آیین‌نامه اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی [۱۳۳۴]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۱۱/۱۹

۱۸۰۱۵ – ۱۳۳۴/۱۱/۱۴


هیئت ‌وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۴/۱۱/۱۱ بر طبق پیشنهاد شماره 27202ن/82561 مورخ 4-10-34 وزارت کشور آئین ‌نامه اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوبه مجلس شورای ملی و سنا را به‌ شرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1 ) در اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوب مجلسین و وزارت کشور و شهرداری‌ هائی که دارای انجمن قانونی باشند موظفند پس از نشر آگهی در ظرف حداکثر دو ماه و نیم شرکت واحد سهامی اتوبوسرانی عمومی حوزه خود و حومه آن را بر اساس مقررات مربوط قانون تجارت بثبت برسانند.


ماده 2 ) چنانچه در ظرف مدت دو ماه از تاریخ نشر آگهی صاحبان وسائط موجوده در هر شهر از واگذاری وسائط و خرید سهام خودداری کنند وزارت کشور یا شهرداری براساس این آئین‌نامه رأساً به تأسیس شرکت اقدام خواهد نمود و در این صورت بموجب تبصره 8 قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی کارکنان فعلی اتوبوسها خدمتگزار شرکت واحد اتوبوسرانی خواهند بود.


ماده 3 ) شرکت‌ نامه و اساس نامه شرکت باید پس از تصویب انجمن شهر با وزارت کشور (در محلهائی که انجمن شهر وجود ندارد) بثبت برسد.


ماده 4 ) پس از انقضاء مدت مقرر در تبصره 4 قانون مذکور که حق تقدم مالکین منتفی میشود بموجب متن ماده واحده که اتوبوسرانی عمومی و نقل و انتقال مسافر داخل هر شهر و حومه آن را مخصوص شهرداری قرارداده است شهرداری بتأسیس شرکت مبادرت میکند و در این صورت شهرداری مجاز است از اتوبوسرانی خطوط سابق جلوگیری کند.


ماده 5 ) برای مراقبت در حسن اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی و تعهدات ناشیه از عمل شرکت هیئتی بنام هیئت نظارت اتوبوسرانی عمومی از اشخاص زیر تشکیل میشود:
الف ـ رئیس شهربانی یا نماینده او.
ب ـ شهردار یا نماینده او.
ج ـ یکنفر نماینده از طرف وزارت کشور
دـ دو نفر نماینده از طرف انجمن شهر (در غیاب انجمن از طرف وزارت‌ کشور انتخاب خواهد شد)
هـ ـ دو نفر نماینده از طرف صاحبان سهام (مقصود نمایندگان صاحبان سهام 49 درصد مباشد نه شهرداری)


ماده 6 ) وظایف و اختیارات هیئت نظارت با توجه برعایت مقررات عمومی و انتظامی و رانندگی بشرح زیر است:
الف ـ تصویب نقشه مسیر خطوط و محل توقفگاهها و تأسیسات
ب ـ مراقبت در اجرای برنامه حرکت و مدت کار رانندگان و کارکنان اتوبوسها
ج ـ مراقبت در وجود عده کافی پایگاه وسائط در هر یک از خطوط
دـ نظارت در موجود بودن وسائط محکم و پاکیزه مناسب برای هر یک از خطوط بعده کافی
بطوری که استفاده اهالی از اتوبوسرانی به بهترین وجه به حداکثر ممکن تأمین شود.
هـ ـ تصویب مقررات فنی و انتظامی مربوط بوسائط و در صورت لزوم پیشنهاد آن بمقامات صالحه.


ماده 7) عضویت هیئت نظارت جزو وظائف اداری و قانونی هر یک از اعضاء آن خواهد بود و از این بابت حقوقی از شرکت دریافت نخواهند نمود.


ماده 8 ) شرکت موظف است مصوبات هیئت نظارت را در آنچه مربوط به انتظام امر اتوبوسرانی عمومی و نظافت اتوبوسها و کارکنان و لباس آنها و آنچه موجب تامین رفاه عامه میباشد بموقع اجرا گذارد. شرکت موظف است دستورات انتظامی شهربانی را مراعات و اجرا نماید.


ماده 9 ) استفاده از متخصصین فنی خارجی بعنوان مشاور یا مستخدم شرکت در حدود قوانین مربوطه بلامانع خواهد بود.


ماده 10 ) چنانچه در آتیه احتیاج به اصلاح یا تکمیل هر یک از مواد این آئین‌نامه باشد با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت دولت اقدام بعمل خواهد آمد.

آیین‌نامه مصوب ۱۳۳۲/۱/۳۱ ملغی میگردد.

نخست‌ وزیر