‌اساسنامه شرکت مخابرات ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۰/۱۲/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۵۱/۰۱/۲۲
اطلاعات بیشتر:

به موجب اساسنامه شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران‌، مصوب ۱۳۸۳ نسخ ضمنی شده است.

‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱ – شرکت مخابرات ایران موضوع قانون مصوب ۲۹ خرداد ماه ۱۳۵۰ [قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران] دارای شخصیت حقوقی بوده و به صورت بازرگانی اداره می‌شود و‌ مدت آن نامحدود است و عملیات خود را طبق مقررات این اساسنامه و قانون تجارت اجرا خواهد نمود.
‌شرکت مخابرات ایران در این اساسنامه “‌شرکت” نامیده می‌شود.


‌ماده ۲ – شرکت که مراکز اصلی آن تهران است با تصویب هیأت مدیره می‌تواند شعب یا نمایندگی‌هایی در هر نقطه از کشور برای انجام وظایف خود‌ تأسیس نماید.


‌ماده ۳ – سرمایه شرکت پنج میلیارد ریال است که به پنجاه هزار سهم صد هزار ریالی بانام که تماماً متعلق به دولت خواهد بود تقسیم می‌شود.

‌تبصره – تأسیسات مربوط به طرح‌های ناتمام ایجاد شبکه مخابراتی یکپارچه کشور و خودکار کردن ارتباط تلفن بین شهرها و تأسیس شبکه‌ جنتکس و تلکس کشور و تجهیز ایستگاه زمینی اسدآباد و خط مایکروویو مربوط برای کار با ماهواره اقیانوس هند و خدمات مربوط به آنها که وسیله‌ وزارت پست و تلگراف و تلفن در دست اجراست جزء دارایی شرکت است وزارت پست و تلگراف و تلفن پس از پایان کار تأسیسات مذکور را به‌ شرکت تحویل خواهد داد.


‌فصل دوم – ارکان شرکت

‌ماده ۴ – ارکان شرکت عبارت است از:
‌مجمع عمومی.
‌هیأت مدیره و مدیر عامل.
‌بازرسان.


‌قسمت اول – مجمع عمومی

‌ماده ۵ – نمایندگی صاحب سهم در مجمع عمومی با سه نفر به شرح زیر خواهد بود:
‌وزیر پست و تلگراف و تلفن.
‌وزیر دارایی.
‌یک نفر از وزراء یا مدیر عامل سازمان برنامه به انتخاب هیأت وزیران.
‌ریاست جلسات مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن و در غیاب او با یکی از اعضاء حاضر در جلسه به ترتیب تقدم مندرج در فوق خواهد‌ بود.
‌در صورتی که هر یک از اعضاء مجمع عمومی نتواند در جلسه شرکت نماید معاون و یا قائم مقام او به عنوان نماینده در جلسه شرکت خواهد نمود.


‌ماده ۶ – مجمع عمومی عادی در خرداد ماه به دعوت هیأت مدیره و مدیر عامل جهت رسیدگی به ترازنامه شرکت و در بهمن ماه جهت رسیدگی به‌ بودجه شرکت تشکیل می‌گردد و تا موقعی که نسبت به موضوعات مندرج در دستور جلسه تصمیمی اتخاذ نشده بدون احتیاج به دعوت در روزهای‌ بعد جلسه تشکیل و ادامه خواهد یافت.


‌ماده ۷ – مجمع عمومی فوق‌العاده در هر موقع بنا به دعوت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یا به تقاضای کتبی هر یک از بازرسان از وزیر پست و‌ تلگراف و تلفن با ذکر علت و موافقت او تشکیل می‌گردد.
‌وزیر پست و تلگراف و تلفن نیز می‌تواند راساً مجمع عمومی فوق‌العاده را دعوت نماید.


‌ماده ۸ – دستور جلسه مجمع عمومی که از طرف دعوت‌کننده تهیه شده است حداقل ده روز قبل از تاریخ انعقاد جلسه ضمیمه دعوتنامه باید برای‌ اعضای مجمع عمومی فرستاده شود.


‌ماده ۹ – جلسات مجمع عمومی با حضور تمامی اعضاء و یا حداقل یک عضو و دو معاون رسمیت خواهد یافت و کلیه تصمیمات با اکثریت آراء‌ معتبر خواهد بود.
‌یک نفر از طرف مجمع عمومی به سمت منشی جلسه انتخاب شد.
‌شرکت مکلف است صورتجلسات مجمع عمومی صاحبان سهام را پس از امضاء به طور منظم حفظ نماید.
‌در مجمع عمومی بغیر از آنچه که در دستور جلسه تعین شده تصمیمی اتخاذ نخواهد شد.


‌ماده ۱۰ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به قرار زیر است:
1 – تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی با رعایت تبصره ماده ۱۱۲ قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه روابط با استفاده‌کنندگان از‌ خدمات مخابراتی موضوع ماده ۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران و تغییرات بعدی آنها.
2 – تصویب طرح کلی سازمان شرکت.
3 – تصویب برنامه‌های سالانه در محدوده برنامه چندساله.
4 – بررسی و تصویب بودجه سالانه شرکت.
5 – اتخاذ تصمیم برای تحصیل وام و یا اعتبار داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به اخذ وام و اعتبار.
6 – تصویب تشکیل شرکتهای فرعی وابسته.
7 – اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش سالانه هیأت مدیره و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش بازرسان.
8 – اتخاذ تصمیم درباره نحوه تقسیم سود ویژه بنا به پیشنهاد هیأت مدیره.
9 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن در مورد انتخاب رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره.
10 – تعین بازرسان شرکت.
11 – تعین حقوق و مزایا و پاداش رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت.
12 – اتخاذ تصمیم نسبت به ذخیره احتیاطی سرمایه اندوخته‌های شرکت.
13 – اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران تصویب آن را موکول به رأی مجمع عمومی نموده است.

‌تبصره – گزارش سالانه هیأت مدیره و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش بازرسان باید لااقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار‌ کلیه اعضاء مجمع عمومی قرار گیرد.


‌ماده ۱۱ – اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر یا الحاق به مواد اساسنامه و پیشنهاد آن به مراجع مقرر در ماده یک قانون تأسیس شرکت مخابرات‌ ایران از وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد.


‌قسمت دوم – هیأت مدیره و مدیر عامل‌

ماده ۱۲ – هیأت مدیره مرکب از یک نفر رییس که سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت و دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل خواهد بود.


‌ماده ۱۳ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره از بین اشخاصی که دارای تحصیلات عالی بوده و در یکی از سازمان‌های اداری‌ کشوری و یا بنگاه‌های صنعتی سابقه خدمت مدیریت داشته باشند انتخاب خواهند شد.


‌ماده ۱۴ – مدیر عامل و رییس هیأت مدیره و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت به خدمت در شرکت اشتغال داشته باشند و از قبول و تصدی هر‌ نوع شغل موظف یا غیر موظف در خارج از شرکت ممنوع می‌باشند ولی اشتغال در اموری که صرفاً جنبه تدریس داشته باشد با موافقت وزیر پست و‌ تلگراف و تلفن مجاز خواهد بود.


‌ماده ۱۵ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بنا به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن و موافقت مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران با صدور‌ فرمان همایونی و اعضای هیأت مدیره بنا به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن و تصویب مجمع عمومی برگزیده می‌شوند.

‌تبصره – مدت خدمت رییس و اعضای هیأت مدیره دو سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا موقعی که تجدید انتخاب به عمل‌ نیامده هیأت مدیره سابق به خدمت خود ادامه خواهد داد.


‌ماده ۱۶ ـ برکناری رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن و تصویب مجمع عمومی به عمل‌ خواهد آمد.


ماده ۱۷ – در صورت فوت و یا استعفا و یا برکناری رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هر یک از اعضای هیأت مدیره جانشین طبق ماده ۱۵ این‌ اساسنامه برای بقیه مدت معین خواهد شد.


ماده ۱۸ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل می‌تواند با مسئولیت خود یک نفر از اعضاء هیأت مدیره را به سمت قائم مقام تعین نماید تا قسمتی از‌ وظایفی که طبق اساسنامه به مدیر عامل محول شده از طرف او انجام دهد.


‌ماده ۱۹ – جلسات هیأت مدیره تحت ریاست رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و در غیاب او با حضور سه نفر عضو رسمیت پیدا می‌کند و ریاست‌ جلسه به عهده قائم مقام رییس هیأت مدیره خواهد بود.


‌ماده ۲۰ – جلسات هیأت مدیره در هر موقع بنا به تصمیم رییس هیأت مدیره و مدیر عامل در مرکز شرکت و حداقل ماهی یک بار بایستی تشکیل‌ شود.
‌تصمیمات هیأت مدیره با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
‌دستور جلسات هیأت مدیره از طرف رییس هیأت مدیره و مدیر عامل تعیین خواهد شد.‌در صورت غیبت یکی از اعضای اصلی عضو علی‌البدل حق‌ رأی خواهد داشت.


‌ماده ۲۱ – تصمیمات تصویب شده در هر جلسه پس از امضاء اعضای هیأت مدیره حاضر در جلسه در دو نسخه تنظیم یک نسخه آن منتها ظرف‌ پنج روز به وزارت پست و تلگراف و تلفن فرستاده می‌شود و نسخه دوم در پرونده مخصوصی در شرکت نگاهداری خواهد شد.


‌وظایف و اختیارات هیأت مدیره

‌ماده ۲۲ – هیأت مدیره برای تأمین مقاصد و هدفهای شرکت و برای اجرای وظایف مقرر در قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران و مقررات این‌ اساسنامه دارای اختیار کامل می‌باشد.


‌ماده ۲۳ – وظایف هیأت مدیره به شرح زیر است:
1 – تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و روابط عمومی با مشترکین و تغییر مواد آنها و پیشنهاد به به مجمع عمومی.
2 – تهیه و تنظیم برنامه توسعه مخابرات و بودجه عمرانی چندساله و بودجه عمرانی و بهره‌برداری سالانه برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
3 – تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت برای گزارش به مجمع عمومی.
4 – تصویب گزارش سالانه عملیات شرکت و هر نوع گزارش و پیشنهادی که بایستی به مجمع عمومی صاحبان سهام تسلیم شود.
5 – تعیین تعرفه خدمات مخابراتی و سپرده و ودیعه و حق‌الاشتراک و بهای مکالمات و هزینه تغییر مکان وسائل مخابراتی مشترکین و تعیین خط‌مشی کلی مربوط به تعرفه مخابرات برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
6 – اظهار نظر در مورد گزارشهای مربوط به عملیات شرکت.
7 – رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که طبق آیین‌نامه معاملات شرکت باید به تصویب هیأت مدیره برسد.
8 – اظهار نظر در امور مربوط به شرکت که از طرف رییس هیأت مدیره و مدیر عامل مطرح شود.
9 – اظهار نظر در مورد سازمان شرکت و تغییرات آن و پیشنهاد به مجمع عمومی.
10 – اتخاذ تصمیم در مورد استفاده از خدمات مهندسین مشاور و کارشناسان داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.


‌وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره و مدیر عامل

‌ماده ۲۴ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بر کلیه واحدهای مالی و معاملاتی و استخدامی و فنی و اداری سازمانهای تابع و شعب و نمایندگیهای‌ شرکت در حدود مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و برنامه‌ها و بودجه‌ها و دیگر مصوبات ریاست داشته و حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و‌ منافع و اموال شرکت از وظایف و مسئولیتهای او می‌باشد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات دارای همه گونه اختیار بوده و نمایندگی قانونی‌ شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضایی و سازمانهای دولتی و ملی و اشخاص دارد.

‌تبصره – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل در هر مورد که مقتضی بداند می‌تواند وکیل دعاوی انتخاب نماید.


‌ماده ۲۵ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل می‌تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را با ابلاغ کتبی به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا‌ کارکنان شرکت تفویض نماید.

‌تبصره – ارجاع دعاوی و اختلافات به داوری و سازش و انتخاب داور و وکیل برای سازش منوط به تصویب مجمع عمومی است.


‌ماده ۲۶ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاخص دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد:
1 – ارتقاء و اعطای پاداش و اضافه حقوق و مزایا و اخذ تصمیم درباره کلیه امور
استخدامی کارکنان و استخدام افراد مورد نیاز و همچنین نصب و‌عزل و اخراج طبق مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط.
2 – معرفی امضاهای مجاز و تعهدآور برای شرکت.
3 – تهیه و تنظیم بودجه سالانه و ترازنامه و برنامه عملیات و آیین‌نامه‌های شرکت و تقدیم آن به مجمع عمومی پس از تصویب هیأت مدیره.
4 – فراهم نمودن همه گونه تسهیلات برای انجام وظایف بازرسان.
5 – اقدام در تمرکز وجوه مربوط به شرکت و صدور دستور پرداخت هزینه عملیات اجرایی شرکت طبق برنامه‌ها و بودجه‌های تفصیلی مصوب.
6 – دستور تعقیب اداری کارکنان شرکت طبق آیین‌نامه استخدامی و ارجاع پرونده مربوط در صورتی که تخلف جنبه جزایی داشته باشد به مراجع‌ صالحه.

‌تبصره – کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره برسد صاحبان امضای این‌ قبیل اوراق در شعب و نمایندگیها و سازمانهای تابعه با تصویب هیأت مدیره تعیین خواهد شد.


‌قسمت سوم – بازرسان

‌ماده ۲۷ – شرکت دارای سه نفر بازرس خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و باید دارای معلومات و‌ تجربیات کافی در امر مالی و بازرگانی و مخابرات باشند. انتخاب مجدد هر یک از آنها بلامانع است و تا زمانی که انتخاب جدید به عمل نیامده بازرسان‌ سابق به خدمت خود ادامه خواهند داد.

‌تبصره – بر کناری هر یک از بازرسان با مجمع عمومی می‌باشد.


‌ماده ۲۸ – در صورت فوت یا استعفا و یا حجر و یا برکناری از خدمت هر یک از بازرسان مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه جهت انتخاب‌ جانشین برای بقیه مدت به طور فوق‌العاده تشکیل خواهد شد.


ماده ۲۹ – وظایف بازرسان به قرار ذیل است:
1 – تطبیق عملیات شرکت با قوانین و مقررات مربوط و اساسنامه شرکت و آیین‌نامه‌های اختصاصی و بودجه مصوب.
2 – رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان شرکت و تصدیق مطابقت آن با اوراق و دفاتر شرکت و تهیه گزارش چگونگی عملیات‌ شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
3 – رسیدگی به موجودی صندوق و حسابهای ریالی و ارزی بانکی و موجودی انبارها.
4 – پیشنهاد نظریات مفید به هیأت مدیره شرکت و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل.
5 – حضور در جلسه مجمع عمومی که به ترازنامه رسیدگی می‌شود برای اداء توضیحات.


‌ماده ۳۰ – بازرسان در اجرای وظایف خود با اطلاع به مدیر عامل حق مراجعه به کلیه پرونده‌های اداری و مالی و فنی و دفاتر شرکت و مدارک را‌ خواهند داشت و در هر مورد می‌توانند به تحقیقات لازم مبادرت نمایند ولی در هیچ مورد نمی‌توانند مانع جریان عادی کار شده و عملیات شرکت را‌ متوقف سازند.
‌گزارشها و اظهار نظر بازرسان باید به مجمع عمومی و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل تسلیم شود.

‌تبصره – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل مکلف است به تقاضای بازرسان برای تسهیل در انجام وظایفشان ترتیب اثر دهد.


‌فصل سوم – امور مالی

‌ماده ۳۱ – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ‌ تأسیس شرکت خواهد بود.


‌ماده ۳۲ – کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفند ماه بسته شده و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه شرکت لااقل یک ماه پیش از‌ تاریخ تشکیل مجمع عمومی باید از طرف رییس هیأت مدیره و مدیر عامل در اختیار بازرسان گذارده شود.


‌ماده ۳۳ – آیین‌نامه مالی و حسابداری شرکت از طرف هیأت مدیره تنظیم و پس از تأیید برای تصویب تسلیم مجمع عمومی خواهد شد.


‌ماده ۳۴ – تصویب ترازنامه شرکت از طرف مجمع عمومی سند مفاصا حساب هیأت مدیره محسوب است.


‌ماده ۳۵ – شرکت مکلف است ذخیره احتیاطی تا میزان یک دهم سرمایه با پرداخت ۰.۰۲۰ از محل سود ویژه عملکرد سالانه خود تشکیل دهد و‌ پس از آنکه میزان ذخیره به یک دهم سرمایه بالغ گردید رعایت ذخیره احتیاطی منوط به تصمیم مجمع عمومی خواهد بود.


‌ماده ۳۶ – شرکت مجاز است حساب جاری به ارزهای خارجی در بانک مرکزی ایران بازنماید و تمام درآمد عمومی ارزی شرکت حاصل از تصفیه‌ حسابهای بین‌المللی را در این حساب واریز نماید.


‌فصل چهارم – مقررات مختلف

‌ماده ۳۷ – کارکنان شرکت مکلف به حفظ اسرار مخابرات می‌باشند. در صورت تخلف به مجازات مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهند شد.


‌ماده ۳۸ – شرکت مخابرات ایران مجاز است با رعایت قوانین مربوط از خدمت اتباع ممالک خارجی واجد شرایط برای مدت معینی استفاده نموده‌ و اقدامات لازم را برای تربیت جانشین آنها در اسرع وقت به عمل آورد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر سی و هشت ماده و هشت تبصره به استناد ماده یک قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران در جلسات ۱۵ و ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه ۱۳۵۰ به تصویب کمیسیونهای دارایی و پست و تلگراف و تلفن و دادگستری و امور استخدام و سازمانهای اداری مجلس شورای ملی و در جلسه روز‌شنبه بیست و هشتم اسفندماه یک هزار و سیصد و پنجاه شمسی به تصویب کمیسیونهای دارایی و پست و تلگراف و تلفن و دادگستری و امور‌ استخدام مجلس سنا رسیده است.

‌رییس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی