‌قانون الحاق سه تبصره به ماده 4 قانون ایمنی راهها و راه‌آهن

تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۱۱/۱۰

‌ماده واحده – تبصره‌های ذیل به عنوان تبصره‌های 2 و 3 و 4 به ماده 4 قانون ایمنی راهها و راه‌آهن الحاق می‌گردد و تبصره ذیل آن به تبصره 1 تغییر‌ می‌یابد.

‌تبصره 2 – وسائل نقلیه غیر مجازی که به طور موقت و به سبب ضرورت و مأموریت‌های ضروری می‌بایست در بزرگراه تردد نمایند، فقط با اجازه وزیر‌ راه و ترابری و یا معاونین راهداری و حمل و نقل وی و یا بالاترین مقام اجرایی ادارات کل راه و ترابری استانها در حوزه استحفاظی خود و با نصب تابلو “‌عبور آزاد از بزرگراه” در پشت وسیله نقلیه که به وسیله پلیس راه به راننده تحویل و اخذ خواهد شد، می‌توانند وارد بزرگراه شوند. تابلو فوق‌الذکر به‌ تعداد لازم توسط وزارت راه و ترابری تهیه و تحویل پلیس راه می‌گردد.
‌تعیین حداقل و حداکثر سرعت آن گونه وسائل طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب وزارت راه و ترابری می‌رسد.

‌تبصره 3 – مأمورین سازمان‌های دولتی و انتظامی و یا افرادی که به سبب ضرورت جهت انجام مأموریت و ارائه خدمات در سطح یا حاشیه بزرگراهها به‌صورت پیاده تردد یا توقف می‌نمایند با رعایت ضوابط ایمنی در صورت بروز حادثه از شمول حکم ماده 4 مستثنی می‌باشند و مسئولیت راننده مقصر‌ وسیله نقلیه مجاز که منجر به تصادف شده است، به قوت خود باقی است.

‌تبصره 4 – وسایل نقلیه غیر مجاز به عبور از آزادراه‌ها که طبق این ماده واحده مجوز عبور می‌گیرند، موظف هستند از خطوط مجاز در آزادراه‌ها عبور و‌ مرور نمایند.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز هفتم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1367.10.20 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی