موظف شدن وزارت راه به انجام اقدامات لازم جهت تأسیس اداره کل هواشناسی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۱۱/۲۸

۱۹۱۵۹ – ۱۳۳۴/۱۱/۲۸


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۴/۱۱/۱۵ بنابه پیشنهاد شماره 15689 مورخ ۱۳۳۴/۱۰/۱۸ وزارت راه تصویب نمودند.


1- وزارت راه موظف است کلیه اقدامات لازمه را برای تأسیس اداره کل هواشناسی که عهده دار تمرکز کلیه فعالیتها و آمار هواشناسی کشور میباشد معمول دارد.

2- وزیر راه از بین اساتید و یا شخصیتهای علمی هواشناسی کشور یک نفر را بسمت مدیرکل هواشناسی کشوری انتخاب مینماید.

3- اداره کل مذکور باید دارای شورائی مرکب از نمایندگان فنی هواشناسی وزارتخانه های کشاورزی- جنگ- راه و بنگاههای ذینفع (آبیاری – بنادر و کشتیرانی) باشد که تصمیمات کلی را با نظر شورای مزبور اتخاذ نمایند.

4- وزارت کشاورزی- اداره کل هواپیمائی کشوری- بنگاه مستقل آبیاری و اداره کل بنادر و کشتیرانی مکلفند که کلیه کارمندان و لوازم و وسائل هواشناسی موجوده فعلی خود را با بودجه و اعتبار مربوطه آنها در اختیار اداره کل هواشناسی کشوری قرار دهند. افسران و درجه داران متخصص هواشناسی نیروی هوائی نیز که مورد احتیاج اداره کل هواشناسی میباشند بنا به پیشنهاد اداره مذکور و موافقت وزارت جنگ منتقل و یا مأمور آن اداره میگردند.

5- اداره کل هواشناسی کشور آیین‌نامه اجرائی این تصویبنامه را تنظیم و پس از موافقت وزارتخانه های کشاورزی- جنگ و راه بمورد اجرا خواهند گذارد.

6- اعتبار کمکی سازمان برنامه مندرج در قانون (برنامه محلی بند 18 از قبیل برنامه های فوری) و سایر وجوهی که از وزارتخانه و ادارات مختلف به اداره کل هواشناسی کشوری تخصیص داده میشود طبق قوانین و مقررات مربوطه و قانون محاسبات عمومی بمصرف خواهد رسید.

7- وزارت راه و دارائی مکلفند از سال 1335 ببعد بودجه اداره کل هواشناسی کشوری را بطور علیحده در بودجه وزارت راه منظور و پیش بینی نمایند.

8- اداره کل هواشناسی کشوری میتواند برای تکمیل کادر اداری و فنی خود از کارمندان سایر وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی با موافقت قبلی وزارتخانه ها و مؤسسات مذکور استفاده نمایند.

9- سازمان اداره کل هواشناسی کشوری بر طبق نظر موافقت شورای هواشناسی مذکور در بند 3 داده خواهد شد.

10- اداره کل هواشناسی باید در ظرف یک سال از تاریخ تصویب این تصویبنامه بصورت سازمان مستقلی از لحاظ حقوقی و مالی درآمده و تحت نظر وزارت راه انجام وظیفه نماید. و مادامی که سازمان مزبور به تصویب نرسیده این تصویبنامه بقوت خود باقی است.

11- وزارت راه موظف است قبل از انقضاء یک سال مذکور در ماده بالا لایحه قانونی سازمان مستقل را با موافقت قبلی وزارتین کشاورزی و جنگ تهیه و از تصویب مجلسین بگذراند.

نخست وزیر