قانون اصلاح ماده ۱۴ قانون شورای عالی فرهنگ [ایجاد شورایی برای تنظیم امور مدارس قدیمه و سعی در ترقی و تکمیل علوم دینیه]

تاریخ تصویب: ۱۳۲۲/۰۸/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۲۲/۱۰/۱۹

[قانون شورای عالی معارف]


ماده واحده – برای اهتمام در تنظیم امور مدارس قدیمه و سعی در ترقی و تکمیل علوم دینیه، شورائی تحت نظر و مراقبت وزیر فرهنگ به ترتیب ‌زیر تشکیل میگردد:

الف – شورای مذکور مرکب از ده نفر اعضاء خواهد بود:
‌دو نفر از علماء درجه اول و یک نفر از مدرسین درجه اول معقول و یک نفر از مدرسین درجه اول منقول و نایب‌التولیه مدرسه عالی سپهسالار و یک نفر‌ از متولیان مدارس قدیمه و چهار نفر از دانشمندان معروف کشور.

ب – انتخاب اعضاء شوری بنظر وزیر فرهنگ با مشورت نائب‌التولیه مدرسه عالی سپهسالار خواهد بود. عضویت شوری افتخاری است.

ج – اعضاء شوری یک نفر از مابین خود با رأی مخفی و باکثریت تام به ریاست انتخاب و به پیشنهاد وزیر فرهنگ بموجب فرمان همایونی ‌منصوب میشود.

‌د – در صورتی که یکی از اعضاء مستعفی یا فوت شود یا بجهتی از صلاحیت عضویت شوری خارج گردد بجای عضو مذکور یک نفر بترتیب‌ مقرر در بند ‹‹ب›› انتخاب خواهد شد.

ه – شوری اساسنامه و آئین‌نامه خود و برنامه تحصیلات و آئین‌نامه‌های لازم و شرایط انتخاب مدرسین و ارزش تحصیلات محصلین و طرز‌ امتحان و اعطاء گواهینامه‌ها و دانشنامه‌ها را با موافقت وزیر فرهنگ تهیه و تدوین خواهد نمود و وزیر فرهنگ آن را بموقع اجرا خواهد گذارد.

‌و – مرکز شوری مدرسه عالی سپهسالار که تحت توجهات خاصه پادشاه عصر است خواهد بود و شعب آن ممکن است در ولایات به ترتیبی که ‌شورای مرکزی مقرر دارد دائر شود. ‌

ز – شوری مکلف است علاوه بر علوم معقول و منقول و شعب و مقدمات آنها مواد تحصیلی دیگر که مناسب عصر باشد در برنامه هر یک از‌ مدارس قدیمه که مقتضی بداند و در مدرسه عالی سپهسالار بخصوص اضافه نماید.

ح – محصلین مدارس مزبور مادام که مطابق مقررات شوری اشتغال بتحصیل داشته باشند از خدمت سربازی وظیفه معاف خواهند بود.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه بیست و نهم آبان ماه یکهزار و سیصد و بیست و دو به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری