آیین‌نامه کمیسیون معادن

تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۰۱/۰۵

14357/2163 – ۱۳۱۹/۱۲/۲۷


نظر به ماده (16) قانون معادن مصوب 16 بهمن ماه 1317 هیئت وزیران در جلسه سه شنبه 26 اسفند ماه 1319 برحسب پیشنهاد شماره 60541 /26736 /م بتاریخ 26 اسفند ماه 1319 وزارت پیشه و هنر آیین‌نامه کمیسیون معادن را بشرح زیر تصویب نمودند.


1) برای رسیدگی بمدارک درخواست کنندگان پروانه استخراج و اظهار نظر نسبت بصدور آن و همچنین بررسی پیشنهاد های مزایده و تشخیص برنده مزایده کانها و وظایف دیگری که بموجب این آیین‌نامه مقرر است کمیسیونی در اداره کل معادن مرکب از نمایندگان وزارت دارائی و وزارت پیشه و هنر بنام کمیسیون معادن تشکیل میشود.

2) شماره کارمندان کمیسیون 4 نفر بترتیب زیر خواهد بود.
از وزارت دارائی دو نفر _ یکی از این دو نفر بایستی رئیس اداره درآمد معادن باشد.
از وزارت پیشه و هنر دو نفر _ رئیس اداره کل معادن یا قائم مقام او _ رئیس اداره اجاره و امتیاز معادن.

3) کمیسیون هفته یکبار در اداره کل معادن تشکیل میشود و در موارد لزوم رئیس اداره کل معادن میتواند کارمندان کمیسیون را برای تشکیل جلسه فوق العاده دعوت نماید.

4) اداره کل معادن کارهائی را که طبق این آیین‌نامه از وظایف کمیسیون میباشد بکمیسیون ارجاع خواهد نمود و رئیس اداره اجاره و امتیاز معادن سمت منشی گری کمیسیون را عهده دار میباشد.

5) جلسات کمیسیون با حضور سه نفر رسمیت پیدا میکند و تصمیمات آن باکثریت سه نفر معتبر خواهد بود.

6) کارمندان کمیسیون موظفند که شخصا در کمیسیون حضور بهمرسانند و مجاز نیستند که بجای خود جانشین تعیین نمایند.

7) در مواردی که جلسه با حضور چهار نفر تشکیل میشود چنانچه اکثریت حاصل نگرد مراتب از طرف کمیسیون بوزیر پیشه و هنر گزارش داده میشود و طبق تصمیم وزارت پیشه و هنر عمل خواهد شد.

8) هر گاه اداره کل معادن به دلایلی نظری مغایر رای صادر از کمیسیون داشته باشد توضیحات بایسته را در اطراف نظریه خود بکمیسیون خواهد داد و درخواست تجدید نظر از رای صادر شده خواهد نمود و نتیجه تجدید نظر قاطع خواهد بود.


وظایف کمیسیون معادن )

9) بررسی مدارک درخواست کنندگان پروانه استخراج که از طرف اداره کل معادن بکمیسیون فرستاده میشود و اظهار نظر صریح نسبت به صدور پوانه و تعیین مدت پروانه.

10) اظهار نظر نسبت بعملی امانی _ یا مزایده معادن و در صورت مزایده رسیدگی به برگهای پیشنهاد ها و تشخیص برنده مزایده و یا تصمیم به تجدید مزایده.

تبصره _ در صورتی که مزایده به نتیجه منتهی نشود کمیسیون میتواند بنحوی که صلاح بداند نظریه بایسته اتخاذ کند و اداره کل معادن طبق نظریه کمیسیون اقدام خواهد نمود.

11) رسیدگی بدلایل بهره بردار نسبت به تعطیل موقت بهره برداری ( موضوع ماده ( 33 ) آیین‌نامه استخراج ).

12) اظهار نظر در مواردیکه بهره بردار بدون عذر موجه بهره برداری کان را تعطیل نموده است ( موضوع ماده ( 34 ) آیین‌نامه استخراج ).

13) حل اختلاف بین اداره دارائی و استخراج کننده ( در تهران ) ( موضوع تبصره 2 ماده چهل و پنج آیین‌نامه استخراج ).

14) رسیدگی و اظهار نظر نسبت بگزارش ادارات دارائی در مواردی که دارنده پروانه استخراج نسبت به زیان دولت اقداماتی کرده است ( موضوع ماده چهل و هفت آیین‌نامه استخراج)

15) تعیین میزان نقدی درآمد دولت از بابت صدی پنج کانهای طبقه ( 1 ) ( موضوع ماده پنجاه آیین‌نامه استخراج ).

16) طرز فروش و تعیین بهای فرآوردهای کانی که بوسیله دولت بهره برداری میشود.

17) رسیدگی به درخواستهای موقت بهره برداری کانهای طبقه یک و تعیین میزان بهائی که بهره بردار بایستی بپردازد.

18) بررسی و اظهار نظر نسبت به طرح آیین‌نامه های نوین راجع بکانهاکه تهیه آنها در آتیه مورد پیدا خواهد نمود و همچنین بررسی پیشنهاد هائی که برای تکمیل و رفع نواقص آیین‌نامه های موجود میشود.

19) این آیین‌نامه از تاریخ تصویب معمول و مجری خواهد شد.