اساسنامه بنگاه حمایت زندانیان [مصوب ۱۳۳۶]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۶/۰۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۳/۲۱

۲۷۹۶ – ۱۳۳۶/۲/۲۲


هیئت وزیران درجلسه مورخ ۱۳۳۶/۲/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 833 رح 4696 مورخ ۱۳۳۶/۲/۱۰ وزارت دادگستری تصویب نمودند که آیین‌نامه بنگاه حمایت زندانیان مصوب ۱۳۲۰/۸/۲۱ از این تاریخ لغو و بجای آن اساسنامه جدید بنگاه مزبور که در 24 ماده تدوین گردیده و پیوست میباشد بموقع اجراء گذارده شود.

از طرف نخست وزیر ـ اشرف احمدی


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۴۱/۱۰/۱۲]
به منظور تربیت و تهذیب اخلاق و اصلاح زندانیان و کمک به کانون اصلاح و تربیت و سایر مؤسسات زندان اعم از کارگاهها و تاسیسات بهداشتی و روانی به خصوص مؤسسات مربوط به اطفال بزهکار و آموختن حرفه به آنها و پیدا کردن شغل برای زندانیانی که پس از اجرای محکومیت توانائی تهیه شغل ندارند و همچنین کمک به زندانیان مستمند و عائله آنها انجمنی به نام انجمن حمایت زندانیان تحت ریاست عالیه وزیر دادگستری تشکیل می‌شود که وظائف آن بر طبق مواد زیر تعیین می‌گردد.


ماده دوم [اصلاحی ۱۳۴۳/۲/۲۳]
در مقر هر دادگاه شهرستان دادستان شهرستان و در مقر هر دادگاه بخش مستقل بر حسب ضرورت و بنا به پیشنهاد شهربانی کل ‌ کشور و تصویب وزارت دادگستری رئیس دادگاه بخش مستقل موافق این تصویب‌نامه بنگاه حمایت زندانیان را تشکیل خواهد داد‌.


ماده 3)ـ این بنگاه دارای شخصیت حقوقی خواهد بود.


ماده 4)ـ سرمایه بنگاه تشکیل میشود از وجوه و اموالی که بعنوان اعانه از طرف اشخاص و بنگاهها و غیره اهداء میشود وعایداتی که بموجب قوانین یا مقررات دیگر ببنگاه تعلق میگیرد و نیز بنگاه میتواند با تصویب وزارت دادگستری بوسائل نمایش و بخت آزمائی و غیره آن برسرمایه خود بیافزاید.


ماده 5)ـ در اجرای قانون مصوب 12 اسفند 1314 [قانون راجع به وادار نمودن محبوسین غیرسیاسی به کار] بنگاه مساعدت و کمک‌های لازم را معمول و نظر مشورتی خود را در این باب به مأمورین ذی‌ربط اعلام خواهد نمود.


ماده 6)ـ سازمان بنگاه تشکیل میگردد از :
الف ـ مجمع عمومی.
ب ـ هیئت مدیره.
ج ـ هیئت بازرسی.


ماده 7)ـ مجمع عمومی تشکیل میشود از اشخاص نیکو کار و علاقمندان به پیشرفت وضع زندانیان و کلیه کسانی که کمکهای مالی و فکری و عملی به پیشرفت کارهای بنگاه حمایت زندانیان بنماید- مجمع عمومی سالی یکبار در اردیبهشت ماه هرسال تشکیل میگردد.


ماده 8)ـ درمجمع عمومی گزارش هیئت مدیره راجع بطرز کار بنگاه و همچنین گزارش بازرسان راجع به ترازنامه قرائت و مورد رسیدگی واقع خواهد شد و بعلاوه هیئت مدیره و بازرسان سال بعد هم در همان جلسه انتخاب میشوند و ابلاغ آنان از طرف وزیر دادگستری امضاء خواهد شد.


ماده 9 [اصلاحی ۱۳۴۸/۱۰/۶]
هیئت مدیره انجمن تشکیل میشود از رئیس شهربانی کل کشور، دادستان استان‌، دادستان شهرستان، رئیس اداره پزشکی قانونی‌، رئیس اداره خدمات اجتماعی وزارت دادگستری‌، نماینده وزارت کار و امور اجتماعی و چهار نفر از اشخاص نیکوکار به تشخیص وزیر داد گستری

تبصره [اصلاحی ۱۳۴۸/۱۰/۶]
در شهرستانها هیئت مدیره مرکب خواهد بود از دادستان شهرستان‌، فرماندار‌، رئیس شهربانی‌، رئیس اداره کار و امور اجتماعی و چهار نفر از معتمدین محل به انتخاب دادستان.


ماده 10ـ هیئت مدیره از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار و یک نفر دیر انتخاب مینمایند.


ماده 11ـ هیئت مدیره اختیار دارد کلیه وجوه و اموالی که از طرف اشخاص و شرکتها و غیره آن با ین بنگاه اهدا می‌شود قبول و بمصرف معینه در این اساسنامه با رعایت صرف جوئی برساند.


ماده 12- [اصلاحی ۱۳۶۸/۱۰/۲۴]
هیئت مدیره از افراد ذیل تشکیل می شود:
دادستان عمومی – داستان انقلاب اسلامی- مدیر کل سازمان زندانها- فرماندار رئیس زندان و سه نفر معتمد که از بین اشخاص متقی و موجه و خیر محل با پیشنهاد مدیر کل سازمان زندانها و تأیید ریاست سازمان انتخاب می شوند.

ماده 13- [اصلاحی ۱۳۶۸/۱۰/۲۴]
هیئت مدیره در تهران از اشخاص زیر تشکیل می شود:
نماینده دادستان کل کشور- دادستان عمومی تهران – دادستان انقلاب اسلامی تهران – رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و سه نفر معتمد به انتخاب رئیس سازمان زندانهای کشور.


ماده 14ـ هیئت مدیره میتواند برای تأمین آسایش و بهداشت عائله زندانیان و دستگیریهای دیگر نسبت به آنها از سایر بنگاههای دولتی و ملی کمک بخواهد.


ماده 15ـ هیئت مدیره میتواند برای انجام قسمتی از کارهای بنگاه به مسئولیت خود اختیارات لازمه را به مدیر عامل واگذار نماید.


ماده 16ـ هیئت مدیره حداقل در هر ماه یکبار برای شور و گرفتن تصمیم در اطراف کارهائی که بعهده دار تشکیل میگردد.


ماده 17ـ مدیر عامل از بین اعضاء هیئت مدیره یا از خارج به تصویب وزیر دادگستری انتخاب خواهد شد. حدود اختیارات او پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب وزارت دادگستری تعیین خواهد شد.


ماده 18ـ هیئت مدیره میتواند از بین خود کمیسیونهائی برای انجام وظایف خویش تشکیل دهد و هریک از این کمیسیونها باید قبلا تصمیمات خود را بنظر هیئت مدیره رسانده و پس از موافقت هیئت مدیره بموقع عمل بگذارد.

تبصره ـ تصمیمات هیئت مدیره به اتفاق آراء یا با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.


ماده 19ـ در آمد و هزینه‌های بنگاه باید درد فاتر پلمپ شده مرتباً طبق اصول‌ حسابداری وارد و سالی یکمرتبه در اردیبهشت ماه ترازنامه سال گذشته که بآخر اسفند ختم میشود تهیه و از طرف هیئت مدیره برای بررسی نزد بازرسان فرستاده شود که در ظرف یک ماه تقدیم وزارت دادگستری گردد.


ماده 20ـ خدمات هیئت مدیره مجانی میباشد.


ماده 21ـ مؤسساتی که بعداً ممکن است هیئت مدیره تأسیس نماید و آیین‌نامه‌های مربوط بطرز عمل و وظایف و اختیارات خود را پیشنهاد و پس از تصویب هیئت مدیره و اجازه وزیر دادگستری بموقع اجرا گذاشته خواهد شد.


ماده 22ـ هیئت بازرسی تشکیل میشود از سه نفر کارمندانی که مجمع عمومی طبق ماده 8 انتخاب خواهد کرد.


ماده 23ـ هیئت بازرسی امور مالی بنگاه را بازرسی کرده و بعلاوه بترازنامه طبق ماده 20 رسیدگی نموده و با اظهار نظر خود آن را به وزارت دادگستری میفرستد.


ماده 24ـ آئین‏نامه‌های لازم برای تعیین وظایف بنگاه و طرز اجرای آن و هم چنین سازمان بنگاه و قسمتهای مختلفه مربوط به آن و ترتیب تأسیس اداره کارگاهها (اعم از صنعتی و کشاورزی و غیره) که در موارد مقتضی تشکیل خواهد شد و طرز کمک به زندانیان و عائله آنان و همچنین تعیین کسانی که از کمک بنگاه بهره مند میشوند و شرایطی که باید دارا باشند از طرف هیئت مدیره تنظیم و پس از تصویب وزیر دادگستری اجراء خواهد شد.