آیین‌نامه شورای اقتصاد استان

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۷/۲۴

14669/558 – ۱۳۳۶/۷/۲۴


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۶/۷/۲۲ بنا به پیشنهاد شورای عالی اقتصاد، آیین‌نامه شورای اقتصاد استان را که مشتمل بر چهار ماده و چهار تبصره میباشد بشرح زیر تصویب نمود.

بمنظور ایجاد هم آهنگی و نظارت دقیق در اجرای برنامه های اقتصادی در شهرستانها شورائی بنام شورای اقتصاد استان تشکیل میشود که محل انعقاد آن در مرکز هر استان یا فرمانداری مستقل است.


ماده 1
شورای اقتصاد استان مرکب خواهد بود از اعضاء زیر:
1- استاندار
2- معاون استاندار
3- رئیس کشاورزی استان
4- رئیس اداره صنایع و معادن استان
5- رئیس اداره دارائی استان
6- رئیس اداره گمرکات وانحصارات استان
7- رئیس اداره راه استان
8- رئیس اداره کار استان
9- شهردار مرکز استان
10- رئیس شعبه یا نمایندگی بانک ملی در مرکز استان
11- رئیس یکی از بانکهای خصوصی محل بنا به انتخاب خود بانکهای خصوصی.
12- رئیس اطاق بازرگانی
13- نماینده شورای کشاورزی
14- نماینده صاحبان صنایع خصوصی 

تبصره 1- ریاست شورای اقتصاد استان با استاندار یا فرماندار کل و نیابت ریاست با معاون استاندار یا معاون فرماندارکل دبیر شورا رئیس بانک ملی ایران و یا معاون وی خواهد بود.

تبصره 2- استاندار میتواند یک یا چند نفر از رؤسا ادارات دیگر و اشخاص بصیر و مطلع در امور اقتصادی و کارشناسان را بدون حق رأی برای مشورت و اظهار نظر در جلسات شورا دعوت نماید.


ماده دوم- وظائف شورای اقتصاد استان عبارتست از:
الف- توجه خاص نسبت بامور کشاورزی و صنعتی و اجتماعی که جنبه اقتصادی دارند.
ب – اظهار نظر درمسائل اقتصادی استان که ازطرف مقامات صلاحیتدار بشورا ارجاع میشود.
ج- تشویق و تبلیغ و ایجاد محیط مساعد برای مالکین و کشاورزان و صاحبان صنایع تولیدی در شهرستانها برای بکار انداختن سرمایه های خصوصی و بالا بردن سطح تولید ونظارت در حسن اجرای ائین نامه مربوط باعطای وام طبق قانون اصلاح قانون تثبیت پشتوانه اسکناس.

تبصره 1- نظریات کلی شورای اقتصاد استان که تماس مستقیم با سیاست اقتصادی دولت داشته باشد توسط استاندار برای مطالعه و اتخاذ تصمیم متخذه به دبیرخانه شورایعالی اقتصاد ارسال و تصمیمات متخذه زیر نظر استاندار بموقع اجرا گذارده خواهد شد.

تبصره 2- دبیرخانه شورای اقتصاد استان همان دبیرخانه استاندای یا فرمانداری مستقل بوده و برای اداره ان هیچگونه سازمان و یا هزینه اضافی بوجود نخواهد امد.


ماده سوم – کلیه ادارات و بنگاهها و شرکتهای دولتی استان یا موسساتی که با سرمایه دولت تأسیس شده‌اند مکلفند هرگونه اطلاعات و آمار که مورد احتیاج دبیرخانه شورای اقتصاد استان باشد به اختیار آن بگذارند و نمایندگان خود را بدعوت استاندار برای شرکت در کمیسیونهائی که در استانداری تشکیل میگردد اعزام دارند.


ماده چهارم – تصمیمات شورای اقتصاد استان در حدود این تصویبنامه باکثریت 8 رأی معتبر خواهد بود.

نخست وزیر