‌لایحه قانونی راجع به خدمت مشمولین وظیفه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۱۰

‌مصوب ۱۳۵۸/۱۱/۱۰


‌ماده 1 – خدمت مشمولان وظیفه‌ای که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت نموده و می‌نمایند جزء خدمت زیر پرچم آنان محسوب می‌گردد و‌ چنانچه قبل از پایان مدت مقرره در قانون نظام وظیفه عمومی خدمت این افراد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاتمه یابد در صورتی که بیش از یک‌ سال خدمت نموده باشند از باقیمانده خدمت معاف و به آنها برگ پایان خدمت داده خواهد شد و در غیر این صورت باید باقیمانده خدمت را در ارتش به‌ انجام برسانند.


‌ماده 2 – اختصاص مشمولان وظیفه جهت خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رعایت نیازمندی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر‌ سازمانهای انتظامی با ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

‌ماده 3 – آموزش نظامی اولیه: درجه: حقوق و مزایا، شرایط خدمتی مشمولان وظیفه سهمیه سپاه پاسداران و همچنین چگونگی تنظیم کارت پایان‌ خدمت و خدمت وظیفه آنان در مراحل احتیاط و ذخیره و نحوه رفتار با آنها از لحاظ انضباطی و کیفری در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌گردد.


‌ماده 4 – آن عده از افسران و درجه‌داران و سربازان وظیفه‌ای که تا تاریخ تصویب این قانون در سپاه پاسداران انقلاب مشغول خدمت بوده‌اند و یا در‌ستاد سابق پاسداران انقلاب اسلامی قم فعالیت می‌کرده‌اند انجام وظیفه آنان در سپاه پاسداران و یا ستاد پاسداران قم جزء خدمت زیر پرچم محسوب و‌ حقوق درجه آنان از سوی سپاه یا ستاد مربوطه پرداخت خواهد شد.


‌ماده 5 – خدمت افسران و درجه‌داران و سربازان وظیفه‌ای که با اجازه کتبی نیرو، سازمان یا واحد مربوطه در کمیته‌های انقلاب اسلامی خدمت‌ نموده و می‌نماید جزء خدمت زیر پرچم محسوب می‌گردد.

‌تبصره – پرسنل وظیفه‌ای که بدون اجازه کتبی نیرو، سازمان یا واحد مربوطه در کمیته‌های انقلاب اسلامی مشغول به کار بوده‌اند و خدمت آنان‌ مورد تأیید کمیته مرکزی باشد، انجام وظیفه آنان در کمیته حداکثر تا 1358.2.20 جزء خدمت زیر پرچم محسوب خواهد شد.


‌ماده 6 – مشمولان و پرسنل وظیفه‌ای که موضوع مواد 1 و 4 و 5 می‌باشند در صورتی که قبل از تصویب این قانون مرتکب غیبت و فرار شده باشند‌ از تعقیب کیفری به مناسبت غیبت و فرار معاف خواهند بود.