لایحه قانونی راجع به تغییرات وظایف وزارت نیرو

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۴/۲۱

مصوب ۱۳۵۹/۴/۲۱

[قانون تاسیس وزارت نیرو]


ماده واحده – از تاریخ تصویب این لایحه قانونی در وظایف وزارت نیرو تغییرات زیر ایجاد میشود:

الف – آب مشروب کلیه شهرها توسط استانداری و یا شهرداری مربوط اداره میشود و آن قسمت از تشکیلات آب منطقه‌ای که عهده دار این وظیفه است به شهرداری یا استانداری ذیربط منتقل میگردد.
1 – شهرهایی که تا کنون در آنها اداره شبکه و توزیع آب به عهده شهرداری یا مقامات محلی بوده است کماکان مسئولیت مذکور به عهده همان مقامات باقی خواهد ماند.
2 – در شهرهایی که اداره شبکه و توزیع آب آنها به عهده وزارت نیرو میباشد مسئولین شهرداری و شورای شهر موظف هستند در طول مدتی مناسب امکانات اجرایی لازم را جهت تقبل مسئولیت مذکور فراهم نمایند.
بدیهی است با تأمین امکانات لازم در شهرداری مسئولیت اداره آب شهر همچنان بر عهده وزارت نیرو خواهد بود.
ضمناً در زمان انتقال مسئولیت کلیه امکانات مربوطه از جهت نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات و اموال منقول و غیر منقول به مسئولان جدید منتقل خواهد شد.

ب – اداره آبیاری و تشکیلات مربوط به رودخانه ها (حق آبها) نیز به وزارت کشاورزی و عمران روستایی یا استانداری ذیربط منتقل میگردد تامیزان حقابه و رسیدگی به شکایات حقابه بر آن رودخانه ها تحت سرپرستی ادارات مربوط و خودیاری مردم انجام شود.

پ – تهیه و اجرای طرح‌های بزرگ تأمین آب و آبرسانی تا محدوده شهر و همچنین استفاده از منابع بزرگ آب و تهیه و اجرای طرح‌های کانال و زهکشی مربوطه همچنان به عهده وزارت نیرو و سازمانهای آب منطقه ای خواهد بود.