آیین‌نامه اجرای قانون تشکیل سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی [اتکا]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۴/۰۷/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۷/۱۲

859/8459 – ۱۳۳۴/۷/۱۲


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۴/۷/۱۰ به استناد تبصره 3 قانون مصوب 21 خرداد ماه 1334 و بنابر پیشنهاد شماره 17656 /7434 – 29 /6 /34 وزارت جنگ و موافقتنامه شماره 24463- 25 /5 /34 وزارت دارائی آیین‌نامه اجرای قانون تشکیل سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی را بشرح زیر مشتمل بر سه فصل و پانزده ماده و 4 تبصره تصویب نمود.

فصل یکم- واردات و معافیت گمرکی و عوارض

ماده 1- کلیه اجناسی که سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی از خارج به ایران وارد خواهد نمود در حدود سهمیه هائی خواهد بود که مطابق بند (ب) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی مصوب 21 خرداد 34 در سه ماهه اخر هر سال برای سال بعد بنابر پیشنهاد وزارت جنگ و موافقت وزارت اقتصاد ملی تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.


ماده 2- میزان سهمیه و مقدار کالاهای مورد احتیاج سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی در نیمه دوم هر سال وسیله سازمان مزبور تهیه و در کمیسیونی که مرکب از نمایندگان وزارت جنگ وزارت دارائی وزارت اقتصاد ملی و نماینده سازمان میباشد مطرح و اقلام مورد تصویب کمیسیون پس از موافقت وزارت اقتصاد ملی به پیشنهاد وزارت جنگ جهت تصویب هیئت وزیران فرستاده میشود.


ماده 3- کلیه اجناسی که بوسیله سازمان نامبرده از خارج وارد میشود با اجرای تشریفات مقرره در گمرک و تعیین میزان حقوق گمرکی سود بازرگانی عوارض شهرداری و بطور کلی هر نوع عوارض که بهر اسم و عنوان از واردات دریافت میشود بدون دریافت حقوق و عوارض نامبرده (باستثناء عوارض باربری) ترخیص و تحویل نماینده سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی میشود.


ماده 4- اداره کل گمرک دستور جامعی بادارات گمرک مرزی صادر مینماید که کلیه عملیات و اسنادی که برای ترخیص کالاهای وارده بقراری که برای مال التجاره های وارده انجام و تنظیم مینماید درباره واردات سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی نیز معمول و بجای دریافت حقوق و عوارض متعلقه (باستثناء ٪ عوارض باربری) اسناد مربوطه را با مهر مخصوص (بحساب معافیت طبق قانون مصوبه 21 خرداد 1334 ترخیص میشود) ممهور و اجازه ترخیص صادر نمایند.


ماده 5- بمنظور تمرکز عمل ترخیص کالا و همچنین تمرکز محاسبه حقوق و عوارض به تقاضای سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی واردات این سازمان از طرف ادارات گمرک مرزی بنام گمرک تهران پاساوان میشود تا تشریفات قانونی در تهران انجام گیرد مگر در مواردی که ترخیص کالا در گمرک مرزی متضمن تسهیلاتی باشد که ممکن است در اینگونه موارد با کسب اطلاع تلگرافی از اعتبار میزان سهمیه کالای مورد نظر از گمرک تهران نسبت به ترخیص کالا در گمرک مرزی اقدام نمود در این صورت ادارات گمرک مرزی موظفند بلافاصله پس از ترخیص کالا طبق ماده 4 این آیین‌نامه اقدام و فهرست جامعی نوع و مشخصات کامل کالا و میزان حقوق گمرکی و عوارض متعلقه را بضمیمه یک نسخه از اسناد مربوطه به اداره گمرک تهران ارسال دارند.


ماده 6)- اداره گمرک مکلف است فهرست جامع میزان حقوق و عوارض متعلقه به واردات این سازمان را در پایان هر سال به استناد مدارک لازم بوزارت دارائی ارسال دارد تا جمعا و خرجا در بودجه منظور نمایند.


ماده 7)- سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی نماینده خود را برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا و دریافت و حمل آن به ادارات گمرک معرفی مینماید.


ماده 8)- چنانچه از اجناس وارده از خارجه این سازمان که از حقوق گمرکی و عوارض مربوطه معاف بوده زاید بر مصرف و یا غیر قابل مصرف تشخیص شود سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی میتواند با پرداخت حقوق و عوارض معاف شده و با رعایت کامل تبصره ذیل ماده هشتم قانون تعرفه گمرکی و پس از صدور پروانه گمرک بنام خریدار از طرف اداره گمرک اجناس مزبور را برای مصرف عمومی بفروش برساند و درباره اجناس انحصاری دولت و مصنوعات داخلی مقدار مصرف نشده در هر ماه را بابت سهمیه ماههای بعد محسوب دارند.


فصل دوم- کالاهای انحصاری و مصنوعات داخلی دولت

ماده 9
در اجرای بند (ج) از قانون مصوبه 21 خرداد 1334 سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی همه ساله نیازمندی خود را از انواع کالاهای انحصاری و مصنوعات داخلی دولت در سه ماهه آخر سال برحسب احتیاج که متناسب با آمار افسران و درجه داران نیروهای انتظامی و پلیس راه آهن و خانواده آنان و بازنشستگان و خانواده درگذشتگان خواهد بود برآورد و از ادارات و موسسات و کارخانجات مربوطه درخواست و به بهای تمام شده دریافت میدارد.


ماده 10- بهای تمام شده شامل ارزش مواد اولیه، سوخت، حقوق و دستمزد خواهد بود و عنداللزوم سازمان میتواند مواد اولیه مورد لزوم هر یک از مصنوعات داخلی دولتی را که لازم دارد تحت نظر فنی کارخانجات بمنظور استفاده از معافیتهای گمرکی و عوارض مربوطه راسا وارد و برای تبدیل به کالا باختیار هر یک از کارخانجات و موسسات مربوطه بگذارد.


ماده 11- سهمیه هر یک از کالاهای انحصاری و مصنوعات داخلی دولت برای هر خانواده و یا افراد آن بماخذ زیر خواهد بود.

الف – قند و شکر برای هر یک از افراد خانواده حداکثر یک کیلو قند و یک کیلو شکر در ماه خواهد بود که سازمان میزان احتیاجی سالیانه را به وزارت دارائی اعلام و سفارش خرید آن از فروشندگان خارجی برابر مشخصات و بسته بندی مخصوص و برچسب (اتکا) راسا با موافقت وزارت دارائی یا بوسیله وزارتخانه نامبرده داده میشود.

ب – چای خارجی برای هر خانواده در ماه حداکثر پانصد گرم داده میشود.

ج – محصول دخانیات مطابق ماخذ زیر شامل انواع سیگارت اشنو، هما0، گرگان سبز و آبی و انواع دیگر سیگار و توتون چپق و تنباکو خواهد بود و برای هر یک از افراد خانواده که معتاد بمصرف دخانیات باشند (فعلا از هر خانواده دو نفر معتاد پیش بینی میشود) حد متوسط در ماه برای هر نفر 600 سیگارت یا 750 گرم توتون چپق و یا 150 گرم تنباکو داده میشود این پیش بینی ممکن است بنابه تغییرات آمار و تعیین قطعی تعداد معتادین هر خانواده اضافه یا کسر شود.

تبصره – نسبت سیگارت بشرح زیر تعیین و پس از آزمایش تغییراتی که لازم باشد داده میشود و یکنفر بنام اعتیاد نمیتواند از سیگار و هم توتون و هم تنباکو تواما استفاده نماید و واگذاری سهمیه در بسته بندی های متداوله با علامت (اتکا) سیگار اشنو 85٪ سیگار هما 10٪ سیگار گرگان سبز و آبی 4٪ سایر انواع سیگار 1٪ توتون چپق و تنباکو بمقداری که سازمان طبق ماخذ بالا برآورد و اعلام خواهد داشت. منوط بموافقت طرفین خواهد بود.

د – صابون بقرار هر خانواده در ماه دو کیلو صابون رختشوئی و یک کیلو صابون حمام و 5 قالب صابون دستشوئی تعیین میشود که در بسته بندیهای معموله و علامت مخصوص (اتکا) تحویل میشود.

هـ – سایر مصنوعات داخلی از قبیل محصول کارخانجات سیمان، بافندگی بهشهر، شاهی، چالوس، گونی بافی، و دیگر مصنوعات داخلی دولت بمقداری که از نصاب و میزان مصرف واقعی کادر نیروهای انتظامی به تشخیص سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی تجاوز ننماید همه ساله در سه ماهه اخر سال برای سال بعد برآورد و جهت واگذاری آن به ادارات و کارخانجات مربوطه ارسال میشود.


فصل سوم- حمل و نقل مجانی

ماده 12
کلیه محصولات سازمان در مسیر راه آهن دولتی ایران اعم از حمل کالای وارده به بنادر و گمرکات مرزی و یا نقل و انتقال کالا به قسمتهائی که در مسیر راه آهن دولتی ایران میباشند مجانا بدون دریافت کرایه انجام میشود.


ماده 13
برای حمل محمولات این سازمان راه آهن دولتی ایران تشریفات معموله به حمل کالا را از صدور بارنامه و غیره طبق مقررات راه آهن انجام بجای دریافت کرایه بوسیله مهر مخصوص (کرایه مجانی است) ممهور مینماید.


ماده 14
راه آهن دولتی ایران همه موقع به وصول تقاضای کتبی سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی واگون لازم را بظرفیت کالای مورد حمل و نقل حمل مینماید.

تبصره – حفظ و حراست کالا از هر نوع پیش آمد و دستبرد در جریان حمل و نقل از مبداء تا مقصد و یا در انبارهای راه آهن طبق مقررات راه آهن با راه آهن دولتی ایران خواهد بود.


ماده 15
سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای انتظامی مکلف است در ظرف 24 ساعت پس از اعلام وصول کالا به ایستگاه مقصد به دریافت و حمل آن اقدام نماید و در غیر این صورت عوارض مربوطه مربوطه (باستثناء کرایه حمل) را طبق تعرفه راه آهن پرداخت خواهد نمود.

تبصره- سازمان نامبرده بمنظور تسریع در عمل دریافت و حمل کالا و تخلیه واگون نماینده صلاحیتدار خود را که برای این وظیفه میگمارد براه آهن دولتی ایران معرفی و وسایل حمل کالا را در اختیار میگذارد.

نخست وزیر