آیین‌نامه راجع به شکایت از کارشناسان رسمی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۰۵/۲۶

وزیر دادگستری نظر به ماده (19) قانون کارشناسی مقرر می‌دارد:


در شکایات از کارشناسان رسمی


1ـ مرجع شکایت از کارشناسان رسمی مرکز و شهرستانها اداره فنی وزارت دادگستری است. شکایت ممکن است مستقیماً یا به وسیله دادگاه و دادسرای محل به اداره نامبرده داده شود.


2ـ شکایت نامه باید دارای مطالب زیر باشد:
الف ـ نام و نام خانوادگی و محل اقامت شاکی
ب ـ نام و نام خانوادگی و محل اقامت کارشناس مشتکی‌عنه
ج ـ خلاصه و مستندات شکایت
د ـ دادگاه یا مقام رسمی دیگری که بکارشناس کار ارجاع کرده با تاریخ ارجاع و اظهارنظر کارشناس.


3ـ در صورتی که شکایت به دادگاه مربوط یا مقام رسمی که به کارشناس کار ارجاع نموده داده شود باید به عین شکایت گزارشی از خلاصه جریان کار پیوست باشد.


4ـ در صورتی که دادگاهها و سایر مقامات صلاحیتدار از سوء رفتار و اخلاق و طرز عمل رسمی کارشناسی اطلاع حاصل نمایند مکلفند مراتب را به اداره فنی گزارش دهند.


5 ـ همینکه شکایت و یا گزارش به اداره فنی رسید اعم از اینکه ناقص یا کامل باشد باید در دفتر مخصوصی که برای شکایت و تعقیب انتظامی کارشناسان در قسمت کارشناسی تنظیم میشود وارد شده و برای هر شکایت یا گزارش پرونده مخصوصی تنظیم شود.


6ـ در صورتی که کارشناس پیشینه دیگری داشته باشد پیوست پرونده شکایت و کارگزینی شده نزد رئیس اداره فنی فرستاده شود که برای رسیدگی و تعقیب نزد دادستان دادگاه انتظامی کارشناسان ارسال دارد.


7ـ دادستان دادگاه انتظامی کارشناسان همه ساله در اول سال بنابر پیشنهاد رئیس اداره فنی و تصویب وزیر دادگستری تعیین میشود.


8ـ رئیس اداره فنی هرگاه ادامه کار کارشناسی را منافی حیثیت کارشناسان رسمی دید پیشنهاد تعلیق او را بوزارت دادگستری خواهد نمود.


طرز رسیدگی به ‏شکایات


9ـ دادستان دادگاه انتظامی کارشناسان در صورتی که مندرجات شکایت یا گزارش را برای تعقیب کافی ببیند ادعانامه تنظیم در صورتی که محتاج بتوضیح باشد بوسیله نامه و یا مرجع رسمی مربوط توضیحات لازمه خواسته و پس از تکمیل ادعانامه تنظیم میکند.


10ـ در صورتی که مندرجات شکایت یا گزارش کافی برای تعقیب نبود و از توضیحاتی هم که خواسته شد موضوع قابل تعقیب بنظر نرسید دادستان قرار بایگانی نمودن شکایت را صادر نموده و در صورت موافقت رئیس اداره فنی شکایت یا گزارش بایگانی و الا برای حل اختلاف و رسیدگی به‏ دادگاه مندرجه در ماده 14 احاله می‌شود.


11ـ در صورتی که دادستان برای روشن شدن موضوع احتیاج به‌ تحقیقاتی از مشتکی‌عنه و یا اشخاص دیگری داشته باشد در مرکز شخصاً و در شهرستانها بوسیله دادستان یا رئیس دادگاه بخش می‌تواند توضیحات بخواهد.


12ـ دادستان باید باسرع ‏اوقات ادعانامه تنظیم و بدادگاه انتظامی بفرستد.


در تشکیل دادگاه انتظامی


13ـ برای رسیدگی به تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی کشور یک دادگاه بدوی و یک دادگاه تجدیدنظر در مرکز تشکیل میشود.


14ـ برای تشکیل دادگاه بدوی در اول هر سال پنج نفر کارمند از طرف وزارت دادگستری بترتیب شماره تعیین میشود که محکمه از سه نفر اول تشکیل شود در موقعی که هر یک از آنها معذور باشند بترتیب شماره نامبرده دادگاه تکمیل میشود.


15ـ دادگاه تجدیدنظر مرکب است از سه نفر که همه ساله در اول سال از طرف وزارت دادگستری تعیین میشود که دو نفر از آنها به اتفاق یکنفر از کارمندان دادگاه بدوی که بقرعه معین میشود بتشکیل دادگاه مبادرت نمایند.

تبصره [الحاقی ۱۳۲۲]
رئیس اداره فنی مکلف است که شخصاً به سمت دادستانی در هیئت تجدید نظر حاضر شود ولی هرگاه رئیس اداره فنی قبلاً در همان پرونده سمت دادرسی داشته و اظهارنظر نموده باشد یا بیکی از جهات مندرج در ماده 208 قانون آئین ‌دادرسی مدنی از مداخله ممنوع باشد و یا اینکه بعلل دیگری نتواند شخصاً بسمت دادستانی در دادگاه تجدید نظر حاضر شود باید مراتب را به وزارت دادگستری گزارش نماید تا کارمند دیگری که موقتاً بسمت دادستانی تعیین میگردد در دادگاه تجدیدنظر حاضر شود. 


در طرز رسیدگی


16ـ ادعانامه و مستندات آن پس از تنظیم و تسلیم به دادگاه به‌مشتکی‌عنه ابلاغ می‌شود که جواب آنرا در ظرف ده روز بوسیله اداره فنی بمحکمه تسلیم نماید در صورتی که شخص مورد تعقیب خارج از مرکز باشد رونوشت ادعانامه و اسناد و مدارک بوسیله دادستان باو ابلاغ میشود که از تاریخ ابلاغ در ظرف ده روز جواب خود را بدهد.


17ـ هرگاه متخلف در ظرف مدت معین جواب نداد دادگاه با ملاحظه اسناد و مدارک رأی مقتضی صادر خواهد کرد.


18ـ حکم دادگاه به متخلف و دادستان ابلاغ می‏شود.


19- [اصلاحی ۱۳۳۸/۱/۲۲]
محکومیتهای انتظامی کارشناسان رسمی از درجه 5 ببالا قابل تجدید نظر است . 


20ـ هر کارشناسی که سه مرتبه محکومیت از درجه 2 ببالا پیدا کرد در مرتبه چهارم از کارشناسی برای همیشه محروم میشود


21ـ در صورتی که دادستان به دادنامه صادر واخواهی داشته باشد باید دادخواهی تجدیدنظر بدهد.


22ـ واخواهی به حکم بدوی باید در ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ دادنامه بعمل آید.


23ـ دادخواست واخواهی باید بوسیله اداره فنی به دادگاه تجدیدنظر تقدیم شود.


24ـ همینکه عرضحال واخواهی رسید اداره فنی باید فوراً کارمندان دادگاه تجدیدنظر را برای تشکیل دادگاه دعوت نماید.


25ـ رأی دادگاه تجدیدنظر قطعی است و بلافاصله باید بوسیله اداره فنی بموقع اجرا گذاشته شود.