مقررات وزیر عدلیه راجع به مواد ۱۰۶ الی ۱۱۰ نظامنامه اجرای مفاد اسناد رسمی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۰۹/۱۳

23935/1325 – 1311/09/12


وزارت عدلیه در تکمیل نظامنامه های اجراء مفاد اسناد رسمی مندرج در شماره های ۱۰۶۴- ۱۰۸۱- ۱۰۸۶ مجله رسمی مقرر میدارد:

ماده ۱۰۶ ـ در مورد اموال غیرمنقوله اداره ثبت باید قبل از روز مزایده مال مزبور را بوسیله یک نفر مقومی که خود معین خواهد کرد تقویم نماید و شروع به مزایده از قیمتی بعمل خواهد آمد که مقوم اداره معین نموده است بعد از وضع ۳ عشر آن قیمت. لیکن اگر قیمتی که مالک بموجب ماده ۸۸ معین می‌نماید بیشتر از قیمتی باشد که فوقا مقرر است در این صورت شروع مزایده از قیمتی بعمل خواهد آمد که مالک معین کرده است مگر در موارد جواز فروش ملک بهر قیمتی که خریدار پیدا می‌نماید.

ماده ۱۰۷ ـ مفاد ماده ۹۰ در مواردی نیز مجری خواهد بود که ملک در دفعه اول بواسطه نبودن هیچ خریدار فروخته نشود ولی در این صورت اخطار مقرر در ماده ۸۸ بعمل نخواهد آمد.
هرگاه ملک در دفعات بعدی نیز بعلت نبودن هیچ خریدار فروخته نشود اداره ثبت هر چند دفعه که طلب کار تقاضا نماید تجدید مزایده خواهد نمود و این مزایده ۱۵ روز بعد از انتشار اعلان راجع به آن به عمل خواهد آمد.

ماده ۱۰۸ ـ اخطار مذکور در ماده ۸۸ بهمان طریقی ابلاغ می‌شود که بموجب قانون اصول محاکمات حقوقی برای ابلاغ عرضحال و احضاریه مقرر است.

ماده ۱۰۹ ـ در مورد اموال غیرمنقول که بطریق مزایده فروخته می‌شود اداره ثبت مکلف است که ملک را در صورت وقوع آن در شهری که مزایده در آن جا بعمل می‌آید در ظرف یک هفته و در صورت وقوع آن در خارج آن شهر در ظرف ۱۵ روز بتصرف خریدار بدهد. قیمت ملک تا روز تسلیم مال به مشتری در صندوق ثبت مجاز نخواهد بود که آن را بطلب کار و یا به مالک اولی ملک رد نماید

ماده ۱۱۰ ـ هرگاه کسی نسبت به ملکی که بمزایده فروخته می‌شود ادعای حقی نماید و آن حق با فروش ملک منافات داشته باشد مزایده توقیف و مدعی حق باید بمحکمه صالحه رجوع کند.

داور- وزیر عدلیه