لایحه قانونی متمم لایحه قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران [مصوب ۱۳۳۲/۲/۲۰]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۲/۲۴

مصوب ۱۳۳۲/۲/۲۰


ماده واحده
مواد 15 و 20 و 24 و31 و 36 و 37 و 52 و 60 لایحه قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و اصلاحیه آن بشرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده 15) تبصره ذیل به ماده 15 اضافه می‌شود:
شرکت می‌تواند کمکهائی را که به ادارات دولتی و فرهنگ و بهداشت و قوای انتظامی و ارتش و شهرداریها می‌نموده موقتاً در سال 1332 ادامه دهد و حساب مخصوص این وجوه را نگهدارد تا بعداً ترتیب واریز به آن داده شود.

ماده 20ـ جلسات شورایعالی در خوزستان یا تهران با حضور مدیرعامل بطریق عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود جلسات عادی به دعوت رئیس هیئت‌ مدیره در هر سال دو نوبت در شهریور ماه و بهمن ماه تشکیل میگردد.
بودجه هر سال در جلسه بهمن ماه سال قبل و ترازنامه هر سال در جلسة شهریور ماه سال بعد مطرح و به تصویب خواهد رسید.
جلسات فوق‌العاده بنا بتقاضای رئیس هیئت مدیره و یا بتقاضای 5 نفر از اعضای شورای عالی و یا سه نفر از اعضای هیئت مدیره و یا بتقاضای هیئت بازرسی در خوزستان یا تهران تشکیل می‌شود دستور جلسه فوق‌العاده را کسانی که تقاضای تشکیل آنرا منتها تا یکماه پس از وصول چنین تقاضائی جلسه را تشکیل میدهد.
در جلسات شورایعالی غیر از آنچه در دستور معین شده است مذاکره‌ای نخواهد شد.
مدیران شرکت و هیئت بازرسی در صورتی که از طرف شوری دعوت شوند می‌توانند در جلسات شورای عالی حضور پیدا کنند ولی حق رأی نخواهند داشت.
تبصره 1) دستور جلسه و ترازنامه و بودجه سالیانه شرکت و کلیه پیشنهادهای هیئت مدیره لااقل 15 روز قبل از تشکیل جلسه شورای عالی باید در اختیار کلیه اعضای آن گذارده شود.
تبصره 2) تأمین وسائل مسافرت اعضاء شورای عالی و اقامت آنها در خوزستان در مدتی که برای تشکیل جلسه لازم است به عهده شرکت می‌باشد.
تبصره 3) در صورتی که مدیرعامل نتواند در جلسه شرکت نماید یکی از مدیران را بسمت نماینده خود معین خواهد نمود.

ماده 24) ماده 24 بشرح ذیل اصلاح میشود.
صورت جلسات شورایعالی باید در دفتر مخصوصی که برای این منظور تهیه شده درج و پس از تصویب در جلسه ذیل هر صورت جلسه را اعضاء حاضر امضاء نمایند.
این دفتر در صندوق مخصوص نگاهداری می‌شود و صندوق را رئیس و منشی جلسه مهر و موم می‌نمایند.

ماده31) تبصره ذیل باین ماده اضافه میشود:
تبصره) انتخاب کارمندان به پیشنهاد مدیر مربوطه و تصویب مدیرعامل خواهد بود و مدیرعامل می‌تواند در صورتی که ضرورت ایجاب نماید کارمندی را تغییر داده و جانشین او را با پیشنهاد مدیر مربوط انتخاب نماید.

ماده 36) بند الف ماده 36 باین شرح اصلاح می‌شود:
—بند الف) شرکت نمیتواند بدون تصویب قانون مخصوص هیچگونه وامی از خارج کشور بگیرد ولی می‌تواند از بانکملی ایران یا بطریق دیگر از داخله کشور با موافقت شورای عالی و اجازه دولت وجوه مورد احتیاج را استقراض نماید و نیز میتواند استفاده از اعتبار بشکل صدور اسناد تجارتی و غیره بنماید که مدت آن از سررسید بدوی و تجدیدی جمعاً از یکسال تجاوز نکند.
استفاده از این قبیل اعتبارات هرچند که مربوط بمعاملات نسیه باشد هر وقت که مجموع آن به خمس سرمایه شرکت برسد نسبت بمازاد از خمس اجازه شورای عالی لازم است.

ماده 37) بشرح ذیل اصلاح میشود:
قراردادهای مربوط به فروش مواد نفتی که مدت آن از پنج سال و میزان آن از سه میلیون تن در سال تجاوز نکند به تصویب هیئت ‌مدیره خواهد رسید و قراردادهائی که میزان آن از سه میلیون تن در سال بیشتر بوده یا مدت آن از 5 سال تجاوز کرده ولی زائد بر ده سال نباشد به پیشنهاد هیئت‌ مدیره به تصویب شورایعالی خواهد رسید و قراردادهایی که مدت آن زائد بر ده سال باشد موکول به پیشنهاد هیئت ‌مدیره و موافقت شورای عالی و تصویب قوه مقننه خواهد بود.
تبصره) هیئت مدیره مکلف است با نظر شورایعالی همیشه مواد نفتی و مشتقات مورد احتیاج داخله کشور را با در نظر گرفتن گنجایش مخازن ذخیره داشته باشد.

ماده 52) ماده 52 به این ترتیب اصلاح میشود:
ماده 52- عده و نوع دفاتری که باید پلمپ شوند طبق پیشنهاد هیئت ‌مدیره و تصویب شورای عالی نفت معین خواهد شد.

ماده 60) ماده 60 به این ترتیب اصلاح می‌شود:
ماده 60 ـ در مواردی که بموجب مواد 19 و 26 و 42 و 44 این اساسنامه راجع بانتخابات مربوط بشورای عالی هیئت مدیره هیئت بازرسی و تعیین بازرس بجای بازرس مستعفی یا متوفی انتخاباتی باید بوسیله قوه مقننه بعمل آید در دوره اختیارات با هیئت وزیران خواهد بود.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دیماه1331 لایحه قانونی متمم لایحه قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مشتمل بر ماده واحده تصویب می‌شود.
بتاریخ بیستم اردیبهشت ماه1332

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق