آیین‌نامه سینماها و مؤسسات نمایشی [مصوب ۱۳۲۹]

تاریخ تصویب: ۱۳۲۹/۰۳/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۳/۲۹

شماره 20865


نظر به ماده 276 قانون کیفر عمومی و ماده 11 اصلاحی قانون مزبور مصوب ۱۳۲۲/۵/۴ آیین‌نامه سینماها و مؤسسات نمایشی به شرح زیر تصویب میشود:

فصل اول – شرایط تقاضا کننده و طرز صدور پروانه

ماده اول – هر شخص یا شرکت که بخواهد سینما یا تماشاخانه یامؤسساتی نظیر آنها دائر نماید باید تقاضا نامه‌ای طبق نمونه که حاکی از مراتب زیر باشد در مرکز بوزارت کشور و در شهرستانها به فرمانداری های محل تسلیم نماید.
الف – نام مؤسسه
ب- معرفی مدیر مسئول که متضمن قبولی او باشد
ج- رونوشت شناسنامه تقاضا کننده و مدیر مسئول با دو قطعه عکس بانضمام گواهی نامه شهربانی دائر بصلاحیت آنها
د- گواهی نداشتن پیشینه سوء تقاضا کننده و مدیر مسئول
هـ- در صورتی که متقاضی شرکت باشد رونوشت اساسنامه شرکت.
و- تعیین میزان سرمایه ئیکه برای مؤسسه در نظر گرفته شده
ز- چنانچه منظور تأسیس سینما باشد ذکر منابع فعلی تحصیل فیلم و در صورت تغییر منابع در آتیه تحصیل اجازه نسبت به ورود فیلم از منابع دیگر
ح- تعهد کتبی برای اجرای کلیه مقررات مربوطه بامور نمایش
ط- ذکر سوابقی که در این گونه امور دارد (در صورت امکان باید مدارک آنهم ضمیمه درخواست باشد)
س- مکانی که برای تاسیس سینما یا نمایش در نظر گرفته شده است.


ماده 2- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
تقاضانامه مذکور در مرکز کمیسیون نمایش که مرکب از نمایندگان وزارت کشور وزارت فرهنگ، شهربانی کل کشور، اداره کل انتشارات و رادیو.، سازمان اطلاعات و امنیت کشور تشکیل میگردد بررسی خواهد شد و در شهرستانها در کمیسیونی مرکب از فرماندار و رئیس فرهنگ و رئیس انتشارات و رادیو و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا نمایندگان آنها مورد رسیدگی قرار میگیرد.

تبصره 1- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
چنانچه بعضی از ادارات نامبرده در ماده 2 در شهرستانی نماینده نداشته باشند کمیسیون با حضور نمایندگان سایر ادارات مذکور مندرج در ماده 2 رسمیت خواهد داشت.

تبصره 2- [الحاقی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
کمیسیون با در نظر گرفتن کلیه مقررات مربوط بتاسیس این قبیل اماکن مکلف است نظریه خود را در رد یا قبول درخواست مذکور در این ماده کتبا تا مدت پانزده روز بمتقاضی اعلام دارد پروانه صادره در هر شهرستان فقط در همان شهرستان دارای اعتبار خواهد بود و قابل استفاده در شهرستان دیگر نمیباشد و در صورتی که نظر کمیسیون نیز قبول درخواست باشد پروانه صادر میگردد و رای کمیسیون نمایش قطعی است و ادارات مربوطه موظف باجرای آن هستند.


ماده 3- افتتاح مؤسسات مزبور قبل از صدور پروانه ممنوع است.

تبصره کمیسیون نمایش صدور هر پروانه را باطلاع شهرداری محل رسانیده و متقاضی هم مکلف است پراز اخذ پروانه شهرداری محل را از افتتاح مؤسسه خود مطلع ساخته و رونوشتی از پروانه صادره نیز به شهرداری تسلیم نماید.


ماده 4- شهربانی موظف است هر مؤسسه که مشمول این آیین‌نامه است در صورتی که بدون پروانه افتتاح شده باشد از دائر بودن آن جلوگیری نموده و در تعقیب قانونی متخلف اقدام کند.


فصل دوم – شرائط ساختمانی محل مؤسسات نمایش و سینما


ماده 5- بناهائی که برای مؤسسات مذکور در این آیین‌نامه در نظر گرفته میشود بایستی از لحاظ استحکام و بهداشت از هر حیث مناسب بوده و مورد تصدیق شهر داری محل قرار گیرد و اقدام ساختمان هر گونه محلی که اختصاص باین قبیل مؤسسات داده خواهد شد منوط بموافقت کمیسیون نمایش و تحصیل پروانه مخصوص از شهرداری است.


ماده 6- تالار نمایش باید داری درهای متعدد مقابل یکدیگر برای دخول و خروج باشد.

تبصره- برای هر هشت ردیف صندلی باید دو درب یکی برای ورود و دیگری برای خروج اختصاص داده شود.


ماده 7- اطاق انتظار باید متناسب با تالار نمایش بوده برای توقف منتظرین گنجایش کافی داشته باشد.


ماده 8- دستگاه تهویه و حرارت باید بتناسب تالار نمایش و اطاق انتظار تهیه و بگواهی متخصص مربوطه برسد


ماده 9- در تالارهای سینما فاصله بین پرده و اولین ردیف صندلی نباید کمتر از هشت متر باشد


ماده 10- فاصله بین دریف صندلیها (از پشت تا پشت صندلی) نباید کمتر از هشتاد و پنج سانتیمتر باشد


ماده 11- جایگاه فروش بلیط باید در اطراف درب ورودی بوده و طوری قرار گرفته باشد که مانع عبور و مرور تماشاچیان نشود.


ماده 12- کلیه سیمهای برق باید از لوله که در داخل بنا قرار گرفته باشد عبور داده شود


ماده 13- محل دستگاه برق باید در محلی قرار داد [داده] شده باشد که بکلی جدا و محفوظ بوده و صدای آن باعث مزاحمت تماشاچیان نگردد.


ماده 14- محل دستگاه دهنده باید با مواد نسوز محصور شده و جای مخصوص برای نگاهداری فیلم داشته باشد.


ماده 15- در کلیه اماکن مزبور بایستی در نقاطی که ضرورت دارد چراغهای راهنما برقرار شود چراغهای مزبور باید دارای اشعه قرمز کم نور بوده تا باعث اذیت تماشاچیان نگردد.


فصل 3- شرایط نظافت و بهداشت

ماده شانزدهم – تالار و اطاق انتظار- راهروها لژهای بازیکنان- وکولیسها- روشوئیها- مستراحها بایستی مرتباً با وسایل مخصوص ضد عفونی شود.


ماده هفدهم- مستراحها و روشوئیها را باید هر روز با وسائل لازم شستشو نمود تا بوی بد در محوطه استشمام نگردد در محلهای مزبور بایستی آب در دسترس عموم باشد.

تبصره – در تمام مدت نمایش مستراحها باید زیر نظر مستخدمین مخصوص قرار داده شوند.


ماده هیجدهم – تعداد لازم ظروف مخصوص برای آب دهان و ته سیگار باید در راهروها و اطاق انتظار قرار داده شود.


ماده نوزدهم – روپوش صندلی ها باید از پارچه نبوده و از جنسی باشد که از بیماری واگیردار جلوگیری شود.


ماده بیستم – حرارت تالار نمایش در زمستان نباید کمتر از 18 و بیشتر از 22 درجه سانتیگراد باشد و در هر تالار بایستی تعداد لازم گرماسنج نصب شده باشد.


ماده 21- مستخدمین مؤسسات نمایشی درجه اول و عالی باید دارای لباس متحدالشکل تمیز باشند- مؤسسات مزبور می توانند برای مستخدمین خود علامت مخصوص تعیین و روی کلاه یا لباس آنان قرار دهند.


ماده 22- مؤسسات نمایشی مکلفند کسانی را برای خدمت در مؤسسات خود بپذیرند که دارای گواهی صحت مزاج از بهداری شهرداری باشند و ضمناً باید مراقبت کنند که در مواقع لازم در تجدید گواهی نامه مزبور اقدام شود


ماده 23 – فروش مشروبات و هر نوع خوراکی در داخل تالار نمایش اکیداً ممنوع است.


فصل چهارم – شرائط انتظامی

ماده 24- تمام صندلیهای سینما و تماشاخانه و سایر مؤسسات باید ردیف بندی و شماره گذاری شده و بتعداد صندلیها بلیط برای هر جلسه فروخته شود.


ماده 25- بین ردیف صندلیهای هر درجه و هم چنین در طرفین یا وسط طالار نمایش بایستی لااقل بعرض یکمتر جای خالی برای رفت و آمد تماشاچیان اختصاص داده شود تا دارندگان بلیط بتوانند براحتی عبور نمایند.


ماده 26- هر یک از صندلیهائی که بلیط آن فروخته شده است باید تا آخر نمایش محفوظ و نگاهداری شده جز به دارنده بلیط به دیگری واگذار نشود.


ماده 27- جز در عوض کردن بو بین فیلم بیش از یک تنفس که مدت آن متجاوز از پانزده دقیقه نخواهد بود نباید تنفس داده شود.


ماده 28- نشان دادن آگهیهای تجارتی فقط قبل از شروع فیلم یا در موقع تنفس مجاز است در موقع نشان دادن آگهی ها تالار نمایش نباید کاملاً تاریک باشد.


ماده 29- سینماهای درجه اول باید دارای لژ و صندلیهای درجه 1 و 2 باشد.


ماده 30- تقسیم گنجایش تالارهای سینماهای عالی و درجه 1 بشرح زیر خواهد بود:
برای لژها حداقل 5 ر و حداکثر 20 ر از گنجایش سالن و برای صندلیهای درجه 1 پس از وضع جایگاه لژ 60 ر از باقیمانده گنجایش تالار نمایش برای صندلیهای درجه 2 و پس از وضع جایگاه لژ 40 ر از باقیمانده گنجایش تالار نمایش


ماده 31- سینماهای درجه 2 باید دارای جای گاه های درجه 1 و 2 و 3 باشد.


ماده 32- در سینماهای درجه دوم 30 ر ظرفیت بدرجه اول و 50 ر بدرجه دوم و 20 ر بدرجه سوم اختصاص داده میشود.

تبصره (الحاقی 25ˏ02ˏ1336)ـ
تعیین‌‌ درجه سینماها و‌ تأترها از وظایف‌ کمیسیون نمایش است.


ماده 33- صندلی ردیفها در تالارهای نمایش باید ثابت بوده و در یک ردیف قرار گرفته باشد و گذاشتن هر نوع صندلی بی دسته یا نیمکت در تالارهای نمایش بکلی ممنوع است.


ماده 34- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
ورود کودکانی که سنشان کمتر از هفت سال است در کلیه سینما‌ها ممنوع است. ضمنا کمیسیون نمایش فیلمهائی را که مشاهده آنها برای کودکان بین هفت تا 15 سال مناسب نباشد مشخص نموده و نظریه خود را در پروانه صادره ذکر خواهد نمود و متصدیان سینما‌ها و مامورین انتظامی موظفند هنگام نمایش اینگونه فیلمها از ورود کودکانی که سنشان کمتر از 15 سال است جلوگیری نماید و با نصب تابلو مراتب را در جلو در ورودی سینما باطلاع عموم برسانند.

تبصره 1- [الحاقی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
متصدیان کلیه سینما‌ها بلااستثناء موظف خواهند بود که در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و اعیاد از ساعت 8 صبح تا ساعت چهار بعد از ظهر (ساعت 16) فیلمهائی را که طبق نظر کمیسیون نمایش برای کودکان کمتر از 15 سال مناسب تشخیص داده شده است نمایش دهند.

تبصره 2- [الحاقی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
امور اداری کمیسیون نمایش از طرف دبیرخانه کمیسیون که اعضاء آن از طرف وزارت کشور انتخاب میگردند انجام میشود.


[ماده ۳۴- [اصلاحی ۱۳۲۹/۶/۲۹]
ورود اطفالی که سنشان کمتر از ۷ سال است در کلیه سینماها و نمایشات بکلی ممنوع است مگر در مواقعی که سینما و نمایش مخصوص اطفال باشد.]


ماده 35- هر تماشاخانه یا سینما در شب چهارم برنامه خود تا 30 نفر دانش آموز را که دارای کارت تحصیلی با عکس بگواهی اداره فرهنگ محل رسیده باشد با نصف بها خواهد پذیرفت شبی که اختصاص بدانش آموزان دارد درب سینما باید آگهی شود و چنانچه شب چهارم یا شب بعد مصادف با تعطیل باشد شب پنجم یا شب بعد از آن به دانش آموزان تخصیص داده خواهد شد.


ماده 36- مدیران سینماها و تماشاخانه ها و سایر مؤسسات نمایشی مکلفند در آخر هر 3 ماه فهرستی مطابق دستور کمیسیون نمایش از تعداد فیلم ها و نمایشنامه‌ها و آمار تماشاچیان تنظیم نموده به کمیسیون نمایش محل تسلیم نمایند.


ماده 37- مدیران مؤسسات نمایشی مکلفند دستورات لازم را برای رعایت ادب و نزاکت نسبت بتماشاچیان بکلیه مستخدمین خود داده و مراقبت در اجرای آن بنمایند.


ماده 38- در صورتی که اجرای تمام برنامه مؤسسات نمایشی بعللی مقدور نگردد مدیران مربوطه مکلفند بوسائل لازم مراتب را باطلاع خریداران بلیط رسانیده و تریبی بدهند که دارندگان بلیط بتوانند شب بعد از بلیط خود استفاده نموده و یا بهای بلیط را فوراً مسترد دارند خریداران بلیط بایستی بلیط را تا آخر نمایش نگاهدارند تا در صورت لزوم بتوانند از آن استفاده نمایند.


ماده 39- مدیران مؤسسات نمایشی موظفند برنامه را در همان ساعتی که قبلاً اعلان کرده اند آغاز نمایند.


ماده 40- کلیه مقررات مربوطه بامور نمایشی یا مؤسسات نمایشی و مقررات انتظامی میبایستی از طرف متصدیان مربوطه کاملاً رعایت شده و بموقع اجرا گذارده شود آن قسمت از مقررات نمایشی یا انتظامی که باید از طرف تماشاچیان رعایت شود روی تابلوی مخصوصی که برای این قبیل دستورات از طرف مؤسسه تهیه میشود نصب و در محل مناسب قرار داده شود.


فصل پنجم- درجه بندی مؤسسات نمایشی

ماده 41- مؤسسات نمایشی بتناسب ساختمان و موجود بودن وسائل فنی و زیبائی و فراهم بودن وسائل آسایش و راحتی و بهداشتی به تشخیص کمیسیون نمایش در مرکز و شهرستانها بدرجه عالی اول دوم تقسیم می شوند.


ماده 42- مؤسسات نمایشی عالی و درجه یک باید دارای شرایط زیر باشند:
الف- کلیه صندلیهای آنها باید ثابت و دسته دار باشد.
ب- دارای دستگاه دهنده بدون عیب باشند.
ج- در سینماهای عالی و درجه یک در هر برنامه سه نوع فیلم بشرح زیر نمایش داده میشود:
1- یک فیلم وقایع روز که از تاریخ وقوع آن حداکثر بیش از چهارماه نگذشته باشد
2- یک فیلم علمی یا جغرافیائی یا ورزشی یا تربیتی یا تفریحی
3- فیلم اصلی.

تبصره 1- مدت هر جلسه سینما نباید از دو ساعت کمتر باشد و در صورتی که نمایش فیلم اصلی تمام مدت مزبور را اشغال نماید نمایش فیلمهای مندرج در بند یک و دو (ج) این ماده اختیاریست.

تبصره 2- در هیچیک از جلسات سینما نباید بیش از دو حلقه از فیلم های آینده نمایش داده شود.


ماده 43- مؤسسات نمایشی درجه دو باید دارای شرائط زیر باشد:
الف- کلیه صندلی های آن ها ثابت و دسته دار باشند.
ب- دارای دستگاه دهنده بدون عیب باشند.
ج- در هر برنامه حداقل دو فیلم به ترتیب زیر نمایش داده شود:
1- یک فیلم جغرافیائی یا ورزشی یا تعلیم و تربیتی یا تفریحی یا وقایع روز مگر در صورتی که فیلم اصلی تمام برنامه را که حداقل مدت آن دو ساعت است اشغال نماید.
2- یک فیلم اصلی.


ماده 44- مدیران مسئول مؤسسات نمایشی حق ندارند بهای بلیط ورودی را اضافه بر نرخی که از طرف مقام صلاحیت دار مقرر گردیده تعیین و یا از مشتریان دریافت نمایند.


ماده 45- خرید بلیط و فروش آن به قیمت بالاتر از میزان مقرر اکیداً ممنوع است.


ماده 46- درجه‌ای که برای هر یک از مؤسسات نمایشی تشخیص داده شده تا موقعی معتبر خواهد بود که شرایط آن درجه کاملاً موجود و مراعات شده باشد و چنانچه نقصانی در شرایط مقرر ملاحظه شود مؤسسه نمایش یا تشخیص کمیسیون نمایش بدرجه پائین تر تنزل و بهای بلیط نیز طبعاً بتناسب درجه جدید مؤسسه تقلیل خواهد یافت و در صورتی که مؤسسه فاقد شرائط مؤسسات درجه دوم نیز تشخیص شود پروانه صادره از طرف کمیسیون نمایش ملغی خواهد شد.


ماده 47- کمیسیون نمایش راجع بقسمتهای فنی نمایش با نظریه نماینده شهرداری هر محل اظهار نظر خواهد نمود.


ماده 48- نمایش هرگونه فیلمی با وسائل سیار تابع مقررات زیر میباشد:
الف- فیلمهائی که بمعرض نمایش گذارده میشود باید قبلاً در کمیسیون نمایش پروانه آن با رعایت مقررات این آیین‌نامه تحصیل شده باشد.
ب- محل نمایش را شهربانی و در نقاطی که شهربانی ندارد ژاندارمری با موافقت فرماندار یا بخشدار محل تعیین مینماید.
ج- نمایش بایستی با حضور یک نفر نماینده از طرف مقامات مذکور در بند (ب) به عمل آید.


فصل ششم – بازدید فیلم


ماده 49 – کسانیکه قصد نمایش دادن فیلمی را دارند باید برگ درخواست مربوطه را مطابق نمونه پیوست این آیین‌نامه تنظیم و به کمیسیون نمایش تسلیم نمایند.


ماده 50- هیچگونه فیلمی را اعم از فیلم های تربیتی یا ورزشی یا علمی یا اخبار و یا تجارتی و غیره نمیتوان در هیچیک از اماکن عمومی یا محل اجتماعات دیگر بمعرض نمایش گذارد مگر اینکه مور بازدید کمیسیون نمایش قرار گرفته و پروانه نمایش برای همان فیلم نیز صادر شده باشد.


ماده 51- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
بازدید فیلم در مرکز بوسیله نمایندگان اعضاء کمیسیون نمایش مندرج در ماده 2 انجام میشود و نمایندگان مذکور نظر خود را از لحاظ فرهنگی – اخلاقی – اجتماعی – انتظامی ـ سیاسی با تنظیم صورتمجلس به کمیسیون اصلی نمایش گزارش میدهند.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
بازدید فیلم و تنظیم صورتمجلس با حضور حداکثر نمایندگان کمیسیون نمایش انجام میگیرد.


ماده 52- [اصلاحی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
کمیسیون اصلی نمایش با توجه بگزارش مامورین بازدید فیلم در ظرف بیست روز قبول یا رد نمایش فیلم را اعلام میدارد.

تبصره 1- [الحاقی ۱۳۳۶/۲/۲۵]
چنانچه فیلمی مورد بازدید کمیسیون قرار کرفت و با نمایش آن مخالفت شد و سینما بدون توجه برای کمیسیون آنرا نمایش داد برای مرتبه اول سینما بمدت یکهفته و در مرتبه دوم بمدت پانزده روز و برای سومین بار برای همیشه تعطیل خواهد شد.
ضمناً هرکاه پس از بازدید فیلم قسمتی از آن حذف کردید و متصدی سینما بدون توجه بنظر کمیسیون قسمت حذف شده را نمایش داد پروانه فلم [فیلم]مذکور برای همیشه در سراسر کشور لغو میگردد.


ماده 53- مدت اعتبار نمایش فیلمهای سینمائی بسته بنظر کمیسیون نمایش خواهد بود کمیسیون مزبور میتواند در موقع لازم پروانه های مربوطه را تمدید یا ملغی نماید.


ماده 54- تعیین نام فیلم های سینمائی موکول بموافقت کمیسیون نمایش خواهد بود و تغییر آن ممنوع است.


ماده 55- کمیسیون نمایش میتواند نمایش هر گونه فیلمی را که منافی اصول اخلاقی- فرهنگی – اجتماعی- مذهبی- سیاسی و یا انتظامی تشخیص دهد ممنوع داشته و یا قسمتی از آن را حذف نماید و در صورت ممنوع داشتن فیلم، کمیسیون نمایش وظیفه‌دار است فیلم را در جعبه مخصوص خود با تنظیم صورت مجلس مهر وموم و به صاحب آن مسترد دارد.

تبصره- نمایش فیلمهائی که به تشیخص کمیسیون نمایش کهنه یا فرسوده یا تار شده باشد ممنوع است.

[ماده ۵۵- [اصلاحی ۱۳۲۹/۱۱/۲۵]
هر فیلمی که تقاضای نمایش آن میشود باید جزء یکی از سه نوع زیر باشند:
الف- فیلم اخبار حاوی وقایع روز.
ب) فیلمهای (دکومانتر) که یک بحث علمی یا صنعتی یا تعلیم و تربیتی را نشان میدهد.
ج) فیلمهائی که در این آیین‌نامه فیلم اصلی نامیده شده و از روی وقایع تاریخی یا داستان تهیه شده است.
تبصره 1) مدت نمایش فیلمهای اخباری که در یک شب نشان داده میشود نباید از بیست دقیقه تجاوز نماید.
تبصره 2- تشخیص اینکه هر فیلم جزء کدامیک از سه نوع فوق میباشد با کمسیون نمایش است.]


ماده 55 مکرر- [الحاقی ۱۳۲۹/۱۱/۲۵]
فیلمی که تقاضای نمایش آن میشود اعم از اینکه فیلم اخبار یا دکومانتر یا اصلی باشد نباید جنبه تبلیغات سیاسی داشته و یا حاوی مطالبی باشد که به حسن روابط ایران با دول دیگر خللی وارد آورد.
کمسیون نمایش هر یک از انواع فیلمهای مندرج در ماده 55 را که مشمول این ماده بداند یا منافی اصول اخلاقی فرهنگی- اجتماعی- یا انتظامی تشخیص بدهد میتواند نمایش آن را ممنوع یا قسمتی از آن را حذف نماید و در صورت ممنوع داشتن، کمیسیون نمایش وظیفه دار است فیلم را در جعبه مخصوص خود با تنظیم صورت مجلس مهر و موم و بصاحب آن مسترد دارد.

تبصره- نمایش فیلمهائی که به تشخیص کمسیون نمایش کهنه و یا فرسوده یا تار باشد ممنوع است.


ماده 56- پروانه های صادره از طرف کمیسیون نمایش برای فیلمهای سینمائی در کلیه نقاط کشور باستثناء نقاطی که در پروانه قید شده اعتبار دارد.

تبصره- صاحبان فیلمهائی که پروانه نمایش آن صادر شده مکلفند قبل از اینکه فیلم را در نقاط مجاز بمعرض نمایش گذارند پروانه مربوطه را در دفتر کمیسیون نمایش محل به ثبت برسانند.


ماده 57- در صورتی که نمایش فیلمی که پروانه آن صادر شده در یکی از نقاط مجاز مصلحت نباشد فرماندار محل میتواند از نمایش آن جلوگیری نموده و مراتب را با ذکر جهات به وزارت کشور گزارش داده و طبق نظریه کمیسیون نمایش وزارت کشور عمل نماید.


ماده 58- قبل از شروع نمایش در هر جلسه شماره پروانه فیلم باید در روی پرده منعکس شود.


ماده 59- فیلم هائی که ناطق به زبان فارسی نیستند باید دارای زیرنویسی با ترجمه فارسی کافی باشند.

تبصره- ترجمه به السنه دیگر، از تاریخ تصویب این آیین‌نامه بکلی ممنوع است. نمایش فیلم هائی که در اصل آن زیر نویسی به زبان دیگری دارد مانعی نخواهد داشت.


فصل هفتم – بررسی نمایشنامه ها و پیش پرده ها

ماده 60- هیچگونه نمایشنامه یا پیش پرده را نمیتوان بمعرض نمایش گذارد مگر اینکه پروانه نمایش آن قبلاً از طرف کمیسیون نمایش محل صادر شده باشد


ماده 61- درخواست کنندگان پروانه مزبور مکلفند نمایشنامه ها یا پیش پرده را لااقل 15 روز قبل از نمایش در چهار نسخه که با خط خوانا تهیه شده باشد بانضمام اطلاعات زیر به کمیسیون نمایش محل تسلیم داشته رسید دریافت دارند:
الف- نام مصنف یا مؤلف یا مترجم نمایشنامه
ب- نام اصلی نمایشنامه و نویسنده آن
ج- تعیین محل نمایش
د- موافقت کتبی مصنف یا مترجم برای نمایش با تعیین مدت نمایش.


ماده 62- کمیسیون نمایش در هر محل پس از ملاحظه اجازه صادره از وزارت فرهنگ یا اداره فرهنگ شهرستان نمایش نامه ها و پیش پرده ها را از لحاظ اخلاقی – فرهنگی – اجتماعی – مذهبی- سیاسی و انتظامی مورد بررسی قرار داده و در صورتی که نمایش آنرا برخلاف اصول مزبور تشخیص نداد پروانه نمایش برای مدت معین صادر مینماید.

تبصره- کمیسیون نمایش اختیار دارد کلمات یا جملات یا قسمتی از نمایشنامه را حذف و یا نمایش آن را ممنوع دارد.


ماده 63- در موقع نمایش اظهارهر گونه مطالبی خارج از متن نمایشنامه یا پیش پرده که پروانه آن صادر شده است اکیداً ممنوع و اضافه بر اینکه متصدی مربوطه نمایش مسئول خواهد بود مرتکب نیز مورد تعقیب قانونی واقع خواهد شد.


فصل هشتم – رسیدگی به برنامه سیرکها و آتراکسیونها

ماده 64- هرگونه نمایشی که در یکی از اماکن عمومی بصورت آتراکسیون داده میشود بایستی اجازه آن قبلاً از طرف کمیسیون نمایش تحصیل شده باشد.


ماده 65- صاحبان اماکن مزبور مکلفند در موقع تجدید برنامه نمایشات آتراکسیونی لااقل ده روز قبل از تجدید برنامه خود کمیسیون نمایش را مطلع و برنامه تازه را برای بررسی تسلیم نمایند.


ماده 66- کلیه برنامه های فوق الذکر باید قبل از نمایش از طرف کمیسیون نمایش مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت واجد بودن شرایط پروانه آن صادر شود.


ماده 67- نمایش قستمهای خارج از متن تصویب شده ممنوع و مدیران مؤسسات مزبور شخصاً مسئول رعایت این قسمت میباشند.


فصل نهم – مقررات متفرقه


ماده 68- صفحات گرامافون همچنین دستگاهی که برای نواختن بکار میرود باید بدون عیب و نقص بوده و صفحات نیز زیاد کهنه و قدیمی نباشد بکار بردن صفحاتی که ورود آن به کشور ممنوع شده و یا مخالف مقررات موضوعه است ممنوع میباشد.


ماده 69- کمیسیون نمایش مکلف است مؤسسات نمایشی را در حدود مقررات این آیین‌نامه پیوست به وسیله مأمورین مربوطه بازرسی نماید.


ماده 70- مدیران مؤسسات نمایشی مکلفند در نظافت و ضد عفونی کردن البسه مورد احتیاج نمایش اقدام لازم نمایند.


ماده 71- استعمال هرگونه رنگ یا مواد دیگر یا موهای مصنوعی یا پشم که برای گریم هنرپیشگان بکاربرده میشود باید عاری از مواد سمی باشد و استعمال آن درصورتی مجاز است که گواهی مصرف آن از طرف بهداری شهرداری یا بهداری محل قبلاً صادر شده باشد.


ماده 72- مدیران تماشاخانه ها و سایر مؤسسات نمایش مکلفند در نمایش نامه هائی که استعمال اسلحه گرم لازم باشد مشابه آن را که اطلاق اسلحه بآن نشود استعمال نمایند.


ماده 73- استعمال دخانیات در سالنهای زمستانی ممنوع است.


ماده 74- مدیران مؤسسات نمایش مکلفند دستورات وزارت فرهنگ را برای پیشرفت تعلیمات اجباری اجرا نمایند.


ماده 75- از تاریخ اجرای این آیین‌نامه صاحبان مؤسسات نمایشی مکلفند محل مؤسسات خود را طبق مقررات این آیین‌نامه در ظرف مدتی که به تشخیص کمیسیون نمایش خواهد بود و از 6 ماه نباید تجاوز کند اصلاح نمایند چنانچه در ظرف مدت مقرر اقدام به اصلاحات تشخیص شده ننمایند پروانه صادره ملغی و موافق ماده 4 آیین‌نامه با آنها رفتار خواهد شد.


ماده 76- از تاریخ اجراء این آیین‌نامه، آیین‌نامه های شماره 79173ر 22ر11ر1323 و شماره 60883ر 15875 1ر10ر1314 ملغی است.


ماده 77- متخلفین از مقررات مواد 3 و 5 و 8 و 9 و 10 و 12 و 13 و14 و 15و 16 و 17 و 18 و 19 و 20 و 21 و 22 و 23 و 24 و 25 و 26 و 27 و 28 و 29 و 30 و 31 و 32 و 33 قسمت اول ماده 38 و مواد 39 و 42 و 43 و 44 و 45 و 48 و50 و 54 و تبصره ماده 55 مواد 59 و 60 و 63 و 64 و 65 67- 68 و 70 و 71 و 721 و 7 و 73 در صورتی که برای اعمال مزبور کیفر شدیدتری تعیین نشده باشد به حبس تکدیری از پنج روز تا ده روز و به غرامت از 50 تا دویست ریال محکوم میشوند.

وزیر کشور – وزیر دادگستری
دکتر اقبال -دکتر سجادی


-درخواست صدور پروانه نمایش فیلم های سینما (موضوع ماده 49 آیین‌نامه)

امضاء کننده زیر اسم ……….. نام خانواده ………. شماره شناسنامه صادره از …………. در تاریخ از کمیسیون نمایش وزارت کشور درخواست میکنند برای نمایش فیلم که مشخصات آن از این قرار است… ناطق به زبان… پروانه نمایش صادر شود.- ضمناً تعهد مینماید که در موقع نمایش طبق مقررات آیین‌نامه مربوطه عمل نماید.