آیین‌نامه اعزام محصل به خارجه

تاریخ تصویب: ۱۳۲۸/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۵/۰۵

ماده اول – در هر سال وزارت فرهنگ طبق اعتباری که برای اعزام محصل به خارجه از طرف مجلس شورای ملی به تصویب رسیده است عده‌ محصلینی را که باید به خارجه اعزام شوند تعیین مینماید. ‌


ماده دوم – محصلینی که در هر سال بخارجه اعزام میشوند بطریق مسابقه از بین فارغ‌التحصیلهای همان سال دانشسراهای مقدماتی و‌ دیپلمه‌های کامل همان سال دبیرستانها که زیر نظر وزارت فرهنگ اداره میشوند به شرط آنکه نمره معدل امتحان نهائی خرداد آنان کمتر از 12 نباشد ‌انتخاب میشوند.


ماده سوم – اعزام محصل بخارجه منحصراً برای قسمتهای پزشکی – فنی – علوم و علوم تربیتی خواهد بود – عده محصلین پزشکی در هر سال‌ نباید از شصت درصد عده کل کمتر باشد.


ماده چهارم – وزارت فرهنگ میتواند با نظر شورای دانشگاه منتها تا پانزده درصد عده‌ای را که اعزام مینماید بدون شرط مسابقه در هر سال از‌ مابین شاگردان اول فارغ‌التحصیل دانشکده‌ها و دانشسرایعالی در همان سال انتخاب نماید مشروط بر اینکه فارغ‌التحصیلهای مزبور مدارک رسمی‌ ابتدائی و متوسطه را دارا باشند و همچنین ممکن است بجای بیست درصد مذکور در قانون مصوب ششم تیر ماه 1308 و قانون مصوب 10‌ اردی‌بهشت 1311 فقط در سال 1328 تا پنج نفر از کل عده محصلین را از دانشجویان بی‌بضاعت مقیم خارجه که مشغول تحصیلات عالیه در رشته‌های ‌مندرج در ماده 3 این آئین‌نامه میباشند انتخاب نمود.


ماده پنجم – از تاریخ تصویب این آئین‌نامه برقراری کمک هزینه تحصیلی درباره محصلین جدید مقیم خارجه موقوف میگردد و درباره کسانی که تا ‌این تاریخ کمک هزینه برقرار شده تا خاتمه تحصیلات عالیه کمک هزینه آنان پرداخت میشود مشروط بر اینکه کلیه مقررات مربوط بمحصلین را‌رعایت نموده و گواهی اشتغال بتحصیل خود را منظماً بوزارت فرهنگ ارسال نمایند محصلین مزبور در صورتی که در امتحانات توفیق حاصل ‌ننمایند از سال بعد کمک هزینه آنان قطع میشود و پرداخت مجدد آن موکول بتوفیق در امتحانات میباشد.


ماده ششم – شرایط شرکت‌کنندگان در مسابقه و ترتیب مسابقه و موادی که باید امتحان شود مطابق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای‌ عالی فرهنگ میرسد.
امتحانات مسابقه زیر نظر وزارت فرهنگ انجام میشود ممتحنین را وزارت فرهنگ از بین استادان دانشگاه انتخاب مینماید.


ماده هفتم – آئین‌نامه امور انضباطی محصلین اعزامی پس از تصویب وزارت فرهنگ بموقع اجرا گذاشته میشود.


بموجب تبصره دهم ماده دوم قانون بودجه ۱۳۲۸ کل کشور آئین‌نامه اعزام محصل به خارجه که مشتمل بر هفت ماده و در تاریخ پنجم مرداد ماه یکهزار و سیصد و بیست و هشت به تصویب کمیسیون فرهنگ مجلس شورای ملی رسیده است قابل اجراست.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت