لایحه قانونی اصلاح و تکمیل قانون راجع به آموزش و پرورش عمومی

تاریخ تصویب: ۱۳۳۱/۱۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۱۱/۲۸

ماده 1) وزارت فرهنگ میتواند رتبه کمک آموزگارانی را که گواهی نامه فارغ‌تحصیل از دانشسرای مقدماتی یا گواهی نامه کامل متوسطه ارائه دهند و رتبه آموزگاری فارغ‌التحصیلان دانشسراهای مقدماتی را که لیسانسیه دانشسرای عالی شده و یا بشوند بماخذ آخرین حقوق ثابت رتبه آنان و با رعایت مقررات و قوانین مربوط به استخدام آموزگاران و دبیران برتبه طبقه بالاتر که میزان حقوق آن به آخرین حقوق ثابت رتبه آنان نزدیکتر باشد تبدیل نماید مشروط بر اینکه تعهد قانونی خدمت را در طبقه مادون انجام داده باشند.


ماده 2) دارندگان رتبه آموزگاری که به اخذ لیسانس آزاد از یکی از دانشکده‌ها موفق شده باشند با گذراندن امتحان مواد علوم تربیتی بموجب ماده 9 قانون تأسیس دانشگاه مصوب خرداد ماه 1313 و با داشتن پنج سال سابقه تدریس در دبیرستانها یا هشت سال سابقه خدمت آموزگاری (بدون گذراندن امتحان مواد علوم تربیتی) مشمول مقررات مادة یک این لایحه قانونی خواهند بود. مشروط بر اینکه تعهد خدمت آموزگاری خود را انجام داده باشند. مدت خدمت دبیری جزو تعهد خدمت رسمی آموزشی آنان محسوب خواهد شد.

تبصره- آموزگارانی که بعد از تصویب این لایحه قانونی از دانشکده علوم یا ادبیات لیسانسیه میشوند و همچنین آموزگارانی را که تا ابتدای سال تحصیلی 34ـ 1335 از هر یک از دانشکده‌ها لیسانسه بشوند در صورتی که بخواهند رتبه آموزگاری آنان بدبیری تبدیل شود با احراز شرائط مندرجه در این لایحه قانونی باید متعهد شوند که طبق آئین‏نامه خدمات فنی پنج سال در خارج از تهران و حومه آن بتشخیص وزارت فرهنگ بدبیری اشتغال ورزند و در صورت عدم انجام تعهد رتبه آنان بوضع قبل از تبدیل قرار خواهد گرفت.


ماده 3) رتبه لیسانسیه‌های آزاد که تا تاریخ تصویب این لایحه قانونی با پایه اداری بخدمت آموزشی پذیرفته شده‌اند بمأخذ آخرین حقوق ثابت پایه آنها نزدیکتر باشد تبدیل خواهد شد مشروط بر اینکه لااقل پنج سال سابقه تدریس در دبیرستان داشته باشند یا دارا شوند و یا اینکه امتحان مواد علوم تربیتی را بموجب ماده 9 قانون تاسیس دانشگاه مصوب خرداد 1313 بگذرانند.

تبصره- لیسانسیه‌های آزادی که فارغ‌التحصیل علوم و ادبیات باشند و بعد از تصویب این لایحه قانونی با پایه اداری ‏بخدمت آموزشی پذیرفته شوند در صورتی که بخواهند رتبه اداری آنان برتبه دبیری تبدیل شود با احراز شرائط مندرج در این لایحه قانونی باید قبل از تبدیل رتبه بتشخیص وزارت فرهنگ پنج سال در خارج از تهران و حومه در دبیرستانها تدریس بنمایند.


ماده 4) کسانی که بعد از سال تحصیل 1333ـ1334 از دانشکده‌هائی غیر از دانشکده علوم و ادبیات و یا از رشته باستان شناسی دانشکده ادبیات فارغ‌التحصیل شوند رتبه آنان قابل تبدیل به دبیری نخواهد بود.


ماده 5) وزارت فرهنگ میتواند به دبیران و آموزگاران پیمانی فعلی که در حال حاضر لااقل هفت سال سابقه تدریس در مدارس دولتی داشته باشند و یا تا اول سال تحصیلی 1334ـ 1335 دارا شوند از تاریخ استحقاق به آنان مطابق شرح ذیل رتبه اعطاء نماید:

1) دبیران پیمانی که باخذ لیسانس از دانشسرای عالی نایل شده و یا بشوند رتبه دبیری بمأخذ آخرین حقوق دریافتی.

2ـ کسانی که پیمان نامه دبیری دارند و یا آموزگاران پیمانی که باخذ گواهی‌نامه دانشسرای مقدماتی و یا گواهی نامه کامل متوسطه نائل شده و یا بشوند رتبه آموزگاری بمأخذ آخرین حقوق دریافتی.

3) آموزگاران پیمانی که باخذ گواهینامه و یا کارنامه دوره اول دبیرستان موفق شده یا بشوند پایه کمک آموزگاری بماخذ آخرین حقوق دریافتی.

4) آموزگاران پیمانی که به اخذ گواهی نامه شش ساله ابتدائی نائل شده یا بشوند پایه یک کمک آموزگاری مشروط بر اینکه از مازاد حقوق پیمانی خود تا موقعی که پایه‌های اعطائی بآن میزان برسد کماکان استفاده نمایند.

تبصره ـ مدت خدمت پیمانی کارمندانی که بشرح فوق رسمی میشوند با پرداخت کسور بازنشستگی جزء مدت خدمت رسمی آنان محسوب خواهد شد (همچنین مدت خدمت آن عده از معلمین فعلی وزارت فرهنگ که در مدارس ملی سابقه خدمت داشته باشند و آن سابقه در شهرستان ها به تصدیق اداره فرهنگ محل و در تهران بگواهی اداره بازرسی رسیده‌باشد به شرط پرداخت کسور بازنشستگی جزء دوره خدمت آنان محسوب می‌شود و در صورتی که حقوق دریافتی آنها در مدارس ملی معین نباشد باید کسور بازنشستگی آن مدت را بمأخذ اولین حقوق دریافتی از وزارت فرهنگ بپردازند.


ماده 6) وزارت فرهنگ مجاز است تاریخ تبدیل وضع کسانی را که بموجب ماده 15 قانون تعلیمات اجباری مصوب سال 22 رسمی شده‌اند در صورتی که مدت خدمت آنان برای آنکه مشمول ماده مزبور شوند در تاریخ تصویب آن قانون کافی بوده از تاریخ تصویب و در مورد کسانی که مدت خدمتشان بعد از تاریخ تصویب قانون مزبور کافی برای تبدیل وضع شده باشد از تاریخ کفایت مدت خدمت محسوب دارد.


ماده 7) قانون مصوب 12 خرداد ماه 30 موضوع کمک ترمیم حقوق آموزگاران و دبیران شامل کمک آموزگاران و دبیران دانشگاه و دانشیاران و استادان نیز خواهد بود و مابه‌التفاوت های حاصله از اعتبار کلی کمک پرداخته خواهد شد.


ماده 8) وزارت فرهنگ می‌تواند تا مدت ده سال هر سال 15 نفر از دبیران لیسانسیه ده نفر از آموزگاران دیپلمه را که لااقل دارای هفت سال سابقه خدمت باشند بمنظور تکمیل معلومات و مطالعات علمی از طریق مسابقه بر طبق آئین‏نامه‌ای که با پیشنهاد وزارت فرهنگ به تصویب شورای عالی فرهنگ خواهد رسید برای مدت دو سال به کشورهای خارجه اعزام نماید و حقوق و مزایای آنان در ظرف این دو سال به ارز پرداخته خواهد شد.


ماده 9) وزارت فرهنگ و وزارت دارائی مأمور اجراء این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دی ماه 1331 لایحه قانونی اصلاح و تکمیل قانون راجع به آموزش و پرورش عمومی مشتمل بر (9) ماده و 3 تبصره تصویب میشود.
بتاریخ 25 بهمن‌ماه 1331

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق