قانون سرشماری

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۳/۳۱

مصوب ۱۳۱۸/۳/۱۰


ماده اول – سرشماری نفوس کشور در هر موقع بر حسب پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران بموجب فرمان همایونی انجام میگیرد.


ماده دوم – روز اجرای سرشماری تعطیل همگانی خواهد بود و باستثنای کسانی که مأمور سرشماری میشوند بقیه مردم باید روز مزبور برای‌ انجام مقررات سرشماری در مساکن خود بمانند مگر در موارد ضروری که بموجب آیین‌نامه معین خواهد شد.


ماده سوم – وزارت کشور بو سیله اداره کل آمار و ثبت احوال طبق آئین ‌نامه‌های مربوط در اجرای امر سرشماری اقدام مینماید و کارمندان‌ کشوری و مأمورین شهرداری و کدخدایان و آموزگاران و دبیران و دانشیاران و دانش‌آموزان دبیرستانها و دانشکده‌ها و کارکنان بنگاهها و هر فرد دیگری‌ که برای انجام خدمت سرشماری برگزیده میشوند مکلف هستند دستورهائی که به آنها داده میشود از روی صحت اجرا نمایند.

تبصره 1 – کسانی که مأمور انجام خدمت سرشماری میشوند دارای علامت‌های مشخصه خواهند بود.

تبصره 2 – وظیفه سرشماری اتباع دولت شاهنشاهی مقیم خارجه را مأمورین وزارت امور خارجه مطابق آئین ‌نامه مخصوص انجام خواهند داد.


ماده چهارم – ساکنین کشور مکلفند پاسخ پرسشها و اطلاعات سرشماری را که مأمورین درخواست مینمایند مطابق واقع اظهار دارند.
‌علاوه بر مسئولیت افراد رئیس خانوار یا بزرگتر خانه و مدیر هر بنگاه از قبیل میهمانخانه‌ها و بیمارستانها و نظایر آن نیز مکلفند عدة را که شب در آن‌ مسکن هستند مطابق واقع اظهار دارند.


ماده پنجم – متخلفین از مقررات مواد دوم و سوم و چهارم این قانون و آئین ‌نامه‌های مربوط به امر سرشماری اعم از عمال سرشماری و افراد کشور‌ طبق موادی که به تصویب کمیسیونهای کشور و دادگستری خواهد رسید تعقیب و مجازات میشوند.

[آیین‌نامه کیفر متخلفین از قوانین و آیین‌نامه‌های سرشماری]


ماده ششم – وزارت کشور مجاز است برای وضع مقررات و تصویب برگها و نظامات و بررسی فنی در امر سرشماری و آمار شورای دائمی تشکیل‌ دهد و برای ترتیب سازمان و وظائف شورای نامبرده و تمرکز اطلاعات مربوطه رشته‌های مختلف آمار و اجرای سرشماری آئین ‌نامه‌های لازم را‌ تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا گذارد.


ماده هفتم – ماده 13 قانون ثبت احوال مصوب 1307 ملغی است.


این قانون که مشتمل بر هفت ماده است در جلسه دهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و هیجده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری