آیین‌نامه سازمان و وظایف پلیس مسلح گمرک ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۱/۳۰

شماره 41/2402- 1332/01/30


هئیت وزیران در جلسه مورخ 26 فروردین 1332 آیین‌نامه سازمان وظائف پلیس مسلح گمرک ایران که مشتمل بر دو فصل و نوزده ماده و چهار تبصره میباشد بقرار ذیل تصویب نمودند:


فصل اول – سازمان


ماده 1) اداره پلیس گمرک ایران که طبق یک لایحه قانونی [لایحه قانونی تأسیس پلیس گمرک ایران] مصوب 29 آذر 1331 تشکیل یافته دارای سازمانی مرکب از کارد ثابت و غیرثابت خواهد بود و کادر ثابت مندرجا جانشین کادر غیر ثابت یعنی کادر مسلح گمرک که طبق تصویبنامه شماره 36436 مورخ 28/ 9 /325 بوجود آمده و فعلا انجام وظیفه مینماید خواهد گردید.


ماده 2) – سازمان پلیس گمرک ایران تشکیل میشود از یک اداره مرکزی در تهران و شعباتی در مقر گمرکات سرحدی.


ماده 3)- اداره پلیس گمرک در تمام مراحل در انجام کلیه امور و وظایف مربوطه یکی از ادارات تابعه کل گمرک میباشد.


ماده 4) – استخدام – انفصال – نقل و انتقال کلیه مامورین کادر ثابت گمرک اعم از پلیس وافسر و غیره به پیشنهاد اداره پلیس گمرک و موافقت اداره کل گمرک انجام میشود.


ماده 5)- لباس افسران ودرجه داران پلیس گمرک و علائم ونشان آنها طبق پیشنهاد رئیس اداره پلیس گمرک و تصویب اداره کل گمرک با موافقت وزارت دفاع ملی خواهد بود.


فصل دوم – اصول و وظائف پلیس گمرک و مقررات انتظامی


وظائف پلیس گمرک ایران در اجرای ماده 3 لایحه قانونی تاسیس گمرک بشرح زیر خواهد بود:

ماده 6)- اداره پلیس گمرک مامور اجرای کلیه مقررات و آیین‌نامه ها و احکام و دستورات اداره کل گمرک بوده و در مقابل اداره مزبور مسئول شناخته میشود.

ماده 7)- افراد و درجه داران و افسران کادرثابت پلیس گمرک وهمردیفان آنها از لحاظ تنبیهات اداری تابع مقرارت انظباطی آرتش خواهند بود.


ماده 8)- حفظ ابنیه و انبارها و کالاهای تحویلی به ادارات گمرک و همچنین برقراری انتظامات و امنیت در اماکن و محوطه های گمرکی از وظائف پلیس گمرک است که باید طبق دستورات گمرک بموقع اجراء بگذارد.


ماده 9)- جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق بعهده پلیس گمرک میباشد در داخله کشور و در نقاطی که دفاتر گمرکی وجود دارد وظائف مذکور در این ماده را تحت تعلیمات مامورین گمرک انجام خواهند داد و در نقاط مرزی که پاسگاه یا دفتر گمرکی وجود نداشته باشد مستقلا اقدام و بلافاصله نزدیکترین گمرک محل رامطلع خواهد نمود.


ماده 10)- افراد و درجه داران کادر ثابت پلیس گمرک ایران و همردیفان آنها از لحاظ استخدام تابع همان شرایطی هستند که در شهربانی کل کشور مجرا و معمول است.


ماده 11)- درجه داران و افسران تا تاسیس آموزشگاه عالی افسری از دستگاه های انتظامی کشور بنا بپیشنهاد اداره پلیس گمرک و تصویب اداره کل گمرک و موافقت سازمانهای انتظامی مربوطه به کادر ثابت اداره پلیس گمرک منتقل خواهند شد.


ماده 12) – افسران و درجه دارانی که از آرتش یا ژاندارمری به خدمت درکادر ثابت یا غیر ثابت پلیس گمرک دعوت میشوند بطور موقت از طرف آرتش یا ژاندارمری مامور به این خدمت خواهند شد و تا موقعی که احتیاج به خدمت آنها باقی است بکار خود ادامه خواهند داد و ترفیع درجات این مامورین طبق پیشنهاد پلیس گمرک و موافقت آرتش یا ژاندارمری طبق مقررات خواهد بود.


ماده 13)- درمورد افسران منتقل از شهربانی کل کشور درجه و پایه آنان همانست که در حین انتقال در شهربانی داشته اند و از همان حقوق و مزایای متداول در شهربانی استفاده خواهند نمود و چنانچه افسران مزبور با توافق اداره پلیس گمرک واداره کل شهربانی بخواهند مجددا به شهربانی برگردند چون کلیه مقررات شهربانی در مدت خروج در پلیس گمرک درباره آنان رعایت گردیده بنا براین انتقال مجدد آنها به شهربانی مانعی نخواهد داشت.


ماده 14 )- ارتقاء رتبه و ترفیع وتشویق و تقدیر و اعطای امتیازات و درجات افراد و درجه داران و افسران کادر ثابت پلیس گمرک مقررات جاریه شهربانی خواهد بود.


ماده 15)- فوق العاده بدی آب و هوا و هزینه سفر و فوق العاده روزانه و همچنین فوق العاده اشتغال خارج ازمرکز مامورین غیرمحلی پلیس گمرک ایران و افسران و غیره در هر مورد تابع مقرارتی است که در مورد مامورین گمرک مجری میباشد .

تبصره- مامورین غیرمحلی که درپاسگاهای تابع یک بخش انجام وظیفه نمایند فوق العاده اشتغال خارج از مرکز آنان مانند مامورین گمرکی خواهد بود.


ماده 16 )- مدت خدمت افراد و درجه داران و افسران غیر محلی در نقاط درجه 1 و 2 نبایستی از سه سال تجاوز نماید مگر با رضایت مامور.


ماده 17)- چنانچه در بین افراد و درجه داران کادر ثابت پلیس گمرک اشخاصی یافت شوند که از فن مخابرات بی سیم به گواهی اداره مهندسی آرتش اطلاعات کافی دانسته باشند و از وجود این قبیل افراد در قسمتهای مخابراتی بی سیم استفاده شود استحقاق دریافت کمک فنی بمیزانی که در آرتش به امثال آنان داده میشود خواهند داشت.

تبصره 1)- چنانچه در بین افراد و درجه داران کادر ثابت پلیس گمرک اشخاصی یافت شوند که از فن رانندگی با در دست داشتن گواهینامه اداره رانندگی اطلاعات کافی داشته باشند و از وجود این قبیل افراد در رانندگی وسایط نقلیه دریائی و زمینی استفاده شود حداکثر تا میزان 1250 ریال به نسبت درجه گواهی نامه رانندگی که در دست دارند علاوه بر حقوق بنام کمک فنی به آنها پرداخت میگردد. بهرحال جمع حقوق و کمک فنی رانندگان فوق الذکر نبایستی از میزان حداکثر حقوق رانندگان کشوری تجاوز نماید.

تبصره 2)- چون طرز خدمت بازرسان پلیس گمرک بنحوی است که در ساعات اداری و غیراداری بایستی انجام و ظیفه نمایند اداره گمرک مجاز خواهد بود علاوه بر حقوق کمک و مزایای مندرج در این آیین‌نامه ماهیانه از ششصد تا هزار ریال بعنوان فوق العاده اضافه کار بازرسان مزبور پرداخت نماید.


ماده 18)- چنانچه اداره کل گمرک برای اجرای قسمت آخر ماده یک لایحه قانونی تاسیس پلیس گمرک از وجود اشخاصی بنام بازرس مخفی در خارج یا داخل کشور استفاده نماید حق الزحمه آنها و سایر هزینه های احتمالی سری از محل ماده 41 بودجه گمرک قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره- تعیین میزان حق الزحمه مامورین سری در داخله و خارجه و همچنین هزینه های سری آن در حدود بودجه مصوبه بنا بر تشخیص مدیر کل گمرک و مشمول مقررات خاصی هزینه های سری خواهد بود.


ماده 19)- اداره پلیس گمرک میتواند با تصویب اداره کل گمرک برای تکمیل قسمت بهداری کادر ثابت پلیس گمرک تعداد کافی پزشک و داروساز و دندان پزشک و پزشکیار با رعایت مقررات استخدام نماید.