‌آیین‌نامه معاملات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۹/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۱۰/۱۵

80312 – 1364.09.30

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.9.17 بنا به پیشنهاد شماره 14331.110 مورخ 1363.10.19 وزارت راه و ترابری و به استناد تبصره 1 ماده واحده قانون‌ راجع به تغییر نام و اصلاح تبصره ماده 8 قانون تأسیس شرکت هواپیمایی ملی ایران و مقررات بهره‌برداری هوایی کشور مصوب تیر ماه 1345، آیین‌نامه معاملات‌ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌فصل اول – کلیات

‌ماده 1 – انواع معاملات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در این آیین‌نامه شرکت ذکر می‌شود اعم از خرید و فروش و اجاره و استیجاره و پیمانکاری‌ و اجرت کار و ساختمان و ارجاع خدمات فنی و غیر فنی و مشاوره‌ای به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می‌شود طبق این آیین‌نامه به عمل‌ خواهد آمد.

‌ماده 2 – کلیه معاملات شرکت به شرح این آیین‌نامه از طریق مناقصه و مزایده انجام خواهد شد مگر در موارد زیر:
‌الف – معاملاتی است که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسس دولتی یا شرکت دولتی یا مؤسسه وابسته به دولت یا شهرداریها باشد.
ب – خرید اموال و خدمات و حق‌الامتیاز و سایر حقوقی که به تشخیص مشترک سرپرست قسمت درخواست‌دهنده سرپرست قسمت انجام دهنده معامله یا‌ نمایندگان تام‌الاختیار آنها و نماینده مطلع منتخب مدیر عامل و تأیید نهایی مدیر عامل منحصربه‌فرد باشد.
پ – استیجاره یا خرید اموال غیر منقول و حق واگذاری محل که بر طبق نظر کارشناس
رسمی و یا کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت انجام خواهد شد.
ت – خرید کالای هنری و خدمات هنری و صنایع مستظرفه و صنایع دستی و کارشناسی به
تشخیص مشترک سرپرست قسمت درخواست دهنده و سرپرست‌ قسمت انجام‌دهنده معامله و
نماینده مطلع منتخب مدیر عامل و تصویب نهایی مدیر عامل شرکت.
ث – خرید کالای انحصاری دولتی و کالای ساخت کارخانه‌های داخلی و خارجی که از طرف
وزارت بازرگانی جهت آن تعیین نرخ شده باشد.
ج – کرایه حمل و نقل هوایی و دریایی و زمینی و هزینه مسافرت و نظائر آن در صورت
وجود نرخ ثابت و مقطوع.
چ – اجاره یا استیجاره و تعمیرات هواپیما و خرید و فروش و اجاره یا استیجاره موتور
هواپیما و متفرعات آن قطعات و لوازم یدکی برای هواپیماها، وسائل‌مخابراتی و
رادیویی و رادار و هر گونه تجهیزات زمینی و هوایی دیگر مربوط به امور هواپیمایی،
وسایل و مواد غذایی مورد احتیاج کیترینگ به پیشنهاد مشترک‌سرپرست قسمت درخواست
دهنده، سرپرست قسمت انجام دهنده و سرپرست مالی یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها،
نماینده مطلع منتخب مدیر عامل و تصویب‌نهایی مدیر عامل شرکت و یا نماینده
تام‌الاختیار وی با رعایت ماده 41 این آیین‌نامه.
ح – خرید و فروش هواپیما به پیشنهاد مدیر عامل با تصویب هیأت مدیره شرکت و تأیید
مجمع عمومی خواهد بود.
خ – امور چاپ و صحافی به استثنای چاپ اوراق بهادار دولتی که منحصراً بایستی از طریق
شرکت سهامی چاپخانه دولتی انجام شود و در سایر مواردی که‌ انجام کار برای
چاپخانه‌های دولتی به لحاظ حفظ استاندارد در زمان مورد نظر مقدور نباشد که در این
صورت به پیشنهاد مشترک سرپرست قسمت‌ درخواست‌دهنده و سرپرست قسمت انجام‌دهنده کار
یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها و نماینده مطلع منتخب مدیر عامل و تصویب نهایی
مدیر عامل شرکت به‌ چاپخانه بخش خصوصی واگذار می‌گردد.

‌فصل دوم – نصاب معاملات

‌ماده 3 – نصاب معاملات به شرح ذیل می‌باشد.
‌الف – معاملات جزیی معاملاتی است که مبلغ آن از 1.000.000 ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از 1.000.000 ریال بیشتر بوده و از 5.000.000 ریال تجاوز نکند.
پ – معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از 5.000.000 ریال بیشتر باشد.
‌مبنای نصاب معاملات در معاملات جزیی و متوسط مبلغ معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد می‌باشد.

‌فصل سوم – روش انجام مناقصه

‌ماده 4 – ترتیب انجام معاملات موضوع ماده 3 به شرح ذیل خواهد بود:
‌الف – در مورد معاملات جزیی به کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور خرید.
ب – در مورد معاملات متوسط به کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور خرید و سرپرست تدارکات و تأیید مدیر عامل یا نماینده تام‌الاختیار او.
پ – در معاملات عمده معامله باید با انتشار آگهی مناقصه عمومی یا ارسال دعوتنامه (‌مناقصه محدود) انجام شود که تشخیص آن با کمیسیون تشخیص‌ صلاحیت موضوع ماده 17 این آیین‌نامه و تصویب مدیر عامل شرکت خواهد بود.

‌ماده 5 – روش انجام مناقصه عمومی (‌آگهی مناقصه)
‌آگهی مناقصه پس از تأیید کمیسیون مناقصه از طریق درج یک نوبت آگهی در روزنامه
رسمی کشور و از یک تا سه نوبت آگهی به اقتضای اهمیت معامله در یکی‌ از روزنامه‌های
کثیرالانتشار محلی منتشر می‌گردد.

‌تبصره – اگر به تشخیص مدیر عامل لازم باشد که موضوع معامله به اطلاع فروشندگان
کالا یا انجام‌دهندگان کار در خارج از کشور نیز برسد در این صورت آگهی‌ مناقصه در
خارج از کشور نیز منتشر می‌گردد.

‌ماده 6 – در آگهی مناقصه شرایط و نکات زیر باید رعایت و قید گردد.
‌الف – نوع و میزان کالا یا کار با ذکر مشخصات
ب – مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و تعیین میزان خسارت در مواردی که
طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یا بعضاً تأخیر نماید. در‌مواردی که
معامله طبق نمونه یا صورت مشخصات انجام می‌شود باید صریحاً در آگهی ذکر شود که
معامله طبق نمونه یا صورت مشخصات موجود در قسمت‌مربوطه انجام خواهد شد.
پ – ذکر آن که بهای پیشنهادی به مبلغ مشخص یا بر اساس درصد کسر یا اضافه نسبت به
واحد بهای اعلام شده می‌بایست تعیین گردد.
ت – مدت قبول پیشنهادات از تاریخ انتشار اولین نوبت آگهی که در داخل کشور از ده
روز و در خارج از کشور از شصت روز کمتر نباشد.
ث – محل توزیع اسناد مناقصه و تنظیم پیشنهادها
ج – میزان سپرده شرکت در مناقصه به طور مقطوع که از 5 درصد مبلغ کل برآوردی معامله
کمتر نبوده و به صورت وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی یا اوراق قرضه‌دولتی و اسناد
خزانه دریافت می‌گردد.

‌تبصره – در صورتی که میزان سپرده به مأخذ فوق از پنج میلیون ریال بیشتر شود شرکت
می‌تواند میزان سپرده را به مبلغ متناسب که از پنج میلیون ریال کمتر‌نباشد تقلیل دهد.
چ – میزان تضمین حسن انجام متعهدات و ترتیب دریافت و استرداد آن که از ده درصد
مبلغ معامله کمتر نخواهد بود مگر در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام‌امور
ساختمانی یا باربری یا فروش ماشین‌آلات باشد که میزان سپرده حسن انجام تعهدات پنج
درصد خواهد بود در مورد معاملات ساختمانی و باربری علاوه بر 5 درصد مذکور باید از
هر پرداخت معادل 10 درصد کار و به حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام کار منظور شود.
ح – ذکر حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ به برنده
مناقصه ضرورت دارد.
خ – روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادات و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاددهندگان یا نمایندگان آنان در کمیسیون مناقصه.
‌د – میزان پیش‌پرداخت در صورتی که پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب
پرداخت و واریز آن که در هر حال نباید از 25 درصد مبلغ معامله تجاوز‌کند و منحصراً
در قبال ضمانت‌نامه بانکی پرداخت خواهد شد.
‌ذ – تصریح این نکته که شرکت نمودن در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و تکالیف تعیین شده توسط شرکت به شرح مواد مربوط این آیین‌نامه‌ می‌باشد.

‌ماده 7 – شرکت در صورتی که ذکر شرایط خاصی را علاوه بر آنچه در ماده 6 ذکر شده
است لازم است تشخیص دهد مشروط بر این که با قوانین و مفاد این‌آیین‌نامه مغایر
نباشد می‌تواند در متن آگهی یا اسناد مناقصه درج نماید به طوری که عموم داوطلبان
قبل از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل نمایند ولی‌منظور نمودن امتیازات جدید
برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد یا اجرای قرارداد جایز نیست.

‌ماده 8 – در صورتی که شرایط مناقصه که بر طبق مواد 6 و 7 باید در آگهی ذکر شود
مفصل باشد و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن است نوع‌کالا یا کار
مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان پیش‌پرداخت و مدت و محل قبول
پیشنهادات در آگهی درج شود و تصریح گردد که نقشه‌ها و برگ‌شرایط و مشخصات معامله
یا نمونه کالا در محل شرکت موجود است و پیشنهاددهندگان باید یک نسخه از آن را
دریافت و با قید قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد‌خود ضمیمه و تسلیم نمایند.

‌فصل چهارم – تکالیف و اختیارات شرکت در انجام مناقصه عمومی

‌ماده 9 – شرکت مکلف است سپرده مربوط به برنده مناقصه را در صورتی که حاضر به
انجام معامله نشود به استناد ماده 27 این آیین‌نامه همچنین سپرده نفر دوم‌را در
صورتی که برای انجام معامله به او رجوع و از انجام معامله امتناع نماید به استناد
ماده 28 این آیین‌نامه ضبط کند.

‌ماده 10 – شرکت اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا میزان 25% افزایش یا کاهش دهد.

‌ماده 11 – شرکت نسبت به رد یک یا تمام پیشنهادات مختار است.

‌ماده 12 – شرکت مختار است در مواردی که تفکیک مورد معامله میسر باشد با توجه به
موارد تفکیک شده معامله را با پیشنهاددهندگان متعدد انجام دهد.‌مشروط بر این که
معامله را به نصاب پایین‌تر منتقل ننماید.

‌ماده 13 – شرکت به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از
انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر نخواهد داد.

‌ماده 14 – هزینه ثبت قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی به عهده برنده مناقصه می‌باشد.

‌فصل پنجم – مناقصه محدود (‌دعوتنامه)

‌ماده 15 – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می‌شود که صلاحیت
آنها برای شرکت در معامله مورد نظر قبلاً تشخیص داده شده و نام آنها‌در فهرست
واجدین صلاحیت درج شده باشد.

‌ماده 16 – تشخیص صلاحیت بر اساس میزان سرمایه، ماشین‌آلات و لوازم کار، کادر فنی،
تخصصی و سوابق عمل و سایر شرائط به عمل خواهد آمد که به‌اقتضای نوع معامله از طرف
شرکت تعیین می‌گردد. ضوابط مذکور با نظر کمیسیون تشخیص صلاحیت عنداللزوم در آگهی
که به این منظور حداقل یک نوبت در‌روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یک روزنامه
کثیرالانتشار منتشر می‌شود اعلام خواهد شد که داوطلبان در مهلت مقرر در آگهی
اطلاعات و مدارک لازم‌را ارسال دارند.

‌ماده 17 – برای تشخیص صلاحیت کمیسیونی متشکل از سه نفر عضو که از طرف مدیر عامل
شرکت به اقتضای تخصص و بصیرت انتخاب خواهند شد تشکیل‌ می‌گردد و کمیسیون مذکور پس
از انجام بررسی‌های لازم واجدین صلاحیت را برای هر رشته از معاملات انتخاب
می‌نماید و در موارد مقتضی تجدید نظر در‌فهرست واجدین شرایط به عمل خواهد آورد.

‌ماده 18 – دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد.

‌ماده 19 – مقررات مربوط به مناقصه عمومی در مواردی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم است رعایت شود.

‌ماده 20 – در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده بر اساس گزارش توجیهی مسئولان
مربوطه شرکت به تشخیص هیأتی مرکب از مدیر عامل و دو نفر به انتخاب‌مجمع عمومی
شرکت، میسر یا به مصلحت نباشد می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این
صورت هیأت مذکور با رعایت صرفه و صلاح شرکت‌نحوه انجام این گونه معاملات را در هر
مورد خاص، یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت، تعیین و اعلام خواهد نمود.

فصل ششم – کمیسیون مناقصه و مزایده

ماده 21 – کمیسیون مناقصه و مزایده متشکل از پنج عضو اصلی از مستخدمین مطلع و
متخصص در زمینه‌های مالی، حقوقی، فنی، تدارکاتی و خدماتی است‌ که معروف به امانت
بوده و توسط مدیر عامل شرکت برای مدت سه سال انتخاب می‌گردند. ضمناً تعداد کافی
اعضای علی‌البدل با مشخصات فوق توسط مدیر‌عامل شرکت انتخاب می‌گردند تا در غیاب
اعضای اصلی بر حسب موضوع در کمیسیون مناقصه و مزایده شرکت نمایند. تغییر اعضای
اصلی و علی‌البدل قبل از‌خاتمه دوره سه ساله بلامانع می‌باشد.

‌ماده 22 – کمیسیون مناقصه و مزایده با حضور پنج عضو تشکیل و تصمیمات آن که با
اکثریت آراء معتبر است از طرف شرکت به برنده مناقصه ابلاغ خواهد شد‌و در صورتی که
نظر نماینده متخصص قسمت درخواست‌کننده که در کمیسیون حضور دارد با نظر اکثریت
اعضای کمیسیون مطابقت نکند اجرای نظر کمیسیون‌منوط به نظر موافق مدیر عامل شرکت
خواهد بود و در صورت عدم موافقت با تصمیم کمیسیون، مناقصه یا مزایده با نظر مدیر
عامل تجدید گردیده و در صورت‌ضرورت مراتب جهت اخذ تصمیم به کمیسیون موضوع ماده 20
این آیین‌نامه ارجاع خواهد شد.

‌ماده 23 – چنانچه در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد مراتب توسط کمیسیون مناقصه
صورتجلسه شده و مدیر عامل شرکت می‌تواند بر اساس گزارش قسمت‌ذیربط مناقصه را تجدید
یا بر حسب ضرورت موضوع را به هیأت مذکور در ماده 20 این آیین‌نامه جهت اتخاذ تصمیم
لازم محول نماید.

‌ماده 24 – چنانچه در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل جلسه داده و
پیشنهاد یا پیشنهادات راه را مفتوح و رسیدگی می‌نماید. چنانچه به نظر‌کمیسیون
مناقصه با توجه به ماده 36 این آیین‌نامه، کمترین بها پیشنهاد شده عادلانه باشد
کمیسیون آن را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این‌صورت می‌تواند
تصمیم‌گیری نماید که مناقصه تجدید یا حداقل از 3 نفر استعلام بهاء گردیده و نتیجه
در کمسیون مناقصه مطرح گردد و در صورتی که با توجه به‌کیفیت جنس یا کار حداقل بهای
بدست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد، کمیسیون
پیشنهاددهنده حداقل بها در استعلام را‌حائز حداقل اعلام می‌نماید مگر این که تفاوت
این دو کمتر از 5 درصد باشد که در این صورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه حاضر
باشد به حداقل بهای‌بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده
مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل بهای بدست آمده ؟؟ برابر یا بیشتر از
حداقل بهای‌پیشنهاد شده در مناقصه باشد، یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله
نباشد با تعداد داوطلب کمتر از 3 نفر باشد کمیسیون می‌تواند پیشنهاددهنده حداقل
در‌ مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام یا رأی به تجدید مناقصه دهد.

‌فصل هفتم – اجرای نظر کمیسیون مناقصه و مزایده

‌ماده 25 – در صورتی که مبلغ معامله از ده میلیون ریال بیشتر باشد اجرای تصمیمات
کمیسیون مناقصه و مزایده موکول به نظر موافق مدیر عامل شرکت و ابلاغ‌ آن به کمیسیون
مناقصه یا مزایده خواهد بود.

‌تبصره – چنانچه مبلغ معامله بیش از یکصد میلیون ریال باشد اجرای تصمیم کمیسیون موکول به تصویب هیأت مدیره شرکت است.

‌ماده 26 – پس از اعلام برنده مناقصه توسط کمیسیون مناقصه، قسمت ذیربط موظف است
حداکثر طی یک هفته نتیجه را به برنده مناقصه ابلاغ و حداکثر ظرف‌ یک ماه قرارداد مربوطه منعقد گردد.

‌ماده 27 – در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه ظرف مدت هفت روز به
استثنای ایام تعطیل رسمی نسبت به سپردن تضمین حسن انجام تعهدات‌ موضوع بند (ج) ماده
6 اقدام نکند و یا از انجام معامله خودداری نماید سپرده وی ضبط خواهد شد و مراتب
بلافاصله به نفر دوم که با رعایت ماده 36 این‌آیین‌نامه انتخاب شده است اعلام می‌شود.

‌ماده 28 – در صورتی که نفر دوم نیز ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل رسمی
پس از ابلاغ نسبت به سپردن تضمین حسن انجام تعهدات موضوع بند(ج) ماده 6 اقدام
ننماید یا حاضر به انجام معامله نباشد سپرده وی نیز ضبط و طبق نظر مدیر عامل
مناقصه تجدید، یا اینکه موضوع جهت اتخاذ تصمیم به‌کمیسیون ماده 20 این آیین‌نامه
ارجاع خواهد شد.

‌تبصره – مدت 7 روز مذکور در این ماده و ماده 27 در مورد معاملاتی که طرف معامله
در خارج از کشور اقامت دارد ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود‌مشروط بر این که
در آگهی مناقصه یا برگ شرایط در این مورد توضیح داده شده باشد.

‌ماده 29 – در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او
و شخصی که در مرتبه دوم قرار دارد نگاهداری و سپرده سایر‌ پیشنهاددهندگان مسترد خواهد شد.

‌تبصره – سپرده نفر دوم بلافاصله پس از انعقاد قرارداد یا برنه اول مناقصه مسترد خواهد شد.‌

فصل هشتم – انعقاد قرارداد با برنده مناقصه

‌ماده 30 – در مواردی که برای تحول مورد معامله انعقاد قرارداد ضرورت داشته باشد قرارداد منعقده بایستی مشتمل بر نکات زیر باشد:
1 – نام و مشخصات کامل متعاملین
2 – نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آن
3 – مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل یا انجام مورد معامله
4 – بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن در مواردی که انجام کار بر اساس واحد بها
باشد بهای مورد معامله برآورد در قرارداد ذکر می‌شود ولی بهای کارهای‌انجام یافته
بر اساس واحد احتساب و پرداخت خواهد شد.
5 – ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تأخیر نماید.
6 – الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد. در این صورت نمونه کالا بایستی با مهر طرفین معامله ممهور و نزد شرکت‌نگهداری شود.
7 – اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در طول مدت قرارداد تا میزان بیست و پنج درصد میزان مندرج در قرارداد.
8 – اقرار برنده مناقصه به این که از مشخصات کالای یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
9 – میزان پیش‌پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
10 – میزان تضمین حسن انجام تعهدات و نحوه وصول اقساط تضمین حسن انجام کار در مورد امور ساختمانی و باربری و ترتیب استرداد آن بر اساس شرایط‌ مناقصه.
11 – مدت زمان بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و نظایر آن بر اساس شرایط مناقصه.
12 – اقرار به عدم شمول قانون منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری مصوبه دی ماه 1337.
13 – در قرارداد و یا به صورت متن جداگانه منضم به قرارداد باید طرف معامله متعهد
گردد که بابت قرارداد به هیچکس اعم از اعضاء و یا کارکنان شرکت و یا‌خارج از شرکت
وجه یا حقی به عنوان کمیسیون، دلالی یا هدیه و یا به هر عنوان دیگر پرداخت نشده
است. چنانچه خلاف این مطلب به نحوی از انحاء معلوم‌شود شرکت حق خواهد داشت مطالبه
خسارت نموده و عنداللزوم قرارداد را فسخ نماید.
14 – سایر تعهداتی که در شرائط مناقصه ذکر شده است.
15 – سایر شرائطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر آن که مغایر این
آیین‌نامه نبوده و متضمن امتیازاتی علاوه بر آن چه در شرایط مناقصه ذکر‌شده برای
طرف معامله نباشد.

‌فصل نهم – ترتیب تحویل کالا یا خدمت

‌ماده 31 – تحویل مورد معامله باید به شرح زیر انجام شود.
‌الف – در معاملات جزیی و متوسط تحویل مورد معامله به وسیله و مسئولیت انباردار یا
تحول گیرنده کار حسب مورد و نماینده قسمت تقاضاکننده انجام‌خواهد شد.
ب – در معاملات عمده تحویل مورد معامله به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل
گیرنده کار حسب مورد و نماینده قسمت تقاضاکننده و یک نفر از طرف مدیر‌عامل شرکت
صورت می‌گیرد.

‌ماده 32 – جهت تحویل هر فقره جنس یا خرید خدمت در موارد مذکور در ماده 31 بایستی
از طریق نمایندگان مذکور در بالا برگ تحویل تنظیمی و در آن به طور‌صریح قید گردد
که جنس مورد معامله یا خدمت انجام شده طبق نمونه با مشخصات مندرج در قرارداد
می‌باشد و ذیل آن را نمایندگان واحدهای ذیربط و پیمانکار‌یا فروشنده با ذکر نام و
نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء نماینده و در مورد اجناسی که تحویل انبار می‌شود
انباردار برگ تحویل را امضاء و قبض انبار صادر‌نماید. قبض انبار باید دارای شماره
مسلسل بوده و در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل می‌گردد نیز رسید یا
صورتمجلس مربوطه مبنای صدور قبض انبار و‌حواله انبار خواهد گرفت.

‌ماده 33 – در مواردی که بین مسئولان تحویل مورد معامله مذکور در بند ب ماده 31 از
لحاظ مشخصات و سایر مسائل مربوط به کار یا کالایی که بایستی جهت‌شرکت تحویل گرفته
شود اختلاف نظر باشد هر یک از مسئولان مذکور نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند
کرد و در این صورت تحویل مورد معامله به‌ترتیبی که مدیر عامل شرکت مشخص می‌نماید
انجام خواهد شد.

‌فصل دهم – مزایده

‌ماده 34 – معاملات جزیی و متوسط از طریق حراج به شرح زیر انجام خواهد شد:
1 – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه‌کثیرالانتشار به اطلاع
عموم برسد.
2 – مورد معامله باید قبلاً توسط کارشناس رسمی دادگستری و یا کارشناسان خبره به
انتخاب مدیر عامل ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و‌به خریداری که
بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا
نشود، مجدداً باید ارزیابی شود.

‌تبصره 1 – اجناس فاسدشدنی در حدود معاملات جزیی، به تشخیص سرپرست قسمت ذیربط توسط
مأمور فروش تدارکات به بیشترین بهای ممکن انجام و با‌ذکر نام و نام خانوادگی و سمت
و تاریخ امضاء خواهد شد.

‌تبصره 2 – اجناس فاسدشدنی در حدود معاملات عمده نیز از طریق حراج به فروش خواهد رسید.

‌ماده 35 – در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل می‌آید.
1 – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آیین‌نامه برای آگهی مناقصه پیش‌بینی شده در
صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
2 – مقرراتی که در این آیین‌نامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون مناقصه و اتخاذ
تصمیم در کمیسیون مذکور اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد و تحویل‌مورد معامله
معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود.
‌تبصره – اجاره و فروش اموال غیر منقول یا حق واگذاری محل بدون در نظر گرفتن نصاب
معاملات از طریق مزایده به عمل خواهد آمد.

‌فصل یازدهم – مقررات عمومی

‌ماده 36 – در کلیه معاملات شرکت از جمله در انتخاب برنده مناقصه، نوع جنس و
مرغوبیت و دوام و مدت تحویل و بها و شرایط پرداخت و به طور کلی صرفه‌و صلاح شرکت
از هر لحاظ می‌بایست رعایت گردد.

‌تبصره – در مورد معاملاتی که جنبه فنی دارد شرکت مکلف است تصمیم خود را با رعایت
کلیه جنبه‌های فنی و تخصصی اتخاذ نماید و برای این منظور قسمت‌ذیربط کلیه اطلاعات
فنی و تخصصی لازم را در اختیار قرار خواهد داد.

‌ماده 37 – اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آیین‌نامه که بین طرفین معامله
ایجاد می‌شود در هیأتی مرکب از یک نفر نماینده منتخب ریاست مجمع‌عمومی و نماینده
هیأت مدیره شرکت و نماینده طرف معامله مطرح می‌شود. هیأت مذکور می‌تواند با طرف
قرارداد توافق کند مشروط بر آن که منجر به صلح‌نگردد این توافق برای طرفین قابل
اجرا و غیر قابل اعتراض خواهد بود. مگر آن که در قرارداد برای حل اختلاف روش
قانونی دیگری پیش‌بینی شده باشد و در‌صورت عدم حصول توافق مدعی می‌تواند به دادگاه
صلاحیتدار دادگستری مراجعه نماید.

‌ماده 38 – سفارش به خارجه.
‌اجناس و خدماتی که از منابع و کارخانجات داخلی به تشخیص مشترک سرپرست قسمت
درخواست‌کننده و انجام دهنده معامله و نماینده مطلع مدیر عامل و‌ تصویب نهایی مدیر
عامل یا نماینده تام‌الاختیار وی قابل تهیه نبوده و یا تهیه آن در داخل به صرفه و
صلاح شرکت نباشد به خارجه سفارش می‌شود، در سفارش‌ جنس به خارجه نکات ذیل باید رعایت شود:
‌الف – معامله حتی‌المقدور باید مستقیماً با سازندگان و یا فروشندگان اصلی و بدون واسطه و نماینده و دلال انجام شود.
ب – در موارد اجبار و یا به دلیل رعایت صرفه و صلاح شرکت مراجعه به نمایندگی رسمی در ایران یا به فروشندگان دست دوم در خارجه مانعی ندارد ولی‌ حتی‌الامکان سفارش مستقیماً به فروشندگان اصلی داده خواهد شد.

‌ماده 39 – دریافت ضمانت‌نامه بانکی یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی به عنوان سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده و یا تضمین حسن انجام معامله بلامانع‌ است و در هر صورت به تشخیص شرکت در هر موقع قابل تبدیل به یکدیگر می‌باشد و ترتیب دریافت و نگهداری و استرداد اوراق قرضه دولتی یا اسناد خزانه‌ طبق دستورالعمل شرکت خواهد بود.

‌ماده 40 – کلیه معاملات و قراردادهای شرکت تحت هر عنوان که مبلغ آن از یکصد میلیون ریال تجاوز نماید ضمن رعایت تشریفات مقرر در این آیین‌نامه موکول‌ به تصویب قبلی هیأت مدیره شرکت خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر