تصمیم قانونی دائر به ابراز رأی اعتماد به کابینه آقای محمد ساعد نخست‌وزیر [مصوب ۱۳۲۳/۱/۲۷]

تاریخ انتشار: ۱۳۲۳/۰۱/۲۷

مصوب ۱۳۲۳/۱/۲۷


مجلس شورای ملی در جلسه یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۲۳ پس از طرح برنامه به کابینه آقای محمد ساعد نخست‌وزیر به اکثریت ۶۴ رأی از ۸۵ نفر‌ عده حاضر رأی اعتماد داده است.

رییس مجلس شورای ملی ـ محمدصادق طباطبایی


متن برنامه کابینه آقای محمد ساعد نخست وزیر

الف ـ در سیاست خارجی:
همکاری کامل با متحدین خود بر اساس رعایت حقوق و منافع متقابل و تحکیم روابط دوستانه با دولت‏های دوست و همسایه.

ب ـ در سیاست داخلی:

۱ـ استقرار امنیت عمومی و قضائی به‏وسیله تأمین اجرای کامل قانون در تمام شئون کشور و جهد در اینکه قانون در سراسر کشور اجرا تا عموم افراد کشور از عدالت واقعی برخودار و آسایش عمومی برقرار شود.

۲ـ تهیه وسائل تأمین خواربار و حوائج ضروری مردم و سعی در تعدیل قیمتها.

۳ـ تأمین حداقل مایحتاج زندگانی برای افراد کارگر و برزگر از حیث غذا و لباس و مسکن و بهداشت و تعلیمات مربوط به مشاغل هر یک از طبقات مذکور.

۴ـ تجدیدنظر در قانون تقسیمات کشور و شهرداریها و اصلاح تشکیلات اداری مملکت با توجه به اینکه اهالی در اداره امور محلی خود بیشتر شرکت داشته باشند.

۵ـ تنظیم برنامه‏های چندساله در امور مربوط به‏کشاورزی و صنعتی و بازرگانی و بهداشت و فرهنگ و تقدیم آن به مجلس شورای ملی.

۶ـ تجدیدنظر در وضع مأمورین دولت و تأمین زندگی آبرومند آنها تا بتوانند با کمال فراغت خاطر انجام وظیفه نمایند با تشویق کامل خدمتگذاران صدیق و درست‏کارو تعقیب آنهائی‏که از مقام خود بر ضرر دولت و ملت سوء استفاده می‏نمایند.

۷ـ استفاده کامل از جوانان تحصیل کرده که شایستگی علمی و عملی و اخلاقی آنها در اموری که برعهده داشتند به‏امتحان رسیده است.


این برنامه بشرح بالا در جلسه بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و سیصد و بیست و سه مطرح و نسبت به کابینه آقای ساعد به اکثریت ۶۴ رأی از ۸۵ نفر عدة حاضر مجلس شورای ملی رأی اعتماد داده است.

رئیس مجلس شورای ملّی ـ محمدصادق طباطبائی