آیین‌نامه واگذاری زمین به مؤسسان مدارس غیر انتفاعی [۱۳۶۷]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۱/۱۵

140118ت965 – 1367.12.27 

[به موجب آیین‌نامه واگذاری زمین به مؤسسان مدارس غیر انتفاعی، مصوب ۱۳۷۰/۴/۲۳ لغو شده است.]


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1367.12.13 بنا به پیشنهاد شماره 140.28982 مورخ 1367.11.11 وزارت آموزش و پرورش و نظریه وزارت مسکن‌ و شهرسازی و با توجه به ماده 20 قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی و ماده 17 قانون زمین‌ شهری آیین‌نامه زیر را تصویب نمودند:


‌ماده 1 – وزارت آموزش و پرورش مجاز است زمین‌هایی را که با کاربری آموزشی در اختیار گرفته یا می‌گیرد از طریق سازمان زمین‌ شهری به دارندگان‌ مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی اجاره دهد. سازمان زمین‌ شهری مکلف است مبلغ مال‌الاجاره‌های دریافتی را با رعایت مقررات صرف احداث‌ فضاهای آموزشی نماید.
چنانچه دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی به تعهدات خود در قبال زمین استیجاری عمل نموده و اعیانی احداثی را‌ وقف نمایند زمین استیجاری مطابق ماده 45 آیین‌نامه قانون زمین‌ شهری به طور قطعی واگذار می‌گردد.


‌ماده 2 – وزارت آموزش و پرورش می‌تواند دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی را نیز به سازمان زمین‌شهری یا اوقاف معرفی تا سازمانهای‌ مزبور نسبت به واگذاری زمین آموزشی به صورت اجاره به افراد واجد شرایط معرفی شده اقدام نمایند.

‌تبصره – در خصوص مواد فوق رعایت تناسب زمین مورد تقاضا با طرح و همچنین حفظ و استمرار کاربری آن ضروری بوده و در متن اسناد اجاره‌ تصریح خواهد شد که دریافت‌کننده زمین حق تغییر نوع استفاده را ندارد.


‌ماده 3 – وزارت مسکن و شهرسازی به آن دسته از مالکین زمینهای غیر موات شهری که اراضی آنها طبق ضوابط طرح جامع و تفصیلی کاربری آموزشی‌ دارد اجازه نقل و انتقال خواهد داد مشروط به اینکه خریداران اراضی مزبور که دارای مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی هستند مستقیماً توسط وزارت‌ آموزش و پرورش معرفی شده باشند.


‌ماده 4 – دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی که در اجرای مواد قبلی این آیین‌نامه زمینهای با کاربری آموزشی را در اختیار می‌گیرند موظف‌ می‌باشند ضمن اجرای طرح آموزشی مورد نظر ظرف مدت معینی که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود نسبت به راه‌اندازی واحد آموزشی‌ مربوطه اقدام و برابر تعهداتی که به وزارت آموزش و پرورش سپرده‌اند در حفظ هویت و رسالت آموزشی مربوطه کمال توجه و اهتمام را معمول دارند.
‌بدیهی است در صورت تخلف از شرایط مزبور مجوزهای حاصله لغو و سند اجاره نیز فسخ و چنانچه در زمین مربوطه تأسیساتی احداث شده باشد‌ اعیانی با نظر کارشناس رسمی دادگستری تقویم و بهای حاصله به صندوق دادگستری تودیع و سپس عرصه و اعیان مزبور در اختیار سایر واجدین‌ شرایط تأسیس مدارس غیر انتفاعی قرار خواهد گرفت. ضمناً این موضوع در سند اجاره قید تا موجر به وکالت از طرف، مستأجر حق فسخ سند را داشته‌ باشد.


‌ماده 5 – طرح و نقشه ساختمانی احداث مدارس غیر انتفاعی باید قبلاً به تأیید سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس برسد.


‌ماده 6 – کلیه سازمانهای دولتی و همچنین شهرداریهای سراسر کشور و مؤسسات اعتباری اعطاء کننده تسهیلات در اجرای مواد این آیین‌نامه مکلف به‌ همکاری با وزارت آموزش و پرورش می‌باشند.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر