نظامنامه زندانیان

تاریخ تصویب: ۱۳۱۵/۰۵/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۱۵/۰۵/۱۹

۵۷۰۲ – 1315/05/12


هیئت وزرا در جلسه 10 مرداد ماه 1315 بموجب قانون مصوب 12 اسفندماه 1314 [قانون راجع به وادار نمودن محبوسین غیرسیاسی به کار] نظامنامه زندانیان را که مشتمل بر 23 ماده است بشرح ذیل تصویب نمودند:


ماده 1 ـ قرارگاههای صنعتی و فلاحتی عبارت از اماکنی میباشد که برای حفاظ مشمولین ماده 1 قانون مصوب 12 اسفند 1314 از طرف اداره کل صناعت و اداره کل فلاحت تهیه و تخصیص داده میشود.


ماده 2 ـ زندانیان مشمول قانون مزبور بعد از انتقال بمؤسسات مطابق نظامات داخلی هر مؤسسه در ساعات معینه مشغول کار خواهند شد.


ماده 3 ـ مسئولیت نگهبانی زندانیان مزبور در نقاطی که داخل حومه شهربانی است با شهربانیها و در خارج از حومه شهربانی بعهده امنیه خواهد بود.


ماده 4 ـ برای هر قراردادی بمقتضای عده زندانیان مزبور و موقعیت آن مستحفظین از طرف ادارات مربوطه تعیین میشود.


فصل اول- شغل زندانیان در مؤسسات

ماده 5 ـ زندانیانی که در حکم محکومیت آنها کار اجباری (اعمال شاقه) قید شده است در کارکردن تابع دستورات ادارات صنعتی و فلاحتی خواهند بود.


ماده 6 ـ زندانیانی که در حکم آنها کار اجباری قید نشده و داوطلب کار هستند مطابق حرفه‌ای که دارند از طرف مؤسسات کار بانها رجوع خواهد شد.


ماده 7 ـ ساعات کار در تمام مؤسسات صنعتی و فلاحتی طبق مقررات همان مؤسسات خواهد بود.


ماده 8 ـ زندانیان مزبوره اعم از زن و مرد که بمؤسسات مزبوره منتقل شده‌اند میتوانند عائله خود را نیز در نزد خود نگهدارند.


ماده 9 ـ در صورتی که بقیه مدت حبس زندانیان مزبور طولانی باشد و دارای اولاد پسر یا دختر کوچک بی ‌بضاعت باشند اطفال آنها بمدارس دولتی اعم از دبستان و دبیرستان همان محل سپرده میشوند.


فصل دوم- عوائد زندانیان در مؤسسات

ماده 10 ـ مزد روزانه زندانیان مزبور با نظر رؤسای مؤسسات مربوطه به‌ تناسب حرفه آنها و کاری که انجام میدهند تعیین و پرداخته خواهد شد.


ماده 11 ـ در صورتی که زندانیان مزبور بدون عائله باشند و یا دسترسی به عائله آنها نباشد و یا نخواهند عائله خود را نزد خود نگهدارند رؤسای قسمتهای مربوطه باندازه مخارج شخص مزبور تأدیه نموده و بقیه را به عائله او میرساند و در صورتی که دارای عائله نباشند و یا دسترسی بعائله آنها نباشد در صندوق مؤسسه باقی میماند تا موقع خلاصی محبوس که به خودش مسترد میشود.


ماده 12 ـ در هر مؤسسه صنعتی و فلاحتی که برای زندانیان مزبور تشخیص داده میشود باید دفاتری تنظیم و کلیه محاسبـات آنان در آن ثبت شود.


فصل سوم- تحویل و تحول زندانیان مستقل بموسسات و تفتیش آنها

ماده 13 ـ مواقع انتقال هر زندانی بمحل دیگر صورت محاسبه او نیز انتقال یافته به رئیس مؤسسه مربوطه ارسال میشود.


ماده 14 ـ دفاتر مرتبی باید در اماکن مربوطه تهیه شود که احصائیه و هویت و رفتار زندانیان مزبور بتفصیل در آن قید گردد.


ماده 15 ـ زندانیان مزبور باید همیشه تحت تفتیش بدنی قرار گرفته و دارای هیچ گونه اسلحة سرد و گرم نباشند در صورت تخلف مطابق قانون و مقررات مجازات خواهند شد.


فصل چهارم- وضعیت صحی

ماده 16 ـ قرارگاهها باید دارای وسائل صحی بوده و اطبای ادارات مربوطه مرضی را معالجه نمایند.


ماده 17 ـ در تمام مدتی که محکوم به کار تحت معالجه است مخارج معالجه او با مؤسسه مربوطه خواهد بود.


فصل پنجم- وظائف

ماده 18 ـ زندانیان مزبور در قرارگاهها یا موقع کار هرگاه مرتکب جنحه یا جنایت شوند آزادی از آنها سلب و علاوه بر اجرای مجازات حبس سابق که از تاریخ ارتکاب جنحه یا جنایت باقی ‌مانده درباره آنها طبق مقررات قانون تعقیب خواهند شد.


ماده 19 ـ هر گاه زندانی عمداً کاری را که مسئولیت آنرا عهده دار بوده ضایع کند و یا عمداً به ادوات کار خسارت وارد آورد و یا عامداً عملیات مضرت ‌بخش دیگری را مرتکب شود به زندان و اعاده علاوه بر اجرای بقیه مدت حبس از تاریخ ارتکاب درباره آنها طبق مقررات تعقیب خواهندشد.


ماده 20 ـ هرگاه زندانی فرار نماید وجوه قابل استفاده او بنفع مؤسسه ضبط می‌شود و پس از دستگیری علاوه بر اینکه باید بقیه مدت حبس خود را از تاریخ فرار در زندان بسر برد طبق مقررات تعقیب خواهد شد.


ماده 21 ـ هرگاه زندانی قبل از انقضاء مدت حبس فوت نماید وجوه و اموال متعلقه به او باستحضار مدعی‌العموم بورثه ‌اش تحویل و در صورت نبودن ورثه هم طبقه مقررات قانون عمل خواهدشد.


ماده 22 ـ مخارج کفن و دفن زندانیان مزبور در صورت موجود بودن از محل دارائی خود او و در غیر آن از جانب مؤسسه مربوطه پرداخته میشود.


ماده 23 ـ بمحض انقضای مدت حبس زندانیان مزبور باید آزاد شوند.