آیین‌نامه ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن‌های نمایش فیلم [مصوب ۱۳۹۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۸

شماره: 153720/ت56154هـ – ۱۳۹۹/۱۲/۲۴


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ به پیشنهاد شماره 390576 /97 مورخ 7 /10 /1397 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن‌های نمایش فیلم را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

1- سالن نمایش: فضایی که دارای استانداردها و ویژگی‌های ساختمانی، تأسیساتی و تجهیزاتی مناسب از قبیل سامانه نمایش فیلم، پرده مخصوص نمایش فیلم، سامانه صوتی مناسب، عایق صوتی و معماری متناسب با نمایش فیلم است.

2- سینما: واحد دارای حداقل یک سالن نمایش فیلم برای عموم که فروش بلیت برای حداقل سه نوبت نمایش فیلم را در برنامه کاری روزانه خود داشته باشد.

3- پردیس سینمایی: واحد دارای حداقل سه سالن نمایش فیلم برای عموم که می ‌تواند علاوه بر نمایش فیلم، فعالیت ‌های فرهنگی- هنری، رفاهی و ورزشی را در فضاهای مجزا انجام دهد.

4- سینمای روباز: مکانی که در آن امکانات و تجهیزات نمایش فیلم در فضای بدون سقف برای نمایش فیلم به کار گرفته می‌شود.

5- واحد سیار نمایش فیلم: سامانه قابل انتقالی که با در اختیار داشتن تجهیزات نرم‌ افزاری و سخت افزاری و با تغذیه از رایانه مرکزی (سرور) یا به صورت مستقل مبادرت به نمایش فیلم در محیط‌های روباز یا سالن‌های اجتماعات می‌کند.

6- کانون فیلم (سینماتک): محلی که در آن فیلم‌های هنری و تاریخ سینما حفظ و نگهداری و با رویکرد نقد و پژوهش برای فعالان هنری و سینمایی نمایش داده می‌شود.

7- سازمان: سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور.

8- مالک: شخص متقاضی ایجاد سالن نمایش فیلم که جهت دریافت موافقت اصولی به سازمان مراجعه می‌کند.

9- بهره بردار: شخصی که بر اساس مجوز صادرشده از سوی سازمان، به بهره‌برداری از سالن نمایش فیلم می‌پردازد.


ماده 2 – سینماهای روباز، واحدهای سیار نمایش فیلم، کانون‌های فیلم، سالن‌های اجتماعات موجود در مجتمع‌های فرهنگی دولتی و غیردولتی در مواردی که پس از نصب تجهیزات و تغییرات لازم، برای نمایش فیلم برای عموم مناسب تشخیص داده شوند و سالن‌های نمایش موجود در مجتمع‌های فرهنگی – تجاری که جهت نمایش فیلم برای عموم اختصاص یافته ‌اند، مشمول ضوابط مقرر برای سالن‌ های نمایش موضوع این آیین‌ نامه محسوب می ‌شوند.


ماده 3 – دستورالعمل‌های لازم برای تعریف استانداردها و الگوهای ساخت و ایمنی سالن‌های نمایش با رعایت ضوابط شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران، درجه‌بندی کیفی سالن نمایش، تدوین ضوابط و مقررات انحلال فعالیت سالن‌های نمایش و نحوه نظارت بر عملکرد آنها و نمایش (اکران) فیلم در این سالن‌ها توسط سازمان تهیه و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود. سازمان موظف است دستورالعمل‌ها و مقررات موضوع این ماده را در سامانه مربوط سازمان منتشر کند و نسخه‌ای از آن را به همراه موافقت اصولی و مجوز بهره‌برداری در اختیار درخواست‌کننده قرار دهد.


ماده 4 – ایجاد و فعالیت سالن‌های نمایش فیلم تنها با دریافت مجوز مربوط از سازمان امکان‌پذیر است.


ماده 5 – وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مجازند با رعایت مقررات و نقشه‌های مصوب، زمین مناسب برای احداث سالن‌های نمایش را با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار متقاضیان قرار دهند.

تبصره- تغییر کاربری زمین‌هایی که توسط دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی برای سالن‌های نمایش تأمین شده باشند، مجاز نیست.


ماده 6 – سالن‌های نمایش دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز فرهنگی به شمار می‌روند و فعالیت این سالن‌ها، فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود و مشمول تسهیلات و امتیازات ناظر بر این مراکز و فعالیت‌ها خواهند بود.


ماده 7 – متقاضی ساخت یا تبدیل وضعیت سالن نمایش فیلم باید تقاضای خود و مدارک مورد نیاز شامل اطلاعات و مدارک فردی، پرسشنامه اطلاعاتی تکمیل شده، نقشه‌های موقعیت زمین و بنای پیشنهادی را به همراه طرح توجیهی فرهنگی و اقتصادی جهت بررسی و تطبیق با ضوابط در سامانه مربوط سازمان برای طرح در کمیسیون موضوع ماده (8) این آیین‌نامه ثبت کند.

