آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوب ۱۶ بهمن ماه ۱۳۳۱ [مصوب ۱۳۳۲]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۲/۰۱

[به موجب ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرای قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی، مصوب ۱۳۳۴/۱۱/۱۱ لغو شده است.]


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۲/۱/۳۱ بر طبق پیشنهاد شماره 98022 / 56129 – 16/12 /31 وزارت کشور آیین‌نامه اجرائی قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوب 16 بهمن ماه 1331 را به شرح زیر تصویب نمودند.


ماده 1) در اجرای قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی مصوب 16 بهمن 1331 وزارت کشور و شهرداریهائی که دارای انجمن قانونی باشند پس از نشر آگهی موظف‌اند در ظرف چهار ماه شرکت واحد سهامی اتوبوسرانی حوزه خود و حومه آن را براساس مقررات مربوط قانون تجارت به ثبت برسانند.


ماده 2) چنانچه در ظرف مدت دو ماه از تاریخ نشر آگهی صاحبان وسایط موجود در هر شهر از واگذاری وسایط وخرید سهام خودداری کنند وزارت کشور یا شهرداری قانونی بر اساس این آیین‌نامه را بتاسیس شرکت اقدام خواهد نمود و در این صورت بموجب ماده 8 قانون تاسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی کارکنان فعلی اتوبوسها خدمتگزار شرکت واحد اتوبوسرانی خواهند بود.


ماده 3) شرکت نامه و اساسنامه شرکت باید پس از تصویب انجمن شهر یا وزارت کشور (در محلهائی که انجمن شهر وجود ندارد) به ثبت برساند.


ماده 4) پس از انقضاء مدت مقرر در تبصره 4 قانون مذکور که حق تقدم مالکین منتفی میشود بموجب متن ماده واحده که اتوبوسرانی عمومی و نقل و انتقال مسافر داخل در هر شهر و حومه آن را مخصوص شهرداری قرارداده است شهرداری – به تاسیس شرکت مبادرت میکند و در این صورت شهرداری مجاز است از اتوبوسرانی خطوط سابق جلوگیری کند.


ماده 5) برای مراقبت در حسن اجرای قانون تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی و تعهدات ناشیه از عمل شرکت از طرف انجمن شهر یا وزارت کشور (در صورتی که انجمن شهر تشکیل شده باشد) هیاتی بنام هیات نظارت اتوبوسرانی عمومی از اشخاص زیر تشکیل میشود:
الف – شهردار یا نماینده او
ب- رئیس شهربانی یا نماینده او
ج – سه تن از اعضاء انجمن شهر به انتخاب انجمن و در صورتی که انجمن وجود نداشته باشد وزارت کشور سه تن را تا تشکیل انجمن تعیین خواهد کرد.


ماده 6) وظائف و اختیاران هیئات نظارت با توجه بر حمایت مقرارت عمومی رانندگی بشرح زیر است:
الف – تصویب نقشه مسیر خطوط و محل توقفگاه ها و تاسیسات .
ب- مراقبت در اجرای برنامه حرکت و مدت کار رانندگان و کارکنان اتوبوسها.
ج – مراقبت در وجود عده کافی پایگاه وسایط درهریک از خطوط.
د- نظارت در موجود بودن وسایط محکم و پاکیزه مناسب برای هریک از خطوط بعده کافی بطوری که استفاده اهالی از اتوبوسرانی به بهترین وجه و به حداکثر ممکن تامین شود.
هـ – تصویب مقررات فنی و انتظامی مربوط بوسایط و درصورت لزوم پیشنهاد آن به مقامات صالحه .


ماده 7)- عضویت هیئات نظارت جزو وظائف اداری قانونی هریک از اعضاء آن خواهد بود و از این بابت حقوقی در شرکت دریافت نخواهد کرد.


ماده 8)- شرکت موظف است مصوبات هیئات نظارت را در آنچه مربوط به انتظام امر اتوبوسرانی عمومی ونظافت اتوبوسها و کارکنان و لباس آنها  و آنچه موجب تامین رفاه عامه میباشد بموقع اجراء بگذارد.


ماده 9)- مرجع شکایت از عملیات هیئات نظارت و تصمیماتی که اتخاذ میکنند انجمن شهر و در صورتی که انجمن شهر تشکیل نشده باشد وزارت کشور خواهد بود. مدت شکایت از عملیات و تصمیمات هیئات مذکور از تاریخ اعلام رسمی آن ده روز میباشد و پس از رسیدگی نظریه متخذه قاطع خواهد بود.


ماده 10)- استفاده از متخصصین فنی و خارجی بعنوان مشاور و یا مستخدم شرکت درحدود قوانین مربوطه بلامانع خواهد بود.


ماده 11) هرگونه تغییر و اصلاح یا تکمیل که در این آیین‌نامه مقتضی گردد با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئات وزیران بعمل خواهد آمد.