‌لایحه قانونی مربوط برقراری حقوق بازنشستگی در مورد مستخدمین شاغل یا بازنشسته و عائله آنان که به موجب لایحه‌ قانونی مربوط به پاکسازی مصوب ۱۳۵۸/۶/۷ از خدمت منفصل یا محروم از دریافت حقوق شده یا می‌شوند

تاریخ تصویب: ۱۳۵۹/۰۳/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۳۱

‌ماده واحده – مستخدمی که طبق مقررات لایحه قانونی پاکسازی و ایجاد محیط مساعد برای رشد نهادهای انقلاب در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها و‌ بانکها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و لایحه الحاقی آن از خدمت منفصل و از دریافت حقوق اشتغال یا بازنشستگی محروم شده است در صورتی که‌ وجوه یا سپرده بازنشستگی مقرر در لایحه قانونی مزبور را دریافت نکرده باشد به ترتیب زیر از حقوق بازنشستگی بر اساس مقررات مربوط بهره‌مند‌ می‌شود:

1 – مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی در مورد بازنشستگانی که منفصل شده‌اند حقوق بازنشستگی است که قبل از انفصال دریافت می‌داشته‌اند.

2 – در مورد شاغلینی که منفصل می‌شوند حقوق بازنشستگی بر اساس مقررات مربوط و با احتساب سنوات خدمت آنها در تاریخ انفصال تعیین و‌ محاسبه می‌شود و در صورتی که سنوات خدمت این قبیل افراد کمتر از پانزده سال باشد پانزده سال تمام محاسبه خواهد شد.

3 – به مستخدمی که منفصل می‌شود چهل درصد حقوق بازنشستگی که به ترتیب مذکور در بندهای 1 یا 2 تعیین شده یا می‌شود پرداخت خواهد‌ شد.

4 – در صورتی که مستخدم مرد دارای همسر باشد و یا مستخدم زن شوهر علیل و ازکارافتاده تحت تکفل خود داشته باشد بیست درصد حقوق‌ بازنشستگی مذکور در بندهای 1 یا 2 به وی علاوه پرداخت می‌شود.

5 – چنانچه مستخدم منفصل دارای فرزند باشد به ازاء هر فرزند که واجد شرایط دریافت حقوق وظیفه طبق مقررات مربوط می‌باشند حداکثر تا دو‌ فرزند ده درصد حقوق بازنشستگی مذکور در بندهای 1 یا 2 علاوه به وی پرداخت می‌شود.

6 – در صورتی که مستخدم نتواند به ترتیب مقرر در بندهای 4 و 5 از سهم حقوق بازنشستگی همسر یا فرزندان استفاده کند ولی پدر یا مادر یا‌ خواهر تحت تکفل داشته باشد می‌تواند به ازاء هر یک از آنها بیست درصد حقوق بازنشستگی خود را علاوه دریافت کند، ولی در هیچ حال از هشتاد‌ درصد حقوق بازنشستگی و از پنجاه هزار ریال خالص که به ترتیب مذکور در بندهای 1 یا 2 برای او مبنای محاسبه قرار گرفته است تجاوز نخواهد کرد.

7 – حقوق بازنشستگی موضوع این لایحه قانونی هیچگاه از حداقل‌های حقوق بازنشستگی مقرر (18000 ریال) طبق قوانین و مقررات مختلف‌ کمتر نخواهد بود.

8 – تاریخ اجرای این قانون درباره هر مستخدم از زمان قطع حقوق بازنشستگی یا اشتغال است.

9 – به مستخدمینی که به موجب رأی هیأت پاکسازی پرونده آنان برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شده است حقوق بازنشستگی موضوع این‌ قانون پس از موافقت دادگاه انقلاب ذیربط قابل پرداخت خواهد بود.

10 – از تاریخ تصویب این لایحه قانونی آراء هیأت‌های بدوی پاکسازی مستقیماً به مستخدم ابلاغ خواهد شد تا در صورتی که مستخدم به رأی‌ صادره معترض باشد ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی اعتراض خود را به هیأت تجدید نظر پاکسازی تسلیم و تقاضای رسیدگی مجدد نماید آراء هیأت‌ تجدید نظر پاکسازی پس از تأیید وزیر مربوط یا مقاماتی که به موجب قانون اختیار اجرای آن را دارند به مورد اجرا در خواهد آمد و این حکم شامل آراء‌هیأت‌های تجدید نظر پاکسازی که تا کنون صادر شده نیز خواهد بود.

11 – در مورد احکامی که تا کنون بر اساس آراء هیأتهای بدوی پاکسازی در مورد مستخدمین صادر شده است در صورتی که ظرف مدت یک ماه از‌ تاریخ تصویب این لایحه قانونی نسب به آنها توسط مستخدم تقاضای تجدید نظر شود به ترتیب مذکور در بند 10 این لایحه قانونی عمل خواهد شد و‌ در صورتی که در مهلت تعیین شده نسبت به آنها تقاضای تجدید نظر نشود قطعی محسوب خواهد شد.

12 – در مواردی که در اجرای مفاد بند 10 این لایحه قانونی رأی هیأت بدوی پاکسازی در مورد مستخدم لغو می‌گردد وضع استخدامی مستخدم‌ به حال اول بر می‌گردد و اثر حکم در مورد وی از تاریخ صدور کان‌لم‌یکن می‌شود.

13 – برقراری حقوق بازنشستگی در چارچوب مقررات و نسبت به افراد موضوع این لایحه قانونی مستلزم احراز نیاز مادی مستخدم توسط وزیر یا‌ رییس دستگاه اجرایی مربوط و موافقت مشارالیه در این مورد خواهد بود.