ماده اول و ماده ۵۱ نظامنامه قانون ثبت اسناد [۱۳۱۱] بطریق ذیل اصلاح می شود:
ماده اول ـ هر اداره یا دایره ثبت اسناد و املاک دارای دفاتر ذیل خواهد بود:
1 ـ دفتر املاک
2 ـ دفتر نماینده املاک
3 ـ دفتر املاک توقیف شده
4 ـ دفتر ثبت موقوفات
5 ـ دفتر اسناد رسمی
6 ـ دفتر تصدیق امضاء
7 ـ دفتر ودایع.
تبصره ـ دفتر املاک در مرکز یک نسخه و در ولایات نسختین بوده و دفتر اسناد رسمی بطور کلی نسختین باید باشد.
ماده ۵۱ ـ پس از اتمام عملیات مقدماتی ثبت مسئول دفتر املاک ملک را با قیود ذیل در دفتر املاک ثبت نموده و بامضای مدیر ثبت یا عضوی که از طرف وزارت عدلیه برای امضای دفتر و اوراق مالکیت مجاز است میرساند.
1 ـ نمره ملک
2 ـ تاریخ ثبت ملک در دفتر املاک
3 ـ اسم و اسم خانوادگی و شغل و محل اقامت و تابعیت مالک
4 ـ نوع و مشخصات ملک و محل وقوع و اجزاء و متعلقات آن
5 ـ حدود ملک
6 ـ قیمت ملک در موقع تقاضا
7 ـ حقوق عینیه که اشخاص در آن ملک دارند با اسامی صاحبان آن حقوق و همچنین حقوق ارتفاقیه که برای آن ملک در املاک مجاور و یا برای املاک مجاور در آن ملک موجود است.
وزیر عدلیه