تبصره- در صورتی که متقاضی شخص حقوقی باشد، موظف است اساسنامه ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها (که در آن به فعالیت‌های مرتبط با موضوع این آیین ‌نامه تصریح شده باشد)، آگهی تأسیس و آگهی آخرین تغییرات خود در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران را در سامانه موضوع این ماده ثبت کند.


ماده 8 – به منظور صدور موافقت اصولی و پروانه بهره برداری، کمیسیون رسیدگی متشکل از اشخاص زیر با حکم رییس سازمان و برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند. دبیرخانه کمیسیون در تهران، در سازمان و در استان ها، در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر می شود:

 1 – نماینده سازمان در سطح مدیرکل به عنوان رییس کمیسیون.

 2 – نماینده وزارت کشور (فرمانداری).

 3 – نماینده وزارت راه و شهرسازی.

 4 – نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس اماکن).

 5 – نماینده شهرداری.

 6 – نماینده انجمن سینماداران.

تبصره 1 – نحوه برگزاری و اداره جلسات کمیسیون رسیدگی، رأی‌ گیری و چگونگی ابلاغ مصوبات آن بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی سازمان تهیه و ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2 – کمیسیون رسیدگی در سایر استان‌ها با حضور اعضای متناظر کمیسیون موضوع این ماده تشکیل می شود. نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وظیفه نمایندگی سازمان در کمیسیون رسیدگی استان را بر عهده خواهد داشت.

تبصره 3 – کمیسیون رسیدگی در چهارچوب مقررات موضوع ماده (3) این آیین ‌نامه اقدام به بررسی تقاضاهای دریافتی و اتخاذ تصمیم می ‌کند.


ماده 9 – دبیرخانه کمیسیون رسیدگی موظف است موافقت، مخالفت یا هرگونه نظر اصلاحی خود را در حساب کاربری متقاضی در سامانه مربوط سازمان، ثبت و مراتب را از طریق شماره تلفن همراه یا پست الکترونیکی به متقاضی اعلام کند. وصول الکترونیکی نظر کمیسیون به حساب کاربری متقاضی در سامانه مربوط سازمان، به منزله ابلاغ است.

تبصره 1 – مدت اعتبار موافقت اصولی برای شروع پروژه یک سال است.

تبصره 2 – مهلت اعتراض متقاضی به تصمیم کمیسیون رسیدگی یک ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم است. متقاضی باید اعتراض خود را ظرف مهلت مقرر به همراه دلایل و مستندات مورد نظر برای تجدیدنظر در کمیسیون رسیدگی در سامانه مربوط سازمان ثبت کند. کمیسیون در اولین جلسه بعد از دریافت اعتراض، به موضوع رسیدگی می‌کند و تصمیم آن در این خصوص قطعی و غیر قابل تجدیدنظر است.


ماده 10 – پس از درخواست اخذ مجوز بهره‌برداری از سوی متقاضی، کمیسیون رسیدگی از محل سالن نمایش فیلم بازدید می کند تا نسبت به نحوه فعالیت سالن یا سالن‌های نمایش فیلم اظهارنظر کند.


ماده 11 – پس از انجام مراحل موضوع ماده (10) و صدور درجه کیفی برای هر سالن، سازمان مجوز بهره‌برداری را به نام متقاضی بهره‌ برداری صادر خواهد کرد.

تبصره – در صورتی که سالن نمایش فاقد شرایط مندرج در این آیین ‌نامه و دستورالعمل‌های موضوع آن شود، کمیسیون رسیدگی در خصوص ادامه یا تعلیق فعالیت آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.


ماده 12 – متقاضی دریافت مجوز بهره برداری باید واجد شرایط زیر باشد:

 1- داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان.

 2- دارا بودن تأییدیه عدم سوءپیشینه.

 3- دارا بودن سند رسمی برای امکان بهره‌ برداری از منافع ملک.

 4- اساسنامه ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها که در آن به فعالیت ‌های مرتبط با موضوع این آیین‌نامه تصریح شده باشد، به همراه آگهی تأسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص حقوقی.

تبصره 1- مدیرعامل شخص حقوقی باید دارای شرایط بند (1) و (2) این ماده باشد.

تبصره 2 – انتقال مجوز بهره‌برداری در صورت واجد شرایط بودن متقاضی جدید، بر اساس مفاد این آیین‌نامه خواهد بود.

تبصره 3 – در صورت مشاع بودن سالن نمایش فیلم، مجوز بهره ‌برداری سالن نمایش فیلم، به نام مالکان یا نماینده مورد تراضی آنها صادر خواهد شد. در صورتی که بهره بردار سالن نمایش فیلم، مستأجر یا مستأجران ملک باشند، مجوز بهره‌برداری سالن نمایش به نام مستأجر یا یکی از مستأجرانی که با تراضی به عنوان نماینده آنها معرفی شده است، صادر خواهد شد.


