قانون بودجه سال ۱۳۲۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۲۸/۰۴/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۵/۱۰

ماده اول – بودجه سال ۱۳۲۸ کل کشور که از حیث درآمد عمومی مطابق صورت پیوست بالغ بر 7785690760 ریال و از حیث هزینه عمومی ‌بالغ بر 11117397593 ریال میباشد با رعایت مقررات زیر تصویب میشود.

تبصره 1 – مدت مقرر در تبصره 9 ماده واحده اجازه پرداخت دو دوازدهم حقوق فروردین و اردیبهشت 1328 تا آخر شهریور 1328 تمدید‌ میشود.

تبصره 2 – وزارت دارائی مجاز است در سال 1328 ماهیانه یکصد ریال اضافه حقوق از محل اعتبار منظوره در ردیف 73 بودجه هزینه به خدمتگزاران جزء پرداخت نماید.

تبصره 3 – از این تاریخ به بعد وزارت کار در ولایات وظائف خود را بوسیله فرمانداران انجام داده محتاج بتأسیس اداره نمیباشد.

تبصره 4 – خرید اثاثیه برای ادارات وزارت دارائی در سال 1328 ممنوع و اعتبار لوازم‌التحریر از حدود بودجه 1327 تجاوز نخواهد کرد.


ماده دوم – بوزارت دارائی اجازه داده میشود درآمدهای پیش‌بینی شده برای سال 1328 را وصول و کلیه حقوق و کمک هزینه عمومی و مزایای‌ قانونی کارمندان و خدمتگزاران و هزینه‌های مستمر و غیر مستمر وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی و سایر مصارف منظور در بودجه عادی ‌کشور را بر طبق فهرستهای ضمیمه با رعایت کامل مقررات مالی و قانون و آئین‌نامه‌های مربوط بکمک هزینه عمومی کارمندان و خدمتگزاران ‌کشوری و لشگری در حدود وصولی درآمدها پرداخت نماید.

تبصره 1 – مادام که قانون متمم بودجه 1328 به تصویب نرسیده اعتبارات منظور در این بودجه با رعایت قوانین متمم بودجه سالهای 1321 و 1322 (‌باستثنای موادی که در قوانین مزبور جنبه خاص داشته) بعمل خواهد آمد و ماده 3 قانون بودجه سال 1322 از این تاریخ ملغی و مجری ‌نخواهد بود.

تبصره 2 – بودجه تفصیلی سال 1328 وزارتخانها و ادارات و بنگاههای دولتی و همچنین صورت جزء مصارف عمران و تولیدی و عام‌المنفعه (‌باستثنای قسمت برنامه هفت‌ساله) پس از رسیدگی در کمیسیون بودجه با توجه بقانون محاسبات عمومی و اصلاحات ضروری قابل اجرا خواهد‌ بود و مادام که بودجه‌های تفصیلی به تصویب کمیسیون بودجه نرسیده مطابق اعتبارات سال 1326 و 1327 پرداخت خواهد شد مشروط بر اینکه از‌ مبلغی که برای هر یک از بودجه‌های سال 1328 منظور گردیده تجاوز ننماید.

تبصره 3- 11/03/1332-
هزینه‌های مربوط به احتیاجات فصلی و موسمی و سالیانه وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی و کشوری که معمولا بطور فصلی‌ و موسمی و سالیانه تهیه میشد کماکان پرداخت خواهد شد.

تبصره 4 – حداقل مقرری ماهیانه هر یک از از پایه‌های اول خدمت طبقات کارمندان کشوری در سال 1328 بمأخذی خواهد بود که مطابق قوانین‌ مربوطه تا آخر سال 1327 مجری گردیده.

تبصره 5- 11/03/1332-
تنخواه‌گردان خزانه‌داری کل موضوع تبصره 1 قانون 21 فروردین ماه 1323 و تبصره 3 قانون دوم مرداد ماه 1324 در سال 328 بمیزان یکهزار میلیون ریال خواهد بود.

تبصره 6 – انتقال اعتبارات کارگزینی بمواد هزینه‌های اداری و سایر مخارج و بالعکس در بودجه‌های تفصیلی ممنوع است.

تبصره 7 – عوائد اختصاصی دانشگاه باستثنای آنچه مصرف خاص دارد منحصراً بتشخیص و تصویب شورای دانشگاه بمنظور خرید و تألیف ‌و ترجمه کتب و تکمیل لوازم فنی لابراتوارها و ساختمانهای کوی دانشگاه مصرف خواهد شد.

تبصره 8 – بوزارت امور خارجه اجازه داده میشود عده لازم منتها بیست نفر برای خدمات سیاسی و اداری که فعلا بعنوان آزمایش در وزارت ‌امور خارجه مشغول خدمت هستند طبق مقررات قانون استخدام و رعایت آئین‌نامه اساسی وزارت امور خارجه استخدام نماید و همچنین پیشینه‌ خدمت آقای کاظم آذرمی کارمند محلی سفارت کبرای شاهنشاهی در فاهره[قاهره] را جزو خدمت رسمی محسوب و با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری و‌آئین‌نامه اساسی وزارت امور خارجه پایه رسمی نامبرده را تشخیص دهد.

تبصره 9 – آنچه از اعتبار هیجده میلیون ریال سال 1327 وزارت بهداری مذکور در ماده 10 گزارش شماره 20 کمیسیون بودجه مصوب ضمن قانون دو دوازدهم فروردین و اردیبهشت 1328 باقیمانده باشد تا آخر سال 1328 قابل تعهد و پرداخت است.

تبصره 10 – از تاریخ تصویب این قانون اعزام دانشجو به خارجه بر طبق آئین‌نامه‌ای صورت خواهد گرفت که به تصویب کمیسیون فرهنگ مجلس‌شورای ملی رسیده باشد.

[آیین‌نامه اعزام محصل به خارجه]

تبصره 11 – بمنظور ایجاد مرجع صلاحیتدار و بیطرفی برای حل اختلافات بین کارگر و کارفرما و ایجاد حسن تفاهم در بین آنان و تمرکز امور ‌مربوط بکار و مراقبت در تهیه و اجرای مقررات قانون کار و قانون بیمه کارگران و همچنین حمایت و تأمین بهداشت و رفاه و بالا بردن سطح زندگی ‌کارگران و وضع و اجرای مقررات بیمه‌های اجتماعی و برقرار نمودن روابط با تشکیلات بین‌المللی کار وزارتخانه‌ای بنام وزارت کار تأسیس میشود.

تبصره 12 – بوزارت فرهنگ اجازه داده میشود که در ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون بمعلمینی که بموجب احکام صادره ‌وزارت فرهنگ در دانشگاه تبریز بسمت معلمی مشغول خدمت هستند در صورت دارا بودن دیپلم دکتری یا دیپلم مهندسی که مورد تصویب شورای ‌دانشگاه باشد با رعایت ماده 12 قانون تعلیمات اجباری و سابقه مدت تدریس در دانشگاه تبریز رتبه دانشیاری با مزایائی که فعلا دریافت مینمایند اعطاء ‌نماید و از این پس استخدام معلمین جدید در دانشگاه تبریز و سایر دانشگاههای شهرستانها تابع قوانین و مقررات مربوطه بدانشگاه تهران خواهد بود.

تبصره 13 – از اول فروردین ماه 1328 حقوق و مزایای نخست‌وزیر چهل هزار ریال و حقوق و مزایای وزراء بیست و پنج هزار ریال در ماه میباشد ‌و همچنین حقوق و مزایای رئیس و دادستان دیوان کشور و رئیس و دادگاه انتظامی هر یک در ماه پانزده هزار ریال خواهد بود.

تبصره 14 – استخدام جدید بعنوان کارمند مجلس سنا ممنوع و کارمندان مورد احتیاج مجلس سنا از بین اعضاء اداری مجلس شورای ملی و‌ ادارات دولتی انتخاب خواهد شد.

تبصره 15 – وزارتخانها و ادارات و بنگاههای دولتی موظفند بمحض ورود اجناس دولتی بگمرک و حصول اطلاع از ورود بلادرنگ برای‌ ترخیص از گمرک اقدام نمایند و همچنین وزارت دارائی مجاز است به اداره گمرک اجازه دهد بمحض مراجعه اجناس وارده دولتی را مرخص نموده ‌صورت حقوق و عوارض گمرکی اجناس مرخص شده را بوزارت دارائی و وزارتخانها یا اداره و بنگاه مربوطه ارسال دارد.
‌وزارت دارائی مکلف است حقوق و عوارض گمرکی آنرا مطابق صورت ارسالی از اداره گمرک از محل اعتبار بودجه مربوطه مستقیماً به اداره کل گمرک ‌بپردازد و اگر اعتباری برای این منظور در مواد بودجه مربوطه نباشد رأساً بوسیله اصلاح بودجه از سایر مواد بودجه تأمین و محسوب دارد.

تبصره 16- [11ˏ03ˏ1332]
برای کمک به کارمندان اداری و متقاعدین و خدمتگزاران جزء مجلس شورای ملی و دولت و بنگاههای دولتی بوزارت دارائی اجازه‌ داده میشود مبلغ یکصد میلیون ریال از محل صندوق تقاعد بمنظور ایجاد شرکت تعاونی مصرف در تهران و شهرستانها در اختیار بانک ملی ایران‌ بگذارد.
بانک ملی ایران بمسئولیت خود شرکت مزبور را در سال 1328 تاسیس نموده و وجوه مزبور را در پایان پنجسال بصندوق تقاعد مسترد دارد.

تبصره 17 – اعتبار ساختمان ابنیه دولتی در سال 1328 منحصراً برای تکمیل ساختمان‌های نیمه تمام قابل مصرف خواهد بود سوای ساختمانهای ‌فرهنگی بهداشتی.

تبصره 18 – هر ایرانی در بلوچستان اقدام به تأسیس کارخانه صنعتی نماید از تاریخ شروع بهره‌برداری تا پنج سال معاف از مالیات خواهد بود.

تبصره 19 – تأسیسات جدید کشاورزی در تمام ایران از تاریخ بهره‌برداری تا ده سال معاف از مالیات میباشد.

تبصره 20 – مقصود از عبارت آخر قانون مصوب 12 خرداد 28 الغاء تبصره قانون دو دوازدهم اول سال 328 فقط در قسمت غله بوده و فراز ‌اخیر تبصره مزبور راجع بمعافیت خرده ‌مالکین از مالیات بر اعتبار خود باقی است.

تبصره 21 – از تاریخ تصویب این قانون ورود هر نوع اسباب بازی و مشروبات الکلی ممنوع بوده و واردکننده مشمول این قوانین مربوط به‌ قاچاق‌های گمرکی است.

تبصره 22- (اصلاحی 18ˏ01ˏ1332)-
ببانک ملی ایران اجازه داده میشود علاوه بر میزانی که بموجب ماده 40 اساسنامه خود مصوب 22 مرداد 1317 (‌در حدود سی‌ درصد درآمد سالیانه شهرداریها) میتواند بآنها وام بدهد تا میزان یکهزار میلیون ریال به شهرداری تهران اعتبار بدهد که با نظارت بانکملی ایران بمصرف لوله‌کشی آب تهران برساند. بهره این اعتبار از قرار چهار درصد در سال خواهد بود که نسبت بمبالغ استفاده شده از آن با شهرداری تهران محسوب‌ خواهد گردید مدت استهلاک اصل و بهره این وام بیست و پنجسال از تاریخ انعقاد و مبادله قرارداد خواهد بود کلیه تأسیسات و اموال لوله‌کشی شهر ‌تهران اعم از منقول و غیر منقول و عوائد حاصله از حق انشعاب و آب ‌بهاء و همچنین سهمیه شهرداری تهران از آب کرج و کن و سهمیه قنوات شهرداری ‌تهران وثیقه این وام خواهد بود.
‌مسئولیت انجام لوله‌کشی آب تهران بر عهده مدیر کل لوله‌کشی خواهد بود که بنا بر پیشنهاد شهرداری تهران و موافقت وزارت کشور و تصویب هیئت ‌وزیران و بر حسب فرمان همایونی برای مدت سه سال تصویب میگردد که با همان تشریفات مجدداً قابل انتخاب خواهد بود.
مدیر کل لوله کشی شرائط و آیین‌نامه های مربوط بنظارت مالی لوله کشی آب تهران و وصول آب بهاء و حق انشعاب را تنظیم و پس از موافقت شهرداری تهران و تصویب انجمن شهر یا قائم مقام آن بموقع اجراء خواهد گذاشت.

تبصره 23 – بانک کشاورزی نسبت بمطالبات خود در سالهای 24 و 25 در آذربایجان و زنجان حق مطالبه فرع و خسارت دیر کرد ندارد.

تبصره 24 – موقوفات مسجد شاه تهران از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

تبصره 25 – از تاریخ تصویب این قانون حقوق معلم در تمام کشور از یکهزار و پانصد ریال کمتر نخواهد بود برای تأمین این منظور از‌ اشخاصی که بیش از پنجهزار ریال حقوق از وجوه عمومی دولت ماهیانه استفاده مینمایند صد یک مرتباً دریافت خواهد شد در صورتی که این محل ‌برای پرداخت بالا کافی نباشد بقیه از محل بودجه عمومی کل کشور پرداخت خواهد شد.

تبصره 26- 11/03/1332-
کلیه بودجه‌های مؤسسات دولتی اعم از شرکتها و بنگاهها بعنوان بودجه ضمیمه هر سال جزو بودجه‌های عمومی برای اطلاع و ‌نظارت بمجلس شورایملی تقدیم خواهد شد.

تبصره 27 – دولت مکلف است بوسیله هیئت تصفیه در مدت چهار ماه کادر لازم وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاههای دولتی را تعیین و مستخدمین اضافی را‌ با بودجه آنها برای اجرای تعلیمات عمومی در تمام کشور باختیار وزارت فرهنک[فرهنگ] بگذارد.

تبصره 28 – شرکت هائی که برای تأمین مصرف آب مشروب شهرستان‌ها تشکیل میشود از این تاریخ به مدت هفت سال از هر نوع مالیات و عوارض ‌معاف میباشد.

تبصره 29 – روساء – ‌استادان – معلمین محلی دانشکده‌ها کسانی هستند که مسکن و محل شغل اصلی آنان در محل و همانجا استخدام میشوند محل تولد مندرج در شناسنامه دلیل محلی بودن و محرومیت نامبردگان از مزایای مصرحه در تبصره 3 ماده واحده قانون تأسیس دانشگاه‌های ‌شهرستانها نمیباشد.

تبصره 30 – از تاریخ تصویب این قانون ایجاد تأسیسات و کارگاههائی که منافی بهداشت و موجب سلب آسایش مجاورین باشد در شهرها و حومه ممنوع و آنچه فعلا در شهرها و حومه موجود است صاحبان آنها باید در ظرف ششماه بمحل مناسبی در خارج شهر منتقل نمایند و وزارت کشور‌ مأمور اجرای این قانون است.

تبصره 31 – در بودجه سال 1328 وزارت بهداری انتقال اعتبار یک شهرستان بشهرستان دیگر ممنوع است.

تبصره 32 – مجلس شورای ملی با شرایط ذیل امتیاز لوله‌کشی آب شهر مشهد را بآستان قدس رضوی که صاحب امتیاز نامیده میشود واگذار‌ مینماید:
1- مدت هفتاد سال
2- صاحب امتیاز باید در ظرف مدت ششماه از تاریخ تصویب این قانون شروع بعمل و نقشه‌برداری نماید و در صورتی که در ظرف مدت پنجسال عمل لوله‌کشی انجام نشود امتیاز ملغی خواهد بود.
3- آستان قدس میتواند برای انجام این منظور شرکت سهامی تشکیل دهد.
4- صاحب امتیاز نباید حداکثر بیش از صدی 18 نفع برداشت نماید.
5- پس از انقضاء مدت امتیاز تمام مؤسسات و لوله‌ها و ابزار و کارخانه و آب و سایر متعلقات لوله‌کشی که در اثر این امتیاز فراهم شده بایستی مجاناً‌ به شهرداری مشهد واگذار شود.
6- شهرداری موظف است که صدی ده سهام را خریداری و برای خرید تا میزان صدی بیست سهام هم در مدت مقرره که برای خرید سهام آگهی‌ میشود بر سایرین حق تقدم خواهد داشت.
7- نظارت در اجرای امتیازنامه بعهده وزارت کشور است و در صورت اختلاف بداوری قطع و فصل میشود و چنانچه حکم داوری به فسخ‌امتیاز نامه هم منجر شود شرکت ملزم به قبول آن خواهد بود.
8- شرکت مزبور تابع قانون مربوط بشرکت سهامی و طبق آن قانون ملزم باجرای مقررات وجوه مربوطه بذخیره و استهلاک خواهد بود.
9- از تاریخ بهره‌برداری تا پنجسال مؤسسات مربوط باین امتیاز از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف خواهد بود.
10- اراضی که بمنظور ساختمان کارخانه‌ها و مخزن آب و لوله‌کشی و سایر احتیاجات ضروری مربوط بعملیات لوله‌کشی و تهیه آب لازم شود ‌آنچه متعلق بدولت باشد مجاناً واگذار میشود و در صورتی که متعلق باشخاص باشد بتراضی و در صورت عدم تراضی با نظر انجمن شهر بعنوان فروش یا اجاره به صاحبان امتیاز واگذار شود.
11- پس از انقضای مدت امتیاز سهام آستان قدس تا میزان یک ثلث متعلق بخود استان قدس خواهد بود.

تبصره 33- 27/06/1342
وزارت دارائی مجاز است از هر متر مکعب چوب گردو – شمشاد – بلوط – راش که طبق پروانه صادره از طرف کشاورزی از کشور صادر‌ میگردد در موقع صدور بمبلغ چهارصد ریال و از هر متر مکعب درخت صنعتی که از جنگلها قطع میشود باستثناء درختانی که برای تهیه سوخت (‌هیزم و ذغال) قطع میگردند در موقع صدور پروانه قطع شصت ریال اخذ نماید.
‌الف) – وجوه حاصله از این قانون باید توسط وزارت کشاورزی فقط برای احداث خزانه‌های جنگل و خرید جنگلهای مخروبه بمنظور احداث جنگل در آنها و پیوند درختهای میوه جنگلی و احداث جنگلهای مصنوعی و راه‌سازی در جنگلها و تکمیل سازمان جنگلبانی مصرف شود.
ب) – اشخاصی که از اول سال 1327 تاکنون پروانه صدور از وزارت کشاورزی دریافت نموده و پرداخت عوارض فوق را از همین قرار (‌متری‌ چهارصد ریال) چه کتباً و چه نقداً تعهد نموده‌اند از تاریخ تصویب این قانون مشمول پرداخت خواهند شد.
ج) – صدور ذغال چوب از کشور از تاریخ تصویب این قانون بکلی ممنوع است.
‌د – از تاریخ تصویب و اجرای این قانون ماده 44 قانون متمم بودجه سال 1321 ملغی خواهد بود.

تبصره 34 – بمنظور عمران و آبادی بنادر خلیج فارس و ایجاد تسهیلات برای عودت دادن ایرانیانی که بعربستان و عراق و هندوستان مهاجرت‌ نموده‌اند بدولت اختیار داده میشود در ظرف چهار ماه تصمیمات لازم اتخاذ و بمورد اجرا گذارد تصمیمات مزبور پس از افتتاح دوره شانزدهم برای ‌تصویب بمجلس شورای ملی تقدیم میگردد.

تبصره 35 – غیر از مخارج برنامه هفت‌ساله که مطابق ماده 5 قانون اجراء برنامه معادل درآمد نفت جنوب منظور و عمل میشود تجاوز از هزینه‌ مصوب در بودجه بهر عنوان ممنوع است هر وزیری که از این منع تخلف کند اعم از اینکه اضافه بر بودجه خرجی بکند یا تصویب‌نامه اضافه خرج ‌امضاء نماید یا چنین تصویبنامه‌ را اجرا نماید بحبس با اعمال شاقه از پنج تا ده سال محکوم خواهد شد.

تبصره 36 – صرفه‌جوئی های اعتبارات خرید کتب و لوازم آزمایشگاههای دانشگاه تهران مشمول جزء اخیر تبصره 5 ماده واحده قانون تأسیس‌ دانشگاههای شهرستانها مصوب سوم خرداد 1328 می‌باشد.

تبصره 37 – وزارت دارائی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که مزایای کلیه کارمندان کشوری ادارات دولتی در نقاط بد آب و هوا از قبیل فوق‌العاده‌ بدی آب و هوا و فوق‌العاده اشتغال خارج از مرکز و فوق‌العاده اولاد در هر سال بر طبق مقررات نسبت بهمه بطور مساوی و یکسان پرداخت شود.

تبصره 38 – دانشگاه تهران میتواند با تصویب شورای دانشگاه و بر طبق مقرراتی که وضع مینماید برای یک یا دو سال به دانشیاران و استادان و ‌رؤساء درمانگاهها اجازه دهد که فقط با حقوق خود که بارز تبدیل میشود برای مطالعه و تکمیل معلومات خود بخارجه بروند.

تبصره 39 – مستخدمینی که واجد شرایط مذکور در قانون مصوب 18 فروردین 1328 نمیباشند از لحاظ شرایط بازنشستگی مشمول ماده 43‌اصلاحی قانون استخدام کشوری مصوب آبانماه 1309 بوده و میزان حقوق بازنشستگی آنها عبارت از یک سی‌ام مجموع آخرین حقوق و کمک دریافتی ‌ضرب در سنوات خدمت خواهد بود که در هر حال از جمع حقوق و کمک دریافتی تجاوز نخواهد نمود این قانون از 18 فروردین 1328 بموقع اجرا‌ گذارده میشود و بکارمندانی که از آن تاریخ بازنشسته میشوند 15.ر. (15%) مذکور در آئین‌نامه کمک تعلق نخواهد گرفت و دولت در رد و قبول تقاضای ‌بازنشستگی این قبیل مستخدمین مختار خواهد بود.
‌بوزارت دارائی اجازه داده میشود که بمنظور تثبیت وضع استخدامی تلفونچی‌ها و رانندگان وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و مجلس شورای ملی که از‌بودجه کشور حقوق دریافت میدارند و مشمول مقررات و قوانین استخدامی و لایحه تبدیل عنوان و تصویب‌نامه متمم آن واقع نشده‌اند آئین‌نامه‌ای که ‌وضع استخدامی آنها را تأمین و یک نواخت نماید تهیه و پس از تصویب هیئت دولت بموقع اجرا بگذارد.
‌آئین‌نامه نامبرده میزان حقوق – فوق‌العاده‌ها و سایر مزایا و مقررات استخدامی و شرایط بازنشستگی و پرداخت وظیفه بوارث این کارمندان را معین ‌خواهد نمود.
‌سوابق این کارمندان از تاریخ ورود بخدمت محسوب شده و نرخ کسور بازنشستگی آنها صدی پنج و با داشتن 25 سال سابقه خدمت یا 55 سال سن‌ میتوانند با دریافت یک سی ام آخرین حقوق ضرب در سنوات خدمت از طرف ادارات مربوطه بازنشسته شده و یا تقاضای بازنشستگی نمایند.
‌فوق‌العاده ثابت و یا کمکی که این قبیل مستخدمین از تاریخ اول فروردین 1327 دریافت میداشته‌اند جزو حقوق آنها محسوب خواهد شد در مورد‌ اخراج این کارمندان از خدمت کسور بازنشستگی پرداختی آنها مسترد خواهد شد.

تبصره 40 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود برای سرشماری عمومی در تمام کشور مبلغ دویست و پنجاه میلیون ریال اعتبار تخصیص و در‌حدود مبلغ یکصد میلیون ریال آنرا از محل درآمد عمومی سال جاری کشور جهت تهیه وسائل مقدماتی عمل سرشماری در اختیار اداره کل آمار ثبت‌احوال گذارده و مطابق مقررات بمصرف برسانند و یکصد و پنجاه میلیون ریال بقیه را هم در سال 1329 از درآمد عمومی کشور پرداخت و در بودجه ‌سال 1329 کشور منظور نمایند.

تبصره 41 – دولت مجاز است از تاریخ فوت بهریک از فرزندان مرحوم دکتر مصطفی حبیبی گلپایگانی استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشکده ‌پزشگی[پزشکی] تبریز مادامیکه بتحصیل اشتغال دارند ماهی 3 هزار ریال بعنوان مستمری بپردازد دانشگاه تهران موظف است اعتبار آنرا ضمن بودجه‌ دانشگاه تأمین نموده و از تاریخ تصویب اینقانون بهر یک از آنها پرداخت نماید.
و نیز دولت مکلف است مقرری مرحوم محمد قزوینی را که ده هزار‌ریال میباشد از تاریخ فوت کماکان در حق زن و دختر او بالمناصفه برقرار نماید و مادامی که شوهر اختیار نکرده‌اند بآنها پرداخت شود.

تبصره 42 – بپاس خدمات مرحوم مهدی دادور (‌وثوق‌السلطنه) اجازه داده میشود علاوه بر مبلغ دو هزار و چهار صد و پنجاه ریال (2450) که بموجب ‌قانون استخدام کشوری بعنوان وظیفه بوراث آن مرحوم از صندوق بازنشستگی پرداخت میشود ماهی دو هزار و چهار صد و پنجاه ریال دیگر بعنوان وظیفه درباره وراث قانونی فقید نامبرده از تاریخ روز بعد از فوت مرحوم برقرار و اعتبار آن در حدود اعتبار فعلی بودجه وزارتکشور پادار و در ‌بودجه آنوزارت منظور و پرداخت گردد.

تبصره 43 – بوزارت بهداری اجازه داده میشود از تاریخ اول مرداد ماه 1326 ماهی پنجهزار ریال از اعتبار بودجه خود درباره بانو زیور یحیائیان ‌که یک قطعه زمین و چهار دستگاه عمارت و مقداری اثاثیه خود را جهت تأسیس بیمارستان وقف و بوزارت بهداری واگذار نموده بعنوان حق‌التولیه‌ برقرار و مادام‌الحیات ببانوی نامبرده پرداخت و بعد از فوت مشارالیها حق‌التولیه مزبور قطع و فقط هزینه روشنائی و تعمیرات و نگاهداری مقبره‌ مرحوم معتمدالملک شوهر واقفه الی‌الابد تا حدود سالی دوازده هزار ریال از بودجه وزارت بهداری تأدیه و همچنین ماهی یکهزار ریال مادام‌العمر ببانو عصمت‌الملوک نفیسی خواجه‌نوری که چهار باب دکاکین ملکی خود را بوزارت بهداری جهه توسعه درمانگاه خواجه‌ نوری اهداء‌ نموده از تاریخ واگذاری از محل اعتبار مربوطه منظور در بودجه وزارت بهداری بپردازند.

