لایحه قانونی تأسیس پلیس گمرک ایران [۱۳۳۱]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۱۰/۰۲

[به موجب لایحه قانونی تاسیس پلیس گمرک ایران، مصوب ۱۳۳۶ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۱/۹/۲۹


ماده 1) بمنظور کشف و جلوگیری از قاچاق و اجرای مقررات و قوانین اختصاصی گمرک به اداره کل گمرک اجازه داده میشود عده را که لازم میداند برای تشکیل کادر ثابت پلیس گمرک بطور داوطلب در حدود بودجه مصوب استخدام نماید و همچنین عده را که لازم میداند برای انجام کارهای مخفی بطور موقت و بدون رعایت تشریفات استخدامی مأمور نموده و حق‌ الزحمه‌ ای را که مقتضی بداند پرداخت نماید.


ماده 2) پایه حقوق افراد پلیس داوطلب گمرک بمأخذ حقوق افراد داوطلب شهربانی خواهد بود.


ماده 3) مامورین کادر ثابت پلیس از لحاظ انجام وظائف گمرکی جزو ضابطین دادگستری محسوب و دارای همان اختیارات و صلاحیتی خواهند بود که طبق مقررات آئین دادرسی کیفری و آئین‏نامه‌ های مربوط به آن مأمورین پلیس و ژاندارم (ضابطین دادگستری) دارا میباشند و ضابطین مذکور مشمول ماده 19 آئین‌ دادرسی کیفری نبوده و ریاست عالیه آنها با رئیس اداره کل گمرک میباشد.


ماده 4) اداره کل گمرک می‌ تواند برای تربیت و اداره کردن مأمورین ثابت پلیس گمرک با موافقت ادارات مربوطه از افسران و درجه‌ داران ارتش یا سایر سازمانهای انتظامی بکادر ثابت پلیس گمرک منتقل نماید و کسانی که بدینطریق منتقل میشوند مشمول مقررات قانون استخدام بازنشستگی کشوری خواهند بود.


ماده 5) مأمورین کادر پلیس گمرک تابع مقررات آئین‏نامه انضباطی ارتش خواهند بود.


ماده 6) سازمان پلیس گمرک و همچنین میزان مزایا و فوق‌ العاده مأمورین و هزینه‌ های محرمانه بموجب آئین‏نامة که اداره کل گمرک تهیه و به تصویب هیئت دولت خواهد رسانید معین میگردد.

[آیین‌نامه سازمان و وظایف پلیس مسلح گمرک ایران]


ماده 7) قوانین و مقرراتی که با این لایحه قانونی مغایرت و تناقص داشته باشند ملغی است.


ماده 8) وزارتین دارائی و دفاع ملی مامور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 1331 لایحه قانونی تأسیس پلیس گمرک ایران مشتمل بر 8 ماده تصویب میشود.

بتاریخ 29 آذرماه 1331
نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق