‌قانون اصلاح قانون استفاده از ساعات اساتید آزاد و مدرسین دانشگاهها و درآمد کارگاهها

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۶/۰۱

‌ماده واحده – قانون استفاده از ساعات آزاد اساتید و مدرسین دانشگاهها و درآمد کارگاهها مصوب جلسه مورخ 1362.10.25 مجلس شورای‌ اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌گردد:‌ 

الف – مبالغ پرداختی بابت حق‌التدریس هیأتهای علمی تمام وقت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین حق‌التدریس کادر آموزشی‌ وزارت آموزش و پرورش و نیز حق‌التدریس معلمان حق‌التدریسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (‌از جمله بازنشستگان) مؤسسات آموزش فنی‌ و حرفه‌ای وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی مشمول مقررات مالیات تصاعدی نخواهد بود و فقط مشمول ده درصد مالیات می‌باشد.
پرداختها‌ در حدود اعتبارات مصوب ماده (1) بودجه دستگاه مربوطه می‌باشد.

ب – در مورد حق‌التحقیق محققان و مدرسان از نظر مالیات مطابق بند الف عمل می‌شود.

ج – استفاده از معلمان حق‌التدریسی و مدرسان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مذکور در این ماده حداکثر تا 16 ساعت درس نظری و یا‌معادل عملی آن در هفته مجاز می‌باشد.

د – ماده ۲ قانون استفاده از ساعات آزاد اساتید و مدرسین دانشگاهها و درآمد کارگاهها مصوب 1362.10.25 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
1 – مؤسسات درمانی و تحقیقاتی از مؤسسات شمول این ماده حذف و مؤسسات دندانپزشکی و
دامپزشکی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی‌و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مراکز اسلامی آموزش فیلمسازی وزارت ارشاد و
اسلامی، مؤسسات‌آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای
دولتی و مرکز آموزش مدیریت دولتی، کتابخانه ملی و سازمان حفظ میراث فرهنگی‌کشور به
مؤسسات مشمول اضافه می‌گردد.
2 – عبارت درآمد برآوردی تا پایان سال به عبارت درآمد مکتسبه اصلاح می‌گردد.
3 – نحوه مصرف این اعتبارات از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده و طبق قانون مصرف اعتبارات خارج‌ از قانون محاسبات عمومی مصوب مجلس شورای اسلامی خواهد بود. 

آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط حسب‌ مورد و تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت برنامه و بودجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز پنجشنبه دوم مرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1365.5.13 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی