اصلاح مواد آیین‌‏نامه سینماها و مؤسسات نمایشی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۳/۰۹

۱۲۱۱۲ – ۱۳۳۶/۲/۲۵


آیین‌نامه سینما‌ها و مؤسسات نمایشی که به شماره 20865 تصویب شده بود بشرح زیر اصلاح و تصویب میشود :

ماده 2) تقاضانامه مذکور در مرکز کمیسیون نمایش که مرکب از نمایندگان وزارت کشور وزارت فرهنگ. شهربانی کل کشور. اداره کل انتشارات و رادیو. سازمان اطلاعات و امنیت کشور تشکیل میگردد بررسی خواهد شد و در شهرستانها در کمیسیونی مرکب از فرماندار و رئیس فرهنگ و رئیس انتشارات و رادیو و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا نمایندگان آنها مورد رسیدگی قرار میگیرد.
تبصره 1ـ چنانچه بعضی از ادارات نامبرده در ماده 2 در شهرستانی نماینده نداشته باشند کمیسیون با حضور نمایندگان سایر ادارات مذکور مندرج در ماده 2 رسمیت خواهد داشت.
تبصره 2ـ کمیسیون با در نظر گرفتن کلیه مقررات مربوط بتاسیس این قبیل اماکن مکلف است نظریه خود را در رد یا قبول درخواست مذکور در این ماده کتبا تا مدت پانزده روز بمتقاضی اعلام دارد پروانه صادره در هر شهرستان فقط در همان شهرستان دارای اعتبار خواهد بود و قابل استفاده در شهرستان دیگر نمیباشد و در صورتی که نظر کمیسیون نیز قبول درخواست باشد پروانه صادر میگردد و رای کمیسیون نمایش قطعی است و ادارات مربوطه موظف باجرای آن هستند.

تبصره الحاقی به ماده 32
تبصره ـ تعیین‌‌ درجه سینماها و‌ تأترها از وظایف‌ کمیسیون نمایش است.

ماده 34) ورود کودکانی که سنشان کمتر از هفت سال است در کلیه سینما‌ها ممنوع است. ضمنا کمیسیون نمایش فیلمهائی را که مشاهده آنها برای کودکان بین هفت تا 15 سال مناسب نباشد مشخص نموده و نظریه خود را در پروانه صادره ذکر خواهد نمود و متصدیان سینما‌ها و مامورین انتظامی موظفند هنگام نمایش اینگونه فیلمها از ورود کودکانیکه سنشان کمتر از 15 سال است جلوکیری نماید و با نصب تابلو مراتب را در جلو در ورودی سینما باطلاع عموم برسانند.
تبصره 1ـ متصدیان کلیه سینما‌ها بلااستثناء موظف خواهند بود که در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و اعیاد از ساعت 8 صبح تا ساعت چهار بعد از ظهر (ساعت16) فیلمهائی را که طبق نظر کمیسیون نمایش برای کودکان کمتر از 15 سال مناسب تشخیص داده شده است نمایش دهند .
تبصره 2ـ امور اداری کمیسیون نمایش از طرف دبیرخانه کمیسیون که اعضاء آن از طرف وزارت کشور انتخاب میگردند انجام میشود.

ماده 51 ) بازدید فیلم در مرکز بوسیله نمایندگان اعضاء کمیسیون نمایش مندرج در ماده 2 انجام میشود و نمایندگان مذکور نظر خود را از لحاظ فرهنگی – اخلاقی -اجتماعی – انتظامی ـ سیاسی با تنظیم صورتمجلس بکمیسیون اصلی نمایش گزارش میدهند.
تبصره ـ بازدید فیلم و تنظیم صورتمجلس با حضور حداکثر نمایندگان کمیسیون نمایش انجام میگیرد.

ماده 52) کمیسیون اصلی نمایش با توجه بگزارش مامورین بازدید فیلم در ظرف بیست روز قبول یا رد نمایش فیلم را اعلام میدارد.
تبصره 1ـ چنانچه فیلمی مورد بازدید کمیسیون قرار کرفت و با نمایش آن مخالفت شد و سینما بدون توجه برای کمیسیون آن را نمایش داد برای مرتبه اول سینما بمدت یک هفته و در مرتبه دوم بمدت پانزده روز و برای سومین بار برای همیشه تعطیل خواهد شد.
ضمناً هرکاه پس از بازدید فیلم قسمتی از آن حذف کردید و متصدی سینما بدون توجه بنظر کمیسیون قسمت حذف شده را نمایش داد پروانه فیلم مذکور برای همیشه در سراسر کشور لغو میگردد.

وزیر کشور
کفیل وزارت دادگستری