ماده 13 – بهره‌‌بردار موظف است یک نفر را برای مدیریت سینما به سازمان معرفی کند.


ماده 14 – در پردیس‌های سینمایی و مجتمع‌های فرهنگی – تجاری، فعالیت سایر بخش‌های تجاری، فرهنگی و تفریحی نباید مخل فعالیت جاری سالن‌های نمایش باشد.


ماده 15 – در صورت فوت بهره‌بردار سالن نمایش، وراث قانونی وی، باید ظرف یک سال از تاریخ فوت، یکی از وراث را به عنوان نماینده خود برای صدور مجوز بهره‌برداری جدید به کمیسیون رسیدگی معرفی کنند. تا زمان صدور مجوز جدید، مجوزهای قبلی معتبر محسوب می‌شوند.


ماده 16 – انجام هر یک از اقدامات زیر در سالن‌های نمایش موضوع این آیین‌نامه تخلف محسوب می‌شود:

 1- هر گونه فعالیت غیر از نمایش فیلم در محل سالن نمایش.

 2- نمایش هر گونه فیلم یا محصولاتی که فاقد مجوزهای مربوط از سازمان باشد.

 3- تغییر شرایط مکان فعالیت یا تجهیزات سالن نمایش به نحوی که نقض شرایط مقرر در این آیین‌نامه و دستورالعمل‌های صادرشده از سوی سازمان محسوب شود.

 4- واگذاری قسمتی از سالن نمایش یا سالن های انتظار به مشاغل تجاری و غیرمرتبط که در مجوز بهره‌برداری پیش‌بینی نشده باشد.

تبصره- فعالیت‌های فرهنگی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی سازمان مشمول بند (1) این ماده نخواهد بود.


ماده 17- کمیسیون موضوع ماده (8) به تخلفات موضوع ماده (16) رسیدگی خواهد کرد.


ماده 18- در صورت تأیید وقوع تخلف، کمیسیون موضوع ماده (8) بر اساس تخلف صورت گرفته، یکی از اقدامات زیر را اعمال می کند:

 1- تذکر کتبی.

 2- تعلیق نمایش فیلم.

 3- کسر درجه کیفی سالن نمایش.

 4- تعلیق مجوز بهره‌ برداری سالن نمایش برای مدت سه تا شش ماه.

تبصره – دستورالعمل انضباطی این ماده توسط سازمان تهیه و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ خواهد شد.


ماده 19- هرگاه تخلف صورت گرفته، عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد، سازمان مکلف است مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضایی صالح اعلام کند. هرگونه تصمیم مراجع قضایی مانع اجرای ضمانت‌های اجرایی از سوی سازمان نخواهد بود.


ماده 20 – سازمان موظف است وضعیت و اطلس پراکندگی منطقه‌ای سالن‌های نمایش در کلیه استان‌های کشور را هر پنج سال یک بار مورد بررسی قرار دهد و دستورالعمل تغییرات مورد نیاز را به تناسب چگونگی توزیع سالن‌ها و بر مبنای تغییرات شکل گرفته در پراکندگی سالن‌ها مورد بازنگری قرار دهد.


ماده 21 – مشارکت اشخاص خارجی در ساخت یا بهره‌برداری سالن‌های نمایش با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.


ماده 22 –دستورالعمل مربوط به نحوه بهره‌برداری سالن‌های نمایش متقاضی نمایش فیلم‌های غیرسینمایی نظیر مستند، فیلم کوتاه یا قسمت ‌هایی از یک مجموعه (سریال) و تولیدات داستانی، فیلم‌ های چند بعدی، کانون فیلم و سایر موارد در چهارچوب این آیین‌نامه توسط سازمان تهیه و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود.


ماده 23 – دارنده مجوز بهره‌ برداری سالن نمایش مکلف است پیش از نمایش هر عنوان فیلم سینمایی، از پروانه نمایش آن اطمینان حاصل کند. همچنین رعایت شیوه‌ نامه مربوط به رده‌ بندی سنی فیلم‌ های سینمایی از سوی بهره‌برداران سالن‌های نمایش ضروری است.


ماده 24 – قیمت بلیت سینماهای سراسر کشور به پیشنهاد مشترک انجمن سینماداران و انجمن تهیه کنندگان سینمای ایران، توسط سازمان تعیین و ابلاغ خواهد شد.


ماده 25- کلیه سالن‌های نمایش موضوع این آیین‌نامه، موظف به رعایت این آیین‌نامه، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های موضوع آن هستند.


ماده 26 – آیین‌نامه سالن‌های نمایش فیلم و طرز کار آنها موضوع تصویب‌نامه شماره 61120/7 مورخ ۱۳۴۵/۹/۸ و اصلاحات بعدی آن لغو می ‌شود.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس ‌جمهور