه به اصول کلی مندرج در این آئین‌ نامه بوسیله کمیسیون مذکور در بند 5 صورت میگیرد.


13) نمایش اسلایدها و فیلمهای کوتاه مربوط به آگهی‌های تجارتی باید در فاصله دو سئانس «آنتراکت» و در سالن روشن انجام گردد و مدت نمایش آگهی‌ها نباید حداکثر از ده دقیقه تجاوز کند.


14) برنامه هر سئانس باید از فیلم سلام شاهنشاهی ـ فیلم خبری ـ فیلم برنامه سینما تشکیل شود نمونه برنامه‌های آینده نیز میتواند جزء برنامه سئانس محسوب شود مشروط بر اینکه حداکثر از دو نمونه تجاوز نکند. و همچنین اگر یک فیلم کوتاه اعم از مستند یا نقاشی متحرک طی سئانس به نمایش درآید جزء برنامه سینما خواهد بود.


15) اجازه ورود به اطفال کمتر از 5 سال برای سئانسهائی که از ساعت 5 بعدازظهر ببعد شروع میشود اکیداً ممنوع است.


16– استفاده تبلیغاتی بهرشکل و وسیله از عکسهای مربوط به صحنه‌های حذف شده از فیلمها در جراید بمنظور آگهی و همچنین نصب آنها و آفیش‌ها و پلاکتهائی که حاوی تصاویر منافی عفت و مخالف اخلاق حسنه باشد اکیداً ممنوع است.


17– کلیه قسمتهای سینما اعم از راهروها و دست و روشوئی‌ها و بوفه و سایر قسمتها باید تمیز و در شرایط کامل بهداشت باشد.


18– دارندگان پروانه سینماهای دائر مکلفند ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این آئین ‌نامه یک نسخه از نقشه ساختمان سینما که حاوی تمام مشخصات و جزئیات باشد برای رسیدگی و اظهار نظر کمیسیون مندرج در بند 5 بوزارت فرهنگ و هنر تسلیم نمایند. در صورتی که کمیسیون مزبور تغییرات و اصلاحاتی را از هر جهت ضرور تشخیص دهد دارنده پروانه مکلف است پس از اخطار نظر کمیسیون در ظرف شش ماه تغییرات لازم را در سینمای خود بدهد در غیر این صورت سینمای متخلف تا اجرای نظر کمیسیون تعطیل خواهد شد.
در هر مورد که دارنده پروانه بنظر کمیسیون معترض باشد ظرف یک ماه باید اعتراض خود را با دلایل موجه بدبیرخانه شورای هنرهای نمایشی تسلیم نماید شورای هنرهای نمایشی در اولین جلسه خود به اعتراض مذکور رسیدگی نموده تصمیم نهائی اتخاذ خواهد نمود و این تصمیم قطعی است.


19– صاحبان سینماهای در حال ساختمان که دارای پروانه ساختمانی از شهرداری میباشند مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ انتشار این آئین ‌نامه یک نسخه از نقشه ساختمانی خود را به وزارت فرهنگ و هنر برای رسیدگی و اظهارنظر کمیسیون مندرج در بند 5 تسلیم نمایند در صورتی که کمیسیون مذکور تغییرات و اصلاحاتی را از هر جهت ضرور تشخیص دهد دارنده پروانه مکلف است تغییرات لازم را در سینمای خود بدهد در هر مورد که دارنده پروانه بنظر کمیسیون معترض باشد ظرف یک ماه باید اعتراض خود را با دلایل موجه بدبیرخانه شورای هنرهای نمایشی تسلیم نماید.
شورای هنرهای نمایشی در اولین جلسه خود به اعتراض مذکور رسیدگی نموده تصمیم نهائی اتخاذ خواهد نمود و این تصمیم قطعی است.


20– بهای بلیط سینماها از طرف کمیسیونی مرکب از مسئول اداره کل امور سینمائی کشور و یکی از مدیران کل وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور و رئیس یا نایب رئیس سندیکای صاحبان سینماها با توجه به درجه سینما تعیین میشود و پس از تصویب شورای هنرهای نمایشی بموقع اجرا گذاشته خواهد شد.


21– از تاریخ اجرای این آئین ‌نامه تا شش ماه کلیه سینماهای موجود موظفند جهت اخذ پروانه جدید از وزارت فرهنگ و هنر اقدام نمایند و وزارت فرهنگ و هنر بر طبق مقررات این آئین‌ نامه پروانه ادامه کار صادر خواهد کرد.


بند 22 – مقررات مربوط به قسمت های داخلی سینما از قبیل:
وضع و انواع صندلیها – فواصل راهروها و درهای ورودی و خروجی در سالن نمایش و سالن انتظار و چگونگی تزئینات داخلی سینما- تاسیسات بهداشتی – وسایل رفاه جمعیت – نوع پرو- دستگاه انتقال صدا و پروژکتورها – وسایل روشنائی – وسایل گرم کننده و خنک کننده و سایر مشخصات مربوط که در این آیین‌نامه مشخص نشده و در درجه بندی سینماها موثر است از طرف کمیسیونهای فنی و ذیصلاح اداره کل نظارت و نمایش تنظیم و پس از تائید وزیر فرهنگ و هنر بموقع اجراء گذاشته خواهد شد.

وزیر مشاور – دکتر محمود کشفیان