تبصره 44 – به پاس خدمات مرحوم سرتیپ عبدالله سیف افسر شهربانی اجازه داده میشود علاوه بر مبلغ دو هزار و چهارصد و پنجاه ریال که بموجب قانون استخدام کشوری بعنوان وظیفه بوراث آنمرحوم از صندوق بازنشستگی پرداخت میشود ماهی دو هزار و چهارصد و پنجاه ریال دیگر بعنوان وظیفه‌ درباره وراث قانونی افسر نامبرده از تاریخ روز بعد از فوت آنمرحوم برقرار و اعتبار آن در حدود اعتبار فعلی بودجه شهربانی کل کشور پادار و در بودجه‌ آن اداره منظور و پرداخت گردد.

تبصره 45 – بپاس خدمات مرحوم سرگرد دکتر حسینعلی شمس الملک ‌آراء افسر سابق ژاندارمری بوزارت دارائی اجازه داده میشود علاوه بر‌ وظیفه که از صندوق بازنشستگی بورثه آنمرحوم تعلق میگیرد از روز بعد از تاریخ فوت مرحوم مشارالیه ماهی دو هزار و پانصد و بیست و پنج ریال ‌بعنوان هزینه تحصیل بفرزندان آن مرحوم تا وقتیکه بسن بیست سالگی نرسیده بپرداز. کمک هزینه مزبور از اعتبار بودجه ژاندارمری پادار و پرداخت ‌میگردد.

تبصره 46 – وزارت دارائی مجاز است علاوه بر ماهی سیصد ریال وظیفه که بموجب قسمت اول ماده 46 قانون استخدام کشوری از صندوق ‌بازنشستگی در حق آقای ذبیح‌الله سیاوش برقرار شده ماهی ششصد ریال هم از تاریخ 11ر7ر1324 از محل درآمد عمومی کشور (‌اعتبار شهریه و وظیفه) ‌در وجه مشارالیه پرداخت نماید.

تبصره 47 – بوزارت دارائی اجازه داده میشود ماهی 3 هزار و هفتصد و پنجاه ریال مستمری مرحوم محمدتقی قوش‌بیگی را بدو نفر پسران و‌ یک نفر عیال آن مرحوم از تاریخ روز بعد از فوت او از اعتبار شهریه و وظیفه بعنوان مستمری پرداخت نماید مستمری مزبور بطور تساوی در باره سه‌ نفر مذکور برقرار و مادام که سن پسرها بالغ بر بیست سالگی نشده و عیال آن مرحوم شوهر اختیار نکرده باشد قابل پرداخت خواهد بود.


این قانون که مشتمل بر دو ماده و پنجاه و یک تبصره و صورت ضمیمه است در جلسه پنجشنبه بیست و سوم تیر ماه یکهزار و سیصد و بیست و‌هشت به تصویب مجلس شورایملی رسید .

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت


 

صورت پیوست بودجه سال 1328 کل کشور (درآمد)

شماره
ردیف
شرح
پیش بینی درآمد
سال 1328 ریال
وزارت دارائی
1
مالیات املاک مزروعی
200000000
2
مالیات درآمد
9000000000
3
مالیات بر ارث و نقل   و انتقالات بلاعوض
10000000
4
مالیات مستغلات
50000000
مالیات غیر مستقیم
5
مالیات نفت و بنزین
400000000
6
مالیات رسومات و   متقرقه رسود شرکتهای نوشابه سازی
150000000
7
مالیات ذبایح و   متفرقه
7200000
8
درآمد متفرقه غیر   مستقیم بانضمام حراج و مزایده
10000000
9
حق تمبر بارنامه
20000000
انحصار تریاک و دخانیات
10
درآمد انحصار تریاک   در معاملات با خارجه و فروش در داخله جهت مصرف طبی و سایر درآمد مربوطه
10000000
11
درآمد انحصار دخانیات
180000000
گمرک
12
حقوق گمرکی و درآمد   شانسلری و متفرقه
700000000
13
درآمد انحصار قند و شکر   و چای
190000000
14
مالیات راه
140000000
15
عوارض بندری
5000000
16
صدی چهار پوست بره   فرستاده بکشورهای خارجه
4000000
17
درآمد فانوسهای دریائی
3000000
18
درآمد تمبر صدی شش   واردات و صدی یک صادرات
311000000
19
درآمد حق انحصار قماش   و منسوجات ابریشمی
220000000
20
درآمد صدی پانزده حق   انحصار اتومبیل
6000000
21
درآمد ده درصد عوارض   از بهای سیف کالاهای وارده
290000000
سایر درآمدها
23
سود سهام دولت در بانکها   و شرکتهای دولتی
120000000
24
مطالبات دولت از   اشخاص
1000000
25
درآمدهای متفرقه و غیر   مترقبه
25000000
امتیازات
26
حق امتیاز و حق الشرکه   دولت در شیلات و اجاره رودخانه ها
6240000
27
حق امتیاز تلفن و   درآمد سایر امتیازها
1000000
درآمدهای نفت جنوب
28
درآمد نفت (جمعاً   خرجاً)
910000000
29
سود سهام دولت از نفت   (جمعاً خرجاً)
7466550
30
بابت حقوق نمایندگی   دولت در نفت جنوب
373200
املاک واگذاری و   خالصه
31
درآمد املاک واگذاری   و خالصه
188963690
ضرابخانه
32
درآمد ضرابخانه و انک   مصنوعات زر و سیم
3610000
مجلس شورای ملی
33
درآمد مجلس شورایملی   و چاپخانه و باغ بهارستان
10000000
34
روزنامه رسمی کشور   شاهنشاهی
2000000
وزارت کار و تبلیغات
35
بهای آگهی در رادیو و   غیره
742320
وزارت دادگستری
36
درآمد دادگاههای عمومی   و دادگاههای بخش و نمایندگی دادسراها
17385000
ثبت کل اسناد و املاک
37
درآمد صدی بیست و پنج   ثبت اسناد و املاک
15000000
38
درآمد ثبت اسناد و   املاک و حق النسبی از حق اجراء
70000000
39
درآمد حق السهم   صاحبان دفاتر رسمی (جمعاًخرجاً)
6500000
40
درآمد فروش برگها و   دفاتر
4500000
41
درآمد اداره تعدیل   مال الاجاره ها
500000
وزارت کشور
42
درآمد شهربانی و   گذرنامه
4800000
43
درآمد ثبت احوال از   بابت فروش تمبر اسناد
2605000
44
درآمد فروش تمبر تعویض   شناسنامه ها که جمعاً خرجاً منظور میشود
2000000
وزارت بهداری
45
درآمد وزارت بهداری
800000
وزارت امور خارجه
46
درآمد شانسلری   گذرنامه و شناسنامه ها
1900000
وزارت پست و تلگراف
47
درآمد پست
30000000
48
درآمد تلگراف
90000000
49
درآمد حق النظاره از   شرکت تلفن و متفرقه
10500000
وزارت فرهنگ
50
درآمد شهریه   آموزشگاههای غیر ابتدائی
3000000
51
درآمد تمبر پروانه و   گواهی نامه و غیره
1700000
52
درآمد متفرقه
700000
53
درآمد فروش کتب و   سالنامه
80000
54
درآمد اوقاف جمعاً   خرجاً
3500000
55
درآمد موزه ایران   باستان
100000
دانشگاه و بیمارستان
56
درآمد بیمارستانها و   دانشگاه
1100000
وزارت بازرگانی و پیشه   و هنر(اقتصاد ملی)
57
درآمد تمبر و کاشی و   زری
200000
58
درآمد فروش وزنه و   اصلاح و علامتگذاری اوزان
500000
59
درآمد حق التجزیه رنک
70000
وزارت کشاورزی
60
درآمد مزارع امتحانیه   و فروش ادوات کشاورزی
2000000
61
درآمد معاینه و پلمپ   پوست(جمعاً خرجاً)
5000000
62
درآمد آبیاری بابت   تاسیسات آبیاری رودخانه ها و غیره خرجاً و جمعاً
4110000
وزارت راه
63
اداره کل هواپیمائی کشور
4000000
سایر درآمدها
65
درآمد کمیسیون ارز(پس   از وضع مصارف )
28000000
66
درآمد حاصله از عوارض   بنزین و فروش اتومبیل (مخصوص اسفالت راهها و فرودگاهها ) جمعاً خرجاً
80000000
67
انتقالی بحساب سال   1328
80000000
جمع کل در آمد
7785690760

صورت پیوست بودجه سال 1328 کل کشور (هزینه )

شماره
ردیف
شرح
هزینه عمومی سال
1328 کل کشور
الف –   وزارتخانه ها واردات و بنگاههای دولتی
1
هزینه دستگاه سلطنتی و وزارت دربار و دفتر مخصوص شاهنشاهی
34268000
2
نگاهداری بیوتات و قرق و باغات سلطنتی
12764860
3
مجلس سنا
10000000
4
مجلس شورای ملی و چاپخانه و باغ بهارستان و روزنامه رسمی کشور
46896508
5
نخست وزیری
6144800
6
وزارت کار
20625000
7
اداره انتشارات و تبلیغات
13792000
وزارت جنگ
8
وزارت جنگ
2035000000
9
قسمتی از ژاندارمری که بوزارت جنگ منتقل شده
440700000
10
هزینه سربازگیری
1900000
وزارت کشور
11
وزارت کشور
83601700
12
ژاندارمری (قسمت انضباطی و اجرائی)
120000000
13
اداره کل شهربانی
494717000
14
اداره کل آمار و ثبت احوال
71753000
وزارت بهداری
15
وزارت بهداری
242580000
16
بنگاه پاستور
7000000
وزارت دادگستری
17
وزارت دادگستری
163365000
18
اداره کل ثبت اسناد و املاک
80430000
19
مامورین دادگاههای بخش و نمایندگی دادسراها
20000
20
دادگاههای کیفر گرانفروشان
300000
21
حق السهم صاحبان دفاتر اسناد رسمی در حدود درآمد(جمعاً خرجاً)
6500000
وزارت امور خارجه
22
وزارت امور خارجه
107970000
وزارت پست و تلگراف و تلفن
23
وزارت پست و تلگراف و تلفن
250545000
وزارت فرهنگ و دانشگاه
24
وزارت فرهنگ و دانشگاه تبریز
770485360
25
دانشجویان اعزامی بخارجه
4500000
26
اوقاف در حدود درآمد (جمعاً خرجاً)
3500000
27
دانشگاه تهران
66275000
28
دانشکده پزشکی و بیمارستانها
115483640
29
برای خرید زمین و ساختمان مدارس در بین النهرین
500000
وزارت کشاورزی
30
وزارت کشاورزی
174750000
31
معاینه و پلمپ پوست کشتارگاهها و خرید دارو و لوازم (جمعاً خرجاً)
5000000
32
اعتبار مقطوع سالیانه بنگاه آبیاری طبق قانون مربوطه
45000000
33
اعتبار تاسیسات آبیاری از محل درآمد مربوطه طبق قانون (جمعاً خرجاً)
4110000
وزارت اقتصاد ملی
34
وزارت اقتصاد ملی
49327000
وزارت راه
35
وزارت راه –   اداره کل راه شوسه –   اداره بنادر( سازمان اداری )
63100000
36
اداره راه سازی ( بابت اعتبار تعمیرات و ساختن راهها )
220000000
37
اداره هواپیمائی کشوری
25007000
38
اداره کل ساختمان راه آهن
34210000
39
اعتبار اسفالت راههای شوسه از محل درآمد مربوطه (جمعاًخرجاً)
80000000
وزارت دارائی
40
وزارت دارائی
418223000
41
دیوان محاسبات
5882600
42
دادسرای دیوان محاسبات
1029200
43
اداره کل گمرکات
181932000
44
ضرابخانه و ساختن وزنه وانک مصنوعات زر و سیم
13293950
45
اداره کل ساختمان
8434000
46
انحصار دخانیات
644197000
47
اداره منبع کشت و مصرف تریاک
133386000
48
اداره املاک واگذاری و خالصجات
93674000
ب – سایر   هزینه های کشور
49
شهریه و وظیفه و هزینه بقاع متبرکه و عوض بهره و تعهدات
3500000
50
سهیمه شیر و خورشید سرخ مشهد و تبریز و کمک به شیر و خورشید سرخ مرکز
12778575
51
کمک به بنگاههای خیریه
1318200
52
ساختمان و نگاهداری کشتارگاهها و تعهدات
15000000
53
هزینه انتفاعی کشور تعهدات
13000000
54
سود اسناد خزانه و فرع حق العمل بانکها و هزینه انتقال وجوه
50000000
55
حقوق نمایندگی دولت در نفت جنوب
1157560
56
حقوق انتظار خدمت
15000000
57
سهمیه سال 1949دولت ایران از مخارج سازمان ملل متحد
6500000
58
قسط وام دولت ببانک ملی ایران
100000000
59
اعتبار دولت
24000000
60
هزینه محاکمات و اعتراضات ثبتی و قضائی و مخارج مقدماتی ثبت املاک   و مستغلات دولتی
2500000
61
دعاوی و تعهدات بلامحل
10000000
62
کمک بسازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی
60000000
64
اعتبار کمک کارمندات دولت
1350000000
65
اعتبار هزینه طبع فرهنگ دهخدا
1500000
66
زیان عملکرد غله و نان موضوع قانون دو دوازدهم مصوب 29 فروردین   1328
300000000
67
68
69
اعتبار نقصان و تقریط در صندوبهای ادارات طبق دادنامه های دیوان   محاسبات
1000000
70
اعبتار قسط اول بهای فرودگاه آبادان که در اسفند 1328باید تادیه   شود
1480722
71
اعبتار قسط اول وام وزاتجنگ بابت خرید مهمات موضوع قانون 7 بهمن   1326
70416478
72
اعتبار دوام وزارتجنگ برای خرید فشنگ و تعمیر کارخانه تسلیحات ارتش   هم ارز دو میلیون لیره
260000000
73
بقیه یکصد و پنجاه میلیون ریال اعتبار ترفیع و اضافات 1325 و 1326 کارمندان   و اضافات سال 27 کارمندان دون پایه و خدمتگذاران بعد از وضع آنچه که به اعتبارات   وزارتخانه ها و ادارات علاوه شده ( بطور ذخیره )
16606690
74
اعتبار تعویض شناسنامه ها در حدود درآمد (جمعاً خرجاً)
2000000
75
اعتبار هزینه های پیش بینی نشده
10000000
76
اعتبار تعمیر بلوار بندر پهلوی
4000000
77
اعتبار انتقالی از حساب 1327بحساب سال 1328
80000000
78
اعتبار ساختمان و تکمیل ابنیه دولتی و تعهدات
306000000
79
اعتبار افزایش سرمایه بانک رهنی و سایر بنگاهها و شرکتهای دولتی و   سرمایه بنگاهها و شرکت هائی که بعداً تشکیل خواهد شد
50000000
80
هم ارز ریالی هفت میلیون لیره درآمد نفت جنوب که جمعاً خرجاً در بودجه عمومی کشور منظور و طبق مفاده ماده 5 قانون اجرای   برنامه بسازمان برنامه پرداخت میگردد( آنچه بابت عوائد نفت پیش بینی شده بطور   تقریب میباشد و طبق ماده 5 قانونبرنامه هفت ساله کلیه عوائد حاصله از نفت صد در   صد باید بمصرف برنامه هفت ساله برسد).
910000000
81
بابت هم ارز ریالی 57435 لیره سود سهام دولت از نفت که جمعا خرجاً   در بودجه عمومی کشور منظور و طبق قانون اجرای برنامه   بسازمان برنامه پرداخت میشود
7466550
جمع کل هزینه
11115079607
صورت فوق ضمیمه قانون بودجه سال   1328 کل کشور بوده و صحیح است.
593ر397ر117ر11

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت