آیین‌نامه انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه و هیئت حل اختلاف [موضوع ماده ۴۴ قانون کار ۱۳۳۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۸/۰۷/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۷/۲۶

۱۴۸۰۶- ۱۳۳۸/۷/۸

[قانون کار مصوب ۱۳۳۷]


فصل اول – انتخاب نماینده کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه

ماده 1- کارگران هر کارگاه که دارای هیجده سال تمام باشند میتوانند در انتخاب نماینده کارگر شرکت نمایند.


ماده 2- در هر کارگاه کارگران واجد صلاحیت و شرایط زیر میتوانند به نمایندگی (اصلی یا علی البدل ) انتخاب شوند.
الف – تابعیت ایران
ب- داشتن لااقل بیست سال تمام
پ – داشتن سواد خواندن و نوشتن .
ت- لااقل ده درصد کارگران واجد شرایط کارگاه تمایل خود را کتبا نسبت بنمایندگی داوطلب اعلام نموده باشند.
ث – عدم سابقه محکومیت بجنایت یا جنحه ایکه موجب محرومیت از حقوق اجتماعی است.
ج – دارا بودن لااقل 6 ماه سابقه – در کارگاهی که انتخابات در آن بعمل می آید چنانچه کارفرما دارای کارگاههای متعدد در نقاط مختلف باشد سوابق خدمت داوطلب نمایندگی مجموع مدتی است که در کارگاههای تابعه کار میکرده است.
در کارگاه هائی که از تأسیس آنها شش ماه نمیگذرد شرط فوق اجرا نخواهد شد.


ماده 3- چنانچه در کارگاهی نصف بعلاوه یک کارگران عضو سندیکای ثبت شده باشند کاندیداهای اصلی و علی البدل نمایندگی کارگران از طرف سندیکا معرفی خواهند شد و در صورتی که کاندیداهای مزبور واجد شرائط نمایندگی کارگران باشد اعتبارنامه نمایندگی از طرف اداره کار محل بنام نماینده اصلی و علی البدل صادر خواهد شد.


ماده 4- آگهی انتخابات در تابلو اعلانات کارگاه و یا در جای مناسب دیگری جهت اطلاع کلیه کارگران نصب و کاندیداهای واجد شرایط موظفند ظرف 3 هفته از تاریخ اعلان انتخابات مدارک مربوط بداوطلب بودن خود را به اداره کار محل تسلیم نمایند.


ماده 5- انتخابات هر کارگاه تحت نظر هیئت نظارتی مرکب از اشخاص زیر انجام خواهد شد .
فرماندار یا نماینده او – دادستان شهرستان یا نماینده او رئیس اداره کار یا نماینده او – دو نفر از کارگران با سواد و با سابقه همان کارگاه بتشخیص رئیس اداره کار محل.


ماده 6- هیئت نظارت پس از تشکیل بمدارک و صلاحیت داوطلبان نمایندگی رسیدگی و ضمن تعیین روز و ساعت و محل اخذ رای اسامی داوطلبان را پنج روز قبل از اخذ آراء تعیین و آگهی خواهد نمود فاصله تشکیل اولین جلسه هیئت نظارت تا روز اخذ آراء نبایستی از یکماه تجاوز نماید.


ماده 7- در روز انتخابات بتعداد داوطلبان صندوق آراء در کارگاه تهیه گردیده و عکس هر یک از داوطلبان بر یک صندوق الصاق خواهد شد و هر کارگر ورقه ای را که از طرف هیئت نظارت ممهور و امضاء شده باشد در صندوق مورد نظر خود خواهد ریخت اخذ رای باید مستقیم و مخفی انجام گیرد.


ماده 8- پس از اتمام اخذ رای بلافاصله شمارش آراء شروع خواهد شد . نفر اول حائز اکثریت نماینده اصلی و نفر دوم نماینده علی البدل خواهد بود.


ماده 9- حضور داوطلبان و کارگران کارگاه در موقع بازکردن صندوقها و شمارش آراء آزاد است پس از شمارش آراء نتیجه انتخابات در صورت مجلسی که بامضاء هیئت نظارت خواهد رسید تنظیم و خلاصه آن در جایگاه آگهی های کارگاه مربوطه آگهی میشود و نسخه ای از صورت جلسه نتیجه انتخابات در اداره کار نگهداری خواهد شد.


ماده 10- مدت اعتراض بانتخابات یک هفته است هیئت نظارت ظرف سه روز باعتراضات وارده رسیدگی خواهند نمود و در صورت وارد بودن اعتراضات هیئت نظارت انتخابات را لغو کرده و بلافاصله تجدید انتخابات را اعلام خواهد نمود و در صورت وارد نبودن اعتراضات اعتبارنامه بنام نماینده اصلی و نماینده علی البدل از طرف اداره کار محل صادر خواهد شد.

تبصره) تصمیمات هیئت نظارت با اکثریت قابل اجرا است.


ماده 11- اعتبار نمایندگی کارگران از تاریخ صدور اعتبارنامه تا مدت 2 سال خواهد بود مگر اینکه نمایندگان فاقد صلاحیت و شرایط مندرج در ماده 2 گردند.


ماده 12- نمایندگی کارفرما در شورای کارگاه با خود کارفرما و یا نماینده تام الاختیاری که کتبا به اداره کار محل معرفی مینماید خواهد بود.


فصل دوم – انتخابات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیئت حل اختلاف

ماده 13- بمنظور انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیئت حل اختلاف مقرر در ماده 40 قانون کار اداره کار محل از کلیه نمایندگان کارگران و کارفرمایان شوراهای کارگاه ها و سندیکاهای ثبت شده کارگران و کارفرمایان هر شهرستان جداگانه دعوت مینماید و نمایندگان کارگران و کارفرمایان هر دسته سه نفر نماینده اصلی و سه نفر نماینده علی البدل با رای مخفی انتخاب مینمایند . اداره کار محل اعتبارنامه بنام نمایندگان مزبور صادر خواهد نمود.

تبصره 1- سندیکاهای کارگری که برای شرکت در انتخاب نمایندگان دعوت میشوند بایستی لااقل نصف بعلاوه یک کارگران کارگاههای مربوطه عضویت آنرا داشته باشند .

تبصره 2- نمایندگان اصلی و علی البدل کارگران در هیئت حلاختلاف باید واجد صلاحیت و شرایط مندرج در ماده 2 این آیین‌نامه باشند.


ماده 14- نظارت بر انتخابات فوق بوسیله هیئتی مرکب از فرماندار یا نماینده او – دادستان شهرستان یا نماینده او – رئیس اداره کار یا نماینده او و دو نفر از نمایندگان دسته مربوطه حاضر در جلسه به انتخاب رئیس یا نماینده اداره کار بعمل خواهد آمد. نتیجه انتخابات پس از اخذ رای بلافاصله اعلام و در صورت مجلسی که بامضاء هیئت نظارت خواهد رسید تنظیم و یک نسخه از آن در اداره کارنگهداری خواهد شد.


ماده 15- مدت اعتبار نمایندگی نمایندگان انتخابی اعضاء هیئت حل اختلاف مادام که واجد صلاحیت و شرایط مندرج در ماده 2 این آیین‌نامه میباشند از تاریخ صدور اعتبارنامه تا دو سال خواهد بود.