مقررات عمومی راجع به دانشجویان ایرانی مقیم خارجه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۱۰/۱۹

22995/821 – 1336/10/19

[قانون مربوط به محصلین ایرانی در خارجه، مصوب ۱۳۳۶]


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۶/۱۰/۱۸ بنا به پیشنهاد شماره وزارت فرهنگ مقررات عمومی زیر را برای دانشجویان ایرانی مقیم خارجه تصویب نمودند:


ماده اول – هر محصل که در خارجه با استفاده از گذرنامه تحصیلی مشغول تحصیل میباشد یا برای تحصیل از ایران عزیمت مینماید باید مراتب زیر را رعایت نموده روی اوراق مخصوصی که از طرف وزارت فرهنگ تهیه میشود انجام آنها را تعهد و امضاء کند.
1- خود را تابع مقررات اداره سرپرستی بداند و طبق دستورهای آن اداره عمل کند .
2- منظما تحصیل کند.
3- رفتار و اخلاق او بنحوی باشد که موجب احترام شخصیت خود و شئون ملی باشد .
4- از مداخله و شرکت در احزاب سیاسی وهرگونه فعالیت حزبی خودداری کند و از اموری که مخل امر تحصیل و تربیت باشد احتراز نماید .
5- قوانین و مقررات کشور محل تحصیل را کاملا رعایت نماید .
6- در روابط خود با اشخاص و موسسات کمال درستی را به خرج بدهد و در پرداخت مخارج و تعهدات خود مراقبت کامل نماید .
7- بمحض ورود بمحل تحصیل اداره سرپرستی را مطلع نماید و نشانی کامل خود را بدهد و در موقع تغییر آن بلافاصله نشانی جدید خود را اطلاع دهد .
8- بدون کسب اجازه سرپرستی از کشور محل تحصیل خود خارج نشود.


ماده دوم – محصل قبل از عزیمت به خارجه باید درخواست چاپی را از اداره امور دانشجویان اعزامی به خارجه دریافت و آنرا تکمیل و امضاء نموده و نیز بامضاء ولی یا کفیل خود رسانیده بضمیمه مدارک زیر به اداره مربوط تسلیم نماید .
1- رونوشت مصدق شناسنامه
2- عکس
3- رونوشت اخرین مدرک تحصیلی در ایران
4- پذیرش از مدرسه ای که در آن تحصیل خواهد نمود .
5- گواهی تندرستی.


ماده سوم – اداره امور دانشجویان اعزامی به خارجه مدارک فوق را رسیدگی نموده هر گاه داوطلب مشمول باشد پس از جلب موافقت نظام وظیفه از کلیه مدارک در صورت تکمیل دو پرونده برای هر محصل تشکیل میدهد .
که یکی در اداره امور دانشجویان اعزامی باقی میماند و دیگری در موقع عزیمت محصل به اداره سرپرستی محل فرستاده میشود.


ماده چهارم – وزارت فرهنگ به محصلین بعد از انجام تشریفات فوق گذرنامه تحصیلی میدهد.


ماده پنجم – محصل باید پس از ورود به کشور محل تحصیل مرتبا به امر تحصیل بپردازد و مدرک اشتغال بتحصیل خود را در هر شش ماه یکبار در دو نسخه پس از تائید و گواهی اداره سرپرستی یا قنسولگریهای مربوط (در محلی که سرپرستی نباشد ) به اداره امور دانشجویان اعزام بخارجه بفرستد.


ماده ششم – هریک از محصلین که دو سال متوالی در یک کلاس مردود شده باشند در تابستان سال دوم که مردود گردیدند اجازه مسافرت به خارج از کشور را ندارند.

تبصره- در کشورهائی که امتحانات سالیانه ندارند باید هر محصل اسناد حضور مرتب در کلاسهای درس و کنفرانس ها و لابراتوار و خلاصه هر اقدامی که مربوط به ترتیب تحصیلی باشد برای مسافرت بخارج ارائه دهد.


ماده هفتم – درباره هر محصل که بر خلاف دستورهای سرپرستی رفتار نماید و با تعهدات مقرر در ماده اول این آیین‌نامه را رعایت ننماید بشرح زیر رفتار میشود:
الف – تذکر شفاهی
ب – اظهار عدم رضایت کتبی از طرف سرپرستی با درج در پرونده
ج- توبیخ از طرف وزارت فرهنگ با درج در پرونده
د- محرومیت از دریافت کمک هزینه تحصیلی برای مدت 3 ماه الی یک سال
و- عدم تمدید گذرنامه تحصیلی و قطع کمک هزینه و یا هزینه تحصیلی.


ماده هشتم – هرگاه دانشجوئی که به علل سوء رفتار و عدم پیشرفت تحصیلات به ایران برگردد نمی تواند مجددا با دریافت گذرنامه تحصیلی به خارجه عزیمت نماید.


ماده نهم- به محصلینی که در تحصیل جدیت نموده و موفقیت های شایانی در امر تحصیل بدست آوردند بشرح زیر تشویق یا جایزه داده میشود.
1- تقدیر کتبی از طرف سرپرستی
2- تقدیر کتبی از طرف وزارت فرهنگ
3- اعطاء جایزه.


ماده دهم – ادارات سرپرستی مسئول اجرای این آیین‌نامه خواهند بود.