سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران [اتکا]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۴/۰۳/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۴/۱۹

[۱۳۴۷/۲/۲۳- اصلاح عنوان قانون از «سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی» به «سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح شاهنشاهی‌»]

[۱۳۶۲/۱/۳۰ – اصلاح عنوان قانون از «سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح شاهنشاهی‌» به «سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران»]

 


ماده واحده- [اصلاحی ۱۳۴۷/۲/۲۳]
بمنظور رفاه حال و تأمین وسائل زندگی عائله افسران و درجه‌داران و همردیفان اعم از حاضر خدمت و بازنشستگان و در گذشتگان‌ و تقلیل هزینه معیشت آنها از طریق تدارک اجناس مورد احتیاج سازمانی بنام سازمان تعاون مصرف کادر‌ نیروهای مسلح شاهنشاهی [سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران] در وزارت جنگ مطابق‌ اساسنامه سازمان تشکیل و مقررات زیر تصویب میشود:

الف- [اصلاحی ۱۳۴۷/۲/۲۳]
اعتباراتی که در بودجه وزارت جنگ بنام سرمایه سازمان تدارکات کادر نیروهای مسلح شاهنشاهی منظور و تصویب میشود و یا هر گونه اعتباراتی‌ که از وجوه دولتی بموجب قوانین مصوب در اختیار سازمان مذکور گذارده میشود مطابق اساسنامه سازمان مزبور و بر طبق اصول بازرگانی مورد‌استفاده قرار خواهد گرفت و مشمول قانون محاسبات عمومی نخواهد بود.

ب- [اصلاحی ۱۳۴۷/۲/۲۳]
کلیه اجناسی که برای سازمان تعاون مصرف کادر‌ نیروهای مسلح شاهنشاهی وابسته به وزارت جنگ [سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران]، و همچنین ژاندارمری و شهربانی و پلیس راه‌آهن‌ بوسیله سازمان تعاون مصرف کادر‌ نیروهای مسلح شاهنشاهی از خارج به ایران وارد میشود سهمیه‌هائی که در هر سال بنا بر پیشنهاد وزارت جنگ و موافقت‌ وزارت اقتصاد ملی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید از پرداخت کلیه حقوق و عوارض گمرکی (‌باستثنای عوارض باربری) و همچنین از پرداخت‌ سود بازرگانی و عوارض شهرداری و بطور کلی هر نوع عوارضی که بهر اسم و عنوان از واردات دریافت میشود با انجام تشریفات گمرکی معاف‌ میباشد.

ج- [اصلاحی ۱۳۴۷/۲/۲۳]
دولت مجاز است کالاهائی را که در انحصار دولت بوده همچنین مصنوعات داخلی را که از طرف سازمانهای دولتی تهیه میشود بتقاضای‌ سازمان تعاون مصرف کادر‌ نیروهای مسلح شاهنشاهی [سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران] به همان نرخی که برای خود دولت تمام شده است بر طبق سهمیه معینی که بموجب آئین‌نامه‌ای که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید مقرر میگردد در اختیار سازمان نامبرده بگذارد.

د-
بنگاه راه‌آهن دولتی موظف است کلیه محصولات سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی [سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی ایران] را بدون دریافت کرایه حمل نماید.

تبصره 1-
دولت مکلف است میزان معافیت های موضوع بند (ب) این قانون را همه‌ساله جمعاً و خرجاً در بودجه منظور نماید. ‌

تبصره 2 – دولت مکلف است تا شش ماه شرکت تعاونی مصرف را برای کارمندان دولت تأسیس و تسهیلات لازم را معمول دارد. ‌

تبصره 3 – آئین‌نامه اجرای این قانون از طرف وزارت جنگ با نظر وزارت دارائی تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا گذارده ‌میشود.

[آیین‌نامه اجرای قانون تشکیل سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی]

 تبصره 4- [الحاقی ۱۳۴۷/۱۱/۸] – [اصلاحی ۱۳۶۲/۱/۳۰]
اعضاء کمیته‌های انقلاب اسلامی نیز مشمول استفاده از امکانات رفاهی سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران‌ میباشند.

تبصره 5- [الحاقی ۱۳۵۲/۸/۲۱]
مستخدمین رسمی و افزارمندان و افراد کادر ثابت نیروهای مسلح شاهنشاهی و همردیفان اعم از شاغل و بازنشسته و مستمری بگیر‌ همچنین مستخدمین پیمانی ارتش شاهنشاهی ژاندارمری کشورو شهربانی کشوراز اول اسفند ماه 1351 مشمول این قانون میباشند.


این قانون که مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره است در جلسه یکشنبه بیست و یکم خرداد ماه یکهزار و سیصد و سی و چهار به تصویب مجلس‌ شورای ملی رسید. ‌
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت ‌

قانون بالا در جلسه دوشنبه 13 خرداد ماه 1334 به تصویب مجلس سنا رسیده است.