قانون مربوط به جمع‌آوری غله

تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۴/۲۰

مصوب ۱۳۲۸/۳/۱۲


ماده واحده – وزارت دارائی میتواند تا میزان سه برابر گندم و یک برابر جو مالیاتی که براساس ممیزی که طبق قانون مالیات املاک اربابی از 1305‌ تا 1313 بعمل آمده مازاد از مالکین و مستأجرین مطالبه و قیمت آنرا مطابق نرخ رسمی پرداخت نماید.
‌و نیز وزارت دارائی میتواند استثناءاً در سال 1328 در نقاط حاصلخیز کشور که محصول خوب باشد میزان مازاد را تا پنج برابر گندم و سه برابر جو‌ مالیاتی ترقی داده و قیمت آنرا بنرخ رسمی پرداخت نماید. سهم زارع از پرداخت مازاد معاف است و خورده‌ مالکین هم که بهره مالکانه آنها از دو تن‌ تجاوز نخواهد نمود از پرداخت مازاد معاف میباشند و مالکین مکلف هستند در تاریخی که برای تحویل جنس هر یک از نقاط وزارت دارائی تعیین و اعلام خواهد نمود جنس‌ تعهدی را تحویل و در صورت تأخیر و یا عدم تحویل مشمول جرائم قانونی که آئین‌نامه آن براساس آئین‌نامه اسناد رسمی از تصویب کمیسیون‌ قوانین دارائی و کمیسیون دادگستری مجلس شورای ملی خواهد گذشت خواهند بود.
مالکین املاکی که ممیزی نشده است و همچنین املاکی که ممیزی آنها اعتراض شده مطابق آخرین تعهدی که بابت مازاد غله داشته‌اند در سال جاری باید مازاد خود را پرداخت نمایند.

تبصره 5 قانون دو دوازدهم مصوب 29 فروردین 1328 از تاریخ تصویب این قانون ملغی میشود.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه پنجشنبه دوازدهم خرداد ماه 1328 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت