لایحه قانونی بیمه حوادث وسائط نقلیه موتوری

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۴/۲۷

مصوب ۱۳۳۲/۴/۲۲


ماده 1) مالکین کلیه وسائط نقلیه موتوری زمینی، هوائی و آبی اعم از حقیقی یا حقوقی چه دولتی یا غیردولتی مکلفند وسائط نقلیه خود را در مقابل خسارات بدنی و مالی که بسبب حوادث وسائط ‎نقلیه آنها به اشخاص ثالث و خسارات بدنی که به رانندگان و کارکنان راکب وسایط ‎نقلیه مزبور وارد میشود در شرکت سهامی بیمه ایران یا نمایندگی ‎های شرکت مزبور بیمه نمایند.


ماده 2) رانندگان و کارکنان وسایط نقلیه‌ای که بموجب لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی بیمه شده ‎اند از این لایحه قانونی مستثنی میباشند.


ماده 3) در موارد ذیل خسارات پرداخت نمیشود:
1- خسارت وارده به وسائط‎ نقلیه بطور کلی مگر اینکه جداگانه بیمه شده باشند.
2ـ خسارات وارده به محمولات وسائط نقلیه و اموال متعلق به بیمه ‎گذار یا راننده و یا اموالی که بآنان سپرده شده است.
3ـ کلیه خسارات و جرائم نقدی ناشی از تعقیب قضائی راننده و سایر کارکنان وسایط نقلیه موجب حادثه.
4ـ خسارات وارده باشخاصی که در مسابقات وسایط ‎نقلیه موتوری یا در تمرین در محوطه‎ های مسابقه شرکت مینمایند.
5ـ خساراتی که در نتیجه جنگ و انقلاب و شورش روی دهد.
6- خسارات وارده بمتصرفین غیر قانونی وسایط نقلیه موتوری.


ماده 4) در صورتی که حادثه وسایط ‎نقلیه در نتیجه تخلف راننده یا کارکنان وسایط مزبور یا شخص ثالث از مقررات مربوط به راهنمائی و رانندگی یا آئین ‎نامه‎ های مربوط به عبور و مرور باشد خسارات به شخص متخلف پرداخت نخواهد شد ولی بهر حال هزینه معالجه و بستری کردن مصدومین بعهده شرکت سهامی بیمه ایران است.


ماده 5) ادارات شهربانی به مالکینی که وسایط ‎نقلیه خود را بر طبق ماده یک بیمه ننمایند اجازه حرکت و شماره شهربانی نخواهد داد.


ماده 6) چنانچه وسایط ‎نقلیه بر طبق مقررات ماده یک این لایحه قانونی بیمه نشوند و خساراتی باشخاص ثالث وارد نمایند شرکت سهامی بیمه ایران خسارات وارده را بر طبق مقررات بشخص ثالث پرداخت خواهد کرد و خسارات پرداختی را به اضافه دوازده درصد از متخلف دریافت خواهد نمود و رانندگان و کارکنان وسایط نقلیه‌‎ای که بیمه نشده‌‎اند در صورتی که حادثه ‎ای برای آنها رخ دهد حق مطالبه خسارت را نخواهند داشت.


ماده 7) در محلهائی که بوسیله ثبت و شماره‌گذاری وسایط نقلیه موتوری از طرف شهربانی دایر میباشد شرکت سهامی بیمه ایران مکلف است آمادگی خود را به وزارت کشور اعلام نماید و وزارت کشور آگهی برای اجراء این لایحه قانونی منتشر خواهد ساخت در این صورت کلیه مالکین وسائط‎ نقلیه موتوری مکلف خواهند بود در ظرف یک ماه از تاریخ آگهی بر طبق ماده اول این لایحه قانونی عمل نمایند.


ماده 8) آئین ‎نامه اجرای این لایحه قانونی را که شامل شرایط و تعرفه و قرارداد و میزان حداکثر خسارت پرداختی و جرائم و غرامات و سایر مقررات لازمه است شرکت سهامی بیمه ایران با موافقت وزارت کشور تهیه و بوسیله آن وزارتخانه تقدیم هیئت‎ وزیران خواهد نمود و پس از تصویب بموقع اجراء گذارده میشود.


ماده 9) لایحه قانونی بیمه خسارات شخص ثالث ناشی از وسایط نقلیه موتوری مصوب 8 آبان ماه 1331 و همچنین متمم لایحه قانونی مزبور مصوب 8 بهمن ماه 1331 و سایر مقررات قانونی که با این لایحه قانونی مغایرت داشته باشد ملغی میشود.


ماده 10) وزارتین دارائی و کشور مأمور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دیماه 1331 لایحه قانونی بیمه حوادث وسایط نقلیه موتوری مشتمل بر 10 ماده تصویب می ‎شود.
بتاریخ ۱۳۳۲/۴/۲۲

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق