آیین‌نامه جمع‌آوری متکدیان

تاریخ تصویب: ۱۳۳۵/۱۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۱۲/۰۴

شماره 17925 /1120 – ۱۳۳۵/۱۲/۴


هیئت وزیران در اجرای تبصره ۲ از ماده اول قانون مصوب پانزدهم اسفندماه ۱۳۳۴ [قانون مربوط به وصول عوارض از بنزین بمنظور کمک به مستمندان] بر طبق پیشنهاد شماره 73761- ۱۳۳۵/۱۱/۷ وزارت کشور آیین‌نامه جمع آوری متکدیان را در جلسه مورخ ۱۳۳۵/۱۲/۱ به شرح ذیل تصویب نمودند:


ماده 1) رسیدگی به وضع متکدیان در شهرها بوسیله کمیسیونی مرکب از نمایندگان فرمانداری یا بخشداری- شهرداری- شهربانی- ژاندارمری و ادراه کار و دو نفر از معتمدین محل بعمل خواهد آمد.

تبصره- در شهرستانهائی که فاقد یکی از ادارت مذکور باشد با حضور بقیه نمایندگان و معتمدین کمیسیون تشکیل خواهد شد.


ماده 2) متکدیان بوسیله مأمورین شهربانی و ژاندارمری جمع آوری خواهند گردید.


ماده 3) متکدیانی که بسن سربازی رسیده اند به اداره نظام وظیفه معرفی خواهند شد اداره مزبور سریعا بوضع آنها رسیدگی خواهد کرد و چنانچه مشمول تشخیص داده شدند مقدم بر سایرین به خدمت اعزام خواند داشت.


ماده 4) متکدیانی که بایستی برای اشتغال بکار باوطان خود یا نقطه دیگری عودت و یا اعزام شوند از طرف کمیسیون به ژاندارمری تحویل خواهند شد. ژاندارمری موظف است این قبیل متکدیان را تا نقاطی که برای بکار گماردن آنان تعیین خواهد شد بوسیله ژاندارم بدرقه نموده بطریق ذیل عمل نماید:

الف – در صورتی که متکدی بتشخیص کمیسیون بهر نقطه برای اشتغال بکار روانه گردید در صورت اشتغال مجدد به تکدی ضابطین دادگستری مکلف هستند که متخلف را به دادگاه صالحه اعزام دارند تا بر طبق مقررات قانونی کیفر یابد.

ب – مأمورین بدرقه کننده مکلف هستند متکدی را به کمیسیون محلی کمک بمستمندان تحویل دهند تا در یکی از مؤسسات و کارخانه ها و راهسازی و غیره بکار گمارده شود در این صورت ژاندارم متکدی را در مقابل رسید به کمیسیون محلی تحویل میدهد. این رسید به پرونده مربوط ضمیمه خواهد شد. کمیسیون محلی پس از تحویل گرفتن مشارالیه اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد تا متکدی مجددا اقدام بتکدی نکرده و از نتیجه دسترنج خود امرار معاش کند.


ماده 5) چنانچه متکدی عاجز و ناقص الخلقه و مستمند حقیقی بوده و قادر بکار نباشد پس از گواهی بهداری در مؤسسات خیریه مربوطه نگاهداری خواهد شد.


ماده 6) هزینه انتقال متکدیان و مأمورین مربوطه از طرف کمیسیون جمع‌آوری متکدیان تأدیه میشود و اعزام متکدی باید در ظرف سه روز انجام پذیرد و هزینه غذای روزانه نباید از 15 ریال تجاوز کند.


ماده 7) از طرف کمیسیون کمک بمستمندان ومبلغی بعنوان تنخواه گردان برای تأمین هزینه غذای روزانه و برای اعزام متکدیان به موطن اصلی یا بمحلی که باید گمارده شوند اختصاص داده میشود و اسناد هزینه اعزام نیز باید بگواهی کمیسیون مندرج در ماده 1 رسیده و به کمیسیون مستمندان تسلیم گردد.


ماده 8) در شهرستان تهران وظیفه نگاهداری مستمندانی که قادر به کار نیستند و مستمندان مسلول پس از گواهی بهداری شهرداری بعهداه بنگاه معاونت عمومی است.


ماده 9) وزارت کشور مکلف است در نقاطی که مقتضی بداند محلی برای نگاهداری، آماده به کار کردن متکدیان و ولگردان از محل اعتبار عوارض بنزین تأسیس و مجهز نماید تا طبق ماده 4 و 5 این آیین‌نامه در مورد آنان رفتار شود.