قانون اصلاح ماده 275 قانون کیفر عمومی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۷/۲۶

مصوب ۱۳۲۸/۴/۷


ماده واحده – ماده 275 قانون کیفری عمومی بطریق زیر اصلاح میشود:
1 – هر کس علنا استعمال تریاک یا شیره یا مرفین یا هروئین یا کوکائین یا بنگ و یا چرس بنماید یا متجاهراً مشروبات الکلی استعمال کند ‌به حبس تأدیبی از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد.
2 – دایر کردن شیره‌کش‌خانه ها و پیاله‌فروشی برای استعمال مشروبات الکلی و دایر کردن محل برای استعمال بنگ و چرس ممنوع است و مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس تادیبی محکوم می‌شود.
3 – کلیه ادوات و آلات و اثاثیه مربوط به تریاک‌کشی و شیره‌کشی و قمار و مرفین و هروئین و بنگ و چرس و کوکائین که در اماکن عمومی موجود باشد‌ از طرف ضابطین دادگستری توقیف و دادگاه مکلف است ضمن حکم خود دستور از بین بردن اشیاء مزبور را ولدی‌الاقتضا ضبط آنها را بدهد.
4 – اشخاصی که در قمار خانه و یا پیاله‌فروشی یا در اماکنی که برای استعمال تریاک یا شیره یا مرفین یا هروئین یا کوکائین یا بنگ یا چرس دائر گردیده ‌قبول خدمتی کرده یا در دائر کردن آنها بنحوی از انحاء شرکت یا کمک نمایند از قبیل پرداخت هزینه محل یا کرایه دادن اثاثیه معاون مجرم محسوب‌ خواهند شد.
5 – هرگاه معلوم شود یکی از ضابطین دادگستری و سایر مامورین صلاحیتدار از وجود اماکن نامبرده یا اشخاص مذکور در بند چهارم مطلع بوده و‌مراتب را بدادسرا اطلاع ندهند بحبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم میشوند.
‌همین مجازات درباره مأمورین مذکور مقرر است در صورتی که گزارش بر خلاف واقع داده باشند.


چون بموجب قانون بیستم اردیبهشت ماه 1328 (‌وزارت دادگستری مجاز است لوائح قانونی را که بمجلس شورایملی پیشنهاد نموده یا مینماید(‌ باستثنای لوایح مربوط بدعاوی اشخاص علیه دولت) پس از تصویب دو ثلث اعضاء حاضر در کمیسیون فعلی قوانین دادگستری بموقع اجرا ‌گذارده و بعد از آزمایش آنها در عمل چنانچه نواقصی در لوایح مزبور مشهود گردد رفع و قوانین مزبور را تکمیل و مجدداً برای تصویب بمجلس ‌شورایملی پیشنهاد نماید) بنابراین (‌قانون اصلاح ماده 275 قانون کیفر عمومی) مشتمل بر ماده واحده که در تاریخ هفتم تیر ماه یکهزار و سیصد و‌بیست و هشت به تصویب کمیسیون قوانین دادگستری مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا است.

رئیس مجلس شورای ملی . رضا حکمت